PSYKOLOGIA 2018
En nopealla vilkaisulla löytänyt keskustelua vuonna 2018 psykaa hakeville, joten eiköhän laiteta keskustelu pystyyn!
Oletteko hakemassa, monennetta kertaa, miltä kevät näyttää?
Itse olen hakemassa Joensuuhun ensimmäistä kertaa.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
Miten meni soveltuvuuskokeet Jyväskylässä ja Turussa? Mitkä fiilikset jäi?
Turusta jäi aika sekavat fiilikset. Tuntuivat laittavan aika koville. Saa nähdä kuinka käy..
Muakin kiinnostaa kuulla millainen meininki oli Jyväskylässä soveltuvuuskokeissa tänä vuonna! Oliko koejärjestelyt muuttuneet viime vuosista?
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaa kuulla millainen meininki oli Jyväskylässä soveltuvuuskokeissa tänä vuonna! Oliko koejärjestelyt muuttuneet viime vuosista?
Kuulin siellä olleelta että oli ihan samanlainen kuin aiemmin (sinällään uskomatonta, mutta kohtahan koko kokeesta onneksi luovutaan).
Vähän kyllä harmittaa tuo jyväskylän moka, kun 13ylimäärästä pääs 2.vaiheesee ja nyt. 13 enemmän tulee tippumaanki pois
Vierailija kirjoitti:
Vähän kyllä harmittaa tuo jyväskylän moka, kun 13ylimäärästä pääs 2.vaiheesee ja nyt. 13 enemmän tulee tippumaanki pois
Missä tää on lukenu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tää on lukenu?
Soveltuvuuskokeessa tuli ilmi kun meitä olikin 133 suunnitellun 120 sijaan! Osa kerto sit saaneensa kutsun myöhässä ja siinä viestissä oli ollu selityksenä että yks valintakokeen kysymyksistä oli tarkastettu väärin 😊 Kuitenkaan keneltäkään ei sit otettu pois oikeutta osallistua soveltuvuuskokeeseen, se ois ollu aika inhottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tää on lukenu?
Soveltuvuuskokeessa tuli ilmi kun meitä olikin 133 suunnitellun 120 sijaan! Osa kerto sit saaneensa kutsun myöhässä ja siinä viestissä oli ollu selityksenä että yks valintakokeen kysymyksistä oli tarkastettu väärin 😊 Kuitenkaan keneltäkään ei sit otettu pois oikeutta osallistua soveltuvuuskokeeseen, se ois ollu aika inhottavaa.
Ei kai ne kaikki hakijat samana päivänä ikinä ola kokeessa, vaan on jaettu 3 päivälle.
Samanlainen tarkastusmoka tosin kävi niillä viime vuonna, kun tarkasti Joensuun kokeita. Mokan vuoksi 7 ihmistä ensikertalaiskiintiöstä sai paikan, vaikka todellisuudessa eivät olisi päässeet. Tänä vuonna Joensuuhun hankittiin oma optinen tarkastuskone.
Sais jo Joensuun tulokset tulla. Kuolen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tää on lukenu?
Ei kai ne kaikki hakijat samana päivänä ikinä ola kokeessa, vaan on jaettu 3 päivälle.
Samanlainen tarkastusmoka tosin kävi niillä viime vuonna, kun tarkasti Joensuun kokeita. Mokan vuoksi 7 ihmistä ensikertalaiskiintiöstä sai paikan, vaikka todellisuudessa eivät olisi päässeet. Tänä vuonna Joensuuhun hankittiin oma optinen tarkastuskone.
Joo siis ei ollut kaikki 133 samaan aikaan, mut toi outo yhteismäärä tuli ilmi siellä ja luki myös noissa lapuissa mitkä meille jaettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tää on lukenu?
Joo siis ei ollut kaikki 133 samaan aikaan, mut toi outo yhteismäärä tuli ilmi siellä ja luki myös noissa lapuissa mitkä meille jaettiin.
Ok, minä päivänä osallistuit? Perjantaina? Ikävä tilanne sinällään, mutta tuo oli varmaankin paras mahdollinen ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tää on lukenu?
Ok, minä päivänä osallistuit? Perjantaina? Ikävä tilanne sinällään, mutta tuo oli varmaankin paras mahdollinen ratkaisu.
Ekana päivänä olin ite. Juu ei siinä kai muuta ois voinu tehä. Kurjaa et sisäänpääsyprosentti soveltuvuuskokeesta nyt pienenee, mut ei sille mitään mahda.
Minusta on jotenkin hullunkurista, että Turkuun on soveltuvuuskoe, mutta Helsinkiin ja Tampereelle ei. Siitä vissiin kyllä ollaan luopumassa, mutta silti. Voin kertoa Turun soveltuvuuskokeissa käyneenä, että siinä ei todellakaan päästetä hakijoita helpolla. Tampereelle ja Helsinkiin pääsee pelkällä kirjallisella näytöllä, mutta Turkuun ihmisen on avattava oma elämänsä tuntemattomille ihmisille, jotka sitten päättävät, kenen elämä vaikuttaa siltä, että otetaan kouluun sisään. Tuntuu aika raa'alta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jotenkin hullunkurista, että Turkuun on soveltuvuuskoe, mutta Helsinkiin ja Tampereelle ei. Siitä vissiin kyllä ollaan luopumassa, mutta silti. Voin kertoa Turun soveltuvuuskokeissa käyneenä, että siinä ei todellakaan päästetä hakijoita helpolla. Tampereelle ja Helsinkiin pääsee pelkällä kirjallisella näytöllä, mutta Turkuun ihmisen on avattava oma elämänsä tuntemattomille ihmisille, jotka sitten päättävät, kenen elämä vaikuttaa siltä, että otetaan kouluun sisään. Tuntuu aika raa'alta.
No onneksi siitä luovutaan, sillä raakaahan se onkin eikä edes perusteltua.
Miten muilla meni omasta mielestä jyväskylän soveltuvuuskoe? Itsellä tosi sekavat fiilikset eikä osaa kyllä yhtää sanoo onko mahiksia sisää vai ei
Vierailija kirjoitti:
Miten muilla meni omasta mielestä jyväskylän soveltuvuuskoe? Itsellä tosi sekavat fiilikset eikä osaa kyllä yhtää sanoo onko mahiksia sisää vai ei
Mulle jäi itelle ihan positiiviset fiilikset siitä, mutta tosi vaikeaa arvioida! Riippuu niin paljon muista hakijoista ja ainakin mun pienryhmässä kaikki vaikutti tosi fiksuilta ja "hyvin soveltuvilta". :D Parihaastattelussa mulla oli ainakin tosi rento ja hyvä olo eikä juuri jännittänyt, mutta ryhmähaastis vähän hermostutti ja se varmaan näkyikin. Kirjallisista en oikein osaa sanoa mitään, esseeseen olen ihan tyytyväinen vaikka nyt jälkikäteen tulikin mieleen pari asiaa mitä olisin ehkä halunnut vielä lisätä/kirjoittaa toisin.
Toivon että tulokset tulisivat pian niin pääsisi tästä odottelusta! Tavallaan jo nyt helpottunut olo kuitenkin kun kaikki työ on nyt tehty ja ei voi muuta tehdä kun toivoa että se on riittänyt opiskelupaikkaan. :)
Kerran kävin jkl psykologia-soveltuvuuskokeessa, en päässyt. Uskon että kaikella on tarkoituksensa, tuon kokemuksen tarkoitus ei ehkä täysin ole minulle vielä selvinnyt, mielenkiinnolla odotan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle jäi itelle ihan positiiviset fiilikset siitä, mutta tosi vaikeaa arvioida! Riippuu niin paljon muista hakijoista ja ainakin mun pienryhmässä kaikki vaikutti tosi fiksuilta ja "hyvin soveltuvilta". :D Parihaastattelussa mulla oli ainakin tosi rento ja hyvä olo eikä juuri jännittänyt, mutta ryhmähaastis vähän hermostutti ja se varmaan näkyikin. Kirjallisista en oikein osaa sanoa mitään, esseeseen olen ihan tyytyväinen vaikka nyt jälkikäteen tulikin mieleen pari asiaa mitä olisin ehkä halunnut vielä lisätä/kirjoittaa toisin.
Toivon että tulokset tulisivat pian niin pääsisi tästä odottelusta! Tavallaan jo nyt helpottunut olo kuitenkin kun kaikki työ on nyt tehty ja ei voi muuta tehdä kun toivoa että se on riittänyt opiskelupaikkaan. :)
Aika samat fiilikset jäi itsellenikin. Ryhmätehtävässä en mielestäni erityisesti loistanut, jos en ehkä ollut ihan onnettoman huonokaan. Olin tosin kirjoittanutkin minäesseeseen, että olen hitaasti lämpenevä ja isoissa ryhmissä jättäydyn herkästi enemmän tarkkailijan rooliin. Kirjalliset tehtävät ja parihaastattelu taas tuntuivat menevän tosi hyvin ja uskon näyttäneeni parhaimmat puoleni parihaastattelussa. Sekin oli tietyssä mielessä onni, että olimme oman parini kanssa aika erilaisia vastauksiltamme. Molemmilla oli mielestäni yhtä hyviä ja mielenkiintoisia perusteluita/ajatuksia, mutta hyvin omanlaisiamme ja koen sen myös olevan eduksi, ettei keskustelu mennyt siihen, että vain toistetaan toisen vastauksia ja nyökytellään, että sama täällä.
Oli kiva, että siitä viimeisenä olleesta parihaastattelusta jäi niin hyvä fiilis. Oli sitten kiva kävellä pois itsevarmana kokeesta. Nyt tosin on tietysti ehtinyt pyöritellä keskusteluita mielessään ja miettiä, mitä kaikkea olisi voinut sanoa ja tehdä toisin, että olisi saanut annettua itsestään laajemman kuvan. Ihan hyvillä mielin kuitenkin odotan tuloksia eli ei mitään paniikkia, kävi miten tahansa. Ja joka tapauksessa soveltuvuuskoepäivä oli todella mahtava. Oma ryhmäni oli ainakin ihan huippu ja kaikki muutkin, joiden kanssa tuli puhuttua vaikuttivat todella hyviltä tyypeiltä. Ylipäätään yhteishenki oli kannustava ja positiivinen. Toivottavasti tapaan syksyllä koulun penkillä jokaisen, jonka kanssa olin tekemisissä soveltuvuuskoepäivänä. Tai, jos niin ei käy, niin vaikka ensi kevään pääsykokeissa sitten. :D
Katselin hieman hakijamääriä. Helsinkiin hakijoita yli 2000, Tampereelle liki 2000 ja Turkuun 1700. Kaikki eivät toki osallistuneet kokeeseen, eivätkä kaikki kokeessa olleet tehneet koetta tosissaan. Mutta silti! Kaikki, ketkä pääsivät jo soveltuvuuskokeeseen, ja etenkin kaikki, ketkä pääsevät sisään: OLKAA YLPEITÄ ITSESTÄNNE! :) Luin myös uutisen, että psykologiaan on tänä vuonna ollut vaikein päästä heti kuvataidealan ja teatterialan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onneksi siitä luovutaan, sillä raakaahan se onkin eikä edes perusteltua.
Koetta on perusteltu sillä, että potentiaalisista pääsijöistä halutaan valkata hyvä, heterogeeninen porukka, sillä alalle tarvitaan monenlaisia ihmisiä. Itse Turun soveltuvuuskokeessa olleena tosin tuntuu, että ainakin meidän pienryhmässä kaikki olivat mainioita tyyppejä ja epäilemättä hyviä valintoja.
Mä olen alanvaihtaja, joten pidän nyt visusti sormet ristissä, että pääsisin tällä kertaa sisään. Ensikertalaiskiintiöiden vuoksi mulla ei ole kovin realistista saumaa tulla valituksi pelkän ensimmäisen vaiheen perusteella, joten toivo on aika lailla tässä.
Miten meni soveltuvuuskokeet Jyväskylässä ja Turussa? Mitkä fiilikset jäi?