Miksi Suomessa ei voi saada samansukupuolista hoitajaa alapesuihin?
Tähänkin pitäisi olla lainsäädäntö. On kauheaa, että asiakkaat/potilaat joutuvat kokemaan tällaista. Itse pyydän aina naislääkärin tai naishoitajan ja muualla on onnistunut paitsi kerran päivistyksessä. Ihmisillä pitäisi olla oikeus samansukupuoliseen hoitajaan intiimialueiden toimenpiteissä.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005516182.html?utm_campaign=tf-HS&u…
Kommentit (53)
Miksi Suomessa ei voi saada samansukupuolista hoitajaa alapesuihin?
Koska ei ole yhtä paljon mies ja nais hoitajia. Joissain työyhteisöissä ei ole yhtään miestä. Jos saatte miehet kiinnostumaan enemmän hoitoalasta niin tälläinen sääntö voidaan tehdä muuten varmaan jätetään ne vastakkaisen sukupuolen ihmiset hoitamatta kun ei löydy sopivaa henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavia vaatimuksia. Jos ei mieslääkärikään kelpaa niin haluavatko ne ihmiset jäädä ennemmin ilman hoitoa???Jos ei siis muita vaikka vuorossa
Joku voi haluta. Itse en asioi mieslääkärillä kuin viimeisessä pakkotilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on täysin ammattitaitoisia ne miehetkin. Jos ne päättää mennä ton #metoo:n mukaan, teet sitten valituksen, mutta oikeille ammatti-ihmisille se menee työstä pestä eri sukupuolta olevia ilman seksuaalisia tunteita.
Ei siinä hädän hetkellä kannata alkaa diivailemaan.
Jokaisella tulisi kuitenkin olla oikeus omaan kehoon ja oikeus päättää, kuka siihen saa koskea tai nähdä. Ihan sama mitä sillä toisella päässä liikkuu.
Voit aina kieltäytyä hoidosta. Kukaan ei sun kehoon väkisin koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on täysin ammattitaitoisia ne miehetkin. Jos ne päättää mennä ton #metoo:n mukaan, teet sitten valituksen, mutta oikeille ammatti-ihmisille se menee työstä pestä eri sukupuolta olevia ilman seksuaalisia tunteita.
Ei siinä hädän hetkellä kannata alkaa diivailemaan.
Jokaisella tulisi kuitenkin olla oikeus omaan kehoon ja oikeus päättää, kuka siihen saa koskea tai nähdä. Ihan sama mitä sillä toisella päässä liikkuu.
Voit aina kieltäytyä hoidosta. Kukaan ei sun kehoon väkisin koske.
Julkinen terveydenhuolto jarjestetaan verorahoilla. Kaytannossa julkisesta terveydenhuollosta ovat paattamassa kuntasi valtuutetut seka kunnanvaltuustossa seka sitten sairaanhoitopiirien hallituksissa. Pelisaannot tehdaan siella, ei muuta kun rohkeasti ehdolle! Kannattta valmistautua vaalivaittelyihin tekemalla pieni laskuharjoitus siita paljonko tama tulisi maksamaan ja milla tama rahoitetaan.
Pese itse perseesi jos hoitajan sukupuoli ei miellytä. Tai hakeudu yksityiseen sairaanhoitoon, jossa voit valita lääkärin, hoitajan ja sukupuolen.
Meidän osastolla kyllä noudatetaan toivetta jos potilas kokee vaikeaksi vastakkaisen sukupuolen läsnäolon hoitotilanteessa. Eli naispotilas saa halutessaan naishoitajan, miespotilas mieshoitajan. Tosin meillä on vain kaksi miestä töissä, mutta silloin on esim. suihku siirretty iltavuoroon tms. jos potilas on näin vaatinut.
Yleensä kyllä samaa sukupuolta olevan hoitajan tahtoo vanhempi naisihminen. Edes ulkomaalaistaustaiset eivät sukupuolen perään ole meillä kyselleet. Näin yliopistosairaalassa.
Suomi on ihanteenaan sukupuolisesti miehille ja naisille tasa-arvoinen, edistyksellinen pohjoismaa, eikä meillä ole mitään uskonnollisia sukupuolitabuja säätelemässä terveys- ja hoitoalaa täällä.
Huom. Eivät ne miespuolisetkaan sairaanhoitajat muuten voi mitenkään valita niitä pesemisen kohteitaan. Se voi yhtä hyvin olla joku diabetespotilas,jolle on tehty rajan amputaatio, tai 87-vuotinen naispotilas.
Kaikki on pestävä ihan samassa palveluhengessä, kuin muutkin.
Se on heille VAIN työtä.
Ehkä tämä ap.tä pohjimmiltaan juuri harmittaakin: komea nuori hoitaja, joka suhtautuu HÄNEEN vain työpaikkansa, sairaalan, potilaana ja saa siitä työnä vielä palkankin-ja aivan hänestä riippumatta.
(....se 87-vuotias diabetes-mummo muuten, tuskin valittaisi, vaikka onkin ( tässä oletetusti) samaa sukupuolta kuin ap. )
Minulla alkaisi seistä jos komea hoitaja pesisi.
M33
Työ työnä kirjoitti:
Suomi on ihanteenaan sukupuolisesti miehille ja naisille tasa-arvoinen, edistyksellinen pohjoismaa, eikä meillä ole mitään uskonnollisia sukupuolitabuja säätelemässä terveys- ja hoitoalaa täällä.
Huom. Eivät ne miespuolisetkaan sairaanhoitajat muuten voi mitenkään valita niitä pesemisen kohteitaan. Se voi yhtä hyvin olla joku diabetespotilas,jolle on tehty rajan amputaatio, tai 87-vuotinen naispotilas.
Kaikki on pestävä ihan samassa palveluhengessä, kuin muutkin.
Se on heille VAIN työtä.
Ehkä tämä ap.tä pohjimmiltaan juuri harmittaakin: komea nuori hoitaja, joka suhtautuu HÄNEEN vain työpaikkansa, sairaalan, potilaana ja saa siitä työnä vielä palkankin-ja aivan hänestä riippumatta.
(....se 87-vuotias diabetes-mummo muuten, tuskin valittaisi, vaikka onkin ( tässä oletetusti) samaa sukupuolta kuin ap. )
(... tarkoitin siis: raajan amputaatio)
Eivät vaipanvaihdot ja alapesut ole mitään mukavia hommia, eikä niitä kukaan ilokseen tee, oli sukupuoli mikä tahansa. Ne kuitenkin kuuluvat hoitajien töihin. Ihmetyttää se, että miehiä muka halutaan hoitoalalle, mutta suhtautuminen on edelleen tällaista. Onneksi itse lopetin sairaanhoitajaopinnot kesken ja siirryin aivan toisenlaisiin tehtäviin.
Minua saa alapestä vain muunsukupuolinen, mielellään kastraatti joka samalla pesiessään laulaa 1700-luvun aarioita!
Jos olisin mies niin en missään nimessä haluaisi miespuolista hoitajaa pesemään pippeliäni.
Ei ole mieshoitajia miehille, se vaan on niin, eivät tule osastoille töihin (erikoissairaanhoitoon, jossa harvemmin lähihoitajia onkaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin haluan että nimenomaan vastakkainen sukupuoli koskee minun sukuelimiini. Tulee pervessi olo jos oma sukupuoli koskee.
Se valinnanvapaus olisi tietysti edelleen mahdollista. Potilas/asiakas voisi ruksata kohda, jossa määrrittelee intiimialueen hoitajan sukupuolella x ei väliä x nainen x mies
Joo kirurgisella jää sitten koko hoitojaksoksi pylly pesemättä, ei ole kuin naisia. Palkkaa pesijäs itse!
Vierailija kirjoitti:
M33
Ei se mitään, sitä sattuu. Hoitaja ei noteeraa sitä, sukupuolesta riippumatta olemme ammattilaisia.
Minä tykkään kyllä enemmän naishoitajista pesemässä mun munaa.
Miten eri "uskontoon" kuuluvat sitten? Heille kyllä varmasti järjestyy naisille naislääkärit/hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
M33
Harvalla siinä tilanteessa seisoo, kun ei itse pysty alapäätään pesemään.
Toki niinkin on käynyt, vaikka olen lihava ja ruma keski-ikäinen hoitaja. Sellaista sattuu, turha siitä on nolostua, minä en ainakaan ajattele asiasta yhtään mitään, ihan sama pesenkö pikkuvauvan, 30v tai 90v alapäätä, ihon kunto ja puhtaus ovat ainoat asiat, jotka kiinnostavat, sama pesenkö käsiä vai pyllyä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän pääsääntöisesti naishoitajat hoida miespotilaiden alapesut. Ei mistään riitä tarpeeksi mieshoitajia miespotilaita pesemään.
Jos se aktiivimalli toteutuu niin olis saatu niitä miehiäkin avustaviin hoitohommiin ehkä lisää avuksi.
Se valinnanvapaus olisi tietysti edelleen mahdollista. Potilas/asiakas voisi ruksata kohda, jossa määrrittelee intiimialueen hoitajan sukupuolella x ei väliä x nainen x mies