Aloitanpa ihan omana keskustelunaan,
aikaisempaan down aiheiseen viitaten. Kerron mielelläni tosiasiallisia tietoja downin syndroomasta. Sekä omien havaintojeni että kirjatiedon pohjalta. Lupaan kertoa ihan realistisesti myös downiin liittyvistä varjopuolista. Tuossa aiemmassa ketjussa näkyy olevan taas vääristeltyä tietoa. Odottelen siis tässä kysymyksiä ja vastailen sikäli kuin pystyn.
Kommentit (219)
Ei minulla ole ultrista juuri mitään tietoa. Voi olla että alitajuisesti tunnen jonkinlaista vastenmielisyyttä sitä kohtaan, että kehitysvammaisia yritetään seuloa. On ultrista tietenkin paljon hyötyä monissa asioissa.
Miksi kysyit siis asiaa jonka olisit löytänyt googlettamalla : )
Noista seulonnoista, että ei ole mieleesi juolahtanut että jos jo raskausaikana voidaan löytää lapsen vamma, se voi pelastaa hänet, osataan varautua synnytyksessä jo, eikä tule turhaa kiirettä.
Ihan tavallisia asioita joita on tullut koulutuksessa ja työssä esiin.
yli 40 v downeilla on Altzheimerin tauti, se ei siis ole mikään "tulee jos on tullakseen 30-40 vuotiaille"
ja tiedän paljon kehitysvammaisuudesta. Ajatus tähän ketjuun tuli aiemmasta tänä iltana esillä olleesta ketjusta, jossa oli harhaanjohtavaa tietoa downista. Unohtakaa nimeni, unohtakaa kaikki omantunnonpistoksenne ja kaunanne ja pysykää asiassa.
kun nimitit itseäsi asiantuntijaksi ilmeisesti varsin kyseenalaisilla meriiteillä, kun et niitä suostu paljastamaankaan. Pyysit kysymyksiä eli tentattavaksi joudut, koska keskustelijoille on herännyt vastaustesi perusteella vakavia epäilyksiä siitä, että asiantuntemusta ei löydykään. Nyt olisi ensin onnistuttava perustelemaan meille, miksi juuri sinuun kannattaisi luottaa downiin liittyvissä asioissa, kun et kerran näköjään niistä mitään tiedä, väität vain.
Toistaiseksi on yritetty lähinnä tentata minua ja tehdä pilkkaa.
Varmasti on muitakin saman ammatin omaavia??
tullut esiin mitään sellaista asiantuntemusta mikä vaikkapa kätilöltä tai sairaanhoitajalta puuttuisi, vaikka teit heidän puuttuvasta asiantuntemuksestaan niin suuren numeron aiemmin tässä ketjussa.
Ihan tavallisia asioita joita on tullut koulutuksessa ja työssä esiin.
'
Olet tiennyt sellaisia asioita, jotka melkein kuka tahansa aikaansa seuraava AV-mamma tietää yleissivistyksenkin perusteella.
jotka vaikuttavat ihan arkeen perheessä. En tarkoita nyt sydänvikoja tms.
ja tiedän paljon kehitysvammaisuudesta.
Se ei riitä, että hoet tätä, jos vastaustesi taso ei näytä siltä, että tietäisit.
Unohtakaa nimeni, unohtakaa kaikki omantunnonpistoksenne ja kaunanne ja pysykää asiassa.
En minä edes tiedä sinun nimeäsi, enkä tiedä mistä omantunnon pistoksista tai kaunoista puhut. Tässä on pysytty asiassa: olet nimittänyt avauksessa itsesi down-asiantuntijaksi ja pyytänyt kysymyksiä aiheesta. Et kuitenkaan ole osannut niihin vastata niin kuin asiantuntijalta olettaisi.
Downeilla menee huonosti. Ovat vaikeita synnytyssairaalasta hautaan saakka en varmaankaan vastaa oikein. Mutta asiaan ja asiallista keskustelua, kiitos.
joihin et osaa vastata, eivät kelpaa kysymyksiksi vaan ovat "tenttaamista".
Ehkä on parasta, että kysyt ja vastaat itse. Muiden esittämät kysymykset ovat kumminkin liian vaikeita.
Pilkkaa olet tehnyt lähinnä itse itsestäsi kehumalla asiantuntemuksella, jota et pysty toteennäyttämään.
Toistaiseksi on yritetty lähinnä tentata minua ja tehdä pilkkaa.
Minä en ole tehnyt numeroa yhtikäs mistään. Sen on tehnyt joku muu.
Minä en ole tehnyt numeroa yhtikäs mistään. Sen on tehnyt joku muu.
Miksi sinuun pitäisi luottaa jos et edes tiedä, mitä olet tähän ketjuun kirjoittanut?
Sellaisia mitä voi olla on sairaudet. Kilpirauhasen vajaatoiminta joka vaatii lääkityksen. Joillakin downeilla on ahdas nenänielu ja se voi aiheuttaa tulehduskierteen. Voi olla esim tarpeen huuhtoa sarvikuonokannulla joka ilta ja aamu nenäonteloita. Korvatulehduskierre voi tulla ja vaatii kenties jopa leikkauksia ja tuubit korviin. Lihasjänteys voi olla poikkeava, jolloin lasta täytyy kuljettaa fysioterapeutin luona. Yleensäkin erilaiset terapiat voivat tulla osaksi arkipäivää. Voidaan tarvita puheterapiaa, toiminnallista terapiaa ym.
jonkinlaisessa tentissä Nyt on kyse downeista ja heihin liittyvistä asioista.