Aloitanpa ihan omana keskustelunaan,
aikaisempaan down aiheiseen viitaten. Kerron mielelläni tosiasiallisia tietoja downin syndroomasta. Sekä omien havaintojeni että kirjatiedon pohjalta. Lupaan kertoa ihan realistisesti myös downiin liittyvistä varjopuolista. Tuossa aiemmassa ketjussa näkyy olevan taas vääristeltyä tietoa. Odottelen siis tässä kysymyksiä ja vastailen sikäli kuin pystyn.
Kommentit (219)
Silloin käytettiin koriopetusta ja struktuurista oli tullut päivän sana. Ne oppilaat, joilla oli edellytys oppia lukemaan, opettelivat ihan tavalliseen tapaan. Toinen paikka missä olen ollut kouluympäristössä on harjaantumiskakkonen, jossa oli niin vaikeasti vammaisia ettei lukemisesta ja kirjoittamisesta edes haaveiltu. Opetukseen sisältyi kommunikaatiota, kehontuntemusta, motoriikka jne.
Antaa sinusta entistä hämärämmän kuvan.
Vai tehdäänkö ne jo samalla kertaa?
Vai tehdäänkö ne jo samalla kertaa?
Siinäkin jo kerrottiin, että oli kyse ultraäänestä rv. 12-13.
Et siis tiedä seulonnoistakaan mitään. Etkä downien koulunkäynnistä. Et down-vauvojen hoidosta.
Jos nyt seuraavaksi kertoisit, että mihin kysymyksiin osaat vastata, niin osaamme kysyä sellaisia kysymyksiä.
tiedä siis mistään mitään.
Vastasyntyneet downit aivan vieraita.
Koululaisdown kokemuksen jostain kaukaa.
Ja viitsit kutsua itseäsi asiantuntijaksi...
Enhän minä ultrista tiedä mitään. Se ei kuulu toimenkuvaani. Tiedän vain että jossain vaiheessa tuo nenäluun "näkymättömyys" tulkitaan downin mahdollisuudeksi. Mutta sitä missä vaiheessa mikäkin ultra tehdään en tosiaan tiedä.
odottelen niitä kysymyksiä liittyen nimenomaan downiin. Koulunkäynnistä olisi varmaan parempi kertomaan koulunkäyntiavustaja. Minun koulutyöstäni on tosiaan aikaa.
Jos nyt seuraavaksi kertoisit, että mihin kysymyksiin osaat vastata, niin osaamme kysyä sellaisia kysymyksiä.
odottelen niitä kysymyksiä liittyen nimenomaan downiin. .
koska olen ollut kiinnostunut asiasta. Sinua on ihmeen vähän kiinnostanut ottaa asioista selvää, vaikka nimität itseäsi down-asiantuntijaksi.
Enhän minä ultrista tiedä mitään. Se ei kuulu toimenkuvaani. Tiedän vain että jossain vaiheessa tuo nenäluun "näkymättömyys" tulkitaan downin mahdollisuudeksi. Mutta sitä missä vaiheessa mikäkin ultra tehdään en tosiaan tiedä.
Elääkö downit pitempään tai vähemmän?
Entä esiintyykö heillä vanhuuden sairauksia? Jos, niin kerro jotain.
Millainen down on minkäkin ikäisenä yleensä. Minkä tasoisia downeja on. Missä downit asuvat, missä käyvät koulua. Mitä erityispiirteitä downiin liittyy mistä down johtuu, mitä erityisvaikeuksia downiin voi liittyä, missä asioissa he yleensä ovat hyvia, mitkä taas eivät onnistu. Minkäikäisiksi downit yleensä elävät, millä tavalla vanhuuden oireet tulevat heillä esiin jne
MIllä perusteella miellät itsesi asiantuntijaksi? Sinulla ei ole koulutusta, eikä näköjään oikein työkokemustakaan. Miksi et voi kertoa koulutustasi, asiantuntija näin tekisi, esim sh ja klö ovat kertoneet.
Odottettavissa oleva elinikä nousee kuiten muidenkin. Nelikymppinen down alkaa olla jo "vanha". Dementia tulee suurelle osalle downeista ja jos se on tullakseen se alkaa tuossa 30-40 ikävuosien välillä. Heidän elimistönsä rappeutuu nopeammin kuin ei downien.
Tuon ultrakyssärinkin olisi voinut vallan helposti tarkistaa.
MIllä perusteella miellät itsesi asiantuntijaksi? Sinulla ei ole koulutusta, eikä näköjään oikein työkokemustakaan. Miksi et voi kertoa koulutustasi, asiantuntija näin tekisi, esim sh ja klö ovat kertoneet.
Siksi ettei ammattikunnan maine menisi, kun tässä paljastuu tietämättömyyden aste?
Sinulla kesti tuo vastaaminen aika kauan, että taisit käydä googlettamasa.
Tuon tiedon perustella sinusta ei tule asiantuntijaa!
Kai kaikki sinun tuttavasi jo tietävät suuresta kehitysvamma-alan asiantuntemuksestasi.
ultraäänessä n. rv 12-13?