Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sanoa kämppikselle, että muutan pois?

Vierailija
07.01.2018 |

Olen asunut nyt jonkin aikaa kaverini kanssa kämppiksinä, mutta ihan viime aikoina on tullut enemmän oman tilan tarvetta enkä jaksaisi enää asua yhdessä. Lisäksi nyt on taas taloudellisesti mahdollista, että asun yksin. Tilanne kuitenkin jännittää, koska kaverilla on hieman tapana suuttua turhasta., joten mietin hienotunteisia tapoja ottaa asia esille. Vinkkejä? Tämä tarkoittaa sitä että hänkin joutuu muuttamaan uuteen kämppään, koska tuo nykyinen asunto on sen verran kallis ettei hän siellä yksin pysty asumaan, joten sekin hankaloittaa vähän asiaa.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaan mahdollisimman nopeasti. Kyllä se kirpaisee mutta ei voi mitään. Itsekin viivyttelin liian pitkään kämppikselle sanomista kun pelotti, vaikka olin jo päätökseni tehnyt, kuitenkin n. 6kk jäi lopulta aikaa muuttoon ja saatiin kummatkin järjesteltyä asiat. 

Välit säilyi onneksi vaikka kämppis olikin aluksi pettynyt ja stressaantunut asiasta.  

Saanko kysyä, että millaisessa tilanteessa ja miten sanoit lopulta asiasta? :)

- AP

Vierailija
42/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan ihmisestä, mutta itse olen aina löytänyt uuden asunnon tarvittaessa ihan kuukauden tai parin sisään. Siksi luotan ja uskon, että löydän nytkin. Ja koska vuokrasopimus on tosiaan nimissäni, kämpässä asuminen loppuu jokatapauksessa kun sen irtisanon, kuten joku tuossa edellä mainitsi. - AP

Loppuu kyllä, mutta jos et ole asianmukaisesti irtisanonut alivuokralaista, niin voit joutua maksumieheksi.

Näin on! Asuminen on ihmisen perustarve. Siksi sitä säätelee huoneenvuokralaki, joka takaa sen, että myös alivuokralaisella on oikeudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minn mielestäni muutto maaliskuun alusta on ihan kohtuullinen aika, jos nyt hetikohta kerrot. Tammikuun alkua vasta elellään, joten molemmilla on reilusti aikaa etsiä joko uusi kämppä tai kämppikselläsi uusi asuintoveri nykyiseen asuntoon.

Kerro asiallisesti ja neutraalisti, älä syyttele mistään, mutta sinun ei tarvitse puolustautua eikä pyydellä anteeksi omaa elämääsi koskevia päätöksiä. Jos kämppis haluaa jäädä nykyiseen kämppään, auta häntä (sen minkä voit) siirtämään vuokrasopimus omiin nimiinsä.

Itse asuin nuoruudessani paljon kimppakämpissä, ja 1-2 kuukautta etukäteen yleensä poismuutoista ilmoitettiin. Aina asioista ei ollut tehty selkeitä sopimuksia, ja tärkeää oli että kaikki kokivat, että kohtelu oli molemmin puolin reilua. Yhteisasumisessa täytyy myös ymmärtää, että kämppistä ei voi pitää itsestäänselvyytenä ja poismuutoista on turha loukkaantua.

1-2 kk pidemmästä varoajasta ei ole edes juurikaan hyötyä. Vapaat vuokra-asunnot on lähes aina otettava heti tai seuraavan kuun alusta, joten 2-3 kuukautta etukäteen on ainakin Helsingissä ihan turha etsiä kämppää.

Vierailija
44/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan ihmisestä, mutta itse olen aina löytänyt uuden asunnon tarvittaessa ihan kuukauden tai parin sisään. Siksi luotan ja uskon, että löydän nytkin. Ja koska vuokrasopimus on tosiaan nimissäni, kämpässä asuminen loppuu jokatapauksessa kun sen irtisanon, kuten joku tuossa edellä mainitsi. - AP

Loppuu kyllä, mutta jos et ole asianmukaisesti irtisanonut alivuokralaista, niin voit joutua maksumieheksi.

Tietysti irtisanon asianmukaisesti, eli kuukauden irtisanomisajalla.

AP

Ymmärsin, että kyseessä oli kaveri? Olet kyllä aika paska kaveri, jos ilmoitat asiasta kuukauden irtisanomisajalla, jos tiedät muutostasi jo nyt. 

Vierailija
45/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti irtisanon asianmukaisesti, eli kuukauden irtisanomisajalla.

AP

Kaikista kommenteistasi kuultaa läpi, että et ajattele muuta kuin itseäsi.

Niin tästäkin. Ehta mulkqvist!

Vierailija
46/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaan mahdollisimman nopeasti. Kyllä se kirpaisee mutta ei voi mitään. Itsekin viivyttelin liian pitkään kämppikselle sanomista kun pelotti, vaikka olin jo päätökseni tehnyt, kuitenkin n. 6kk jäi lopulta aikaa muuttoon ja saatiin kummatkin järjesteltyä asiat. 

Välit säilyi onneksi vaikka kämppis olikin aluksi pettynyt ja stressaantunut asiasta.  

Saanko kysyä, että millaisessa tilanteessa ja miten sanoit lopulta asiasta? :)

- AP

Asuttiin kämppiksinä opiskelijakämpässä, minun aloitteestani silloin aikanaan haettiin yhdessä kämppää, joten tästä tuli lisää painetta itselleni varsinkin, kun tiesin että kämppikseni oli nykytilanteeseen tyytyväinen. Itsellä oli syynä a) halusin muuttaa eri paikkaan b) oman tilan tarve, enemmän perustelin siinä tilanteessa tolla a):lla mutta koska ollaan läheisiä niin ollaan puhuttu myöhemmin asiasta laajemmin. Eipä siihen ollut mitään sen ihmeempää tapaa sanoa, kunhan piti kakaista ulos.

Vierailija
47/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota vaan rohkeasti puheeksi. Mutta jos olette sen kämpän yhdessä hankkineet, niin pidä huoli, ettet jätä toista pulaan sen kanssa, vaan hoidat lähdön niin, että hänellä on siihen uusi kämppis tai itselleen toinen asunto.

Mitä ihmettä? Eiköhän se ole sen kämppiksen asia huolehtia siihen uusi kämppis tai itselleen uusi asunto :D

Vierailija
48/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutan pois.

Voit sanoa myös, että "Pois muutan".

Vierailija
49/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kertonut asiasta jo kuukausi sitten tai vielä aiemmin, jos kyseessä hyvä kaveri. 

Vierailija
50/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on kypsynyt mun päässä jonkin aikaa ja olen vähän vaiheillut sen kanssa. Päätös tuli mullekin vasta varmaksi ihan nyt viime päivinä, joten kerron tietty heti ensi tilassa.

AP

Vierailija
51/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ottanut asian puheeksi heti kun se alkoi mietityttää.

Mutta ap tietysti pelkäsi, että alivuokralainen ehtii muuttaa pois ensin, jolloin hän itse joutuisi maksamaan koko vuokran.

Varaa hänellä on, mutta pihi ja paska kaveri, kuten ketjusta on käynyt ilmi.

Vierailija
52/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta maaliskuu on ihan ok. Ja kerrp heti sille kämppiksellesi, ei ole mitään syytä odottaa, vaikka laissa olisi mahdollista ilmoittaa myöhemminkin.

Mitä täällä jankutatte et muuttoon pitää varata jopa 6kk aikaa?? Olen muuttanut lyhyen ajan sisällä useita kertoja ja aina löytyy helposti kämppä ja muuttohan tapahtuu päivässä parissa. Olen irtisanonut asuntosi myös vaikka uutta ei ole ollut tiedossa, esim. irtisanoutunut joulukuussa ja tammikuun aikana löytänyt helmikuulle kämpän. Toki vaatii sitä et seuraa päivittäin vapautuvia asuntoja.

Vierailija
53/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi siirtää muuttoasi huhtikuun alkuun, niin kaverillesi jäisi riittävästi aikaa etsiä uusi mukava asunto. Kyseessä on kuitenkin kaverisi?

Vierailija
54/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo?

Vierailija
55/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo tai ei, kämppiksenä asuminen loppuu erittäin usein välirikkoon.

Ensin asutaan yhdessä ja ollaan muka kavereita.

Mutta se kummalla on turvatumpi tilanne, lähtee iloisesti läiskimään heti kun itselle sopii piittaamatta hi66ojakaan siitä millaiseen pulaan toinen jää.

Vähän kuin rahan lainaaminen kaverille: kämppiksenä asuminen ei kannata.

Tai pitää sopia selvästi, miten pitkä varoitusaika annetaan ennen poismuuttoa. Kk on ihan liian vähän.

Vierailija
56/58 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUN AAAAIIIIKAAAAA ONNNNNNNNN!!

Vierailija
57/58 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo lienee

Vierailija
58/58 |