Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvätuloisten eläkeläisten pitäisi osallistua myös säästötalkoisiin.

Vierailija
07.01.2018 |

Työikäiset maksavat eläkeläisten eläkkeet. Suomessa ei ole eläkekattoa kuten esimerkiksi Ruotsissa. Nyt säästötoimenpiteet kohdistuvat työikäisiin ja lapsiin. Hyvätuloisten eläkeläisten pitäisi myös osallistua säästötalkoisiin esim. eläkekattolla. Ruotsissa eläkekatto on noin 4000€ ja Ranskassa paljon pienempi.

Eläketurvakeskuksen Risto Vaittisen ja Telan Reijo Vanteen vuonna 2013 tekemän laskelman mukaan suomalainen on ”nettoveronmaksaja” keskimäärin 24–59-vuotiaan

Tilastokeskuksen huoltosuhdetta kuvaava ennuste näyttää, että väestön ikääntyminen on vasta alkamassa. Vuonna 2060 Suomessa ennustetaan olevan enää kaksi työikäistä yhtä eläkeikäistä kohden, kun vielä 2010-luvun taitteessa lukema oli neljä.

Yksi tulevien vuosikymmenten suurimmista yhteiskunnallisista kysymyksistä onkin, kuinka pitkälle työikäiset ovat valmiita joustamaan edeltäjiensä saamien eläke- ja hoivalupausten kustantamiseksi.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005514805.html?ref=rss

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on yli 100 000 eläkkeensaajaa, joiden eläke on yli 3000€/kk.

Vierailija
2/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, pienipalkkaisena nuorena ei paljon naurata noita maksaa, etenkin kun yhtään usko omana aikanani mitään eläkkeitä enää olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeen saaminen pitää tehdä myös vastikkeelliseksi. Eläkkeestä vähennetään 4.65 %, jos ei hoida lapsenlapsia, auta naapurin mummoa tai tee jotain muuta hyödyllistä työtä. Eläke ei ole mikään itseansaittu ja maksettu etuus, jota voi nostaa vuosikymmeniä toisten piikkiin. Milloin tähän epäkohtaan puututaan?

Vierailija
4/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hullua kun menen äitini kanssa uimahalliin, niin hän saa eläkeläisalennuksen, mutta minä maksan täyden hinnan. Äidillä on isompi eläke kuin minulla palkka. Sama juttu vaikka junalla matkustaessa. Miksi eläkeläisyys on joku ihmeen automaatti halvempiin palveluihin? Pitäis siinäkin olla joku rajoitus, että vain ne pienimmillä eläkkeillä kituuttavat saisivat näitä alennuksia.

Vierailija
5/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehdi. Kiire. Portugal. Ravintola. Viina. Ranta. Hieronta.

Vierailija
6/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo määrä kasvaa koko ajan.

Vuonna 2060 Suomessa ennustetaan olevan enää kaksi työikäistä yhtä eläkeikäistä kohden, kun vielä 2010-luvun taitteessa lukema oli neljä. Kaksi työikäistä saa elättää yhden eläkeläisen.

Vierailija
7/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hullua kun menen äitini kanssa uimahalliin, niin hän saa eläkeläisalennuksen, mutta minä maksan täyden hinnan. Äidillä on isompi eläke kuin minulla palkka. Sama juttu vaikka junalla matkustaessa. Miksi eläkeläisyys on joku ihmeen automaatti halvempiin palveluihin? Pitäis siinäkin olla joku rajoitus, että vain ne pienimmillä eläkkeillä kituuttavat saisivat näitä alennuksia.

Tätä myös ihmettelen. Miksi hyvätuloinen eläkeläinen, jonka nettoeläke on suurempi kuin bruttopalkkani, saa alennusta ja minä köyhänä työssäkäyvänä maksan täyden hinnan?

Vierailija
8/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna yli 47 000 euron eläkkeestä menee ylimääräinen 5,85% lisävero.

Vierailija
9/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeen saaminen pitää tehdä myös vastikkeelliseksi. Eläkkeestä vähennetään 4.65 %, jos ei hoida lapsenlapsia, auta naapurin mummoa tai tee jotain muuta hyödyllistä työtä. Eläke ei ole mikään itseansaittu ja maksettu etuus, jota voi nostaa vuosikymmeniä toisten piikkiin. Milloin tähän epäkohtaan puututaan?

Eläke laskee 4,65% ellei ilmoittaudu joka kuukausi henkilökohtaisesti eläkonttorin toimistolla. Tämä toimisto sijaitsee etelämantereen magneettisella keskipistellä. Tämä käynti osoittaa motivaatioita pitää saavutettu eläke. Eli eläkeleikkaus on elääkkeensaajan omissa kösissä.

Vierailija
10/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mikään ylimääräinen ole.

Eläkkeitä ei suinkaan ole itse maksettu vaan summa on pelkkää matematiikkaa ja ihan voidaan laskukaavaa muuttaa tarpeen mukaan.

Vierailija
11/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eläkeläisissä on näitä nuorena eläkkeelle päässeitä. Joko ammatin vuoksi tai sitten ennen pääsi huomattavasti helpommin vähänkin puolikuntoinen suoraan sairaseläkkeelle viisikymppisenä. Nämä ehtivät nauttia kymmeniä vuosia lokoisista eläkepäivistä. Tässä ikäluokassa myös rahan teko oli helpompaa, jos vähänkään oli siihen resursseja.

Vierailija
12/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehän käytännössä ollaan tässä jamassa, koska huoltosuhde on kääntynyt ja eläkeläisiä on enemmän kuin työssäkäyviä eläkkeen maksajia. Sen takia tulee aktiivitoimia työttömille ja rokotetaan työssäkäyviä. Katto eläkkeelle olis hyvä idea, mutta tuskin menee läpi. Tulevaisuudessa, nykyään 30-vuotiaat tuskin saa eläkettä, kun kaikki rahat meni jo nyk. eläkeläisille. Maksuja silti maksetaan.

Vierailija
13/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2060 Suomessa ennustetaan olevan enää kaksi työikäistä yhtä eläkeikäistä kohden, kun vielä 2010-luvun taitteessa lukema oli neljä. Kaksi työikäistä saa elättää yhden eläkeläisen.

Omat vanhempani ovat vaatineet, että jättäisin työelämän ja ryhtyisin hoitamaan heitä. Niin itsekäs sukupolvi. Entä sitten kun ovat kuolleet. Eli että olisin loppuikäni yhteiskunnan elätti.

Vierailija
14/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisvähennys pitäisi lopettaa kaikilta elkkeen suuruuteen katsomatta. Koskea kaikkia toimintoja.

Vierailija
15/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko nyt tosissasi?

"Ei hoida lapsenlapsia"? Kuulepas, kun eläkeläisissä on paaljon todella huonokuntoisia ihmisiä, miehiä ja naisia. Sinä olet varmaan sitä mieltä, että kuskaat heti omat pentusi mummolaan, jos tuollainen absurdi ajatusmalli toteutuisi, näin mielikuvituksen siivin. :D

Minä olen vielä ollut suht "elossa", niin että kävelen omin jaloin ja saan itse vellin suuhun ja vessakäynnit hoituu, samoin pukeutuminen. Kipua, vaivaa, huimausta ja pahoinvointia on, ja varsinkin aamut ihan hirveitä. Enkä ole ihan vielä eläkkeelläkään. Silti voin kuvitella, mitä on tulossa.

Omia lapsenlapsia olen yökylään ja hoitoon ottanut, kyydinnyt ja auttanut, mutta näen kyllä ilmeestä, jos olosuhteiden pakosta/omien menojeni takia kieltäydyn.

Eläkeläisissä on monenkirjavaa joukkoa, myös niitä, jotka ovat terveytensä ja elämänsä johonkin paskaduuniin antaneet, eivätkä kaikki elä 100-vuotiaaksi. Entinen työnantajani (aloitti firmassa 15-vuotiaana aikoinaan) menehtyi oltuaan viikon eläkkeellä.

Isoimpiin eläkkeisiin joku katto, ei kukaan tarvitse kymmeniä tuhansia kk:ssa.

Vierailija
16/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2060 eläkkeelle jäävät 1994 syntyneet. Minulle oli ihan järkytys se oivallus, että jään eläkkeelle n. 14 vuoden kuluttua. Miten lyhyt aika! Vastahan oli Millenium ja siitä on jo yli 18 vuotta.

Vierailija
17/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on ettei työikäiset pysty maksamaan vanhevien sukupolvien eläkkeitä ja terveyden huolto menoja. Jos säätöjä ei kohdenneta myös eläkeikäisiin niin Suomi on konkurssissa 20 vuoden päästä. Työllisyyden nostaminen 80% ei riitä kattamaan eläkeläisten aiheuttamia kuluja.

Vierailija
18/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mikään ylimääräinen ole.

Eläkkeitä ei suinkaan ole itse maksettu vaan summa on pelkkää matematiikkaa ja ihan voidaan laskukaavaa muuttaa tarpeen mukaan.

Ei taida sinun ymmärrys kovin korkealla olla?

Viime vuonna ko. veroa ei mennyt, joten se on uusi ja ylimääräinen.

Eläkevakuutusyhtiöt ova eläkkeiden maksajia, joten voisi kysyä niskalaukaus-Rinteeltä miksi työntekijöiden eläkevakuutusmaksuja ei kevennetä, vaikka eläkevakuutusyhtiöiden omaisuus on suurin koko historian aikana.

Vierailija
19/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on väärin että yksi sukupolvi sai kaiken mahdollisen hyvän ja vielä jättieläkkeet vain sen vuoksi että heitä on niin paljon. Tämä paljous tulee nyt hyvin kalliiksi heidän jälkeläisilleen. Hyvin usein huomaa, että tällainen suuren ikäluokan edustaja on juuri se joka haukkuu työttömiä luusereiksi työn vieroksujiksi. Oikeasti heillä on vain mielessä että heidän eläkkeenmaksajia on riittävästi töissä mahdollistaen jatkossakin heidän eläkkeensä. Se jos mikä korpea.

Pitäisi olla onnellinen siitä että on päässyt tuollaiseen etuoikeutettuun ikäluokkaan eikä ruveta vielä muita solvaamaan.

Itse kuulun heti seuraavaan ikäpolveen jos koskaan eläkkeelle pääsen niin eläke on naurettavan pieni koska olen nainen joka hoitanut lapsiaan kotona monta vuotta. Kunnallinen hoitopaikka kun pitkälle 80 luvullakin oli vain kaikkein köyhimmille tarkoitettu. Ja 2 lapsesta ei kannattanut enää työssäkäynti kun maksoit niistä molemmista täyden hinnan hoitajalle. Sitten tuli lama ja monet siitä kärsi vuosia eteenpäin. Nyt on sitten tämä ikärasismi joka estää tehokkaasti työllistymisen. Leipä-vesilinjalla varmaan mennään sitten kun se eläkeikä saavutetaan jos ei nälkä ja taudit kerkeä viemään ennen sitä.

Vierailija
20/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani ovat vaatineet, että jättäisin työelämän ja ryhtyisin hoitamaan heitä. Niin itsekäs sukupolvi. Entä sitten kun ovat kuolleet. Eli että olisin loppuikäni yhteiskunnan elätti.

Samaa on minulta vaadittu, jännä ettei omille vanhemmilleen kumpikaan toiminut omaishoitajana. Vaikka tarvetta olisi ollut. Taidan vetää siitä omat johtopäätökseni...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi