Uutisissa sanottiin että ihmiset eivät tiedä naisen hedelmällisyydestä tarpeeksi, mit vit?
Kai nyt vähintään kaikki naiset tietää sen että 25v alkaa hedelmällisyys laskea ja rajusti laskee 35v eteenpäin? Kyllä se ennen opetettiin ihan peruskoulussa. Kun kerran nainen on riskisynnyttäjä korkean ikänsä takia alkaen 35v. Siinä haastateltiin jotain nuorta naista, ja se tuumas että se tuo naisille kauheita paineita kun lapset pitäis tehdä niin nuorina... Voi hyvää päivää, en ymmärrä mitä mummoäitejä nykynuoret haluaa olla?
Kommentit (222)
Minä olen 36-vuotias, eikä tulisi mieeenkään enää näin vanhana tehdä lapsia! Lapseni täyttää nyt 16, ja kohta muuttaa kotoa pois. Aika aikaansa kutakin. Todellakin olen jo liian vanha lapsihommiin, mutta tämä johtuu toki osaksi siitä, että olen omani jo tehnyt. Luulo itsestäni voisi olla erilainen, jos olisin venyttänyt nuoruuttani, ja päättänyt aikuistua vasta nyt lapsentekupuuhiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän monelta 30 - 35 -vuotiaalta paras lapsentekoikä on mennyt ohitse. Vaikka munasoluja voi vielä olla jäljellä, ne ovat viallisia tai eivät hedelmöityskykyisiä. Vain 10 % 40 vuotta täyttäneistä voi tulla luonnollisesti raskaiksi.
Myös pikkulapsivaihe on huomattavasti raskaampi yli 30 -vuotiaalle naiselle / parille. Yöunet kärsii, voi tulla väsymistä. Monella tämä ilmenee haluttomuutena seksiin. Tämä taas johtaa avioeroihin.Yleensä ne 20v lasten saaneet on yh äitejä.
Ihan samalla tavalla tulee niitä yh-vanhempia vanhemmallakin iällä tehtyjen penikoiden vanhemmista. Nämä vaan ovat vielä niin nuoria perheitä, että lapset ovat 0-10 vuotiaita. Odotapas kymmenisen vuotta lisää, niin näet moniko 4-kymppisenä lapsen tehneistä vanhemmista on vielä yhdessä :D
Nainen ei oo mitään muuta ku synnytyskone. Hedelmällisyys sitä ja tätä. Voi*ttu! Minä hankin pyöreät 0 lasta!
AP on tommonen ammattivalittaja jolla ei ole muuta elämää kuin olla netissä koko päivä aamusta iltaan
Kyllä minä ainakin tuon asian tiedostan. Olen 33v nainen enkä ole vieläkään aikeissa yrittää lasta. Tiedän kyllä biologian faktat, mutta eipä se muuta sitä tosiasiaa, etten ainakaan tällä hetkellä koe mahdollisuutta tai halua yrittää lasta.
Antakaa ihmisten olla rauhassa. Lapsia tulee, jos tulee tai jos ei tule, sitten ei vaan tule. Ei se nyt mikään maailman tärkein asia ole.
Silloin kun esikoiseni syntyi -99, niin kätilön mielestä minulla alkoi olla jo ikää, vaikka olin vasta 26v. Oli korkea aika jo saadakin, jos mielii toistakin ehtiä tekemään. Minua vuotta vanhempi sisko sai esikoisensa 22-vuotiaana ja oli ikäänsä nähden ok synnyttäjä. Vuonna -94 se oli synnyttäjien keski-ikä. Tänä päivänä 22-vuotiasta pidetään vielä kakarana.
Mitä ihmettä on tapahtunut näiden 20v. aikana?
Itse kävin treffeillä hiljattain 42-vuotiaan miehen kanssa, joka tahtoi lapsia. Olen 44 ja en enää uskaltaisi. Ystäväni on töissä lääkärinä vammaisten lasten osastolla ja sanoi, että n. 80-90% näistä lapsista on vanhempien (yli 35v.) synnyttäneiden jälkeläisiä. Ja ei väliä, kumpi vanhemmista iäkkäämpi, eli ei ole välttämättä sukupuolisidonnainen. Yhtälailla miehenkin siittiöt vanhenevat. Ne vammaisten lasten vanhemmat ovat harvassa, joista kumpikin on ollut alle 3ov. lapsen syntyessä.
Ihan tottahan se on. Ihmisen elinikä on pidentynyt, mutta otollinen tai mahdollinen hedelmällisyysikä ei ole muuttunut miksikään. Hedelmällisyys alkaa laskea radikaalisti tietyn ajan jälkeen. Vanha synnyttäjä todella on riskisynnyttäjä, kuten on raskauskin.
T. kätilö
Kätilöt ei olekaan mitenkään aivopestyjä ...
Kyllä naiset aika hyvin nää biologian faktat tiedostavat. Moni on ihan valmis ottamaan sen riskin, ettei välttämättä yhtä helposti tärppääkään. Ei biologialle oikeen voi mitään.. oman lapseni sain 35v. Olin ihan valmis ottamaan riskin, tosin tulin raskaaksi ihan ehkäisyn pettäessä tuolloin 35veenä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tottahan se on. Ihmisen elinikä on pidentynyt, mutta otollinen tai mahdollinen hedelmällisyysikä ei ole muuttunut miksikään. Hedelmällisyys alkaa laskea radikaalisti tietyn ajan jälkeen. Vanha synnyttäjä todella on riskisynnyttäjä, kuten on raskauskin.
T. kätilö
No esim vaikka 28v tai 30v ei ole mikään vanha synnyttäjä! Ihan normaali synnyttäjän ikä. Luulisi, että sinä sen tietäisit kun asiakaskunta on suurimmaksi osaksi tuota ikäluokkaa.
Olen 23v nainen enkä ainakaan tällä hetkellä pysty saamaan lasta. Ei ole ovulaatioita eikä kuukautisia. Olisin valmis saamaan, mutta kun en saa. Ilman ehkäisyä oltu jo 4v :D
Olen kyllä sinut asian kanssa. Luonto on ehkä päättänyt näin. Olen hyvin onnellinen ihminen kyllä joka tapauksessa. :)
Nelikymppinen nainen ei raskaudu enää helposti. Pitää panna kuin korppi hakkaisi kalasäkkiä! :D
Paras ikä saada lapsi on 23-35v. Miehelle ja naiselle molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppinen nainen ei raskaudu enää helposti. Pitää panna kuin korppi hakkaisi kalasäkkiä! :D
Mitä sitten? Luulis että nainen joka jättää raskauden yrittämisen tonne asti, niin on kyllä ihan valmis jäämään lapsettomaksikin. Minä olen 35v enkä ole aikeissa yrittää lasta lähiaikoina, eli olen täysin valmis jäämään myös lapsettomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kätilöt ei olekaan mitenkään aivopestyjä ...
Tunnen kolme kätilöä ja he kaikki ovat lapsettomia yli 40-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa naisista on hedelmällisiä 35-40-vuotiaina, vaikka hedelmällisyys alkaa laskea. Joka viides lapsi syntyy yli 35-vuotiaalle äidille ja eniten synnyttäjiä on 30-34 -vuotiaissa.
Niin ja syntyvyys laskee koko ajan rajusti, samoin hedelmöityshoitojen tarve... Kyllä se pitää hyväksyä että naisen hedelmällisin ikä on 18-20, ei 40-45. Kyllähän sitä voi tulla raskaaksi vielä viisikymppisenäkin, harva tulee mutta aina on joku poikkeus sääntöön. Eihän se ole ihmisen iästä kiinni se riski, vaan munasolujen laadusta, niissä laatu heikkenee vuosi vuodelta.
Tuo ei pidä minkään tutkimuksen mukaan paikkansa, alle 20-vuotiailla on usein epäsäännölliset kuukautiset mm. alhaisen rasvaprosentin vuoksi. Hedelmällisyys nousee vielä teini-iän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun esikoiseni syntyi -99, niin kätilön mielestä minulla alkoi olla jo ikää, vaikka olin vasta 26v. Oli korkea aika jo saadakin, jos mielii toistakin ehtiä tekemään. Minua vuotta vanhempi sisko sai esikoisensa 22-vuotiaana ja oli ikäänsä nähden ok synnyttäjä. Vuonna -94 se oli synnyttäjien keski-ikä. Tänä päivänä 22-vuotiasta pidetään vielä kakarana.
Mitä ihmettä on tapahtunut näiden 20v. aikana?
.
"1990-luvun alussa ensimmäinen lapsi saatiin keskimäärin 28-vuotiaana" ei todellakaan 22-vuotiaana.
"Iän mukana munasarjojen toiminta hiipuu ja munarakkulan kypsyminen häiriintyy, mutta kiertoja, jolloin munasolu irtoaa, saattaa esiintyä menopaussiin saakka. Raskautta toivovista 40-vuotiaista raskaaksi tulee vielä 20–35 %, mutta 45-vuotiaista enää vain noin 5 %. Kierron lyheneminen on selvä merkki hedelmällisyyden heikkenemisestä. Samaan aikaan kun hedelmällisyys heikkenee, keskenmenojen todennäköisyys kasvaa: 45-vuotiaiden raskauksista keskeytyy joka toinen. Toisaalta kaksosraskauden riski lisääntyy."
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Luojan kiitos tähänkin keskusteluun riittää myös ajattelevia ja keskustelevia ihmisiä, en vielä menetä uskoani ihmiskuntaan. Seuraavaksi jatkan keskusteluja facessa työttömien kaltoinkohtelusta.
:D
ap