Uutisissa sanottiin että ihmiset eivät tiedä naisen hedelmällisyydestä tarpeeksi, mit vit?
Kai nyt vähintään kaikki naiset tietää sen että 25v alkaa hedelmällisyys laskea ja rajusti laskee 35v eteenpäin? Kyllä se ennen opetettiin ihan peruskoulussa. Kun kerran nainen on riskisynnyttäjä korkean ikänsä takia alkaen 35v. Siinä haastateltiin jotain nuorta naista, ja se tuumas että se tuo naisille kauheita paineita kun lapset pitäis tehdä niin nuorina... Voi hyvää päivää, en ymmärrä mitä mummoäitejä nykynuoret haluaa olla?
Kommentit (222)
Miks sua AP kiinnostaa tää asia? Yksilöllinen asia. Ja mulla ei kuukautisia ole ollut 10 vuoteen, ikää 29v.
Yllättävän monelta 30 - 35 -vuotiaalta paras lapsentekoikä on mennyt ohitse. Vaikka munasoluja voi vielä olla jäljellä, ne ovat viallisia tai eivät hedelmöityskykyisiä. Vain 10 % 40 vuotta täyttäneistä voi tulla luonnollisesti raskaiksi.
Myös pikkulapsivaihe on huomattavasti raskaampi yli 30 -vuotiaalle naiselle / parille. Yöunet kärsii, voi tulla väsymistä. Monella tämä ilmenee haluttomuutena seksiin. Tämä taas johtaa avioeroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jokainen nainen kuitenkin tuntee itsensä parhaiten, mikä on paras elämänohje, joten noita yleisiä ohjeita tai stereotyyppisiä käsityksiä ei nìin tarvitse kuunnellakaan.
Olikohan tämä joku vitsi? Miehetkin tuntevat itsensä esim. sydänkohtausten ja suolistosyöpien suhteen ja niinpä ruokavalioon tai tupakointiin on ihan turha kiinnittää huomiota. Jep.
Tätäkin on jonkun pitänyt käydä alapeukuttamassa.... Täällä palstalla tyhmyys tiivistyy kuten joukossa vanhan sanonnan mukaan käy.
ap
Miksi minä 20v nuorena naisena pilaisin elämäni tekemällä lapsia? Wtf!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jokainen nainen kuitenkin tuntee itsensä parhaiten, mikä on paras elämänohje, joten noita yleisiä ohjeita tai stereotyyppisiä käsityksiä ei nìin tarvitse kuunnellakaan.
Olikohan tämä joku vitsi? Miehetkin tuntevat itsensä esim. sydänkohtausten ja suolistosyöpien suhteen ja niinpä ruokavalioon tai tupakointiin on ihan turha kiinnittää huomiota. Jep.
vertaatko sä ap nyt lapsiasi pikku kasvaimiin?
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän monelta 30 - 35 -vuotiaalta paras lapsentekoikä on mennyt ohitse. Vaikka munasoluja voi vielä olla jäljellä, ne ovat viallisia tai eivät hedelmöityskykyisiä. Vain 10 % 40 vuotta täyttäneistä voi tulla luonnollisesti raskaiksi.
Myös pikkulapsivaihe on huomattavasti raskaampi yli 30 -vuotiaalle naiselle / parille. Yöunet kärsii, voi tulla väsymistä. Monella tämä ilmenee haluttomuutena seksiin. Tämä taas johtaa avioeroihin.
Yleensä ne 20v lasten saaneet on yh äitejä.
On tutkittu, että kolmekymppisten vauvat on terveempiä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä AP pyrit tällä aloituksella? Moni nyt vaan ei yksinkertaisesti halua lapsia alle 30v. Se on fakta. Naiset ei halua lapsia nuorena. Ja mitä sitten jos hedelmällisyys vähän laskee? About kaikki saa 30v kyllä lapsia jos vaan haluavat, miksi siis tehdä aiemmin ;)
Ap ajattelee, että pelottelemalla hedelmällisyyden laskulla useampi alkaisi tehtailemaan niitä pikku tepsuttajia. Ap on vähän tyhmä. Tietääköhän hän, että _joillain_ naisilla aivot kutistuvat raskauden takia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä 20v nuorena naisena pilaisin elämäni tekemällä lapsia? Wtf!?
Kun sä et kato tiedä!!
Vierailija kirjoitti:
Miks sua AP kiinnostaa tää asia? Yksilöllinen asia. Ja mulla ei kuukautisia ole ollut 10 vuoteen, ikää 29v.
Minua nyt sattuu kiinnostamaan yhteiskunnalliset asiat, kaipa sitä keskustella saa, tämä on keskustelupalsta. Joskus on kiva että aiheet on vähän muutakin kuin julkkisten tai lihavien parjausta.
Yleensäkin olen huomannut että ihan oikeasti monet ihmiset on tietämättömiä ja tyhmiä, eivät ymmärrä normaaleja asioita. Luulen että vika ei ole ihmisten aivojen toimivuudesta, vaan silkasta välinpitämättömyydestä tietää asioita, yleissivistys laskee kuin meidän peruskoulun pisatulokset.
ap
Jokainen tekee muksunsa millon tahtoo tai on tekemättä. Omani sain 24v ja 28v, sisaruksista molemmat puolestaan ovat veloja ja molemmat jo yli 40v. Antaa ihmisten elää miten haluaa.
25v on hyvä ikä. Samoin 30v. Mutta 20v on tosi nuori.. liian nuori sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vertaatko sä ap nyt lapsiasi pikku kasvaimiin?
Tuo ei ollut minun kirjoittamani. Ja jos sinä tuosta vedät johtopäätöksen että lapsia verrataan kasvaimiin, niin olet ihan oikeasti tyhmä.
ap
Toinen yleinen harha on, että raskaus alkaa välittömästi ehkäisyn pois jättämisen jälkeen. Joillain näin, hienoa, ja he usein ovat äänessä näillä palstoilla. Mutta totuus on, että puoli vuotta - vuosi on ihan normaaliaika odottaa raskauden alkua (kun yhdynnät on ajoitettu ovulaation aikaan).
Palstat pursuaa kauhistuneita kolmikymppisiä jotka ihmettelee mikä vialla kun no neljäs kierto yritystä ja negatiivinen tulos.
Endometrioosista puhutaan liian vähän.
PCOsta puhutaan liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä AP pyrit tällä aloituksella? Moni nyt vaan ei yksinkertaisesti halua lapsia alle 30v. Se on fakta. Naiset ei halua lapsia nuorena. Ja mitä sitten jos hedelmällisyys vähän laskee? About kaikki saa 30v kyllä lapsia jos vaan haluavat, miksi siis tehdä aiemmin ;)
Ap ajattelee, että pelottelemalla hedelmällisyyden laskulla useampi alkaisi tehtailemaan niitä pikku tepsuttajia. Ap on vähän tyhmä. Tietääköhän hän, että _joillain_ naisilla aivot kutistuvat raskauden takia.
Siis tämä fakta naisen biologiasta pitäisi salata ettei vaan kukaan pelästy että vanhenee? Minä en ole pelotellut hedelmällisyyden laskulla, vaan ihmetellyt miksi sitä ei kaikki tiedä. Kuten olen moneen kertaan sanonut, kyse on enemmän yleissivistyksestä kuin siitä että ketään kiinnostaa se tekeekö joku muu lapsia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee muksunsa millon tahtoo tai on tekemättä. Omani sain 24v ja 28v, sisaruksista molemmat puolestaan ovat veloja ja molemmat jo yli 40v. Antaa ihmisten elää miten haluaa.
Ja tämäkin menee ohi keskustelun varsinaisen aiheen.
ap
Iskee paineet kun biologiasta puhutaan?
Masentuuko joku siitäkin että elinikä kasvaa tai ihmisten pituus on muuttunu.
Nää on ihan vaan faktoja rouvat ja neidit eikä se teidän elämää muuta, mutta voi jonkun. Mitä vitun väliä jos sinä haluat elää 40v elämästäs ilman lapsia ja siemailla sitä halvinta kuoharia. Yllätyksenä voi tulla että jotkut oikeesti haluu edelleen vanhemmiks ja lapsia sillonkun niiden kanssa jaksaa olla. Ja on ihan vaan hyvä että nuorillekkin kerrotaan se fakta että vaikka sun mutsilla kävi hyvä tuuri, sulla ei käy välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt vähintään kaikki naiset tietää sen että 25v alkaa hedelmällisyys laskea ja rajusti laskee 35v eteenpäin? Kyllä se ennen opetettiin ihan peruskoulussa. Kun kerran nainen on riskisynnyttäjä korkean ikänsä takia alkaen 35v. Siinä haastateltiin jotain nuorta naista, ja se tuumas että se tuo naisille kauheita paineita kun lapset pitäis tehdä niin nuorina... Voi hyvää päivää, en ymmärrä mitä mummoäitejä nykynuoret haluaa olla?
Naiset ja MIEHET. Ja ihmekös tuo. Eihän miesten päähän muuta mahdu kun penikoiden alkuun laittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Toinen yleinen harha on, että raskaus alkaa välittömästi ehkäisyn pois jättämisen jälkeen. Joillain näin, hienoa, ja he usein ovat äänessä näillä palstoilla. Mutta totuus on, että puoli vuotta - vuosi on ihan normaaliaika odottaa raskauden alkua (kun yhdynnät on ajoitettu ovulaation aikaan).
Palstat pursuaa kauhistuneita kolmikymppisiä jotka ihmettelee mikä vialla kun no neljäs kierto yritystä ja negatiivinen tulos.
Endometrioosista puhutaan liian vähän.
PCOsta puhutaan liian vähän.
Juuri näin. Kyllä asioista pitää puhua, vaikka sanotaan että tieto lisää tuskaa, niin kyllä on parempi tietää asioista kuin olla tietämättä. Se että tietää mitä tietää ja mitä ei tiedä auttaa jo pitkälle, monet vaan luulee tietävänsä vaikka eivät mitään tiedä.
ap
Ei. Kyllä ne riskit tiedetään, ja ne ollaan valmiita ottamaan. Harva nyt vaan haluaa lapsia 20-25v. Semmosta se on. Kyllä naiset nämä asiat tietävät.