Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uutisissa sanottiin että ihmiset eivät tiedä naisen hedelmällisyydestä tarpeeksi, mit vit?

Vierailija
06.01.2018 |

Kai nyt vähintään kaikki naiset tietää sen että 25v alkaa hedelmällisyys laskea ja rajusti laskee 35v eteenpäin? Kyllä se ennen opetettiin ihan peruskoulussa. Kun kerran nainen on riskisynnyttäjä korkean ikänsä takia alkaen 35v. Siinä haastateltiin jotain nuorta naista, ja se tuumas että se tuo naisille kauheita paineita kun lapset pitäis tehdä niin nuorina... Voi hyvää päivää, en ymmärrä mitä mummoäitejä nykynuoret haluaa olla?

Kommentit (222)

Vierailija
101/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin jo peruskouluaikoina vannoutunut vela. Se ja sama mitä siellä olisi kerrottu, todennäköisesti olisi vain ärsyttänyt jonkinlainen "lisääntykää naiset" propaganda. Olisin varmaan kirjoittanut vihaisena siitä paikallislehteen tai kouluaineeseen. Ei ollut somea kasarilla.

Miten se että tietää kroppansa toiminnasta on jotain "lisääntykää naiset" propakandaa??? Mitäs propakandaa se on kun sanotaan että ikänäkö tulee keski-iässä? Pitääkö kaikki ihmisen biologiaan kuuluvat asiat sitten salata? Kerrotaan vaan eläinten lisääntymisestä vai onko sekin "lisääntykää eläimet" propakandaa?

ap

Vierailija
102/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en saa lapsia vaikka olen 21v eli nuori ei todellakaan ole automaattisesti hedelmällinen! Minä en ole lainkaan hedelmällinen ja olen nuori nainen!

Kuka niin on väittänyt että kaikki ovat hedelmällisiä? Siitä tässä ei nyt ole kyse. Vaan siitä, tiedätkö sinä ja muut naistet (ja miehet) että naiset ovat hedelmällisimmillään nuorena ja että se hedelmällisyys alkaa laskea jo 25v, ja että 35v synnyttäjä on jo "iäkäs" synnyttäjä. 

Itse asiassaan 25v ja 30v välillä ei tapahdu suuria muutoksia hedelnällisyydessä.

Ei tapahdukaan suuria muutoksia, mutta muutoksia kyllä. Ne suurimmat muutokset alkaa vasta 35 vuoden kieppeillä, kun kroppa alkaa valmistautua lopettamaan lapsentekotoimintoja.

Ihminen saavuttaa piikkinsä 25 vuotiaana, aivot on silloin kokonaan valmiit, ja siitä alkaa koko kehon rappeutuminen pikku hiljaa, ennen huonoina aikoina oli harvinaista että joku eli viisikymppiseksi. Vaikka nykyiset hyvät olot ja hyvä lääketiede on nostanut ihmisten elinikää, ei se ole biologiaa muuttanut niin paljon että hedelmällisyyskin kestäisi eläkeikään.

ap

Ketä kiinnostaa? Jos ei saa lapsia niin sitte ei saa, luonto on niin tarkoittanut. En ikimaailmassa tekisi "varmuuden vuoksi" lapsia 25v :DDDDD

Helppo se on sinun sanoa, kun et itse tekisi niin. Jos lapsi- ja perhehaaveet ovat suuret ja tärkeät jollekin toiselle, eikä tätä tiennyt, voi tulla suurikin suru. Toisille asia on isompi kuin Sinulle - haluatko evätä toisilta haaveet vastustamalla asian lisäämistä opetussuunnitelmaan? 

Ei se henkinen ym. valmius sillä tiedolla lisäänny, ja ei kannata epäillä, etteikö saisi lapsia helposti iäkkäämpänäkin, koska niin moni saa tuosta noin vain 42-vuotiaanakin lapsen, esim. itse tulin noin vain raskaaksi silloinkin, kuten aiemminkin tulin. Sain esikoisen 35-vuotiaana. Oikein hyvä ikä.

Paitsi että tutkimusten mukaan ei saa kaikki lapsia noin vaan, edes nuorena, saatika vanhana. Ja ne munasolut ei ole enää niin laadukkaita vanhana, se on fakta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä, että kaikki eivät halua lapsia nuorena, tai ollenkaan? Oletko ap tehnyt väärän valinnan, ja nyt kaduttaa?

Miten niin on vaikea hyväksyä että kaikki ei halua lapsia nuorena??? "En hyväksy" sitä että ihmiset on tyhmiä kun eivät tiedä että naisen hedelmällisyys ikää myöden laskee. Minulle on ihan se ja sama koska ihmiset tekee lapsia tai tekeekö ollenkaan, minä olen lapseni tehnyt kaikki alle 35v, en halunnut ottaa riskiä vammaisesta lapsesta tai oman jaksamisen suhteen, varsinkin kun mies on 10 vuotta minua vanhempi. Nuorena tulin todella helposti raskaaksi, parikymppisenä heti kuukauden päästä pillereiden pois jättämisestä olin raskaana, mutta sitten kun olin 26v alettiin yrittämään niin menikin 8 vuotta ennenkuin nuorimmaiset saatiin. Silti jos en olisi tullut raskaaksi ennen 35v. olisi yrittäminen silloin lopetettu ja tyydytty siihen yhteen lapseen. Minä olen täysin tyytyväinen lapsilukuuni ja ikääni, kun tulin vahingossa liian nuorena raskaaksi tein abortin, kaikki lapseni ovat olleet erittäin toivottuja ja suunniteltuja, luonto ei vaan aina ole ihan täysillä mukana yksilön suunnitelmissa. 29v sain keskenmenon ja se oli paha paikka, voin vain kuvitella minkälaista se on kun saa keskenmenon monta kertaa. 

ap

No niin, sä olet tuollainen puolimaho, mitähän lie ongelmia sulakin ollut. Varoita vain lähinnä omaa tytärtäsi, hänellä ne samat geenit sinun kanssasi on, eikä meillä muilla.

On ollut ongelmia, ja paljon. Ja olen kyllä varoittanut tytärtäni, toki hän näki sen ihan omin silmin miten kauan siinä meni kun hän sai pikkusisaruksia.

Kyllä meillä ihmisillä on "samat geenit" kaikilla siinä mielessä että kyllä ne kropat ja munasolut kaikilla vanhenee kun vuosia kertyy. 

Toki sinä saatat olla joku vamppyyri...

ap

Vierailija
104/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäjien keski-ikä on se n. 30v. Valtaosa saa lapsensa 30v ja silloin myös hedelmällisyys on vielä aivan normaali.

Jos sinä AP olet saanut 20v lapsesi niin älä kuvittelekaan, että toisetkin haluaisivat niin nuorina heittäytyä vanhemmiksi.

Vierailija
105/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väärää siinä on, että haluaa tehdä lapset myöhemmin? Jos olisin tehnyt kaksikymppisenä, niin lapset olisivat huostassa. Olin pahasti masentunut, ahdistunut, kärsin syömishäiriöstä ja pakkoliikunnasta post traumaattisen stressihäiriön takia. Olen saanut hoitoa ja nykyisin olen jopa tasapainoisempi, mitä moni ns. normaali. Olen vasta nyt valmis äidiksi ja tiedän, että minusta tulee hyvä äiti.

Se siinä on väärää, että jos on lykännyt lasten tekoa sen takia kun ei ole tiennyt että hedelmällisyys laskee.

ap

Kyllä sen jokainen tietää, mutta itse en esim. uskonut sitä omalla kohdallani ja turhaa ois ollut uskoakaan.

Juuri sitä olivat tutkineet että ei tiennyt. Ja kysyivät kadulla ihmisiltä, eikä nekään tuntuneet tietävän joten kaipa se tutkimus oli sitten oikeilla jäljillä. Kaipa sentään suurin osa tietää, nykyihmisellä kun varsinkin on tässä näppäimillä kaikki maailman tieto käytettävissä.

ap

Vierailija
106/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sä AP pyrit tällä aloituksella? Moni nyt vaan ei yksinkertaisesti halua lapsia alle 30v. Se on fakta. Naiset ei halua lapsia nuorena. Ja mitä sitten jos hedelmällisyys vähän laskee? About kaikki saa 30v kyllä lapsia jos vaan haluavat, miksi siis tehdä aiemmin ;)

Vierailija
107/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26v nainen enkä voisi kuvitella lapsia itselleni. Olen tänä vuonna lähdössä vuoden pituiselle reissulle ulkomaille. Sen jälkeen tulen taas Suomeen hetkeksi, kunnes lähden uudelleen maailmalle. Olen tällainen matkailija enkä jaksa ylimääräistä vastuuta :')

Vierailija
108/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jokainen nainen kuitenkin tuntee itsensä parhaiten, mikä on paras elämänohje, joten noita yleisiä ohjeita tai stereotyyppisiä käsityksiä ei nìin tarvitse kuunnellakaan.

Olikohan tämä joku vitsi? Miehetkin tuntevat itsensä esim. sydänkohtausten ja suolistosyöpien suhteen ja niinpä ruokavalioon tai tupakointiin on ihan turha kiinnittää huomiota. Jep.

Vierailija
109/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyttäjien keski-ikä on se n. 30v. Valtaosa saa lapsensa 30v ja silloin myös hedelmällisyys on vielä aivan normaali.

Jos sinä AP olet saanut 20v lapsesi niin älä kuvittelekaan, että toisetkin haluaisivat niin nuorina heittäytyä vanhemmiksi.

Joo, ihan sama mulle. Mutta se tieto. Kolmekymppisenä ei hedelmällisyys ole enää ihan yhtä hyvä kuin kaksikymppisnä, se on silti fakta. Varmasti ero ei ole 25-30 kovinkaan montaa prosenttia, mutta suunta on selvä, kun taas 25 vs 35 ero alkaa jo varmasti näkyä kun kerran niin on tutkittu. Ja aika harva tekee lapsia enää 45v.

ap

Vierailija
110/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihan sama mulle. Mutta se tieto. Kolmekymppisenä ei hedelmällisyys ole enää ihan yhtä hyvä kuin kaksikymppisnä, se on silti fakta. Varmasti ero ei ole 25-30 kovinkaan montaa prosenttia, mutta suunta on selvä, kun taas 25 vs 35 ero alkaa jo varmasti näkyä kun kerran niin on tutkittu. Ja aika harva tekee lapsia enää 45v.

ap

Eli mitä merkitystä? 30v voi olla hedelmällisyys aavistuksen laskenut, mutta aivan samalla tavalla sitä raskautuu myös 30v. Eli mitä väliä? :D et vastannut kysymykseen.

Vierailija
111/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keho ja mieli kulkevat usein eri tahtia. Mitä mieltä on tehdä lapsi vain kehon aikataulun mukaan jos esim ei ole sopivaa kumppania?

Hirveitä paineita kasataan naisille.

Ihmisen elämä on ikävän lyhyt, vaikka ihmiselämä on pidentynyt, niin se on pidentynyt nimenomaan sieltä huonommasta päästä. Ennen kupsahdettiin hautaan seitsemänkymppisenä, muutaman vuoden ehti olla eläkkeellä tai kitua sairaalapedissä tai vanhainkodissa, nykyään se vanhuus kyllä alkaa seitsemänkymppisenä, mutta se kituuttaminen vanhana voi kestää yhä useammin jopa 30 vuotta. Nuoruus menee ohi siinä kuin ennenkin, mutta vanhuksena olemisen aika on pitkä koko elämän pituuteen nähden.

Kyllä ihmiselämän rajallisuus pitää aina tiedostaa, ei siinä ole kyse siitä että joku nyt tahallaan haluaa muodostaa paineita naisille, nämä nyt vaan on ne faktat ja sen kanssa on elettävä. Näin asia on ollut aina. Miksi se ei ennen kasannut naisille paineita? 

ap

Ennen ei ollut vapaata valintaa, lapsia tuli tahdottiin tai ei.

Onneksi nykyään naiset voivat kuunnella mieltäänkin ja odottaa vähän tai olla myös hankkimatta lapsia.

Lastentekoon tarvitaan myös mies mutta naisen keho on se, joka tekee työn. Siksi naiset tarvitsevat erityistä tukea ja kannustimia.

Sinä yrität ajaa naisia synnytyskoneiksi, jotka hankkisivat lapsia oman elämänsä unohtaen ilman tukea ja kumppaniakin joskus asettaen vain mahdollisen lapsen kaiken muun edelle. Onneksi aika on ajanut ohitsesi.

Missä kohtaa olen sanonut että naisten pitäisi tehdä ylipäätään lapsia? Ei minua se kiinnosta. Vaan se tässä jutussa oli idea, että ihmiset (ei edes naiset) ei enää nykyään tiedä että hedelmällisyys laskee jo suht nuorena. Oman elämän valinnat pitää tehdä faktoihin perustuen, eikä kuvitella että oma kroppa toimii just niinkuin minä suunnittelen.

ap

Kyllä se suurella osalla toimii, ap-ressukka :D

Kyllä, mutta ei kaikilla. Mikä tässä oli idea? Jos osalla toimii kroppa kuten kuvittelee, niin ei tarvi tietää mitään faktoja ennenkuin tekee isoja päätöksiä elämästään?

ap

Vierailija
112/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, anna olla. Kaikki eivät ole edes löytäneet kumppaniehdokasta 25-vuotiaana tai parisuhde on voinut hajota. Mistä sinä taiot jokaiselle nuorena perheen haluavalle sopivan parisuhteen? Niinpä, et mistään, joten lakkaa syyllistämästä.

En minä mitään syyllistä. Ihmettelen että miksi ihmisten tietoisuus asiasta on nykyään näin huono. Mitä väliä sillä on koska ne kersat tekee, kunhan tietää nämä perusasiat eikä tietämättömyyttään turhaan lykkää lasten tekemistä jos niitä yleensä haluaa.

ap

No ihan jo se, että kaikilla ei ole elämä mallissa x tietyn ikäisenä. Osalla ei ole parisuhdetta, osalla ei ole mitään toimeentuloa, osalla on joku raskaushaavetta lykkäävä sairaus tai lääkitys jne. On vähän naiivia kuvitella, että kaikki voisivat vain valita, milloin ryhtyvät tekemään lasta. Eiköhän suuri osa lapsia tosissaan haluavista halua tehdä laspet nuorena. Se mikä sinulle näyttäytyy parisuhteellisten "kepeänä ja vastuuttomana elämänä" tms. voi todellisuudessa olla tahatonta lapsettomuutta. Tai esim. sitä, että parisuhteen toinen osapuoli ei halua lasta koskaan.

Edelleen, kyse on siitä, että tietääkö että naisen hedelmällisyys alkaa laskea tietyssä iässä, ei siitä tekeekö lapsia ja koska.

ap

Ei se ala laskea, kaikilla. Todellakaan.

Kyllä. Me kaikki vanhenemme. Vääjäämättä. Esitä minulle tutkimustulos jossa sanotaan että osa ihmisistä ei vanhene ollenkaan, ja siten ei tarvitse kenenkään tietää mitä kehossa tapahtuu vanhenemisen myötä?

ap

Vierailija
113/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suurin osa ton faktan tietää, muttei silti halua lapsia. Miks ihmeessä hankkia lapsia jos ei ole halua? Mulla on halua tehdä lapsia joskus 30v+

Vierailija
114/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sä AP pyrit tällä aloituksella? Moni nyt vaan ei yksinkertaisesti halua lapsia alle 30v. Se on fakta. Naiset ei halua lapsia nuorena. Ja mitä sitten jos hedelmällisyys vähän laskee? About kaikki saa 30v kyllä lapsia jos vaan haluavat, miksi siis tehdä aiemmin ;)

Sitä mitä aloituksessa sanon, että miten ihmiset (edes naiset) ei tiedä tälläisiä perusfaktoja? Ei ollut nyt mitenkään kyse siitä koska kukakin tekee lapsia.

ap

Vierailija
115/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas sulla AP tylsä elämä

Vierailija
116/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mitä aloituksessa sanon, että miten ihmiset (edes naiset) ei tiedä tälläisiä perusfaktoja? Ei ollut nyt mitenkään kyse siitä koska kukakin tekee lapsia.

ap

Kyllä me tiedetään. Ei vaan kiinnosta. Ole jo hiljaa ja keskity omaan hedelmällisyyteesi.

Vierailija
117/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena ajattelin tutun vauvoja kaitsiessa että hankin lapsen vasta 27-28 vuotiaana. Nyt olen 24 ja täytän 25 tänä vuonna. En edelleenkään koe olevani valmis äidiksi.

Vierailija
118/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eli mitä merkitystä? 30v voi olla hedelmällisyys aavistuksen laskenut, mutta aivan samalla tavalla sitä raskautuu myös 30v. Eli mitä väliä? :D et vastannut kysymykseen.

Niin mikä oli kysymys? Se että mitä väliä sillä on että ihmiset eivät tiedä naisen hedelmällisestä iästä? No se, että tuntuu että vaikka tietoa tulvii joka tuutista, ihmiset käy aina vaan tyhmemmiksi. Sitä.

ap

Vierailija
119/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva 20-25v haluaa äidiksi. Olen 27v, opiskelen yliopistossa eikä kellään opiskelijatutulla ole lapsia. Ikähaarukka 20-35v about.

Vierailija
120/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyllä me tiedetään. Ei vaan kiinnosta. Ole jo hiljaa ja keskity omaan hedelmällisyyteesi.

Minä odottelen jo vaihdevuosia, mies kävi vasektomiassa kaksosten syntymän jälkeen 10 vuotta sitten. Kuukautiset on hirveä riesa josta olisi kiva päästä eroon. 

Tutkimuksen mukaan "te" ette tiedä. Ja ihmettelen, miksi. Moni muukin asia on nykyään sellainen että saa miettiä että kuinka tyhmäksi ihmiskunta on menossa. 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän