Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uutisissa sanottiin että ihmiset eivät tiedä naisen hedelmällisyydestä tarpeeksi, mit vit?

Vierailija
06.01.2018 |

Kai nyt vähintään kaikki naiset tietää sen että 25v alkaa hedelmällisyys laskea ja rajusti laskee 35v eteenpäin? Kyllä se ennen opetettiin ihan peruskoulussa. Kun kerran nainen on riskisynnyttäjä korkean ikänsä takia alkaen 35v. Siinä haastateltiin jotain nuorta naista, ja se tuumas että se tuo naisille kauheita paineita kun lapset pitäis tehdä niin nuorina... Voi hyvää päivää, en ymmärrä mitä mummoäitejä nykynuoret haluaa olla?

Kommentit (222)

Vierailija
81/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni sain 32v ja 35v. Nuoruutta on vaikea elää, jos on lapsia.

Nuori ollaan siitä kun murrosikä alkaa siihen kun tullaan aikuiseksi, eli täysi-ikäisyyden paikkeilla, ei yli kaksikymppinen ole nuori. Jos ei nuoruutta ole elänyt alle 20 vuotiaana, niin mitä silloin on eletty, lapsuutta? Ei nuoruutta kuulu elää vuosikymmeniä. Kolmekymppisenä on jo lähempänä keski-ikää kuin nuoruutta...

ap

Huhhuh miten ankea ihminen olet. Onneksi emme tunne! :D

Vierailija
82/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 24v nainen enkä ole vielä edes valmistunut korkeakoulusta. Suoraan sanottuna todella surkea rahatilanne, elätän juuri ja juuri itseni. Määräaikainen työsuhde tässä sivussa. Tähän rumbaanko tekisin lapsen? Älä edes kuvittele! Kyllä se lasten tekeminen menee vähintäänkin sinne 30v tienoille nykymaailmassa. Minä haluan tasaisen pohjan ja vakituisen työsuhteen ennen lapsia! Se on lapsenkin etu!

No se on sun oma asia että otat sen riskin että munasolusi ei ole enää kuten nuorena, etkä tule sitten ihmettelemään että miten mun munasolut nyt näin on menny vanhenemaan ilman mun lupaa. Elämä on valintoja, monet tekee lapset siinä samalla kun opiskelee, helppo olla jossain yliopiston kirjoilla ja kotihoidontuella samalla ja asustella edullisessa opiskelijaperheasunnossa. Kun minä opiskelin niin näitä opiskelijaperheitä oli todella paljon, valmistuivat sitten kolmekymppisenä, pari-kolme lasta valmiina kun lähtivät työelämään.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä, että kaikki eivät halua lapsia nuorena, tai ollenkaan? Oletko ap tehnyt väärän valinnan, ja nyt kaduttaa?

Miten niin on vaikea hyväksyä että kaikki ei halua lapsia nuorena??? "En hyväksy" sitä että ihmiset on tyhmiä kun eivät tiedä että naisen hedelmällisyys ikää myöden laskee. Minulle on ihan se ja sama koska ihmiset tekee lapsia tai tekeekö ollenkaan, minä olen lapseni tehnyt kaikki alle 35v, en halunnut ottaa riskiä vammaisesta lapsesta tai oman jaksamisen suhteen, varsinkin kun mies on 10 vuotta minua vanhempi. Nuorena tulin todella helposti raskaaksi, parikymppisenä heti kuukauden päästä pillereiden pois jättämisestä olin raskaana, mutta sitten kun olin 26v alettiin yrittämään niin menikin 8 vuotta ennenkuin nuorimmaiset saatiin. Silti jos en olisi tullut raskaaksi ennen 35v. olisi yrittäminen silloin lopetettu ja tyydytty siihen yhteen lapseen. Minä olen täysin tyytyväinen lapsilukuuni ja ikääni, kun tulin vahingossa liian nuorena raskaaksi tein abortin, kaikki lapseni ovat olleet erittäin toivottuja ja suunniteltuja, luonto ei vaan aina ole ihan täysillä mukana yksilön suunnitelmissa. 29v sain keskenmenon ja se oli paha paikka, voin vain kuvitella minkälaista se on kun saa keskenmenon monta kertaa. 

ap

Puuttuisin tuohon, että miksi sinulla on 10 v. vanhempi mies. Etkö tiedä, että iäkäs isä on lapselle riski, sillä siittiöiden laatu on muuttunut? Etkö ole tietoinen tästä asiasta? Tästä on tutkimuksia olemassa. Minusta on nyt ehdottomasti valistettava, että isä ei saa olla vanha!

Vierailija
84/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää keskustelut lisää vaan entistä enemmän vapaaehtoista lapsettomuutta. Ei naiset jaksa tällaista painostusta. Naiset vastaavat tähän olemalla veloja, se on jo nähty jatkuvana syntyvyyden laskuna.

Miksi biologiset faktat (jotka on aina olleet samat) otetaan nykyään painostuksena? Kun minä olin koulussa ja näistä asioista puhuttiin, niin ne otettiin normaalina faktana, kuten esim. ikänäkö ja muut vanhenemiseen liittyvät asiat. Nykyään on ihmisten kai sitten niin vaikea hyväksyä elämän realiteetteja.

Vanhemmuudesta on tehty täällä netissä joku kauhea peikko, ja vanhemmuutta pitäisi suorittaa, vielä 20 vuotta sitten lapset oli normaaleja perheenjäseniä, ei mitään erikoisprojekteja, missä epäonnistuminen on koko ajan läsnä.

ap

Vierailija
85/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo hedelmällisyyden lasku oli ainoa tieto mitä naisten hedelmällisyydestä kykenet jakamaan, niin etpä taida itsekään paljoa tietää.

Miksi minun pitäisi "jakaa kaikki tieto naisen hedelmällisyydestä"? Avasin keskustelun jutusta joka oli uutisissa, jossa ihmeteltiin että miten huonosti ihmiset tietää nämä oleellisimmat perusasiat naisen hedelmällisyyden aikarajoista, kun se kuitenkin vaikuttaa siihen koska niitä lapsia aletaan tehdä. Ja haastateltavat kadunkulkijatkin oli aika kujalla, varsinkin miehet, mutta minä ihmettelen sitä että jos ei edes naiset itse joita asia eniten koskettaa tiedä edes tätä asiaa.

ap

Sanoit aiemmin, että "kyllähän se peruskoulussa kerrotaan" ja nyt dissaat ihmisiä, jotka eivät ole lukeneet uutista, kun siinä lukee, että ihmiset eivät tiedä tätä. Siinä samassa uutisessa myös kerrotaan, että peruskoulun oppikirjoissa ei kerrota tästä.

Ja joo, kyllähän tieto tulee useimmille muuten vastaan. En tiedä, pitäisikö tästä puhua enemmän. Itseä ahdistaa ja vituttaa koko keskustelu, sitä on ihan liikaa, eikä tosiaan tuo mitään uutta mulle. Toivottavasti joku muu hyötyy, että nettona oltais plussan puolella.

On tainnut peruskoulu vajota oikeasti todella alas jos enää ei kerrota ihmisyyden perusasioita. Kyllä parikymppinen tyttäreni ne tietää, nuorimmaiset on vasta toisella luokalla, ja kai se pitää sitten aikanaan varmistaa että mitä ne siellä vitosluokan bilsantunnilla oikein käy läpi tai yläasteella.

ap

Vierailija
86/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä, että kaikki eivät halua lapsia nuorena, tai ollenkaan? Oletko ap tehnyt väärän valinnan, ja nyt kaduttaa?

Miten niin on vaikea hyväksyä että kaikki ei halua lapsia nuorena??? "En hyväksy" sitä että ihmiset on tyhmiä kun eivät tiedä että naisen hedelmällisyys ikää myöden laskee. Minulle on ihan se ja sama koska ihmiset tekee lapsia tai tekeekö ollenkaan, minä olen lapseni tehnyt kaikki alle 35v, en halunnut ottaa riskiä vammaisesta lapsesta tai oman jaksamisen suhteen, varsinkin kun mies on 10 vuotta minua vanhempi. Nuorena tulin todella helposti raskaaksi, parikymppisenä heti kuukauden päästä pillereiden pois jättämisestä olin raskaana, mutta sitten kun olin 26v alettiin yrittämään niin menikin 8 vuotta ennenkuin nuorimmaiset saatiin. Silti jos en olisi tullut raskaaksi ennen 35v. olisi yrittäminen silloin lopetettu ja tyydytty siihen yhteen lapseen. Minä olen täysin tyytyväinen lapsilukuuni ja ikääni, kun tulin vahingossa liian nuorena raskaaksi tein abortin, kaikki lapseni ovat olleet erittäin toivottuja ja suunniteltuja, luonto ei vaan aina ole ihan täysillä mukana yksilön suunnitelmissa. 29v sain keskenmenon ja se oli paha paikka, voin vain kuvitella minkälaista se on kun saa keskenmenon monta kertaa. 

ap

Ajattele ap, että sinä itse mahdollisesti aiheutit lapsesi keskenmenon kun rakastuit väärän ikäiseen kumppaniin. Miksi et rakastunut oikean ikäiseen kumppaniin, oikeaan aikaan ja tehnyt kaikkea oikein? Miksi? Entä miksi teit abortin ja tulit vahingossa raskaaksi? Eikö valistettu aikoinaan koulussa, että sesksistä voi tulla raskaaksi? Luitko kenties yhden virkkeen liian vähän valistustekstiä? Vai mikä meni vikaan? Miksi vanhemmuus oli sinulle silloin niin iso peikko, että abortoit oman lapsesi? Vielä 20 vuotta sitten lapset oli normaaleja perheenjäseniä, ei mitään erikoisprojekteja, missä epäonnistuminen on koko ajan läsnä. Miten aiot korjata asian, kun olet aikoinaan ajatellut väärin, halunnut eri asioita ja rakastunut väärään aikaan ja väärin?

Toivottavasti sait edes jonkun käsityksen siitä, miltä tuntuu maistaa omaa lääkettä.

Vierailija
87/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin jo peruskouluaikoina vannoutunut vela. Se ja sama mitä siellä olisi kerrottu, todennäköisesti olisi vain ärsyttänyt jonkinlainen "lisääntykää naiset" propaganda. Olisin varmaan kirjoittanut vihaisena siitä paikallislehteen tai kouluaineeseen. Ei ollut somea kasarilla.

Vierailija
88/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä hemmettiä antakaa naisten opiskella :D

Nää 20v mammat on nykypäivänä sellaisia jotka ei opiskele yhtään!!!! Sori nyt vaan.

Minä olen opiskellut äitinä kolme ammattia, myös äitini opiskeli vielä uuden ammatin silloin kun odotti nuorimmaistaan yli kolmekymppisenä. Todella, todella monilla opiskelijoilla on lapsia, ei lapset ole mikään syy olla opiskelematta.

Minulla oli alle kaksikymppisenä taskussa ensimmäinen ammattitodistus kun en korkeakouluihin pyrkinyt, mitään estettä ei ollut tehdä lasta kun töitäkään ei saanut kun oli historian rajuin lama, jos olisin mennyt korkeammalle opintotasolle, olisi se yksi lapsi mennyt siinä sivussa vallan mainiosti.

ap

Vierailija
89/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, anna olla. Kaikki eivät ole edes löytäneet kumppaniehdokasta 25-vuotiaana tai parisuhde on voinut hajota. Mistä sinä taiot jokaiselle nuorena perheen haluavalle sopivan parisuhteen? Niinpä, et mistään, joten lakkaa syyllistämästä.

En minä mitään syyllistä. Ihmettelen että miksi ihmisten tietoisuus asiasta on nykyään näin huono. Mitä väliä sillä on koska ne kersat tekee, kunhan tietää nämä perusasiat eikä tietämättömyyttään turhaan lykkää lasten tekemistä jos niitä yleensä haluaa.

ap

No ihan jo se, että kaikilla ei ole elämä mallissa x tietyn ikäisenä. Osalla ei ole parisuhdetta, osalla ei ole mitään toimeentuloa, osalla on joku raskaushaavetta lykkäävä sairaus tai lääkitys jne. On vähän naiivia kuvitella, että kaikki voisivat vain valita, milloin ryhtyvät tekemään lasta. Eiköhän suuri osa lapsia tosissaan haluavista halua tehdä laspet nuorena. Se mikä sinulle näyttäytyy parisuhteellisten "kepeänä ja vastuuttomana elämänä" tms. voi todellisuudessa olla tahatonta lapsettomuutta. Tai esim. sitä, että parisuhteen toinen osapuoli ei halua lasta koskaan.

Edelleen, kyse on siitä, että tietääkö että naisen hedelmällisyys alkaa laskea tietyssä iässä, ei siitä tekeekö lapsia ja koska.

ap

Vierailija
90/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keho ja mieli kulkevat usein eri tahtia. Mitä mieltä on tehdä lapsi vain kehon aikataulun mukaan jos esim ei ole sopivaa kumppania?

Hirveitä paineita kasataan naisille.

Ihmisen elämä on ikävän lyhyt, vaikka ihmiselämä on pidentynyt, niin se on pidentynyt nimenomaan sieltä huonommasta päästä. Ennen kupsahdettiin hautaan seitsemänkymppisenä, muutaman vuoden ehti olla eläkkeellä tai kitua sairaalapedissä tai vanhainkodissa, nykyään se vanhuus kyllä alkaa seitsemänkymppisenä, mutta se kituuttaminen vanhana voi kestää yhä useammin jopa 30 vuotta. Nuoruus menee ohi siinä kuin ennenkin, mutta vanhuksena olemisen aika on pitkä koko elämän pituuteen nähden.

Kyllä ihmiselämän rajallisuus pitää aina tiedostaa, ei siinä ole kyse siitä että joku nyt tahallaan haluaa muodostaa paineita naisille, nämä nyt vaan on ne faktat ja sen kanssa on elettävä. Näin asia on ollut aina. Miksi se ei ennen kasannut naisille paineita? 

ap

Ennen ei ollut vapaata valintaa, lapsia tuli tahdottiin tai ei.

Onneksi nykyään naiset voivat kuunnella mieltäänkin ja odottaa vähän tai olla myös hankkimatta lapsia.

Lastentekoon tarvitaan myös mies mutta naisen keho on se, joka tekee työn. Siksi naiset tarvitsevat erityistä tukea ja kannustimia.

Sinä yrität ajaa naisia synnytyskoneiksi, jotka hankkisivat lapsia oman elämänsä unohtaen ilman tukea ja kumppaniakin joskus asettaen vain mahdollisen lapsen kaiken muun edelle. Onneksi aika on ajanut ohitsesi.

Missä kohtaa olen sanonut että naisten pitäisi tehdä ylipäätään lapsia? Ei minua se kiinnosta. Vaan se tässä jutussa oli idea, että ihmiset (ei edes naiset) ei enää nykyään tiedä että hedelmällisyys laskee jo suht nuorena. Oman elämän valinnat pitää tehdä faktoihin perustuen, eikä kuvitella että oma kroppa toimii just niinkuin minä suunnittelen.

ap

Vierailija
91/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väärää siinä on, että haluaa tehdä lapset myöhemmin? Jos olisin tehnyt kaksikymppisenä, niin lapset olisivat huostassa. Olin pahasti masentunut, ahdistunut, kärsin syömishäiriöstä ja pakkoliikunnasta post traumaattisen stressihäiriön takia. Olen saanut hoitoa ja nykyisin olen jopa tasapainoisempi, mitä moni ns. normaali. Olen vasta nyt valmis äidiksi ja tiedän, että minusta tulee hyvä äiti.

Se siinä on väärää, että jos on lykännyt lasten tekoa sen takia kun ei ole tiennyt että hedelmällisyys laskee.

ap

Vierailija
92/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä on jollain tuollaisilla tutkimustuloksilla ja ikärajoilla, kun yksilötasolla kyse on usein siitä ettei vaan yksinkertaisesti ole ollut aiemmin halua tai mahdollisuutta lapsiin? Paha sitä aikaa on takaisinkaan kääntää ja yrittää uudelleen elää toisin. Vai pitäisikö lapsia hankkia varmuuden vuoksi heti kuin suinkin kykenee? Ettei vaan jää ilman!

Minä olen 30v enkä ole koskaan yrittänyt tulla raskaaksi tai toivonut sitä. Jos käy niin, etten koskaan tule saamaan lapsia, niin sitten se on niin. Jotkut eivät tunnu käsittävän ettei lapsettomuus ole mikään kamalista kamalin kohtalo kaikille. Ja ikään kuin ihmiset olisivat niin pölvästejä, etteivät itse ymmärtäisi yrittää hankkia lapsia niin halutessaan ilman että siitä heille oikein erikseen muistutetaan. Turhaa syyllistämistä ja holhoamista.

Kyllä ne ikärajat pitää silti tietää, se kuuluu jo ihan yleissivistykseen, kuten sekin että ihmisen raskaus kestää keskimäärin 40 viikkoa jne. Täältä olen lukenut niitäkin juttuja joissa vaimot ihmettelee kun miehensä ei tiedä naisen anatomiasta ja raskaudesta yhtään mitään, ei kuukautisista eikä edes siitä minkälainen on immenkalvo...

ap

Vierailija
93/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en saa lapsia vaikka olen 21v eli nuori ei todellakaan ole automaattisesti hedelmällinen! Minä en ole lainkaan hedelmällinen ja olen nuori nainen!

Kuka niin on väittänyt että kaikki ovat hedelmällisiä? Siitä tässä ei nyt ole kyse. Vaan siitä, tiedätkö sinä ja muut naistet (ja miehet) että naiset ovat hedelmällisimmillään nuorena ja että se hedelmällisyys alkaa laskea jo 25v, ja että 35v synnyttäjä on jo "iäkäs" synnyttäjä. 

Itse asiassaan 25v ja 30v välillä ei tapahdu suuria muutoksia hedelnällisyydessä.

Ei tapahdukaan suuria muutoksia, mutta muutoksia kyllä. Ne suurimmat muutokset alkaa vasta 35 vuoden kieppeillä, kun kroppa alkaa valmistautua lopettamaan lapsentekotoimintoja.

Ihminen saavuttaa piikkinsä 25 vuotiaana, aivot on silloin kokonaan valmiit, ja siitä alkaa koko kehon rappeutuminen pikku hiljaa, ennen huonoina aikoina oli harvinaista että joku eli viisikymppiseksi. Vaikka nykyiset hyvät olot ja hyvä lääketiede on nostanut ihmisten elinikää, ei se ole biologiaa muuttanut niin paljon että hedelmällisyyskin kestäisi eläkeikään.

ap

Ketä kiinnostaa? Jos ei saa lapsia niin sitte ei saa, luonto on niin tarkoittanut. En ikimaailmassa tekisi "varmuuden vuoksi" lapsia 25v :DDDDD

Helppo se on sinun sanoa, kun et itse tekisi niin. Jos lapsi- ja perhehaaveet ovat suuret ja tärkeät jollekin toiselle, eikä tätä tiennyt, voi tulla suurikin suru. Toisille asia on isompi kuin Sinulle - haluatko evätä toisilta haaveet vastustamalla asian lisäämistä opetussuunnitelmaan? 

Ei se henkinen ym. valmius sillä tiedolla lisäänny, ja ei kannata epäillä, etteikö saisi lapsia helposti iäkkäämpänäkin, koska niin moni saa tuosta noin vain 42-vuotiaanakin lapsen, esim. itse tulin noin vain raskaaksi silloinkin, kuten aiemminkin tulin. Sain esikoisen 35-vuotiaana. Oikein hyvä ikä.

Vierailija
94/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väärää siinä on, että haluaa tehdä lapset myöhemmin? Jos olisin tehnyt kaksikymppisenä, niin lapset olisivat huostassa. Olin pahasti masentunut, ahdistunut, kärsin syömishäiriöstä ja pakkoliikunnasta post traumaattisen stressihäiriön takia. Olen saanut hoitoa ja nykyisin olen jopa tasapainoisempi, mitä moni ns. normaali. Olen vasta nyt valmis äidiksi ja tiedän, että minusta tulee hyvä äiti.

Se siinä on väärää, että jos on lykännyt lasten tekoa sen takia kun ei ole tiennyt että hedelmällisyys laskee.

ap

Kyllä sen jokainen tietää, mutta itse en esim. uskonut sitä omalla kohdallani ja turhaa ois ollut uskoakaan.

Vierailija
95/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keho ja mieli kulkevat usein eri tahtia. Mitä mieltä on tehdä lapsi vain kehon aikataulun mukaan jos esim ei ole sopivaa kumppania?

Hirveitä paineita kasataan naisille.

Ihmisen elämä on ikävän lyhyt, vaikka ihmiselämä on pidentynyt, niin se on pidentynyt nimenomaan sieltä huonommasta päästä. Ennen kupsahdettiin hautaan seitsemänkymppisenä, muutaman vuoden ehti olla eläkkeellä tai kitua sairaalapedissä tai vanhainkodissa, nykyään se vanhuus kyllä alkaa seitsemänkymppisenä, mutta se kituuttaminen vanhana voi kestää yhä useammin jopa 30 vuotta. Nuoruus menee ohi siinä kuin ennenkin, mutta vanhuksena olemisen aika on pitkä koko elämän pituuteen nähden.

Kyllä ihmiselämän rajallisuus pitää aina tiedostaa, ei siinä ole kyse siitä että joku nyt tahallaan haluaa muodostaa paineita naisille, nämä nyt vaan on ne faktat ja sen kanssa on elettävä. Näin asia on ollut aina. Miksi se ei ennen kasannut naisille paineita? 

ap

Ennen ei ollut vapaata valintaa, lapsia tuli tahdottiin tai ei.

Onneksi nykyään naiset voivat kuunnella mieltäänkin ja odottaa vähän tai olla myös hankkimatta lapsia.

Lastentekoon tarvitaan myös mies mutta naisen keho on se, joka tekee työn. Siksi naiset tarvitsevat erityistä tukea ja kannustimia.

Sinä yrität ajaa naisia synnytyskoneiksi, jotka hankkisivat lapsia oman elämänsä unohtaen ilman tukea ja kumppaniakin joskus asettaen vain mahdollisen lapsen kaiken muun edelle. Onneksi aika on ajanut ohitsesi.

Missä kohtaa olen sanonut että naisten pitäisi tehdä ylipäätään lapsia? Ei minua se kiinnosta. Vaan se tässä jutussa oli idea, että ihmiset (ei edes naiset) ei enää nykyään tiedä että hedelmällisyys laskee jo suht nuorena. Oman elämän valinnat pitää tehdä faktoihin perustuen, eikä kuvitella että oma kroppa toimii just niinkuin minä suunnittelen.

ap

Kyllä se suurella osalla toimii, ap-ressukka :D

Vierailija
96/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Puuttuisin tuohon, että miksi sinulla on 10 v. vanhempi mies. Etkö tiedä, että iäkäs isä on lapselle riski, sillä siittiöiden laatu on muuttunut? Etkö ole tietoinen tästä asiasta? Tästä on tutkimuksia olemassa. Minusta on nyt ehdottomasti valistettava, että isä ei saa olla vanha!

No ei mies nyt vielä nelikymppisenä ole niin vanha ettei voisi lapsia tehdä, mun raja oli se 35v näin naisena. Mies on kyllä itse ollut sitä mieltä että oli liian vanha jo isäksi, häpesi kun ajatteli että häntä luullaan poikien isoisäksi :D

ap

Vierailija
97/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, anna olla. Kaikki eivät ole edes löytäneet kumppaniehdokasta 25-vuotiaana tai parisuhde on voinut hajota. Mistä sinä taiot jokaiselle nuorena perheen haluavalle sopivan parisuhteen? Niinpä, et mistään, joten lakkaa syyllistämästä.

En minä mitään syyllistä. Ihmettelen että miksi ihmisten tietoisuus asiasta on nykyään näin huono. Mitä väliä sillä on koska ne kersat tekee, kunhan tietää nämä perusasiat eikä tietämättömyyttään turhaan lykkää lasten tekemistä jos niitä yleensä haluaa.

ap

No ihan jo se, että kaikilla ei ole elämä mallissa x tietyn ikäisenä. Osalla ei ole parisuhdetta, osalla ei ole mitään toimeentuloa, osalla on joku raskaushaavetta lykkäävä sairaus tai lääkitys jne. On vähän naiivia kuvitella, että kaikki voisivat vain valita, milloin ryhtyvät tekemään lasta. Eiköhän suuri osa lapsia tosissaan haluavista halua tehdä laspet nuorena. Se mikä sinulle näyttäytyy parisuhteellisten "kepeänä ja vastuuttomana elämänä" tms. voi todellisuudessa olla tahatonta lapsettomuutta. Tai esim. sitä, että parisuhteen toinen osapuoli ei halua lasta koskaan.

Edelleen, kyse on siitä, että tietääkö että naisen hedelmällisyys alkaa laskea tietyssä iässä, ei siitä tekeekö lapsia ja koska.

ap

Ei se ala laskea, kaikilla. Todellakaan.

Vierailija
98/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No ei mies nyt vielä nelikymppisenä ole niin vanha ettei voisi lapsia tehdä, mun raja oli se 35v näin naisena. Mies on kyllä itse ollut sitä mieltä että oli liian vanha jo isäksi, häpesi kun ajatteli että häntä luullaan poikien isoisäksi :D

ap

Mun lasten isäpä olikin 56 ja 58v tullessaan isäksi ja itse siis raskauduin vielä 42-vuotiaana tuosta noin vaan.

Vierailija
99/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No niin, sä olet tuollainen puolimaho, mitähän lie ongelmia sulakin ollut. Varoita vain lähinnä omaa tytärtäsi, hänellä ne samat geenit sinun kanssasi on, eikä meillä muilla.

Vierailija
100/222 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ajattele ap, että sinä itse mahdollisesti aiheutit lapsesi keskenmenon kun rakastuit väärän ikäiseen kumppaniin. Miksi et rakastunut oikean ikäiseen kumppaniin, oikeaan aikaan ja tehnyt kaikkea oikein? Miksi? Entä miksi teit abortin ja tulit vahingossa raskaaksi? Eikö valistettu aikoinaan koulussa, että sesksistä voi tulla raskaaksi? Luitko kenties yhden virkkeen liian vähän valistustekstiä? Vai mikä meni vikaan? Miksi vanhemmuus oli sinulle silloin niin iso peikko, että abortoit oman lapsesi? Vielä 20 vuotta sitten lapset oli normaaleja perheenjäseniä, ei mitään erikoisprojekteja, missä epäonnistuminen on koko ajan läsnä. Miten aiot korjata asian, kun olet aikoinaan ajatellut väärin, halunnut eri asioita ja rakastunut väärään aikaan ja väärin?

Toivottavasti sait edes jonkun käsityksen siitä, miltä tuntuu maistaa omaa lääkettä.

Silloin kun sain keskenmenon mieheni oli vielä alle 40 ja minä alle 30. Ja silloin nuorena tein abortin koska olin vielä koulussa, en halunnut lapsia vielä 18 vuotiaana, mutta 19 vuotiaana halusin, niin se nuoren mieli muuttuu kun kehittyy aikuiseksi. 

Olen tehnyt paljon virheitä elämäni aikana, mutta kyse ei ole ollut siitä ettenkö olisi tiennyt asioita.

Miten tämä nyt sulla menee näin tunteisiin? Tuliko sulle sit yllätyksenä että naisen hedelmällisyys laskee jo 25 vuodesta eteenpäin? 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme