Uutisissa sanottiin että ihmiset eivät tiedä naisen hedelmällisyydestä tarpeeksi, mit vit?
Kai nyt vähintään kaikki naiset tietää sen että 25v alkaa hedelmällisyys laskea ja rajusti laskee 35v eteenpäin? Kyllä se ennen opetettiin ihan peruskoulussa. Kun kerran nainen on riskisynnyttäjä korkean ikänsä takia alkaen 35v. Siinä haastateltiin jotain nuorta naista, ja se tuumas että se tuo naisille kauheita paineita kun lapset pitäis tehdä niin nuorina... Voi hyvää päivää, en ymmärrä mitä mummoäitejä nykynuoret haluaa olla?
Kommentit (222)
Omat lapseni sain 32v ja 35v. Nuoruutta on vaikea elää, jos on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn, helppo se on sanoa. Ekaksi odottaa vuoden ennen kuin saa hakeutua tutkimuksiin, sitten soittaa tutkimushaluista, saa ekan ajan kuukausien päähän. Sitten tutkitaan ja odotellaan kuukausia, otetaan varmennukset. Sitten lähete erikoissairaanhoitoon, taas odotellaan kuukausia. 2,5 vuotta mennyt ennen kuin ekaa hoitoa saatiin edes aloitettua. Eikä ekalla tietenkään edes tärpännyt. 30- ja 29-vuotiaina aloitettiin ja nyt kun viimein ollaan esikoista odottamassa, on jo aika iso ikäriski kromosomipoikkeavuuksiin ym. ja naisenkin hedelmällisyys on alentunut vaikka alunperin syy oli vain miehessä. Sitten taas synnytyksen jälkeen pitää odottaa vähintään vuosi ennen kuin voi lähteä hoitoihin. Että ei sitä ikäriskiä aina kokonaan itse aiheuteta.
Ei kai kukaan ole niin väittänytkään? Mutta totuus on se, että hedelmällisyys laskee ikää myöden vaikka itse haluaisi mitä.
Ilmapiiri aika monesti nimenomaan on se, että on oma vika, jos saa lapsen tai lapsia suht myöhään. Se ei läheskään aina ole oma päätös. "Mutta totuus on se, että hedelmällisyys laskee ikää myöden vaikka itse haluaisi mitä." Niin, luuletko että emme sitä tiedä? Hedelmällisyys tietysti laskee iän myötä, mutta aina ei itse voi vaikuttaa siihen että joutuu odottamaan lapsen saamista!
Tämä ketju kuitenkin viitannee hiljattain virinneeseen keskusteluun siitä, pitäisikö peruskoulun terveystiedon tunneilla keskustella myös naisen hedelmällisen iän rajallisuudesta. Tuo mainitsemasi ilmiö on varmasti todellinen ja ansaitsee ihan oman tärkeän keskustelunsa - toisessa ketjussa.
Joku nuori äiti tekee kokoajan näitä aloituksia. Sori, mutta kaikki ei halua nuorena äidiksi! Ihan sama vaikka keho olisi valmis, mieli ei ole! Paljon tärkeämpää on olla henkisesti valmis.
Kuulemma jo yläasteella pitäisi alkaa opettaa nuorille "hedelmällisyysoppia". Naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saa lapsia vaikka olen 21v eli nuori ei todellakaan ole automaattisesti hedelmällinen! Minä en ole lainkaan hedelmällinen ja olen nuori nainen!
Kuka niin on väittänyt että kaikki ovat hedelmällisiä? Siitä tässä ei nyt ole kyse. Vaan siitä, tiedätkö sinä ja muut naistet (ja miehet) että naiset ovat hedelmällisimmillään nuorena ja että se hedelmällisyys alkaa laskea jo 25v, ja että 35v synnyttäjä on jo "iäkäs" synnyttäjä.
Itse asiassaan 25v ja 30v välillä ei tapahdu suuria muutoksia hedelnällisyydessä.
Ei tapahdukaan suuria muutoksia, mutta muutoksia kyllä. Ne suurimmat muutokset alkaa vasta 35 vuoden kieppeillä, kun kroppa alkaa valmistautua lopettamaan lapsentekotoimintoja.
Ihminen saavuttaa piikkinsä 25 vuotiaana, aivot on silloin kokonaan valmiit, ja siitä alkaa koko kehon rappeutuminen pikku hiljaa, ennen huonoina aikoina oli harvinaista että joku eli viisikymppiseksi. Vaikka nykyiset hyvät olot ja hyvä lääketiede on nostanut ihmisten elinikää, ei se ole biologiaa muuttanut niin paljon että hedelmällisyyskin kestäisi eläkeikään.
ap
Minä olen 28v nainen enkä todellakaan voisi kuvitella lapsia itselleni. En näe lapsia ollenkaan edes lähivuosina itselläni.. olenkin pohtinut, että ehkä jään velaksi. Luulin aina haluavani lapsia, mutta en olekaan halunnut. Joskus se mieli muuttuu näinkin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saa lapsia vaikka olen 21v eli nuori ei todellakaan ole automaattisesti hedelmällinen! Minä en ole lainkaan hedelmällinen ja olen nuori nainen!
Kuka niin on väittänyt että kaikki ovat hedelmällisiä? Siitä tässä ei nyt ole kyse. Vaan siitä, tiedätkö sinä ja muut naistet (ja miehet) että naiset ovat hedelmällisimmillään nuorena ja että se hedelmällisyys alkaa laskea jo 25v, ja että 35v synnyttäjä on jo "iäkäs" synnyttäjä.
Itse asiassaan 25v ja 30v välillä ei tapahdu suuria muutoksia hedelnällisyydessä.
Ei tapahdukaan suuria muutoksia, mutta muutoksia kyllä. Ne suurimmat muutokset alkaa vasta 35 vuoden kieppeillä, kun kroppa alkaa valmistautua lopettamaan lapsentekotoimintoja.
Ihminen saavuttaa piikkinsä 25 vuotiaana, aivot on silloin kokonaan valmiit, ja siitä alkaa koko kehon rappeutuminen pikku hiljaa, ennen huonoina aikoina oli harvinaista että joku eli viisikymppiseksi. Vaikka nykyiset hyvät olot ja hyvä lääketiede on nostanut ihmisten elinikää, ei se ole biologiaa muuttanut niin paljon että hedelmällisyyskin kestäisi eläkeikään.
ap
Ketä kiinnostaa? Jos ei saa lapsia niin sitte ei saa, luonto on niin tarkoittanut. En ikimaailmassa tekisi "varmuuden vuoksi" lapsia 25v :DDDDD
Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä, että kaikki eivät halua lapsia nuorena, tai ollenkaan? Oletko ap tehnyt väärän valinnan, ja nyt kaduttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ketä kiinnostaa? Jos ei saa lapsia niin sitte ei saa, luonto on niin tarkoittanut. En ikimaailmassa tekisi "varmuuden vuoksi" lapsia 25v :DDDDD
Helppo se on sinun sanoa, kun et itse tekisi niin. Jos lapsi- ja perhehaaveet ovat suuret ja tärkeät jollekin toiselle, eikä tätä tiennyt, voi tulla suurikin suru. Toisille asia on isompi kuin Sinulle - haluatko evätä toisilta haaveet vastustamalla asian lisäämistä opetussuunnitelmaan?
Vierailija kirjoitti:
Joku nuori äiti tekee kokoajan näitä aloituksia. Sori, mutta kaikki ei halua nuorena äidiksi! Ihan sama vaikka keho olisi valmis, mieli ei ole! Paljon tärkeämpää on olla henkisesti valmis.
Niinpä! Biologisesti tyyliin 11-12v voi saada jo lapsia. Huhhuh :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn, helppo se on sanoa. Ekaksi odottaa vuoden ennen kuin saa hakeutua tutkimuksiin, sitten soittaa tutkimushaluista, saa ekan ajan kuukausien päähän. Sitten tutkitaan ja odotellaan kuukausia, otetaan varmennukset. Sitten lähete erikoissairaanhoitoon, taas odotellaan kuukausia. 2,5 vuotta mennyt ennen kuin ekaa hoitoa saatiin edes aloitettua. Eikä ekalla tietenkään edes tärpännyt. 30- ja 29-vuotiaina aloitettiin ja nyt kun viimein ollaan esikoista odottamassa, on jo aika iso ikäriski kromosomipoikkeavuuksiin ym. ja naisenkin hedelmällisyys on alentunut vaikka alunperin syy oli vain miehessä. Sitten taas synnytyksen jälkeen pitää odottaa vähintään vuosi ennen kuin voi lähteä hoitoihin. Että ei sitä ikäriskiä aina kokonaan itse aiheuteta.
Ei kai kukaan ole niin väittänytkään? Mutta totuus on se, että hedelmällisyys laskee ikää myöden vaikka itse haluaisi mitä.
Ilmapiiri aika monesti nimenomaan on se, että on oma vika, jos saa lapsen tai lapsia suht myöhään. Se ei läheskään aina ole oma päätös. "Mutta totuus on se, että hedelmällisyys laskee ikää myöden vaikka itse haluaisi mitä." Niin, luuletko että emme sitä tiedä? Hedelmällisyys tietysti laskee iän myötä, mutta aina ei itse voi vaikuttaa siihen että joutuu odottamaan lapsen saamista!
No kai se "ilmapiirikin" tietää että lapsettomuushoitojen tarve on lisääntynyt kaikissa länsimaissa? Ja että hoidot kestää yleensä vuosia?
Jos sinua ihan tosissaan kiinnostaa lapsettomuushoitojen tilanteen ratkaiseminen, niin ryhdypä ratkaisemaan länsimaisten miesten siemennesteongelmaa. Siemennesteen laatu länsimaissa on nykyään 50 % heikompi kuin 70-luvulla, eikä trendi ole näyttänyt pysähtymisen merkkejä. Lapsettomuushoitojen tarve tulee kasvamaan huimasti.
Olen 24v nainen enkä ole vielä edes valmistunut korkeakoulusta. Suoraan sanottuna todella surkea rahatilanne, elätän juuri ja juuri itseni. Määräaikainen työsuhde tässä sivussa. Tähän rumbaanko tekisin lapsen? Älä edes kuvittele! Kyllä se lasten tekeminen menee vähintäänkin sinne 30v tienoille nykymaailmassa. Minä haluan tasaisen pohjan ja vakituisen työsuhteen ennen lapsia! Se on lapsenkin etu!
Vierailija kirjoitti:
No enpä usko.
Ei ole hyvä tulla äidiksi liian nuorenakaan. Vanhuudessa on silti enemmän riskejä. Paras ikä hankkia lapset on välillä 23-35. Ei liian nuori eikä liian vanha!
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt muita aloituksia aiheesta, ja esikoiseni on jo 23v eikä ihan vielä aio tehdä lapsia. Jos ei parikymppisenä ole "henkisesti valmis" on jotain todellakin pielessä. Olisin todella huolestunut nuoresta aikuisesta joka ei pysty hoitamaan omaa lastaan. Kaipa se on tätä nykyajan nuoruuden ihannointikulttuuria, vanhemmat pitää itseään neliviisikymppisinä niin hip ja pop nuorina, ja parikymppisiä lapsia paapotaan ikuisina lapsina joiden ei missään nimessä saisi itsenäistyä.
Ennenvanhaan parikymppisillä oli jo useampikin lapsi helmoissa ja hyvin pärjäsivät huonoissakin oloissa, ja monessa maassa se on vieläkin niin. Ennen sanottiin että lapset kannattaa tehdä nuorena kun niiden kanssa jaksaa, ja isovanhemmatkin on vielä suht pirteitä. Nyt pitäisi vaan elää höttöelämää nelikymppiseksi.
ap
Ei niitä lapsia voi ihan miten tahansa tehdä. Siinä on valtava loppuelämän vastuu ja täytyy olla hyvät lähtökohdat ja taloudellinen tilanne ok.
Onneksi ihmisillä on järkeä päässä. Ei niitä lapsia pidä niin vain tehdä, se on järkipäätös!
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma jo yläasteella pitäisi alkaa opettaa nuorille "hedelmällisyysoppia". Naurettavaa.
Kyllähän näistä asioista on puhuttu peruskoulussa ainakin meillä. Yllättävää jos jossain koulussa ei ole puhuttu, ja jos joku ei tiedä, mitä vaihdevuodet tarkoittavat. Se että tietää jonkun asian olevan ihanteellinen tiettyyn aikaan, ei takaa sitä että se tapahtuisi reaalielämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jokainen nainen kuitenkin tuntee itsensä parhaiten, mikä on paras elämänohje, joten noita yleisiä ohjeita tai stereotyyppisiä käsityksiä ei nìin tarvitse kuunnellakaan.
Ei nainen tunne munasolujaan niin hyvin että tietäsi että kyllä juuri minun munasoluni ei vanhene yhtä nopeasti kuin muiden, voin tehdä lapsia vielä silloinkin kun muilla on vaihdevuodet... just joo...
ap
Munasolu vanhenee samalla tavalla kaikilla. Nelikymppisellä on nelikymppiset munasolut ja sillä hyvä.
Mun isovanhemmat ja heidän vanhemmat saivat myös lapsensa vasta 30v. Ei ole edes ennen vanhaan lapsia saatu 20v omassa suvussa.
Ja minä 23v naisena en todellakaan jaksaisi huolehtia lapsesta. Haluan elää itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt muita aloituksia aiheesta, ja esikoiseni on jo 23v eikä ihan vielä aio tehdä lapsia. Jos ei parikymppisenä ole "henkisesti valmis" on jotain todellakin pielessä. Olisin todella huolestunut nuoresta aikuisesta joka ei pysty hoitamaan omaa lastaan. Kaipa se on tätä nykyajan nuoruuden ihannointikulttuuria, vanhemmat pitää itseään neliviisikymppisinä niin hip ja pop nuorina, ja parikymppisiä lapsia paapotaan ikuisina lapsina joiden ei missään nimessä saisi itsenäistyä.
Ennenvanhaan parikymppisillä oli jo useampikin lapsi helmoissa ja hyvin pärjäsivät huonoissakin oloissa, ja monessa maassa se on vieläkin niin. Ennen sanottiin että lapset kannattaa tehdä nuorena kun niiden kanssa jaksaa, ja isovanhemmatkin on vielä suht pirteitä. Nyt pitäisi vaan elää höttöelämää nelikymppiseksi.
ap
Ennen elämässä oli enemmän varmuutta ja jatkuvuutta. Nykyään on taloudellista ja sosiaalista epävarmuutta.
Keho ja mieli kulkevat usein eri tahtia. Mitä mieltä on tehdä lapsi vain kehon aikataulun mukaan jos esim ei ole sopivaa kumppania?
Hirveitä paineita kasataan naisille.