Tilasin leipomosta kakun kymmenelle hengelle, sain lähes samankokoisen kuin kauppojen mutakakut!
Enkä voinut jäädä siihen kahvilan kassalle tappelemaan, etenkään kun yyjätyttö ei ollut sitä kakkua leiponut mutta kyllä suututtaa! Vieraat tulevat kohta ja minulla on minikakku sekä paketti keksejä.
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee tästä ketjusta mieleen ne apteekkiketjut, joissa 90% kirjoittajista on sitä mieltä, että apteekkien asiakaspalvelu on ahdistavaa tuputtamista, ja kaikki apteekkityöntekijät käyvät kertomassa, että "eikä ole, kun te asiakkaat olette vaan niin tyhmiä!". Ihan samanlainen asenne näillä tämän ketjun kondiittoreilla :D Asiakkaan vika, nih! Kyllä 90% asiakkaista on ihan varmasti väärässä!
Minä olen ollut inttämässä täällä kondiittorien puolesta, mutta en ole kondiittori. En vaan tajua suomalaisten hinkua hankkia ylipainoa.
Se nyt on käynyt kaikille selväksi että ketjussa vänkää nyrpeiden kondiittorien mukana myös joku neuroottinen ortorektikko jonka mielestä pari kertaa vuodessa tapahtuvat juhlasyömiset ovat se, mikä murtaa koko kansakunnan terveyden. Mene nyt vain laskemaan sen viime viikonloppuna syödyn puolikkaan digestive-keksin kalorit ja vaikka juokset paikallasi että saat ne varmasti kulutettua, ja lakkaa levittämästä neuroosejasi täällä palstalla.
Kurkkaa oikeasti tuonne:
https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kans…
En ole ortorektikko, vaan syön kaikkea hyvällä halulla, mutta kohtuudella. Harrastan myös liikuntaa, sillä muuten voin huonosti. Suosittelen kaikille samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee tästä ketjusta mieleen ne apteekkiketjut, joissa 90% kirjoittajista on sitä mieltä, että apteekkien asiakaspalvelu on ahdistavaa tuputtamista, ja kaikki apteekkityöntekijät käyvät kertomassa, että "eikä ole, kun te asiakkaat olette vaan niin tyhmiä!". Ihan samanlainen asenne näillä tämän ketjun kondiittoreilla :D Asiakkaan vika, nih! Kyllä 90% asiakkaista on ihan varmasti väärässä!
Minä olen ollut inttämässä täällä kondiittorien puolesta, mutta en ole kondiittori. En vaan tajua suomalaisten hinkua hankkia ylipainoa.
No ehkä sinulle on normaalia vetää kakkua nassuun joka viikko, mutta suurin osa ihmisistä tilaa sen kakun vain juhliin, eikä niitä juhlia isossakaan suvussa ihan jatkuvasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä sinulle on normaalia vetää kakkua nassuun joka viikko, mutta suurin osa ihmisistä tilaa sen kakun vain juhliin, eikä niitä juhlia isossakaan suvussa ihan jatkuvasti ole.
Niin, hassua että minä olen normaalipainoinen, mutta valtaosa suomalaisista ei ole. Osaat varmasti selittää senkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon, että kondiittorien työnkuvaan ei kuulu terveysvalistus saati asiakkaiden painon tarkkailu, niin ei ehkä kannattaisi kondiittorien puolesta vedota tuollaisiin seikkoihin. Jos ihmisille tulee sellainen olo, että kondiittorit arvostelevat asiakkaitaan näiden painon perusteella, se tuskin madaltaa kynnystä käyttää heidän palvelujaan. Tulitko ajatelleeksi tätä alkaessasi inttämään kondiittorien puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon, että kondiittorien työnkuvaan ei kuulu terveysvalistus saati asiakkaiden painon tarkkailu, niin ei ehkä kannattaisi kondiittorien puolesta vedota tuollaisiin seikkoihin. Jos ihmisille tulee sellainen olo, että kondiittorit arvostelevat asiakkaitaan näiden painon perusteella, se tuskin madaltaa kynnystä käyttää heidän palvelujaan. Tulitko ajatelleeksi tätä alkaessasi inttämään kondiittorien puolesta?
Olen pahoillani puolestasi, jos olet noin herkkänahkainen painosi kanssa.
Tää on oikeesti hauskin ketju aikoihin! 😂 menee duunipäivä ihan pipariksi kun jäin selailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se tässä ketjussa taas selvinnyt, miksi Suomi on niin takapajula konditorioiden, leipomoiden ja ravintoloidenkin suhteen. Kun se asiakas on aina tyhmä paksu sika, eikä siksi ansaitse hyvää tuotetta tai palvelua.
Suomi ei todellakaan ole takapajula ravintoloiden suhteen, konditorioiden kyllä.
Asiakkaita ei kiinnosta hyvä tuote, koska se on liian kallis.
Lasken ravintolat kyllä tähän samaan takapajuiseen lokeroon. Suomi on kaukana esim. Keski-Euroopan kahvila- ja ravintolakultturista. Saksassa tai Ranskassa voin koska tahansa mennä koko perheen voimin syömään oikeasti hyvää ruokaa hyvistä raaka-aineista valmistettuna, enkä joudu maksamaan itseäni kipeäksi. Kahvilat... No joo. Kai me suomalaiset ollaan liian kauan tyydytty siihen Esson baariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani puolestasi, jos olet noin herkkänahkainen painosi kanssa.
Ja sitä samaa sullekin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on käynyt kaikille selväksi että ketjussa vänkää nyrpeiden kondiittorien mukana myös joku neuroottinen ortorektikko jonka mielestä pari kertaa vuodessa tapahtuvat juhlasyömiset ovat se, mikä murtaa koko kansakunnan terveyden. Mene nyt vain laskemaan sen viime viikonloppuna syödyn puolikkaan digestive-keksin kalorit ja vaikka juokset paikallasi että saat ne varmasti kulutettua, ja lakkaa levittämästä neuroosejasi täällä palstalla.
Jos minuun viittaat joka on painoindeksissä alapainon puolella niin en ole kirjoittanut useaan sivuun yhtään mitään. En myöskään ole ortoreksikko. Elän kyllä terveellisesti syöden mutta liikun pari kertaa viikossa ja teen fyysisesti raskasta työtä. Sinä taidat olla se joka jaksaa piikitellä toisia ylipainosta ja jonka mielestä pala kakkua ja santsi kerran tai kaksi vuodessa levittää persauksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, hassua että minä olen normaalipainoinen, mutta valtaosa suomalaisista ei ole. Osaat varmasti selittää senkin.
Minä, minä, minä! Antakaa minä selitän!
Sinä olet pakkomielteinen ilonpilaaja, ja koska sinua ei enää kutsuta juhliin, voit rauhassa nakertaa sellerinvartta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se tässä ketjussa taas selvinnyt, miksi Suomi on niin takapajula konditorioiden, leipomoiden ja ravintoloidenkin suhteen. Kun se asiakas on aina tyhmä paksu sika, eikä siksi ansaitse hyvää tuotetta tai palvelua.
Suomi ei todellakaan ole takapajula ravintoloiden suhteen, konditorioiden kyllä.
Lasken ravintolat kyllä tähän samaan takapajuiseen lokeroon. Suomi on kaukana esim. Keski-Euroopan kahvila- ja ravintolakultturista. Saksassa tai Ranskassa voin koska tahansa mennä koko perheen voimin syömään oikeasti hyvää ruokaa hyvistä raaka-aineista valmistettuna, enkä joudu maksamaan itseäni kipeäksi. Kahvilat... No joo. Kai me suomalaiset ollaan liian kauan tyydytty siihen Esson baariin.
Kuule kuule... Tiesitkö, että esim. Ranskassa monet ravintolat tarjoavat tehdastekoisia ruokia? https://www.capital.fr/economie-politique/les-plats-industriels-envahis…
Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää.
Hups, anteeksi, en tiedä osaatko ranskaa.
Kyllähän myös nykyään valitetaan siitä, miten lentokoneiden penkit ja julkisten penkit ovat liian ahtaita.
Ylipainollahan ei ole asian kanssa mitään tekemistä, lentokoneita on vaan pienennetty kovasti joka vuosi.
Eräässä ruokaohjelmassa kerrattiin sitä, miten paljon ruokaa kannattaa lapselle antaa. Monet vanhemmista kattoivat lapselle ison lautasen, joka laitettiin täyteen kaikkea. Ja sitten lapsi olikin ylipainoinen.
Kuusivuotiaalle saa antaa ruokalusikallisen jäätelöä päivässä. Se on hänen annoskokonsa jäätelön suhteen. Aika moni varmasti antaa lapselle enemmän jätskiä kerralla.
Pizzasta ei saisi antaa 1/4 lapselle vaan puolet siitä palasta. Se olisi lapsen annoskoko.
Vaikka testissä annoskokoja piennennettiin ja lautasia piennennettiin, lapsille ei jäänyt nälkä. Kyse on myös siitä, millaista ruokaa syötetään.
Pöytä lapataan täyteen kaikkea, mahdollisimman iso lautanen ja iso puolen litran muki kokista.
Verratkaapa siihen, millaisista kahvikupeista ennen juotiin kahvia. Se oli normiannoskoko.
Nykyään kahvia juodaan päivässä litrakaupalla. Energiajuomia samoin. Limuja samoin.
Ei riitä mäkkäriateria, pitää olla plussana.
Ei riitä suklaalevy kuin yhdelle ihmiselle, jokaiselle pitää olla oma levy.
Ei riitä kymmenen hengen kakku kuin kolmelle ihmiselle. Ihan kuin kakulla olisi tarkoitus nälkää tyrehdyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että teidän käsityksenne normaalikoosta on vinoutunut?
KENELLEKÄÄN ei ole hyväksi se, että kokonainen kansakunta syö koko ajan liikaa. Kaikkein vähiten planeetallemme.
Syökää ja kuluttakaa vähemmän, mutta paremmin.
Aivan mielettömän yksinkertaista.
Juu on tietysti aivan totta, että kenenkään ei ole hyvä lihoa, mutta tämä ketju ei nyt käsittele sitä. Olen itse tehnyt assarin duunia 15 vuotta isossa organisaatiossa ja sinä aikana tilannut valehtelematta useamman sata kakkua työntekijöiden syntymäpäiville, läksiäisille jne. ja väitän kyllä, että 10 hengen kakusta ei riitä edes sitä jonkun mainitsemaa 5 cm palaa jokaiselle. Olen tilannut kakkuja niin isoilta kuin pienemmiltä toimijoilta (mm. Fazer Amica, Katri Antell, Leijona Catering, Juvenes, yksityisiä en viitsi mainita) ja käytännössä pitää tilata noin 1,5 kertainen kakku osallistujamäärään nähden eli jos 10 hlö on tulossa, tilaan 15 hlö kakun.
Työpaikan juhlissa harva edes kehtaa ottaa mitään jättipalaa, tilauskakut on vaan liian pieniä ilmoitettuun henkilömäärään nähden. Olen aina ihmetellyt asiaa, tällaistahan ei voi tosiaan tietää sellainen, joka ei kakkuja ole liiemmin tilannut. Joskus kysyinkin muistaakseni Amicalta, että miksi kokoluokitukset on niin pielessä ja vastasivat mulle jotain, että kun täytekakku on niin korkea, siitä riittää kapeampi siivu/nuppi, että jos olisi ns. levykakku, ympärysmitta olisi suurempi. Tämä on ihan ok selitys paitsi, että ei pidä enää paikkansa.
Kyllä ainakin silloin kun minä täytekakkua syön, niin pitää olla todella iso pala kakkua. Harmittaa jos en juhlissa saa isointa palaa sitä kakkua ja vähintään kahta lisä palaa. Jääkööt joku toinen mieluummin ilman kakkua.
Mies 37v kirjoitti:
Kyllä ainakin silloin kun minä täytekakkua syön, niin pitää olla todella iso pala kakkua. Harmittaa jos en juhlissa saa isointa palaa sitä kakkua ja vähintään kahta lisä palaa. Jääkööt joku toinen mieluummin ilman kakkua.
Ota omat kakut mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon te sitä kakkua oikein syötte? Minusta tuo yksi linkattu 6 hengen kakku näytti oikein sopivalta, siitä tulee hyvin kuusi palaa. Ap:lle on vaikea vastata mitään, koska kakun koosta ei ole tietoa. Voisit mitata sen ja kertoa.
Yleensä ottaen oikeasti hyvää, kunnollisista raaka-aineista ammattitaidolla käsityönä valmistettua ruokaa syödään pienempiä annoksia kuin teollista höttöä tai kotona valmistettua kermasörsseliä. Hyvästä kannattaa maksaa. Jos ei halua maksaa paljon, ostaa sitten halvempaa. Minusta on aika luonnollista, että x hengen kakusta tulee x määrä paloja eikä santsia. Jos haluaa y määrän paloja (x + z/antsi = y), ostaa sitten y-kokoisen kakun.
Ihan oikeasti suomalaiset syövät yleisesti ottaen todella paljon liikaa. Suurin osa suomalaisista on ylipainoisia. Ei sitä annoskokoa tarvitse kasvattaa, vaan ihmisten tulisi kyseenalaistaa omat ruokailutottumuksensa ja miettiä, josko se kymmenen hengen kakku kuitenkin ihan oikeasti voisi riittää kymmenelle.
Ihan samaa kamaa ne leipomot käyttää kun me kotona. Vielä sillä erolla että ne pohjat on usein pakastettuja missä kotona ne on tuoreita. Ei ne mistään spesiaalista erityispaikasta hanki muniaan tai jauhojaan. Saavat vain tukusta isompana satsina.
Aivan, mutta kun ostat kakun leipomosta, sinun ei tarvitse tehdä sitä itse. Kukaan ei pakota ostamaan leipomosta mitään. Voit myös ommella kaikki vaatteesi kotona kehräämästäsi ja kutomastasi villakankaasta tai rohtimesta tai nikkaroida huonekalusi pihamännystä veistämistäsi raakapuulaudoista.
Ymmärrän kyllä, miksi Suomen jokaisessa kyläpahasessa on samat S- ja K-marketit samoilla tuotteilla eikä pikkukauppoja enää ollenkaan. Ihmisillä ei ole lainkaan arvostusta käsityöläisen ammattitaitoa tai tuotteiden alkuperää kohtaan.
Kyllä minä arvostan käsityöläisten ammattitaitoa ja tuotteiden alkuperää ja maksan niistä mielelläni. Haluan kuitenkin saada rahoilleni vastinetta. Ja jos tilaamastani kakusta ei riitä normaalikokoista palaa niin monelle hengelle kuin on väitetty, en tietenkään koe saaneeni rahoilleni vastinetta. Ihan sama muidenkin käsityöläisten kanssa. Jos tilaan kahdet aikuisen käteen mahtuvat käsityönä tehdyt lapaset, en halua lasten kokoisia lapasia vaan ne tilaamani aikuisen kokoiset. Miten tämä voi olla näin vaikeaa ymmärtää?
Se on niin vaikeaa ymmärtää että normaali koko on 4cm. Paitsi jos asiakkaalle normaali onkin 8cm, vaikka se on muille tuplakokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon te sitä kakkua oikein syötte? Minusta tuo yksi linkattu 6 hengen kakku näytti oikein sopivalta, siitä tulee hyvin kuusi palaa. Ap:lle on vaikea vastata mitään, koska kakun koosta ei ole tietoa. Voisit mitata sen ja kertoa.
Yleensä ottaen oikeasti hyvää, kunnollisista raaka-aineista ammattitaidolla käsityönä valmistettua ruokaa syödään pienempiä annoksia kuin teollista höttöä tai kotona valmistettua kermasörsseliä. Hyvästä kannattaa maksaa. Jos ei halua maksaa paljon, ostaa sitten halvempaa. Minusta on aika luonnollista, että x hengen kakusta tulee x määrä paloja eikä santsia. Jos haluaa y määrän paloja (x + z/antsi = y), ostaa sitten y-kokoisen kakun.
Ihan oikeasti suomalaiset syövät yleisesti ottaen todella paljon liikaa. Suurin osa suomalaisista on ylipainoisia. Ei sitä annoskokoa tarvitse kasvattaa, vaan ihmisten tulisi kyseenalaistaa omat ruokailutottumuksensa ja miettiä, josko se kymmenen hengen kakku kuitenkin ihan oikeasti voisi riittää kymmenelle.
Ihan samaa kamaa ne leipomot käyttää kun me kotona. Vielä sillä erolla että ne pohjat on usein pakastettuja missä kotona ne on tuoreita. Ei ne mistään spesiaalista erityispaikasta hanki muniaan tai jauhojaan. Saavat vain tukusta isompana satsina.
Aivan, mutta kun ostat kakun leipomosta, sinun ei tarvitse tehdä sitä itse. Kukaan ei pakota ostamaan leipomosta mitään. Voit myös ommella kaikki vaatteesi kotona kehräämästäsi ja kutomastasi villakankaasta tai rohtimesta tai nikkaroida huonekalusi pihamännystä veistämistäsi raakapuulaudoista.
Ymmärrän kyllä, miksi Suomen jokaisessa kyläpahasessa on samat S- ja K-marketit samoilla tuotteilla eikä pikkukauppoja enää ollenkaan. Ihmisillä ei ole lainkaan arvostusta käsityöläisen ammattitaitoa tai tuotteiden alkuperää kohtaan.
Kyllä minä arvostan käsityöläisten ammattitaitoa ja tuotteiden alkuperää ja maksan niistä mielelläni. Haluan kuitenkin saada rahoilleni vastinetta. Ja jos tilaamastani kakusta ei riitä normaalikokoista palaa niin monelle hengelle kuin on väitetty, en tietenkään koe saaneeni rahoilleni vastinetta. Ihan sama muidenkin käsityöläisten kanssa. Jos tilaan kahdet aikuisen käteen mahtuvat käsityönä tehdyt lapaset, en halua lasten kokoisia lapasia vaan ne tilaamani aikuisen kokoiset. Miten tämä voi olla näin vaikeaa ymmärtää?
Se on niin vaikeaa ymmärtää että normaali koko on 4cm. Paitsi jos asiakkaalle normaali onkin 8cm, vaikka se on muille tuplakokoinen.
Kun se normaali ei enää ole se paperin ohut palanen vaan reilu pala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee itse, eikä ongelmaa
Mä leivon, jos vain aika antaa periksi. Jo siksi, että hyvin harvoin konditoriasta saa oikeasti hyvää kakkua.
Haluaisin nähdä ja maistaa jos kuvittelet tekeväsi mitenkään verrattavissa olevia leivoksia tai kakkuja. Kannattaa laittaa myyntiin, niillä tehdään aivan järjettömiä voittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin itäblokkimaista tuo ajattelu, jonka mukaan määrä on laadun mitta.
Eihän määrä laadun mitta ole, vaan määrän. Mutta jos on päätetty mitata määrää sellaisella epämääräisyydellä kuin monelleko hengelle, niin kannattaisi ihan onan imagon vuoksi huolehtia että siitä syntyy useimmiten oikea mielikuva - joko muokkaamalla kakkukoko odotuksia vastaavaksi tai muokkaamalla odotuksia kakkukoko vastaavaksi. Pettynyt asiakas ei ole hyvää yritystoimintaa vaikka kakku olisi kuinka laadukas.
Kyllä se vaan niin on, että käsityönä konditoriassa kunnon raaka-aineista valmistetun kakun kustannukset ovat tuplasti sen mitä teollisesti tuotetun. Jos olet tottunut siihen, että puolet syömästäsi ruoasta on lisäineita, voi olla tosiaan ankeaa huomata, että lautasella onkin puolet vähemmät tavaraa. Vaikkakin parempaa.
No ei näin.
Enhän mä saa L-kokoista paitaa ostaessakaan s-kokoista paitaa, sillä perustelulla että materiaalit on hyvät. "Kaikkihan sen tietää, että kun tää on parempaa materiaalia, niin tää menee aika pieneksi. Jos tää olis aitoa silkkiä, tää paita peittäis hädin tuskin sun kämmenen." Kyllä se hinta pitää sovittaa sen tuotteen materiaalikustannuksiin, eikä alkaa kutistaa tuotetta.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että nuo ovat standardikokoja? Vaatteiden standarditkin olivat ennen pienempiä, koska ihmiset söivät vähemmän. Vaatevalmistajat ovat joutuneet muuttamaan niitä, koska ihmiset ovat nykyään kookkaampia.
Tietty voidaan vaatia, että kondiittoritkin muuttavat annoskokoja, vaikka ihan oikeasti ihmisten kannattaisi katsoa ensin peiliin ja tsekata, kuinka paljon niistä normaalikokoisista ruoka-annoksista on jäänyt jumiin siihen vyötärölle. Vasta kun osaa itse annostella ruokansa niin, ettei se tömähdä vararenkaaksi, on mielestäni varaa vaatia lisää safkaa.
Sinäkö siis juhlien emännän ominaisuudessa mittailet vieraidesi vyötärönympäryksiä ja päätät sen perusteella, kellä on varaa haluta syödä mitenkin paljon juhlapöytäsi antimia? Vai mahdatko kuitenkin toivoa, että kaikki saavat mielestään riittävästi syödäkseen ihan vyötärönympäryksestä ja painoindeksistä riippumatta?
Mistäs sitten tiedät mikä on riittävästi?