Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä kaikilla yli 40-v naisilla kierukka?

06.01.2018 |

Olen 40- v, kolme lasta synnyttänyt nainen. Ei ole vaihdevuosioireita, pärjään kuukautisteni kanssa vaikka lasten jälkeen hieman runsastuivatkin. Tuota hormonikierukkaa on minulle tuputettu elämän autuaaksi tekevänä asiana joka gynekäynnillä. Ihan kuin ei muuta vaihtoehtoa elämään olisikaan. En halua elää missään hormonisumussa enkä kaipaa nuoruuden akneongelmiakaan, jotka näyttävät kulkevan käsi kädessä kierukan kanssa. Toki en voi tietää onko se niin ihanaa kun en ole kokeillut. Kiinnostaa että olenko ainoa outolintu kun vierastan ajatusta vai onko liki kaikilla muilla ikäisilläni naisilla kyseinen härveli?

Kommentit (178)

Vierailija
121/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sopiiko kierukka riippuu siitä millaista seksiä harrastat. En suosittele, jos tykkäät syvemmästä meiningistä ja/tai jos kumppanillasi on iso. Mä otin kierukan lasten jälkeen lääkärin suosituksesta, mutta se oli koko ajan poissa paikaltaan/tuntui kesken aktin. Todettiin ettei kierukka sovellu meille ja meidän tavalle olla intiimisti.

Vierailija
122/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ekan lapsen syntymän jälkeen kokeilin sitä ja oli elämäni kamalimmat 9kk. Nyt hormonikorvaushoito eli estrogeeli ja minipillerit. Olo hyvä ja normaali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se sopiiko kierukka riippuu siitä millaista seksiä harrastat. En suosittele, jos tykkäät syvemmästä meiningistä ja/tai jos kumppanillasi on iso. Mä otin kierukan lasten jälkeen lääkärin suosituksesta, mutta se oli koko ajan poissa paikaltaan/tuntui kesken aktin. Todettiin ettei kierukka sovellu meille ja meidän tavalle olla intiimisti.

Ei se pelkästään seksistä riipu. Voi olla sopimatta muutenkin.

Vierailija
124/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole!

Ensimmäisen ja toisen lapsen välissä oli hormonikierukka, eikä ikinä enää! Ei sopinut minulle; vaikutti voimakkaasti mielialaan ja tuli finnejä, jopa selkään, eikä minulle normaalisti tapaa tulla finnejä.

Olen 42 v ja kolme lasta.

Vierailija
125/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kierukka, mutta kupari. En halua syödä hormoneita ja kumien kanssa pelaaminen ei innosta. Kuukautiset ovat sen vuoksi runsaammat ja väliin joudun syömään rautakuurin, mutta mieluummin se kuin hormonaalinen ehkäisy.

Mullakin kuparikierukka, ei onneks pelotteluista huolimatta vuoto runsastunut, eikä kivut. Vuosia söin pillereitä ja sit oli vielä mirena. Ei ikinä enää hormoneja mulle. Voi kun olis tienny aikaisemmin. Jäi ovulaatiotkin väliin vuosiksi. Aivosumu, kuivuus vaivasi. Niin paljon mielelläni valitsen luonnolliset kuukautiset. Kun ei niistä vaivaakaan ole. Muutama päivä kuukauteen side housuissa, that's it.

Vierailija
126/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään minipillereitä? Miksi niitä usein käyttää vain imettäjät? Itseäni houkuttelisi ne, koska on aurallinen migreeni niin se rajaa monia pois.

En ole yli 40, mutta vastaan silti. Mulla on ollut minit käytössä neljä vuotta. Kuukautiset on jääneet pois ja toistaiseksi olen ollut tyytyväinen Cerazetteen.

Mä oon tosi herkkä hormoneille, enkä voinut käyttää Cerazetteäkään mielialaongelmien takia. Itken siis pillereiden kanssa ihan holtittomasti, heräsin keskellä yötä itkemään yhtäkkiä, samoin päivällä vaikka lukiessa aloin itkeä jne. Ihan järkkyä. Kokeilin varmaan viidet eri pillerit. Kivaa kun jodienkin lääkäreiden mielestä kuvittelin nämä ongelmat. :( Ei paljoa kiinnosta lääkärissä käydä. Nyt kierto alkanut heitellä eli varmaan jossain vaiheessa mentävä tylytykseen.

Vierailija
127/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin ekan 46 vuotiaana hoitona kohdun limakalvon liikakasvuun. Menkat loppui ja sen myötä ferritiini nousi vuodessa 7-117. 47 vuotiaana estrogeeni siihen lisäksi.

Lisäksi? Tää on mielenkiintoista, koska mulla estrogeenikorvaushoito ja gyne tuputtaa sen tilalle kierukkaa joka käynnillä. Ferritiini on kyllä liian matala.

Pelkään vain noita kipuja ja tiputteluvuotoja, joista monet täälläkin sanoo kärsivänsä. Mulla on asiakaspalveluammatti, jossa vessaan ei pääse heti vaan vain ruoka- ja kahvitauoilla.

Yleensä ensin laitetaan kierukka ja siihen on helppo lisätä estrogeeni kun tarvetta ilmenee. Olisi laitettu eka jo ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen ja usein tuputettu sen jälkeen mutta tuossa 46 vuotiaana annoin periksi ja päätin kokeilla kun menkat muuttui ihan mahdottomiksi. Ehkä puoli vuotta tiputteli vähän, mitään kipuja ja muuta ei ollut. Laitto oli erittäin helppo ja kivuton ja menkat niukkeni heti 4dl/kk vuodosta siihen että juuri ja juuri voi kuvitella että on menkat. Osasyynä kierukan laittoon oli että kohdun limakalvo oli paksuuntunut ja siinä voi alkaa kasvaa jotain pahanlaatuista. Kierukka pitää limakalvon ohuena.

Vierailija
128/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mulle laitettiin klipsit jo toistakymmentä vuotta sitten.

t. vela (48)

Vierailija
129/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kolmas mierena. Ensimmäinen vuonna 2002, tai seuraavana vuonna, kun kuopus syntyi. Pitänee varmaan ottaa pois seuraavalla käynnillä.

Loistovehje. Ei menkkoja sitten v 2003.

N55

Vierailija
130/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 46v. asti.

Vierailija
131/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on, mutta ainoastaan pahan anemian, hirviömenkkojen ja elämää rajoittavan PMS:n takia. Lapsia ei ole, aikaisempaa hormonilääkitystä en ole käyttänyt. Kuukautiset eivät ole jääneet pois, mutta ovat sentään rauhoittuneet entisestä puoleen.

Jos en olisi sairas, en käyttäisi kierukkaa.

Vierailija
132/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut koskaan. Kävin sterilisaatiossa kun täytin 30.

Vierailija
133/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kolmas mierena. Ensimmäinen vuonna 2002, tai seuraavana vuonna, kun kuopus syntyi. Pitänee varmaan ottaa pois seuraavalla käynnillä.

Loistovehje. Ei menkkoja sitten v 2003.

N55

Voi, olisipa minullakin! 3 vuosi menossa ja menkat tulevat edelleen, tosin eivät ole enää runsaat vaan normaalit. Tarkoitus oli saada gynen kanssa menkat loppumaan kokonaan. En kuitenkaan halua lähteä testaamaan muuta lääkettä, koska kuten sanoit, muuten tämä Mirena on ollut aivan loistava kapistus. Olen saanut elämäni takaisin.

Vierailija
134/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi?

40 ei juuri ehkäisyä tartte.

Kumi on paras, jos harrastaa irtosuhteita.

Kyllä yli 40v voi tulla raskaaksi

T: Katja 54v.

Ei voi.

Ton ikästä ei enää pane ku yli 70v ukot ja niillä ei mälli pelaa.

Totta, hienoa kun tässä iässä ei enää tarvi ehkäisyä nuorten misujenkaan kanssa ja kroppa on karaistunut, että mitkään seksitauditkaan ei enää tartu.  M70

Vierailija
135/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kierukat valahtaneet polviin

Vierailija
136/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä mitään hormoneja, kumin kanssa mennään. Ikää 48 v.

Vierailija
137/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi?

No erittäin epätodennäköistä kuitenkin.

Vierailija
138/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä mitään hormoneja, kumin kanssa mennään. Ikää 48 v.

Mihin te kumia tarvitsette?

Vierailija
139/178 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi?

Ei voi.

Ton ikästä ei enää pane ku yli 70v ukot ja niillä ei mälli pelaa.

Totta, hienoa kun tässä iässä ei enää tarvi ehkäisyä nuorten misujenkaan kanssa ja kroppa on karaistunut, että mitkään seksitauditkaan ei enää tartu.  M70

No sinä et ole nähnyt nuoria misuja 30 vuoteen. Ei sen puoleen että tuon ikäisellä mikään toimisikaan.

Vierailija
140/178 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet vakituisessa suhteessa ettekä aio enää hankkia lapsia, niin miehesi voisi laittaa niin sanotusti piuhat poikki eikä sinun tarvitsisi enää huolehtia ehkäisystä.