Onko teillä kaikilla yli 40-v naisilla kierukka?
Olen 40- v, kolme lasta synnyttänyt nainen. Ei ole vaihdevuosioireita, pärjään kuukautisteni kanssa vaikka lasten jälkeen hieman runsastuivatkin. Tuota hormonikierukkaa on minulle tuputettu elämän autuaaksi tekevänä asiana joka gynekäynnillä. Ihan kuin ei muuta vaihtoehtoa elämään olisikaan. En halua elää missään hormonisumussa enkä kaipaa nuoruuden akneongelmiakaan, jotka näyttävät kulkevan käsi kädessä kierukan kanssa. Toki en voi tietää onko se niin ihanaa kun en ole kokeillut. Kiinnostaa että olenko ainoa outolintu kun vierastan ajatusta vai onko liki kaikilla muilla ikäisilläni naisilla kyseinen härveli?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi?
40 ei juuri ehkäisyä tartte.
Kumi on paras, jos harrastaa irtosuhteita.Kyllä yli 40v voi tulla raskaaksi
T: Katja 54v.Ei voi.
Ton ikästä ei enää pane ku yli 70v ukot ja niillä ei mälli pelaa.
Mä olen 42v ja mun mies 10v nuorempi.
Olen 44-vuotias, ja minulla on endometrioosi. Hormonikierukkaa on tuputettu jatkuvasti tosiaankin autuaaksi tekevänä. Hormonikierukkaan liittyy muutama vuosi sitten julkaistun tutkimuksen mukaan iso rintasyöpäriski, mutta tästä ei juuri puhuta. Minulla on käytössä yhdistelmäehkäisypillerit, joissa estrogeeni on luonnonmukaista. Kannattaa kysyä tästä vaihtoehdosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ekan lapsen syntymän jälkeen kokeilin sitä ja oli elämäni kamalimmat 9kk. Nyt hormonikorvaushoito eli estrogeeli ja minipillerit. Olo hyvä ja normaali.
Minulla lääkäri sanoi, ettei minipillerit (joita olin syönyt vuosia ja sopivat hyvin) riitä keltarauhashormonin tuottamiseen estrogeenin kanssa.
Minulla on korkea rintasyöpäriskia, joita estrogeeni ja hormonikierukka vielä nostavat.
Mietin, pitäisikö kuitenkin otattaa (280 euroa maksanut) kierukka pois, koska edelleen 4 kk laiton jälkeen aiheuttaa supistuksia (ja lisäksi turvotusta, haluttomuutta, finnejä jne, jotka lääkärin mukaan "pikkujuttuja, jotka menevät kyllä ohi puolen vuoden kuluttua" - eli naisen nyt pitääkin kärsiä eikä ainakaan haluta aktiivista elämää, johon kuuluu seksi. Haluttomuudesta mainitessani lääkäri meni niin vaikeaksi, ettei keskustelua voinut jatkaa.).
Onko Helsingissä gynekologia, jolla olisi ajantasaista tietoa vaihdevuosista ja joka pystyisi vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa? Olisin halukas maksamaan, mutta olen nyt jo maksanut todella paljon ja käynyt yksityisellä useammalla lääkärillä, tuloksena ristiriitaisia diagnoseja ja neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mulle laitettiin klipsit jo toistakymmentä vuotta sitten.
t. vela (48)
No ei se, että ei voi saada lapsia, estä mitenkään lääkäreitä tuputtamasta ehkäisyä naisille. Olen itsekin todettu hedelmättömäksi, mutta tämä tieto ei estä lääkäreitä jatkuvasti tuputtamaan minulle hormonaalista ehkäisyä, ensin pillereitä ja nyt yli nelikymppisenä kierukkaa.
Hormoneilla hoidetaan vikaa nimeltä naiseus.
Minulle asennettiin kierukka, se valui alas ja päätyi poikittain emättimeen jonka senän metalli puhkaisi, koko asettaminen, pito ja lopulta poisto oli erittäin tuskallinen operaatio. En suosittele kenellekään. Menee kyllä oivallisesta kidutusmenetelmästä.
tuuulo80 kirjoitti:
En ole ikinä käyttänyt mitään hormoonivalmisteita. Oletan että olen sen takia pysynyt 43 vuotiaaksi asti täysin terveenä. Lapsiakaan en ole tehnyt eli sekin auttaa kroppaa pysymään nuorena pidempään.
Ei 43 vuotiaat suurimmilta osin mitenkään sairaita ole. Suurinosa 60v. On terveitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mulle laitettiin klipsit jo toistakymmentä vuotta sitten.
t. vela (48)
No ei se, että ei voi saada lapsia, estä mitenkään lääkäreitä tuputtamasta ehkäisyä naisille. Olen itsekin todettu hedelmättömäksi, mutta tämä tieto ei estä lääkäreitä jatkuvasti tuputtamaan minulle hormonaalista ehkäisyä, ensin pillereitä ja nyt yli nelikymppisenä kierukkaa.
Hormoneilla hoidetaan vikaa nimeltä naiseus.
Ihmettelen miksi käyt lääkäreillä jatkuvasti? Minulle ei kukaan ainakaan ole mitään tuputtanut.
N48
Ei ole eikä tule. Kymmenen vuotta nuoremmilla näyttää olevan enemmän vekkejä naamassa ja painoa enemmän kuin minulla. N44
Ei ole. Mies meni vasektomiaan muutama vuosi takaperin.
Vierailija kirjoitti:
Onko Helsingissä gynekologia, jolla olisi ajantasaista tietoa vaihdevuosista ja joka pystyisi vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa? Olisin halukas maksamaan, mutta olen nyt jo maksanut todella paljon ja käynyt yksityisellä useammalla lääkärillä, tuloksena ristiriitaisia diagnoseja ja neuvoja.
Minuakin kiinnostaisi, jos Helsingistä tai lähialueelta löytyisi gynekologi, jolla olisi osaamiaata vaihdevuosista! Kellään tietoa?
On joo. Kaikilla, ihan kaikilla.
Ei ole ollut enää vuosikausiin. Neuvolassa vaan tuhahtelivat, kun kerroin minkälaisia haittavaikutuksia sillä oli ja yrittivät vähätellä ja laittaa kaiken muun piikkiin. Olisin halunnut sterilisaation, mutta sitä vasta vastustivatkin vaikka oli jo riittävästi ikää, kolme lasta, joista yksi vammainen, olen herkkä kaikille hormoneille ja kuparikierukasta meinasin vuotaa hen giltä.
näissä hormonikierukkakeskusteluissa (menorragian vuoksi) toistuu usein kommentit, joissa ilmoitetaan tyyliin, ”vuodan runsaasti, mutta en tarvitse ehkäisyä, ei siis ikinä kierukkaa, kyllähän ne neljä vuotopäivää kestää kerran kuuakudessa ihan leikiten”. Itse olen päätynyt ottamaan hormonikierukan kokeiluun nimenomaan runsaan vuodon ja limakalvon paksuuden vuoksi, se kun lisää merkittävästi vuotoriskiä. Ferritiini oli jo 2 yksikköä vaille anemiarajan. Lääkäri totesi, että eipä ihme, että olet oireillut.
Vuotoa vähentävät lääkkeet eivät limakalvoa ohenna, mutta hormonikierukka tekee. Itseäni mietitytti eniten rintasyöpäriski, mutta sain siihen mielenhelpotusta sitten sillä, että käyn vuosittain kierukkatarkastuksessa ja samalla lääkäri tutkii rinnat, kirjasi sen siis tietoihini, että rinnat pitää myös tutkia (minä en sitä pyytäisi itse, koska rintani ovat aika arat ja palpointi tekee kipeää, siksi en itsekään sitä koskaan tee).
Toisen syövän riski vähenee merkittävästi, toisen syövän riski lisääntyy hiukan. Vähän piti kyllä miettiä, mutta päätin sitten uskoa lääkäriin ja ainakin kokeilla. Ei ole ollut hohdokasta elää runsaiden vuotojenkaan kanssa. Alapää ihan rikki kuukautisen viimeisenä päivänä kaikilla mahdollisilla tavoilla, olen niin kyllästynyt tähän, että olisin ollut valmis jo kohdunpoistoonkin ja itse asiassa sitä meninkin pyytämään. Vuotoa vähentävä lääkitys toimii kohdallani myös hyvin, mutta siinä on kohonnut veritulppariski.
Ei ole vielä kierukkaa asennettu, mutta saan sen julkisella ilmaiseksi, koska lääkäri määräsi sen sairauden hoitoon. Että sikäli… vähän jänittää vielä ultraäänitutkmus, koska jos sieltä löytyy jotain, niin sitten pitää käydä vielä ennen kierukkaa naistentautien polilla lisätutkimuksissa. Mutta jos kaikki on ultrauksen jälkeen kunnossa eikä viime kerralla otetuista näytteistä ollut löytynyt mitään tulehduksia (sukupolitautitestitikin otettiin, kun oli ollut runsaasti suojaamatonta seksiä), niin kierukka tuikataan sisään sitten samalla. Asennusta en sinällään jännitä, koska on ollut aiemmin kuparikierukka ja siltä osin kierukan asennus on tuttu homma minulle.
Mieheni oli ollut täysin valmis käymään sterilisaatiossa vaikka heti, mutta kun nyt kierukka tulee minulle sairauden hoitoon, niin siinähän tuo ehkäisykin sitten hoituu. Minulla on edelleen hyvä munasolutoiminta, joten raskausriski on olemassa. Toki iän myötä keskenmenoriski on suurempi, mutta meillä on suvussa ns. vanhoja äitejä ihan tarpeeksi, joten tiedän, että sellaista tapahtuu… ikä on vain numero, sanoi minulle lääkärikin.
Saa nyt nähdä. Ollaan jo päätetty, että jos nyt kuitenkin käy ilmi ettei syystä tai toisesta minulle voikaan nyt kierukkaa laittaa, niinlääkäri sitten kirjoittaa miehelle sterilähetteen (mies kun oli vastaanotolla mukana, niin tutki sitten hänenkin värkkinsä sterin suhteen, jotta voi sitten vain tarittaessa kirjoittaa sen lähetteen.)
"se kun lisää merkittävästi vuotoriskiä." piti olla lisää merkittäväst syöpäriskiä...
Mulla oli. Otin sterilisoinnin 46v.
Olen 44v. eikä ole kierukkaa eikä tule. Minipillerit aloitin viime viikolla. Sitä ennen vuosia ilman mitään ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eikä tule. Kymmenen vuotta nuoremmilla näyttää olevan enemmän vekkejä naamassa ja painoa enemmän kuin minulla. N44
Mitä ihmeen vekkejä ja mitä kenenkään meitä nuoremman paino tai mikään muu liittyy tähän kun kysyttiin onko yli 40-vuotiailla kierukka?
N44 myös
Ei ole mitään hormonaalista ehkäisyä. Pillerit oli ennen lapsia 25 v sitten.
Minullekin on kierukkaa tuputettu runsasta vuotoa hillitsemään mutta en halua mitään hormooneja. E-pillereitä olen testannut joskus alle parikymppisenä parin vuoden ajan ja siitä saakka on menty ilman.
N43