Ihan rehellinen vastaus: pidättekö hieman outona ihmistä, joka ei halua lapsia?
Tuleeko teille väkisinkin mieleen, että hänen täytyy olla ainakin jonkin asteen mielenterveysongelmainen tai Asperger-syndroomainen?
Kommentit (97)
Se on mielestäni hieman outoa jos on reilusti yli keski-ikäinen, mutta kaikki tekevät omat valintansa ja mitäpä minä niihin puuttumaan.
Ihan naurettavia taas lapsettomien ja sen mielisten puolustelut.
Perheellisyys on muka itsekkyyttä. Haloo..?
Se on kaiken työn ja vaivan arvoista todellakin, jos ei katkeruus tai muu ole sumentanut päätä..
Perheellisyys on elämää, siinä tulee lähes väkisinkin tärkeitä asioita, jatkuvuutta ja osallisuutta.
Lapsettomuus ei myöskään ole outoa. Ihan normaalia elämää.
Ei kukaan voi silti väittää, että se on kauhean raskasta, ainakaan jos se on vapaaehtoista. = siinä itsessään ei ole vielä mitään arvostettavaa.
Lasten kasvattamisessa aikuisiksi on arvostettavaa. Miten voidaan edes verrata tehty ja tekemätön työ yhtä hyödyllisiksi. .?
No olemalla, ihan hiton epärehellinen!
Ja jos vielä suuttumukseltanne pystytte lukemaan, niin ON muitakin tapoja tehdä jotain elämällänsä, olla osallinen ja hyödyllinen läheisilleen ja yhteiskunnalle. Siihen pystyy vielä liikuntakyvytön vanhus vaipoissaankin. Ei se perheenäitiyskään vapauta laiminlyömään muita asioita, vaan ainoastaan vähentää resursseja niihin.
Eli, jos joku katsoo teitä oudoksuen, niin pohtikaa itse oletteko vapaamatkustajia vai ei?
Jos ette ole laskekaa vihjaukset sellaisesta toisesta korvasta ulos, sillä kusipäät ovat aina keskuudessamme.
Ei tule. Enemmänkin tulee sellanen fiilis että ihminen joka hankkii sikana lapsia on jotenkin latvasta laho. Eihän sellasella oo mitään omaa elämää enää.
En pidä outona. En ajattele asiaa, siis sitä onko jollakulla lapsia vai ei. Meinasin itseasiassa kirjoittaa, että en kyllä lisäkseni tunne ketään, jolla ei ole, mutta sitten hoksasin, että eihän yhdellä parhaimmista kavereistanikaan ole. Ja on jo yli 40, joten tuskin tuleekaan.
Sitä pidän outona, että jotkut tuntuvat tekevän lapsia kenen kanssa tahansa ja lyhyen tuntemisen jälkeen, esim. oltuaan suhteessa pari vuotta = eletään vielä täysillä kuherrusvaihetta. Toki kummastelen myös sitä, että ihmiset muuttavat yhteen noin lyhyen tuntemisen jälkeen. Ja sitä, että joillain persoona todella jollakin tavalla typistyy lasten myötä. Keski-iässäkin puhutaan vain omista lapsista, niiden opiskeluista, asuntokaupoissa, työpaikoista jne. Tulee pakostikin mieleen, että tuo henkilö tarvitsisi kyllä muutosta elämäänsä, uuden harrastuksen tms, kun tuntuu olevan kovin sisällötöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä outona. Meillä on miehen kanssa molemmilla koulut käytynä ja työurat. Emme halua lapsia. Tämä on ollut molempien päätös. Olemme toistemme elämän keskipiste. Karvaisia lapsia meillä on. Emme vihaa lapsia emme vain omia halua. Joo olemme kuulleet nämä samat liirum laarut kuinka itsekkäitä ja pinnallisia olemme. Olemme ilmeisesti pinnallisia koska olemme aktiivisesti salilla kävijöitä ja liikkuvia jonka vuoksi olemme hyväkroppaisia. Se kateuden määrä mitä lapselliset meihin upottavat on valtavan. Ei pitäis keneltäkään olla pois meidän valintamme. Niin kuin ei ole meiltäkään pois jos joku ystäväpiirissämme saa lapsen.
Joku voi tuntea hetkellistä kateutta hyvän kroppasi takia mutta kuinka moni heistä oikeasti vaihtaisi osia kanssasi?
Uskallanpa väittää että harvempi kuin uskotkaan.
Kroppa rapistuu ja eläkepäivät tulevat väistämättä sinullekin jos saat elää.Varmasti elät hyvää elämää, en sitä yhtään epäile, mutta säälittävää on se että sinun pitää valintasi tueksi ottaa perheellisten ohimenevät kateudenpistot.
Ehei... :) En ole ottanut mitään "kateutta" valintani tueksi. Nämä "ohi menevät kateuden pistot" vain nousevan esiin joka kerta kun suunnittelemme miehen kanssa kesälomia, matkoja ja juhlia. Minun on niin helppo mennä, tulla ja matkustaa koska "mulla on rahaa koska ei oo lapsia" ," mulla on aikaa koska mulla ei oo lapsia" "mun kroppa on hyvä koska mulla ei oo lapsia" jos vaikka vaan lapselliset hyväksyisivät sen faktan että heidän lapsen saamisensa oli oma valinta. Se että yrittää syyllistää lapsetonta joka välissä päätöksestä olla tekemättä lapsia on säälittävää :)
Sinun tuttavapiirisi on sitten sellaista jotka ei pysty juhlia eikä matkustaa kun on lapsia.
Oma tuttavapiirini on toisenlainen.
Kaikki matkustavat, juhlivat ja luovat uraa vaikka on lapsia.
Toki lapset asettavat joitain rajoituksia mutta pikkulapsiaika on lyhyt loppujenlopuksi ja elämässä ehtii kyllä juhlia yllinkyllin vaikka olisi lapsia. Kun lapsi on vauva tämä on tietenkin vaikeampaa ja siitä tulee tuo mahdollinen ja ohimenevä kateudenpuuska, mutta kuitenkin moni tekee sen toisenkin jopa kolmannenkin lapsen.
Miksi jos ovat oikeasti teille kateellisia?
Eikä todella kateelliset ihmiset kateuttaan edes myönnä eli nuo kommentit on helppo heittää kun tietää ettei oikeasti osia vaihtaisi.
Ne ovat ikään kuin hyvitys teille lapsettomuudesta josta lapsellinen on halunnut ja päässyt pois.
Tiedän kyllä että on ihmisiä jotka todella eivät lapsia halua ja se on ok.
Mutta aina jos joku alkaa selittää kuinka kaikki ovat minulle kateellisia jostain syystä, herää ihmetys. Ja kysymys, kukahan on oikeasti kateellinen ja kenelle.
Jos ihminen on akateeminen ja hänellä on oma asunto ja hyvä työpaikka, hän saa olla lapseton. Aivan kuten akateeminen ihminen, jolla on oma asunto ja hyvä työpaikka saa hankkia lapsia. Mutta näistä kahdesta se lapseton on se onnellisempi.
En halua lapsia ja vanhempani pitävät mua lapsellisena kakarana joka ei tiedä mitä tahtoo. -.-'
N26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä outona. Meillä on miehen kanssa molemmilla koulut käytynä ja työurat. Emme halua lapsia. Tämä on ollut molempien päätös. Olemme toistemme elämän keskipiste. Karvaisia lapsia meillä on. Emme vihaa lapsia emme vain omia halua. Joo olemme kuulleet nämä samat liirum laarut kuinka itsekkäitä ja pinnallisia olemme. Olemme ilmeisesti pinnallisia koska olemme aktiivisesti salilla kävijöitä ja liikkuvia jonka vuoksi olemme hyväkroppaisia. Se kateuden määrä mitä lapselliset meihin upottavat on valtavan. Ei pitäis keneltäkään olla pois meidän valintamme. Niin kuin ei ole meiltäkään pois jos joku ystäväpiirissämme saa lapsen.
Joku voi tuntea hetkellistä kateutta hyvän kroppasi takia mutta kuinka moni heistä oikeasti vaihtaisi osia kanssasi?
Kroppa rapistuu ja eläkepäivät tulevat väistämättä sinullekin jos saat elää.Varmasti elät hyvää elämää, en sitä yhtään epäile, mutta säälittävää on se että sinun pitää valintasi tueksi ottaa perheellisten ohimenevät kateudenpistot.
Ehei... :) En ole ottanut mitään "kateutta" valintani tueksi. Nämä "ohi menevät kateuden pistot" vain nousevan esiin joka kerta kun suunnittelemme miehen kanssa kesälomia, matkoja ja juhlia. Minun on niin helppo mennä, tulla ja matkustaa koska "mulla on rahaa koska ei oo lapsia" ," mulla on aikaa koska mulla ei oo lapsia" "mun kroppa on hyvä koska mulla ei oo lapsia" jos vaikka vaan lapselliset hyväksyisivät sen faktan että heidän lapsen saamisensa oli oma valinta. Se että yrittää syyllistää lapsetonta joka välissä päätöksestä olla tekemättä lapsia on säälittävää :)
Sinun tuttavapiirisi on sitten sellaista jotka ei pysty juhlia eikä matkustaa kun on lapsia.
Toki lapset asettavat joitain rajoituksia mutta pikkulapsiaika on lyhyt loppujenlopuksi ja elämässä ehtii kyllä juhlia yllinkyllin vaikka olisi lapsia. Kun lapsi on vauva tämä on tietenkin vaikeampaa ja siitä tulee tuo mahdollinen ja ohimenevä kateudenpuuska, mutta kuitenkin moni tekee sen toisenkin jopa kolmannenkin lapsen.
Miksi jos ovat oikeasti teille kateellisia?Eikä todella kateelliset ihmiset kateuttaan edes myönnä eli nuo kommentit on helppo heittää kun tietää ettei oikeasti osia vaihtaisi.
Ne ovat ikään kuin hyvitys teille lapsettomuudesta josta lapsellinen on halunnut ja päässyt pois.Tiedän kyllä että on ihmisiä jotka todella eivät lapsia halua ja se on ok.
Mutta aina jos joku alkaa selittää kuinka kaikki ovat minulle kateellisia jostain syystä, herää ihmetys. Ja kysymys, kukahan on oikeasti kateellinen ja kenelle.
"Ei pysty juhlia eikä matkustaa?" Pitäisi vähän miettiä, milaista kuvaa itsestään ja ryhmästään antaa. Muut perheelliset eivät todellakaan ole kiinnostuneita kuulumaan samaan ryhmään ihmisen kanssa, joka kirjoittaa ei pysty juhlia eikä matkustaa. Että hän on vielä perheellinen? Opettaa tuollaista lapsilleenkin. Alhaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jos ovat oikeasti teille kateellisia?Eikä todella kateelliset ihmiset kateuttaan edes myönnä eli nuo kommentit on helppo heittää kun tietää ettei oikeasti osia vaihtaisi.
Ne ovat ikään kuin hyvitys teille lapsettomuudesta josta lapsellinen on halunnut ja päässyt pois.Tiedän kyllä että on ihmisiä jotka todella eivät lapsia halua ja se on ok.
Mutta aina jos joku alkaa selittää kuinka kaikki ovat minulle kateellisia jostain syystä, herää ihmetys. Ja kysymys, kukahan on oikeasti kateellinen ja kenelle."Ei pysty juhlia eikä matkustaa?" Pitäisi vähän miettiä, milaista kuvaa itsestään ja ryhmästään antaa. Muut perheelliset eivät todellakaan ole kiinnostuneita kuulumaan samaan ryhmään ihmisen kanssa, joka kirjoittaa ei pysty juhlia eikä matkustaa. Että hän on vielä perheellinen? Opettaa tuollaista lapsilleenkin. Alhaista.
Nyt taisi käydä niin, että kun ei ole sanottavaa aidasta , täytyy alkaa marista aidanseipäistä.
En pidä outona. Jokainen tekee omat valintansa, ja usein kyse ei ole edes omasta valinnasta.
Rehellisesti sanottuna, en oikein tajua miten joku ei halua lapsia, koska äitinä olo on minusta ihaninta maailmassa. En tajua monien ihmisten muitakaan valintoja, kuten vaikka miten joku voi haluta asua Helsingin keskustassa. Tajuan kyllä perusteet, mutta en ihan oikeasti, niiden perustelevuutta. Ei toisin valitsevat ihmiset kuitenkaan outoja ole, vaan toisenlaisia kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä on lähinnä sellaisia lapsellisia jotka ovat lapset tehneet kun elämäntilanne ei todellakaan olisi ollut suotava niille. Eikä se ole oikein vieläkään. Mutta kaikilla on oikeus tehdä lapsia oli elämän tilanne mikä tahansa. Mutta syyllistää ihmisiä jotka ovat kuitenkin pärjänneet elämässään eivätkä ole lapsia tehneet. Ei en ole kateellinen ystävilleni on joilla on lapsia. Nautin siitä että niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Jos ei halua lapsia niin siihen on varmasti syynsä.
Nimenomaan. Ja siksi ihminen, joka ei hakua lapsia, mitään jatkuvuutta, joka kuitenkin on biologiaan sisäänrakennettu kaiken elämän tosiasiallinen tavoite, ON outo.
Ei tosin asperger. Useimmst tuntemani aspergerit nimenomaan haluavst jälkikasvua ja perheen.
Voi olla haluamatta lapsia juuri siksi, koska haluaa jatkuvuutta. Lapsihan juuri muuttaa vanhaa elämää. Minä ainakin haluan, että vanhat harrastukset sekä tottumukset ja ihmissuhteet jatkuvat. Siksi minua ei huvita tehdä mitään niin mullistavaa kuin perustaa perhe.
Uskon, että Aspergerin oireyhtymään kuuluvat eivät halua jälkikasvua niin paljon kuin muut. Vaikka enemmistö aspergereista haluaa, tämä enemmistö ei ole yhtä iso kuin ei-aspergereilla, joilla se on vaikkapa 90 prosenttia. Aspergreillehan on tärkeää juuri rutiinien rikkoutumattomuus, jatkuvuus, oma aika sekä mahdollisuus toteuttaa intressejään. Lisäksi he yleensä toivovat, ettei tarvitse jatkuvasti olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, joiden seura ei kiinnosta, kuten lasten kavereita.
Näin. Sitä paitsi, monella aspergerilla on aistiyliherkkyyksiä ja/tai heikko stressinsietokyky, jotka eivät ole välttämättä ihanneominaisuuksia lastenkasvatuksessa.
Molempia tarvitaan. Jos kukaan ei tekisi lapsia, niin ihmiset kuolisivat sukupuuttoon. Mikäli puolestaan kaikki tekisivät, syntyisi ylikansoitusta.
Normaaliin empatiaan kuuluu ymmärtää ja hyväksyä toisen ratkaisuja, vaikka ne poikkeaisivatkin omista. Eli en pidä.
Pidän kaikkia ihmisiä hieman outoina.
On ihan luonnollista,että kaikki eivät halua lapsia. Sanoi, että toinen lapsesta olisin jotenkin luonnollisesti sisäänrakennettua ja sitten on outoa jos lasta ei halua.
Uskon kuitenkin että luonto on ajatellut toisin. Aikojen alussa on ollut tärkeää, että on heitäkin joiden ajasta suuri osa ei kuulu lastenhoitoon. Tänä päivänä taas on hyvin tärkeää että vapaaehtoinen lapsettomuuskin kasvaa. Se on meidän kaikkien etu maailmassa on niin paljon ihmisiä.
On hyvä että ei tee lasta vain tavan vuoksi kuten ennen ollut käytäntö. Minusta ei ole yhtään outoa,että joku ei lasta tee. Minulle se tuntuu ihan luonnolliselta omalla kohdalla.
Ihan rehellisesti olen iän myötä alkanut pitää lapsia tällaiseen yhteiskuntaan ja maailmaan haluavia ihmisiä outoina.