Onko teistä kiusaamista, jos blogeista ja niiden pitäjistä keskustelaan netissä?
Mä en itse ihan allekirjoita nyt kaikkia, esim. Hanna G:n väitteitä. Jos ihminen itse pitää julkisia blogeja ja ansaitsee sillä, niin onhan se ihan selvä, että vapaa-ajan palstoilla syntyy keskustelua mm. elämäntyylistä, vaatteista yms. Eikä se aina ole vain positiivista. Eri asia on, jos puidaan esim. lapsien ulkonäköä, aikuisten ulkonäköä tai jotain ala-arvoista, mutta mielestäni kaikki negatiivisetkaan kommentit eivät ole kiusaamista. En itse ole mikään blogin pitäjä, niin en ehkä ole oikea ihminen tähän ottamaan kantaa. Jotenkin vaan tuntuu hassulta, että jotkut ihan vapaaehtoisesti pitävät blogeja ja julkisia instagrameja, haalivat niihin lukijoita joka puolelta, ja jos joku sanoo jotain mutta kuin ihanaa, niin se on kiusaamista??? Tuohan on ihan vapaaehtoinen elämäntapa.
Kommentit (92)
Riippuu täysin keskustelun tasosta. Olen monessa keskustelussa törmännyt haukkumiseen, ulkonäön arvosteluun, jopa lasten ulkonäkö arvosteltu ja haukuttu sekä päälle vielä nimet ilkuttu. Tämä on sitä kiusaamista mielestäni. Ja todella ällöttävää käytöstä.
Jos taas juttelee ihan siitä, mitä blogissa lukee ja kertoilee omia mielipiteitääna siallisesti, on ok. Sellaisessa ei ole haukkumista tai kiusaamista lainkaan.
Onko sinusta kiusaamista, että koulussa haukutaan läskiksi, vaatteita rääsyiksi? Otapa näistä blogikeskusteluista jokainen kommentti ajatuksella, ja ajattele, että joku sanoisi sen sinusta. Ilahtuisitko?
On täysin eri asia, jos antaa negatiivisen kommentin rakentavasti. Sitä ei täällä palstalla kovinkaan usein näe, ja jos oikeasti olet sitä mieltä, että täällä olleet kommentit eivät ole asiattomia, niin sulla on aika jäätävä ajatuskuva. Täällä toisilla on myös tapana jankata samasta asiasta päivätolkulla: se vasta kiusaamista onkin.
Iteppä ne blogien pitäjät on nimensä ja naamansa julkisuuteen tunkeneet ja tienaavat lukijoiden avulla vielä rahaa siitä, joten miksi niistä EI saisi puhua ja niitä saisi arvostellakin, ja antaa rakentavaa palautetta jne jota ei blogissa julkastaisi. Vai onko blogien tarkoitus olla olemassa vain siksi että sen avulla kerjätään kehuja???
Vierailija kirjoitti:
Iteppä ne blogien pitäjät on nimensä ja naamansa julkisuuteen tunkeneet ja tienaavat lukijoiden avulla vielä rahaa siitä, joten miksi niistä EI saisi puhua ja niitä saisi arvostellakin, ja antaa rakentavaa palautetta jne jota ei blogissa julkastaisi. Vai onko blogien tarkoitus olla olemassa vain siksi että sen avulla kerjätään kehuja???
Onko meillä tässä nyt tosiaan aikuinen ihminen kysymässä miksi toisten kiusaaminen, loukkaaminen ja solvaaminen olisi väärin?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi niistä blogisteista pitää keskustella netissä. Musta ois fiksua että kommentoitais vaan blogissa blogistille itselleen. Tätä blogistien arvostelua ja muuta rääpimistä mä en tajua.
Täysin samaa mieltä. Kiusaamista on juoruilu ja selän takana puhuminen (eli näissä tapauksissa netissä kirjoittelu). Jos on jotain kommentoitavaa, ne voi antaa bloggaajalle itselleen.
No vähän riippuu miten sitä itse provosoi muita. Jos kirjoitan esimerkiksi todella raivokasta tekstiä jostain asiasta, ja näin yritän saada lisää lukijoita, on se. minusta vähän ansaittua saada sitä kritiikkiä. :D Jos taas joku päättää ihan kaikkiin leipomiskuviin iskeä kommenttia, jossa haukkuu alimpaan helvettiin, on se jo kiusaamiseksi laskettavaa. En kauheasti sääli sellaisia, jotka saavat kuraa niskaan heittämällä sitä kuraa itse ensin. :D On jopa aika luonnollista, että joku alkaa asiattomastikin räyhäämään, jos olet kirjoittanut oikeasti loukkaavaa tekstiä muista ihmisistä. Ihan turha uhriutua siinä vaiheessa.
Jos itse pahoittaisin herkästi mieleni, en lähtisi bloggaamaan julkisesti, varsinkaan minään kärkevänä mielipidekirjoittajana.
Vierailija kirjoitti:
Rakentavaa palautetta ei ole haukkuminen, vainoaminen, ulkonäön arvostelu...
Olitko/oletko koulu- tai työpaikkakiusaaja? Mäkin muistan, että kouluaikoinani yhtä kiusattua tyttöä haukuttiin ties miksi ja kiusaajat selitti "ei me kiusata, annettiin vaan palautetta"
Kyllä tällä palstalla on ollut bloggareihin kohdistuvaa todella sairasta ja häiriintynyttä kiusaamista. Ihan suoranaista vainoamista, kunnianloukkausta ja rikollista toimintaa. Järkyttää jokaista henkisesti tervettä.
Eri asia on sitten keskustella asiallisesti blogiin liittyvistä aiheista. Kyllä sellaistakin näkyy. Sitten näihin ’asiallisiin’ ketjuihinkin eksyy ihmisiä, jotka keksivät pahantahtoisia väitteitä ja välillä suoranaisia valheita omasta päästään, ja toiset uskovat ja peukuttavat.
Itse en ole bloggari, mutta yhteen bloggariketjuun kirjoitin faktan, jonka tiesin oikeasti todeksi. Tämä oli jonkun mielestä liian positiivinen juttu, ja joku valehteli asiasta negatiiviseen tyyliin (tiedän varmasti valheeksi) ja tämä negatiivinen valhe sai valtavasti yläpeukkuja. Ei minusta kuulosta siltä, että ihmiset hirveän rakentavasti haluavat näistä keskustella.
Monihan yrittää ihan tahallisesti kohauttaa, koska monien suosittujen bloggaajien tulot koostuvat kävijämääristä. Jos yrittää sitten kohauttaa loukkaamalla jotain osaa kansasta, mutta pukee sen asialliseksi tekstiksi, en tajua oikeastaan eroa siinä, loukkaako joku suoraan haukkumalla, vai muka asiallisella sävyllä "kritiikkiä antaen" tai kertomalla piikikkään "mielipiteen". Itse voisin kuvitella loukkaantuvani enemmän siitä palautteesta, jonka voi ottaa tosissaan. En osaa ottaa kauhean tosissaan, jos joku riehaantuu huutelemaan, kuinka älyttömän ruma oksetus olen. :DD
Monesti alkaa naurattamaan nämä kommentit ig ja blogeissa kun huomaa, että kehuminen on niin ylitsevuotavaa ettei ole enää totuudenmukaista.
Itse ihmettelen sellaista bloggaajaa, joka ei voi käsittää, että julkisuuden myötä jollakulla on myös hänestä negatiivinen mielipide. Yleensähän blogeihin tulevat kommentoimaan vertaiset ja samanhenkiset, joiden mielestä samanlaiset asiat ovat kiinnostavia ja (arvoiltaan) ok. Kun suosio kasvaa ja muutkin löytävät, saatetaan kyseenalaistaa bloggaajan valintoja. Se elämä, jota hän elää, symboloi jollekulle muulle jotain ikävää. Joskus on ollut todella teräviäkin analyysejä jostakusta suositusta bloggaajasta.
Mutta sitten. Nykyään ei jaksa enää avata bloggaajia koskevia ketjuja. Niin moni niistä on vain pahantahtoinen, ilkeä, haukkumista. Ugh.
Kävelevä legenda. The legend is alive.
Pin kirjoitti:
No vähän riippuu miten sitä itse provosoi muita. Jos kirjoitan esimerkiksi todella raivokasta tekstiä jostain asiasta, ja näin yritän saada lisää lukijoita, on se. minusta vähän ansaittua saada sitä kritiikkiä. :D Jos taas joku päättää ihan kaikkiin leipomiskuviin iskeä kommenttia, jossa haukkuu alimpaan helvettiin, on se jo kiusaamiseksi laskettavaa. En kauheasti sääli sellaisia, jotka saavat kuraa niskaan heittämällä sitä kuraa itse ensin. :D On jopa aika luonnollista, että joku alkaa asiattomastikin räyhäämään, jos olet kirjoittanut oikeasti loukkaavaa tekstiä muista ihmisistä. Ihan turha uhriutua siinä vaiheessa.
Jos itse pahoittaisin herkästi mieleni, en lähtisi bloggaamaan julkisesti, varsinkaan minään kärkevänä mielipidekirjoittajana.
Eli jos mua ärsyttää sun blogi niin saan tehdä sellasen ketjun? Vois mieli muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Eli jos mua ärsyttää sun blogi niin saan tehdä sellasen ketjun? Vois mieli muuttuu.
Olisikin mielenkiintoista kuulla, mitä mun hössönsössön-blogista vois keksiä niin, että se ihan loukkaisi. :DD
Osa on epäasiallista, mutta sellaisesta ei pääse koskaan täysin eroon,mielestäni aikuinen voi valita. Jos avaa jonkun blogin ja jatkaa sitä vuodesta toiseen, niin silloin tavallaan pitää kestää myös tietyt asiat. Itse en ikinä viitsisi pitää blogia enkä haluais lukea paskaa .Monihan elää sillä, joten työssä on aina negapuolensa....
Se että kirjoittaa julkisesta blogia ei tarkoita, että kiusaamista ja lynkkausta on kestettävä. Koska itsehän itsensä julkisuuteen toi. Mutta keskustelua on kestettävä. Jos et kestä, että julkisista blogikirjoituksistasi keskustellaan netissä, niin älä bloggaa. Niin yksinkertaista se on. Kaikki kritiikki tai negatiivinen keskustelu ei ole kiusaamista. Varsinkin jos kirjoitat provosoivasti tai muuten "piilo-aggressiivisesti" niin voit olla varma, että tästä syntyy keskustelua. Varsinkin, jos et hyväksy eriäviä mielipiteitä omaan blogiisi.
Ei voi blogata niin, että kerää vain rusinat pullan päältä, vaan bloggaamisen myötä tulee myös vastuu. Vastuu on tottakai myös lukijoille ja keskustelijoille, eikä mitään kiusaamista tarvitse sietää. Mutta bloggaajan vastuu on seistä sanojensa takana ja hyväksyä, että suositun bloggaajan postauksesta syntyy keskustelua. Ne lukijat eivät ole kiinnostuneita siitä blogista vain silloin, kun tarvitsee mainoslinkeille klikkaajia, vaan ne aktiiviset lukijat ovat kiinnostuneita blogista myös muuten. Toki on typerää seurata blogeja, jos näistä ei löydä mitään muuta kuin negatiivista mutta yhtä typerää tai jopa typerämpää on bloggaajalla päivystää keskustelupalstoilla poistamassa keskusteluja, joissa käsitellään asioita omasta blogista, joita on itse tuonut esiin. Valitettavasti, jos aikoo tienata elantonsa yksityiselämästään kirjoittelemalla niin siinä on myös haittapuolensa. Ei voi vaikuttaa siihen mitä muut ihmiset keskustelut mutta voi vaikuttaa siihen mitä itse tuo blogissaan esille.
Vierailija kirjoitti:
Osa on epäasiallista, mutta sellaisesta ei pääse koskaan täysin eroon,mielestäni aikuinen voi valita. Jos avaa jonkun blogin ja jatkaa sitä vuodesta toiseen, niin silloin tavallaan pitää kestää myös tietyt asiat. Itse en ikinä viitsisi pitää blogia enkä haluais lukea paskaa .Monihan elää sillä, joten työssä on aina negapuolensa....
Mutta sepäs se, tuo asenne juuri aiheuttaa sitä kiusaamista: sun mielestä se on bloggaajan omaa syytä, että häntä kiusataan. Näin niitä kiusattuja aina syyllistetään niin koulu- kuin työelämässäkin.
Mullekin opettajat rehtoria myöten sanoi, että "olet niin herkkä, älä välitä, että sua kiusataan." Kyllä, menee tunteisiin, vaikken bloggajaa olekaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sepäs se, tuo asenne juuri aiheuttaa sitä kiusaamista: sun mielestä se on bloggaajan omaa syytä, että häntä kiusataan. Näin niitä kiusattuja aina syyllistetään niin koulu- kuin työelämässäkin.
Mullekin opettajat rehtoria myöten sanoi, että "olet niin herkkä, älä välitä, että sua kiusataan." Kyllä, menee tunteisiin, vaikken bloggajaa olekaan...
En ole aiempi kommentoija mutta ihan oikeasti vertaat bloggaajista käytäviä keskustelua koulukiusaamiseen? :-O Jos itse kirjoittaisin blogia niin kirjoittaisin vain niistä asioista, joista voisin käydä julkista keskustelua. Siis en kertoisi aroista asioista, jos pelkäisin, että nämä kääntyvät minua vastaan tai nettikeskusteluissa puitaisiin näitä asioita. Jos itse kertoisin vaikka kuinka tapailen kuukauden sisään kymmennettä miestä ja hehkuttaisin irtoseksin perään. Jos tätä postausta sitten luettaisiin tuhansia kertoja ja tienaisin tällää lomarahat. Sen jälkeen vielä päivystäisin keskustelupalstoilla poistelemassa keskusteluja kyseisestä postauksesta ja arvostelisin kuinka minua kiustaan. Etkö näe mitään ristiriitaa tässä?
Ei voi hallita sitä miten muut ihmiset käyttäytyvät. Voit vain vaikuttaa siihen miten itse suhtaudut asioihin. Niihin nettikeskusteluihin ei ole pakko klikata ja blogiin ei ole pakko hyväksyä sopimattomia kommentteja. Eri asia perättömät juorut ym. mutta niistä voi varmasti viedä asian jo eteenpäin. Niin kauan kun blogi on julkinen ja sitä voi lukea ketä tahansa niin se on vain fakta, että kaikki eivät tule olemaan niitä hehkuttajia, koska näin ei "normaalissakaan elämässä" ole. Jos tuntuu rajulta, että omaa elämää riepotellaan niin ehkä ne rahat kannaattaa kääriä sitten jostakin muusta kuin oman elämän tuomisesta julkisesti esille.
Mä en oikeastaan ymmärrä sitäkään että jos bloggaajan jokin kirjoitus on loukannut lukijaa, niin sinne pitäisi mennä sitten haukkumaan takaisin. Tai provosoivaan tekstiin pitää tarttua. Miksi pitäisi?
En tee niin "oikeassa elämässäkään" niin miksi toimintatapa muuttuu netissä? Jos törmään arjessa johonkin tyyppiin josta en pidä, niin tulen toimeen sen verran mitä täytyy ja en hakeudu enää hänen seuraansa. Provosoivia huutelijoita löytyy kyllä yöelämästä, mutta miksi tuhlaisin arvokasta aikaani tuollaisiin? Antaa provojen huudella.
Eli jos luen netissä blogia jonka kirjoitukset itseäni ärsyttävät tai tuntuu että bloggaaja on inhottava ihminen, niin suljen blogin enkä palaa. En hyökkää sitä vastaan ja lähde kisaan kumpi pystyy naljailemaan toiselle taidokkaammin.
Sitten eri asia jos bloggaajan kirjoitukset on täysin asiattomia, toisten kiusaamista, rasismia ja muutoin väärin, niihin varmasti puuttuisinkin kuten normaalistikin elämässä pyrin puuttumaan. (tosin aina en onnistu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aiempi kommentoija mutta ihan oikeasti vertaat bloggaajista käytäviä keskustelua koulukiusaamiseen? :-O Jos itse kirjoittaisin blogia niin kirjoittaisin vain niistä asioista, joista voisin käydä julkista keskustelua. Siis en kertoisi aroista asioista, jos pelkäisin, että nämä kääntyvät minua vastaan tai nettikeskusteluissa puitaisiin näitä asioita. Jos itse kertoisin vaikka kuinka tapailen kuukauden sisään kymmennettä miestä ja hehkuttaisin irtoseksin perään. Jos tätä postausta sitten luettaisiin tuhansia kertoja ja tienaisin tällää lomarahat. Sen jälkeen vielä päivystäisin keskustelupalstoilla poistelemassa keskusteluja kyseisestä postauksesta ja arvostelisin kuinka minua kiustaan. Etkö näe mitään ristiriitaa tässä?
Ei voi hallita sitä miten muut ihmiset käyttäytyvät. Voit vain vaikuttaa siihen miten itse suhtaudut asioihin. Niihin nettikeskusteluihin ei ole pakko klikata ja blogiin ei ole pakko hyväksyä sopimattomia kommentteja. Eri asia perättömät juorut ym. mutta niistä voi varmasti viedä asian jo eteenpäin. Niin kauan kun blogi on julkinen ja sitä voi lukea ketä tahansa niin se on vain fakta, että kaikki eivät tule olemaan niitä hehkuttajia, koska näin ei "normaalissakaan elämässä" ole. Jos tuntuu rajulta, että omaa elämää riepotellaan niin ehkä ne rahat kannaattaa kääriä sitten jostakin muusta kuin oman elämän tuomisesta julkisesti esille.
Mun mielestä on surullista että ajattelet noin. Ei julkisuudessa toimiminen tarkoita sitä että henkilöä saa lyödä kuin vierasta sikaa. Ei julkisuus anna lupaa toisille kohdella kaltoin.
Mä en ymmärrä miksi niistä blogisteista pitää keskustella netissä. Musta ois fiksua että kommentoitais vaan blogissa blogistille itselleen. Tätä blogistien arvostelua ja muuta rääpimistä mä en tajua.