Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...

Vierailija
05.01.2018 |

Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.

Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.

Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.

Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.

Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.

Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.

Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?

Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.

Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...

Kommentit (1366)

Vierailija
1201/1366 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättää sen sieniveitsen ja pärekorin laittamatta matkaan ja antaa opettajalle palautetta, ettei asioita hoideta näin!

Minä en ainakaan ota stressiä siitä, ettei opettaja osaa hoitaa hommiaan ajallaan!

Ja mitä se auttaa, jos se opettaja ei osaa eikä viitsi tehdä paremmin. Mun esikoisen ekan luokan opettaja ei edes päässyt kouluun yhtenäkään aamuna ajoissa. Aina vähintään se 10 minuuttia myöhässä.

Vierailija
1202/1366 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättää sen sieniveitsen ja pärekorin laittamatta matkaan ja antaa opettajalle palautetta, ettei asioita hoideta näin!

Minä en ainakaan ota stressiä siitä, ettei opettaja osaa hoitaa hommiaan ajallaan!

Ja mitä se auttaa, jos se opettaja ei osaa eikä viitsi tehdä paremmin. Mun esikoisen ekan luokan opettaja ei edes päässyt kouluun yhtenäkään aamuna ajoissa. Aina vähintään se 10 minuuttia myöhässä.

Lapsenne kannalta olisi kaikkein parasta, ettet kerro ainakaan lapsen kuullen opettajan heikkouksista eli mahdollisista myöhästymisistä. Sinun lapsesi hyötyy eniten omassa elämässään, jos puhut hyvää lapsesi opettajasta lapsellesi. Usko minua, minulla on kaksi tervettä ja onnellista aikuista lasta, joiden opettajia en arvostellut koskaan lastemme kuullen. Näin lapsista kasvaa hyvinvoivia, kun heidän ei alitajuntaisesti tarvitse miettiä äitinsä tai muun huoltajansa sanoja omasta opettajastaan. Lapsella on oikeus pitää omasta opettajastaan, vaikka sinä et pitäisikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1366 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wilma - järjestelmä on todella huono rakentamaan oppilaan ja vanhempien ja opettajan yhteistyötä. Osa vanhemmista ei lue lainkaan Wilmaa. Osa lukee minuutin päästä, jos viesti lähtee päivällä. Soitin aina opettajalle, jos oli jotain Wilmassa. Ihan joka ikinen kerta. ( Meillä Wilma- viestejä tuli erittäin harvoin). En ikinä olisi voinut lähettää aggressiivista Wilma- viestiä opettajalle. Meidän perheessä ja suvussa on aina käyttäydytty ja opin jo lapsena, että aggressiivisuudesta ja räyhäämisestä toiselle ihmiselle ei seuraa yhtään mitään hyvää. Päinvastoin aiheutan sellaisella käytöksellä harmia itselleni, en edes sille opettajalle.

Wilma ei ole some.

Niin mitä varten siis soitit? Jos Wilmassa on jokin negatiivinen (?) merkintä, miksi opettajan pitäisi vielä keskustella siitä huoltajan kanssa? Minkälaisista asioista keskustelitte? Olen itse yläkoulun opettaja, ja jos joutuisin juttelemaan jokaisen Wilma-merkinnän jälkeen huoltajan kanssa, itse opetuksesta ei tulisi mitään.

Vierailija
1204/1366 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsenne kannalta olisi kaikkein parasta, ettet kerro ainakaan lapsen kuullen opettajan heikkouksista eli mahdollisista myöhästymisistä. Sinun lapsesi hyötyy eniten omassa elämässään, jos puhut hyvää lapsesi opettajasta lapsellesi. Usko minua, minulla on kaksi tervettä ja onnellista aikuista lasta, joiden opettajia en arvostellut koskaan lastemme kuullen. Näin lapsista kasvaa hyvinvoivia, kun heidän ei alitajuntaisesti tarvitse miettiä äitinsä tai muun huoltajansa sanoja omasta opettajastaan. Lapsella on oikeus pitää omasta opettajastaan, vaikka sinä et pitäisikään.

Blaa blaa blaa.

Vierailija
1205/1366 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja tuntuu tosiaan harrastavan Wilmaa iltaisin. Tuntimerkintöjä ja tiedotteita tulee usein klo 18-23 välillä. Joskus myös viikonloppuisin.

Ap

Milloin ajattelit hänen niitä kirjaavan? Kesken oppitunninko?

Niitä opetustunteja on yleensä 20-25 eli ihna siellä työpäivän aikanakin voisi hoitaa.

Oppituntien aikana opettajan tehtävä on opettaa ja auttaa oppilaita, ei kirjata Wilma- merkintöjä.

Vierailija
1206/1366 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja tuntuu tosiaan harrastavan Wilmaa iltaisin. Tuntimerkintöjä ja tiedotteita tulee usein klo 18-23 välillä. Joskus myös viikonloppuisin.

Ap

Milloin ajattelit hänen niitä kirjaavan? Kesken oppitunninko?

Niitä opetustunteja on yleensä 20-25 eli ihna siellä työpäivän aikanakin voisi hoitaa.

Oppituntien aikana opettajan tehtävä on opettaa ja auttaa oppilaita, ei kirjata Wilma- merkintöjä.

Et sitten oppinut lukemaan koulussa?

Vierailija
1207/1366 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wilma - järjestelmä on todella huono rakentamaan oppilaan ja vanhempien ja opettajan yhteistyötä. Osa vanhemmista ei lue lainkaan Wilmaa. Osa lukee minuutin päästä, jos viesti lähtee päivällä. Soitin aina opettajalle, jos oli jotain Wilmassa. Ihan joka ikinen kerta. ( Meillä Wilma- viestejä tuli erittäin harvoin). En ikinä olisi voinut lähettää aggressiivista Wilma- viestiä opettajalle. Meidän perheessä ja suvussa on aina käyttäydytty ja opin jo lapsena, että aggressiivisuudesta ja räyhäämisestä toiselle ihmiselle ei seuraa yhtään mitään hyvää. Päinvastoin aiheutan sellaisella käytöksellä harmia itselleni, en edes sille opettajalle.

Wilma ei ole some.

Niin mitä varten siis soitit? Jos Wilmassa on jokin negatiivinen (?) merkintä, miksi opettajan pitäisi vielä keskustella siitä huoltajan kanssa? Minkälaisista asioista keskustelitte? Olen itse yläkoulun opettaja, ja jos joutuisin juttelemaan jokaisen Wilma-merkinnän jälkeen huoltajan kanssa, itse opetuksesta ei tulisi mitään.

Lapsellani oli 0 negatiivista Wilma merkintää käytöksestään koko peruskoulunsa aikana. Jos kuulin jotain luokassa olevan menossa, ja siitä oli ehkäpä yleinen Wilma - viesti, tiedustelin oman lapseni osuutta. Älä hätäile taisin 9 vuoden aikana soittaa yhteensä kaksi kertaa.

Vierailija
1208/1366 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm onhan tuo koulu paljon muuttunu sukupolven aikana...reiissuvihkolla pärjättiin ennen. vanhemmat ehti paneutua koululaisten läsnäoloon välillä neuvoen. nykyään aika menee iltaisin wilmaa selatessa ja vastatessa yms asioita hoidellessa jotka ennen hoitu ihan eri tavalla. toikkareissa oli ennen arvosanat. nyt wilmaan täyttää ope jos haluaa merkintöjä.

Vierailija
1209/1366 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, missä lapsenne käyvät koulua, kun Wilmasta tulee jatkuvasti viestejä. Ei meille tule. Minulla on lapsia kahdessa eri koulussa. Ei tule juurikaan viestejä opettajilta eikä rehtoreilta. Hyvin hiljaista on.

Lasten läksyt on merkitty Wilmaan. En seuraa Wilmasta lasten kotiläksyjä. He hoitavat hommansa ihan itse, ja läksyunohduksia ei ole juuri koskaan. Minusta läksyistä huolehtiminen on koululaisten oma tehtävä. Jos lasteni koulunkäynti takkuaisi, seuraisin tietenkin heidän läksyjään Wilmasta tarkemmin. Haluaisin saada tiedon, jos lapseni eivät osaisi hoitaa hommiaan tai jos he käyttäytyisivät koulussa häiritsevästi. Puuttuisin asiaan kotona heti.

Kokeiden arvosanat käyn kuittaamassa Wilmassa. Se on kätevää. Asia ei häiritse minua.

Vierailija
1210/1366 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapseni opettaja lähettäisi viestin vasta myöhään illalla, että huomenna sitten pitää olla sienikori ja -veitsi tms., eikä opettaja olisi kertonut asiasta lapsille koulussa ollenkaan, en lähtisi enää hakemaan mitään sienestysvälineitä. En elä sellaista sätkynuken elämää.

Laittaisin opettajalle viestin, että tällä kerralla viesti tuli niin myöhään, etten enää ehtinyt tavaroita etsiä ja toivoisin, että jatkossa asioista kerrotaan vähän aikaisemmin.

Kyllä viime tipan viestimisestä saa "huomauttaa" opettajalle. Jos lapseni opettaja myöhästyisi säännöllisesti vähintään 10 minuuttia päivittäin, ottaisin yhteyttä asiassa rehtoriin. Ensin kyllä kyselisin tarkasti lapseltani asiasta ja varmistaisin, ettei hän a) ole tajunnut jotain väärin tai b) kerro muunneltua totuutta.

Vierailija
1211/1366 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapseni opettaja lähettäisi viestin vasta myöhään illalla, että huomenna sitten pitää olla sienikori ja -veitsi tms., eikä opettaja olisi kertonut asiasta lapsille koulussa ollenkaan, en lähtisi enää hakemaan mitään sienestysvälineitä. En elä sellaista sätkynuken elämää.

Laittaisin opettajalle viestin, että tällä kerralla viesti tuli niin myöhään, etten enää ehtinyt tavaroita etsiä ja toivoisin, että jatkossa asioista kerrotaan vähän aikaisemmin.

Kyllä viime tipan viestimisestä saa "huomauttaa" opettajalle. Jos lapseni opettaja myöhästyisi säännöllisesti vähintään 10 minuuttia päivittäin, ottaisin yhteyttä asiassa rehtoriin. Ensin kyllä kyselisin tarkasti lapseltani asiasta ja varmistaisin, ettei hän a) ole tajunnut jotain väärin tai b) kerro muunneltua totuutta.

Asiasta oltiin yhteydessä moneen kertaan. Hetkellinen parannus. Luisuminen samaan lepsuiluun yhdistettynä jatkuvaan "sairasteluun" eli sitten oli pelkkä avustaja paiaklla.

Mun toimisto on samalla kadulla. Näin itse että opettaja on myöhässä.

Vierailija
1212/1366 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wilma ei ole some.

Lapsellani oli 0 negatiivista Wilma merkintää käytöksestään koko peruskoulunsa aikana. Jos kuulin jotain luokassa olevan menossa, ja siitä oli ehkäpä yleinen Wilma - viesti, tiedustelin oman lapseni osuutta. Älä hätäile taisin 9 vuoden aikana soittaa yhteensä kaksi kertaa.

en soittanut kertaakaan

Vierailija
1213/1366 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä diabeetikkolapsi ei päässyt retkelle kun ilmoitus siitä tuli liian myöhään jotta minä olisin voinut hankkia eväät mukaan, kun koululta ei taaskaan ketään kiinnostanut varautua.

Ja pointti on siis eväiden varaeväät.

Välillä koulusta sai mätiä omenoita ja pillimehua mikä oli mennyt vanhaksi silloin kun sokerit meni alas.

1-tyypin DM jos joku taas äimistelee.

Montakohan opastustuntia olen kouluilla tästä pitänyt.

Kouluissa on muuten ihan helvetin huono ymmärrys siitä, että lapsella/nuorella voi olla krooninen sairaus. Tieto ei mene milläään perille tai sitä sairautta vähätellään.

Oppilaiden terveystietoja kun ei saa kertoa eteenpäin. Se on yksi suurimmista virheistä, jonka ope voi tehdä.

Vierailija
1214/1366 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä diabeetikkolapsi ei päässyt retkelle kun ilmoitus siitä tuli liian myöhään jotta minä olisin voinut hankkia eväät mukaan, kun koululta ei taaskaan ketään kiinnostanut varautua.

Ja pointti on siis eväiden varaeväät.

Välillä koulusta sai mätiä omenoita ja pillimehua mikä oli mennyt vanhaksi silloin kun sokerit meni alas.

1-tyypin DM jos joku taas äimistelee.

Montakohan opastustuntia olen kouluilla tästä pitänyt.

Kouluissa on muuten ihan helvetin huono ymmärrys siitä, että lapsella/nuorella voi olla krooninen sairaus. Tieto ei mene milläään perille tai sitä sairautta vähätellään.

Oppilaiden terveystietoja kun ei saa kertoa eteenpäin. Se on yksi suurimmista virheistä, jonka ope voi tehdä.

Ei kukaan ole vaatinut opettajaa juoruamaan, vaan ymmärtämään, mitä hänelle sairaudesta sanotaan ja ottamaan sen vakavasti.

Vierailija
1215/1366 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan oikeassa siinä, ettei ole vanhemman asia kertoa lapselle, että opettaja on joka päivä myöhässä. Sillä lapsihan se on, joka asian käytännössä huomaa ja siitä kertoo.

Siinä, miten vanhempi asiaan reagoi, onkin tasapainottelua. Jos lapsi ei ole ihan tyhmä, alkaa hän jossakin kohdassa miettiä, onko hänellekin ok myöhästyä koulusta. Tähän pitäisi vanhempana pystyä antamaan looginen ja empaattinen vastaus.

Oma lapseni juuri tänä syksynä osallistuu tutkimukseen, jossa tutkimuskohteena on opettajan ja oppilaan välinen luottamus. Tällaisessa tilanteessa lapsella pitää olla rohkeutta kertoa ulkopuoliselle oma perusteltu näkemyksensä opettajan toiminnasta. Ei mikään helppo tehtävä alakoululaiselle, etenkään jos kotona on annettu viesti, ettei opettajasta saa puhua mitään negatiivista.

Vierailija
1216/1366 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kilahti viesti, että huomenna lähdetään kirjastoon, kirjastokortit mukaan. 

Jos joka viikon lopuksi tulee rinnakkaisluokkien yhteinen viikkotiedote, KUINKA VAIKEAA ON KIRJOITTAA JO SIIHEN NÄISTÄ RETKISTÄ?? 

Oman lapseni kortti on kyllä tässä vieressäni tallessa, vaan mikä lienee tilanne esim. vuoroviikkoperheillä? Yhtään ei ajatella perheitä, ilmoitetaan vain milloin itselle sopii. 

Vierailija
1217/1366 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kilahti viesti, että huomenna lähdetään kirjastoon, kirjastokortit mukaan. 

Jos joka viikon lopuksi tulee rinnakkaisluokkien yhteinen viikkotiedote, KUINKA VAIKEAA ON KIRJOITTAA JO SIIHEN NÄISTÄ RETKISTÄ?? 

Oman lapseni kortti on kyllä tässä vieressäni tallessa, vaan mikä lienee tilanne esim. vuoroviikkoperheillä? Yhtään ei ajatella perheitä, ilmoitetaan vain milloin itselle sopii. 

Niin. Just tämä.

Esimerkiksi meillä ollaan vielä flunssan jäljiltä tokkuraisia ja väsyineitä ja työt on rästissä, joten ei välttämättä edes huomattaisi tätä, eikä lapsi ole itse edes koulussa vielä. 

Olisi ihan sikakiva saada se seuraavan viikon viikko-ohjelma edellisen viikon perjantaina! Mutta ei. Kaikki tulee  aina tipottain ja edellisenä päivänä/iltana.

Vierailija
1218/1366 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on siis yllättynyt siitä, että koulu ei ihan itsenäisesti ja omatoimisesti kasvatakaan hänen lastaan vaan se pitäisi tehdä yhteistyössä kodin kanssa. 

En tiedä, oletteko te muut huomanneet sellaista faktaa, että maailma on nykyisin aika erilainen aika monellakin tavalla kuin vaikka 80-luvulla, joihin nämä reissuvihkovertaukset viittaavat. Työelämä on erilaista, lasten ja perheiden elämä on erilaista. Se, että koulu olisi joku muinaisuuteen jämähtänyt erillinen osa yhteiskuntaa, jossa kaikki olisi edelleen ihan samalla tavalla kuin silloin kun itse kävi koulua vuosikymmeniä sitten, on ihan absurdi ajatus - samoin kuin se, että kuka tahansa, joka on joskus käynyt koulua, olisi nimenomaan 2020-luvun koulun asiantuntija. 

Minulla ei ole ikinä ollut minkäänlaisia ongelmia lasteni opettajien kanssa, ja väitän, että syy siihen ei löydy siitä että molemmille olisi neljässä koulussa osunut vain kertakaikkiaa niin loistavat opettajayksilöt. Syy löytyy peilistä ja siitä, että en vanhempana ole kuvitellut, että minä tietäisin jotenkin paremmin kuin ne päivisin siellä koulussa olevat, koulutetut aikuiset, että mitä siellä koulussa pitää tehdä. 

Ja jos opettajan kanssa on jotain ongelmia, joku ihmetyttää tai harmittaa tai häiritsee, niin suosittelen vakavasti ottamaan yhteyttä siihen opettajaan ja kysymään asiasta sekä keskustelemaan rakentavasti asiasta. 

Vierailija
1219/1366 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on juuri noin, miten kirjoitit.

Hyvällä yhteistyöllä saa hyvää aikaan. Jos huoltaja lähtee hoitamaan asioita räyhäten tai asenteella "kaikki hoidetaan aina väärin", yhteistyöhön tulee särö. Valittavat vanhemmat ovat raskaita.

Vierailija
1220/1366 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Lähinnä vain nauran noille kynä puuttui ilmoituksille. Ei mikään ihme jos opettaja väsyy, jos hän haluaa käyttää aikaa tuollaiseen😁

Tiedän ettei mikään taho vaadi tuollaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi