Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...

Vierailija
05.01.2018 |

Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.

Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.

Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.

Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.

Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.

Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.

Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?

Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.

Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...

Kommentit (1366)

Vierailija
1141/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Odottaako koulu että vanhemmat osallistuisivat omien lastensa kasvattamiseen? Että kehtaavatkin...

Nykyvanhemmat eivät osaa vanhemmuudesta mitään, eivät välitä mitä lapsensa tekevät kunhan ovat poissa jaloista ja silmistä. Kyllä ne poliisit sitten ilmoittavat jos on jotkut rajat ylitetty...

Hävettää ja suututtaa nykypäivän nuoret vanhemmat. Nuorisorikollisuus saa rehottaa vapaasti.

Ei mun lapsuudessa äidit yötä myöten mitään miekkoja tai jugurttipurkkeja kaivelleet tai viestejä aamutuimaan availleet.

Äitini kävi koululla kun menin ekalle ekana päivänä, neljän  ekan luokan joulujuhlissa ja sitten kun pääsin ylioppilaaksi. Muuten koulu hoiti koulun asiat ja minä sen koulunkäynnin. Mitään reissuvihkoa ei edes ollut.

Nyt puhuttiinkin kasvattamisesta kotona. Totuus on se, että aika moni lapsi on melkein vieraantunut vanhemmistaan. Kasvatuksen hoitaa pääasiassa koulu-harrastusseura-youtube/tiktok.

Ei puhuttu, vaan siitä turhasta kuormituksesta, jonka koulun huonosti hoidettu viestintä vanhemmille, lähinnä äideille, aiheuttaa.

En ymmärrä, miksi joku nykyään kuormittuu siitä, että kouluun "pitää" viedä yksi jugurtti- tai maitopurkki. Tuskin niitä purkkeja usein tarvitsee viedä. Tuo miekan vieminen kouluun oli joku ihan yksittäistapaus. Luultavasti lapsi oli luvannut tuoda näytelmään tms. miekan, mutta ei ikinä muistanut tuoda sitä.

Miksi ihmiset nykyään kuormittuvat niin paljon jostain pienestä asiasta, jonka hoitamiseen menee max viisi minuuttia?

Ei se ole vain ne purkit ja miekka. Ennenvanhaan oppilaat hoitivat ne itse tai opettaja. Ei niistä vanhemmille viestejä lähetelty. Ennen lapset hoitivat itse muistamiset ja läksyt. Nykyään siihen odotetaan vanhempien voimakasta panosta. Tästä muistitellaan viestein ja vanhempainilloin sekä -vartein. Lapsetkin odottavat sitä, eivätkä osaa enää toimia itse ja ottaa vastuuta - vanhempienhan kuuluu se tehdä hridän puolestaan.

Niin. Tällä on nimikin: Osallistaminen.

Käytännön toteutus on sitten se, että opettaja sysää omia hommiaan vanhemmille.

Omista kouluajoistasi on näköjään kauan, kun muistat  sen nimen väärin, se on: vanhempien vastuu.

Ajatus on, että vanhemmat ja opettajat yhdessä kasvattavat lasta, myös itsenäistymisessä. Tuppaa vaan viestien perusteella vanhemmat sysäämään oman osansa vastuusta koululle. 

Vierailija
1142/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Odottaako koulu että vanhemmat osallistuisivat omien lastensa kasvattamiseen? Että kehtaavatkin...

Nykyvanhemmat eivät osaa vanhemmuudesta mitään, eivät välitä mitä lapsensa tekevät kunhan ovat poissa jaloista ja silmistä. Kyllä ne poliisit sitten ilmoittavat jos on jotkut rajat ylitetty...

Hävettää ja suututtaa nykypäivän nuoret vanhemmat. Nuorisorikollisuus saa rehottaa vapaasti.

Ei mun lapsuudessa äidit yötä myöten mitään miekkoja tai jugurttipurkkeja kaivelleet tai viestejä aamutuimaan availleet.

Äitini kävi koululla kun menin ekalle ekana päivänä, neljän  ekan luokan joulujuhlissa ja sitten kun pääsin ylioppilaaksi. Muuten koulu hoiti koulun asiat ja minä sen koulunkäynnin. Mitään reissuvihkoa ei edes ollut.

Nyt puhuttiinkin kasvattamisesta kotona. Totuus on se, että aika moni lapsi on melkein vieraantunut vanhemmistaan. Kasvatuksen hoitaa pääasiassa koulu-harrastusseura-youtube/tiktok.

Ei puhuttu, vaan siitä turhasta kuormituksesta, jonka koulun huonosti hoidettu viestintä vanhemmille, lähinnä äideille, aiheuttaa.

En ymmärrä, miksi joku nykyään kuormittuu siitä, että kouluun "pitää" viedä yksi jugurtti- tai maitopurkki. Tuskin niitä purkkeja usein tarvitsee viedä. Tuo miekan vieminen kouluun oli joku ihan yksittäistapaus. Luultavasti lapsi oli luvannut tuoda näytelmään tms. miekan, mutta ei ikinä muistanut tuoda sitä.

Miksi ihmiset nykyään kuormittuvat niin paljon jostain pienestä asiasta, jonka hoitamiseen menee max viisi minuuttia?

Ei se ole vain ne purkit ja miekka. Ennenvanhaan oppilaat hoitivat ne itse tai opettaja. Ei niistä vanhemmille viestejä lähetelty. Ennen lapset hoitivat itse muistamiset ja läksyt. Nykyään siihen odotetaan vanhempien voimakasta panosta. Tästä muistitellaan viestein ja vanhempainilloin sekä -vartein. Lapsetkin odottavat sitä, eivätkä osaa enää toimia itse ja ottaa vastuuta - vanhempienhan kuuluu se tehdä hridän puolestaan.

Niin. Tällä on nimikin: Osallistaminen.

Käytännön toteutus on sitten se, että opettaja sysää omia hommiaan vanhemmille.

Omista kouluajoistasi on näköjään kauan, kun muistat  sen nimen väärin, se on: vanhempien vastuu.

Ajatus on, että vanhemmat ja opettajat yhdessä kasvattavat lasta, myös itsenäistymisessä. Tuppaa vaan viestien perusteella vanhemmat sysäämään oman osansa vastuusta koululle. 

Minulla on opettajakoulutus vuodelta 2014 - 2015. Ko ilmiön nimi on osallistaminen.

Käytännössä se sitten toteutetaan niin, että sen sijaan että opettaja näkisi itse vaivaa ja esimerkiksi kertoisi selkeästi ajoissa lapsille, mitä pitää tuoda, muistuttaisi siitä ja varaisi ylimääräisiä kappaleita niille, jotka unohti, opettaja vain lätkäisee Wilmaan tilauksen vanhemmille myöhässä viime tipassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi ihmiset nykyään kuormittuvat niin paljon jostain pienestä asiasta, jonka hoitamiseen menee max viisi minuuttia?[/quote]

Tää on varmasti kovin erilaista eri kouluissa.

Mutta meillä viime viikolla muistettavia (yksi 1-luokkalainen lapsi)

Ma piti tuoda kumisaappaat ja muovipussi sieniretken varten. Ja istuma-alusta ja eväät.

Ti normaalit ulkoliikuntavaatteet, paitsi jos olisi satanut niin sisäliikuntavaatteet.

Ke käskettiin ottamaan tyhjä vessapaperirulla askarteluun.

To alkoi koulu jo klo 8 vaikka normaalisti klo 9

Pe ulkoliikkavaatteet paitsi sateen varalta sisäliikkavaatteet.

Vierailija
1144/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ei tullut kuuloonkaan, että vanhempien olisi pitänyt hössöttää koulun ympärillä. En muista edes mitään arviointikeskustelujakaan. Kouluhommat tehtiin ja sillä siisti.

Nyt puhuu vanhempi: MIksi ihmeessä se on niin vaikeaa ottaa vastuuta oman lapsen asioista? Minua ainakin kiinnostaa, miten lapsella menee ja se, että saan osallistua edes vähän hänen kouluarkeensa, on arvokasta. Minua kiinnostaa kuulla arviointikeskustelussa, miten oppiminen on sujunut, missä on parantamisen varaa ja kuinka voin vanhempana tukea häntä. Oma lapsi on rakas ja arvokas ja siksi haluan tukea häntä. Ajattelen, että olen opettajan kanssa yhdessä kasvattamassa. 

Vierailija
1145/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi äiti vaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ei tullut kuuloonkaan, että vanhempien olisi pitänyt hössöttää koulun ympärillä. En muista edes mitään arviointikeskustelujakaan. Kouluhommat tehtiin ja sillä siisti.

Nyt puhuu vanhempi: MIksi ihmeessä se on niin vaikeaa ottaa vastuuta oman lapsen asioista? Minua ainakin kiinnostaa, miten lapsella menee ja se, että saan osallistua edes vähän hänen kouluarkeensa, on arvokasta. Minua kiinnostaa kuulla arviointikeskustelussa, miten oppiminen on sujunut, missä on parantamisen varaa ja kuinka voin vanhempana tukea häntä. Oma lapsi on rakas ja arvokas ja siksi haluan tukea häntä. Ajattelen, että olen opettajan kanssa yhdessä kasvattamassa. 

Tässä on kyse huonosta suunnittelusta ja ihmeellisestä hankehumpasta, turhasta kuormittamisesta.

eri

Vierailija
1146/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja tuntuu tosiaan harrastavan Wilmaa iltaisin. Tuntimerkintöjä ja tiedotteita tulee usein klo 18-23 välillä. Joskus myös viikonloppuisin.

Ap

Milloin ajattelit hänen niitä kirjaavan? Kesken oppitunninko?

Vierailija
1147/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja tuntuu tosiaan harrastavan Wilmaa iltaisin. Tuntimerkintöjä ja tiedotteita tulee usein klo 18-23 välillä. Joskus myös viikonloppuisin.

Ap

Niitä opetustunteja on yleensä 20-25 eli ihna siellä työpäivän aikanakin voisi hoitaa.

Vierailija
1148/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on kotona kasvatettu siten, että hän osaa ottaa vastuuta ja hoitaa omat hommansa, hän osaa tehdä sen myös koulussa ja koukun jälkeen kotona. Silloin vanhempien vastuu koulunkäynnistä vähenee. Ei se silloin haittaa, vaikka läksyt onkin merkitty Wilmaan. Lapseni läksyt on merkittyinä Wilmassa. En minä niitä läksymerkintöjä kuitenkaan lue, koska lapseni itsekin tietää, mitä on läksyinä. En kuormitu asiasta, enkä koe, että minun odotettaisiin osallistuvan lapseni läksyihin.

Jos lapsi on kotona pilalle passattu, vaatteet lapsen jäljiltä keräilty, ruoka nokan alle nostettu, astiat pöydästä lapsen puolesta korjattu, läksyt Wilmasta selvitetty ja reppu lapselle valmiiksi pakattu, ei kannata olettaa, että lapsi jotenkin yhtäkkiä osaisi huolehtia mistään asiasta. Silloin Wilma laulaa ja lapsen kaikista asioista joutuu huoltaja huolehtimaan.

Kasvatusvastuu on pääasiassa kotona. Koulussa opetetaan vain hienosäätöä.

Vierailija
1149/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pyytänyt oppilaita kirjaamaan asuinpaikkaansa karttaan, kun on ollut liikenneturvaviikko ja on pohdittu vaaranpaikkoja koulumatkalla. Samalta suunnalta tulevat kulkevat tavallisesti samaa reittiä. Sitten on kirjattu ylös ryhmissä näitä liikenteen epäkohtia ja esitetty niihin ratkaisuja ja lähetetty kaupungin liikennesuunnittelijalle. Seurauksena olemme saaneet mm. suojateitä ja hidasteita lisää oppilaiden turvattomiksi kokemiin kohtiin.

Pahoittelen sotkeutumistani koulutien turvallisuuteen. En tee niin enää toiste.

Vierailija
1150/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niitä opetustunteja on yleensä 20-25 eli ihna siellä työpäivän aikanakin voisi hoitaa.

Jälleen joku, joka kuvittelee, että työpäivä = oppitunnit.

Vierailija
1151/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eihän tuossa niin lue että vaan että työpäivistä vain reilu puolet on opetustunteja.

Sinä et osaa lukea.

Vierailija
1152/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eihän tuossa niin lue että vaan että työpäivistä vain reilu puolet on opetustunteja.

Sinä et osaa lukea.

Toinen puoli seistään kopiokoneen ääressä, istutaan palaverissa, setvitään kiusaamisia ja takin varastamisia ja nuuskamyyntiä ja suunnitellaan niitä kaiken maailman helvetillisiä poikkeuspäiviä, joita kaupunki määrää koulut pitämään. Sitten jossain kohtaa ehtii kotiin ruokkimaan oman lapsen ja auttamaan häntä läksyissä, ja vasta sen jälkeen ehtii hoitamaan päivän Wilma-asiat.

Onneksi Wilmassa on nykyisin toiminto, jolla voi ajastaa viestit lähtemään tiettyyn aikaan. Itse saatan kirjoittaa ryhmätiedotteita tai oppimiskeskustelukutsuja viikonloppuna ja ajastaa ne lähtemään maanantaina klo 8.

Vierailija
1153/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mennyt koulumaailma hurjaksi. Nykyvanhemmilla on muutenkin kiireinen ja vaativa arki, siihen vielä koulun vaatimukset. Itse olen saanut viimeisenkin lapsen täysi-ikäiseksi, joten Wilmasta on viimeinkin päästy eroon. Itse hoitaa opiskelunsa nyt muualla kuin lukiossa. Minua ärsytti suunnattomasti, kun koulussa kyseltiin jatkuvasti lupia eri asioihin; saako lapsi lähteä retkelle viereiseen puistoon, saako syödä siellä banaanin, saako istua Kaisan vieressä, saako hyppiä, nauraa, lähteä kyytiin. Luokkakuvauspäivänä iso kasa lupalappuja, kenen vieressä saa olla kuvassa, kenen kanssa kaverikuvat!! Jonninjoutavaan lupien antamiseen meni aikaa. Opettaja ei saa käyttää omaa järkeään, ettei vaan tule myöhemmin syytöksiä.

Jaksamista kaikille vanhemmille!!!

Ei ole mennyt hurjaksi. Aika samaa rataa vedetään kuin aikaisemminkin. Olen ope. Suurin ero aikaisempaan on se, että monet lapset ovat keskittymiskyvyttömiä, levottomia, huonomuistisia ja äärettömän huomionhakuisia. Monella on puutteita asiallisessa käyttäytymisessä.

Tavoitetasoa on koulussa ainakin matematiikan ja suomen kielen osalta pitänyt laskea roimasti. Lapset eivät enää ole niin oppimiskykyisiä kuin aikaisemmin.

Kun lapsiryhmä koulussa juttelee yhdessä vapaasti, jokainen puhuu (tai huutaa) yhtaikaa. Kukaan ei halua kuunnella. Möly on hirveä

Yhä useampi lapsi pitää jatkuvaa omaa ääntelyä. On vaikea olla hiljaa ja keskittyä

Oppilast ivat muuttuneet valtavasti. Myös isa vanhemmista on muuttunut siten, että he eivät näe oman lapsen huonoa käytöstä. He vain jatkuvasti sulattavat sen. Jo pienet lapset sattavat mennen tullen pompottaa vanhempiaan, käyttää valtaa ha olla kunnioittamatta aikuista. Ei ihme, kun vanhemmat uupuvat pienen pomonsa kanssa.

Opettajien pakollinen "paperityön" määrä on kasvanut valtavasti. On oppimissuunnitelmat, kirjaamiset ja myös lasten kuntouttavaan toimintaan (psykologit, terapeutit, perheneuvola jne) liittyviä havainnointilomakkeita saa olla täyttämässä jatkuvasti.

Vierailija
1154/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinä et osaa lukea.

Opettajalla ei ole kiinteitä työpäiviä. Vain oppituntien ajat ja paikat on lukittu. Loput työt tehdään kotona (koska yksikään kunta ei kustanna opettajille erillisiä työtiloja, joissa voisi tehdä loput työt oppituntien jälkeen, jolloin luokat on varattu muille opettajille ja luokille ja kansalaisopistolle) tai missä ja milloin kukakin ne haluaa tehdä. Työnantajaa ei varsinaisesti kiinnosta.

Vierailija
1155/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinä et osaa lukea.

Toinen puoli seistään kopiokoneen ääressä, istutaan palaverissa, setvitään kiusaamisia ja takin varastamisia ja nuuskamyyntiä ja suunnitellaan niitä kaiken maailman helvetillisiä poikkeuspäiviä, joita kaupunki määrää koulut pitämään. Sitten jossain kohtaa ehtii kotiin ruokkimaan oman lapsen ja auttamaan häntä läksyissä, ja vasta sen jälkeen ehtii hoitamaan päivän Wilma-asiat.

Onneksi Wilmassa on nykyisin toiminto, jolla voi ajastaa viestit lähtemään tiettyyn aikaan. Itse saatan kirjoittaa ryhmätiedotteita tai oppimiskeskustelukutsuja viikonloppuna ja ajastaa ne lähtemään maanantaina klo 8.

SILTI ei ole mikään pakko olla koko ajan niin laiska, että jatkuvasti vasta viimeisenä iltana tai yönä tuuttaa ne miekka- ja sieniveitsitilaukset vanhemmille.

Se ei ole kovin kaunista kumppanuutta, kun siinä jatkuvasti käytänössä näytetään keskaria sille toiselle osapuolelle.

Vierailija
1156/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinä et osaa lukea.

Opettajalla ei ole kiinteitä työpäiviä. Vain oppituntien ajat ja paikat on lukittu. Loput työt tehdään kotona (koska yksikään kunta ei kustanna opettajille erillisiä työtiloja, joissa voisi tehdä loput työt oppituntien jälkeen, jolloin luokat on varattu muille opettajille ja luokille ja kansalaisopistolle) tai missä ja milloin kukakin ne haluaa tehdä. Työnantajaa ei varsinaisesti kiinnosta.

En ole väittänyt että on. Kijroitin että vain puolet työajasta menee opetukseen.

Vierailija
1157/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Luokanopettajan minimituntimäärä on 24.

Vierailija
1158/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskahan niitä lapsia on tehdä kun muut huolehtivat ja kasvattavat mutta heti kun pitöisi vanhempien itse osallistua kasvattamiseen ja elättämiseen alkaa heti kauhea valitus. Herää vain kysymys miksi niitä lapsia pitää tehdä jos heidän elämään ei halua osallistua?

Vierailija
1159/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittääkö siis että tökkii tik-tokia jatkuvasti?

Vierailija
1160/1366 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Luokanopettajan minimituntimäärä on 24.

Ja? Tismalleen tuossa kertomassani haarukassa sekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän