Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
On ne kultamurusetkin joskus syyllisiä - vai ovatko ne syylliset sittenkin meitä vanhempia, jotka ei osata kasvattaa lapsia kunnon kansalaisiksi? Minun mielestä ei ole turhaa raportoida vanhemmille, jos lapsi röyhtäisee tarkoituksellisesti ja tahallaan päin open kasvoja :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja tuntuu tosiaan harrastavan Wilmaa iltaisin. Tuntimerkintöjä ja tiedotteita tulee usein klo 18-23 välillä. Joskus myös viikonloppuisin.
Ap
Niin, opettajalla voi silloin olla rauhallinen hetki, kun hän ehtii viestit kirjoittamaan. Siihen asti hän on korjannut aineita ja kokeita ja pistokokeita ja suunnitellut tulevia tunteja ja viestitellyt muiden opettajien, kuraattorin, koulupsykologin ja rehtorin kanssa eri oppilaiden asioista. Onneksi Wilmaa voi kirjoittaa ja lukea silloin kun itselle sopii, ei tarvitse aina miettiä, voiko soittaa ja mihin aikaan.
Opettaja on saattanut kysyä vanhemman ammattia esimerkiksi siitä syystä, että hän on suunnitellut soittoa ja on halunnut tietää, onko huoltaja mahdollisesti töissä tai voiko hänelle edes soittaa töihin, jos sattuu olemaan työaika. Tai sitten hän on nähnyt vaikka kaupungilla kampaajan, jonka näyteikkunassa on ollut tuttu sukunimi, ja hän on saattanut kysäistä oppilaalta muuten vain, että onkos se sinun äiti kampaamo.
Toivon, että kaikki ymmärtäisivät, että koulu ei omaehtoisesti järjestä mitään jatkuvia tapaamisia sun muita, vaan ne tulevat ylhäältä päin käskettyinä. Opettajat eivät ole halunneet Wilmaa, saati mitään arviointikokouksia, vaan opetusministerimme. Kiitos äänestäjille.
Minä sain juuri lapseni nukkumaan ja vilkaisin vain vielä, onko joltain huoltajalta tullut Wilma-viestiä, joka vaatii heti toimia. Muistutin myös viestillä huomenna lomareissulta palaavaa oppilasta, että maanantaina on sitten heti se koe edessä. Nyt alan tästä korjaamaan aineita. Hyvää viikonloppua kaikille av-mammoille.
Kaikilla on nykyään kännykät. Siihen voi kyllä ihan soittaa, ammatista viis.
Minä olen opettaja, eikä minulle voi soittaa työpäivän aikana. Henkilökohtainen puhelimeni on kiinni tai äänettömällä oppituntien ajan ihan kuten oppilaillakin. Vaimoni on terveyskeskuksen lääkäri, eikä hänelläkään ole oma puhelin päällä silloin, kun hän ottaa asiakkaita vastaan. Jos päiväkodissa on hätätilanne, he soittavat sieltä joko koulusihteerille tai tk:n info-tiskille, jos me emme vastaa puhelimiin.
Aivan, ei kaikissa töissä voi pitää puhelinta päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja tuntuu tosiaan harrastavan Wilmaa iltaisin. Tuntimerkintöjä ja tiedotteita tulee usein klo 18-23 välillä. Joskus myös viikonloppuisin.
Ap
Niin, opettajalla voi silloin olla rauhallinen hetki, kun hän ehtii viestit kirjoittamaan. Siihen asti hän on korjannut aineita ja kokeita ja pistokokeita ja suunnitellut tulevia tunteja ja viestitellyt muiden opettajien, kuraattorin, koulupsykologin ja rehtorin kanssa eri oppilaiden asioista. Onneksi Wilmaa voi kirjoittaa ja lukea silloin kun itselle sopii, ei tarvitse aina miettiä, voiko soittaa ja mihin aikaan.
Opettaja on saattanut kysyä vanhemman ammattia esimerkiksi siitä syystä, että hän on suunnitellut soittoa ja on halunnut tietää, onko huoltaja mahdollisesti töissä tai voiko hänelle edes soittaa töihin, jos sattuu olemaan työaika. Tai sitten hän on nähnyt vaikka kaupungilla kampaajan, jonka näyteikkunassa on ollut tuttu sukunimi, ja hän on saattanut kysäistä oppilaalta muuten vain, että onkos se sinun äiti kampaamo.
Toivon, että kaikki ymmärtäisivät, että koulu ei omaehtoisesti järjestä mitään jatkuvia tapaamisia sun muita, vaan ne tulevat ylhäältä päin käskettyinä. Opettajat eivät ole halunneet Wilmaa, saati mitään arviointikokouksia, vaan opetusministerimme. Kiitos äänestäjille.
Minä sain juuri lapseni nukkumaan ja vilkaisin vain vielä, onko joltain huoltajalta tullut Wilma-viestiä, joka vaatii heti toimia. Muistutin myös viestillä huomenna lomareissulta palaavaa oppilasta, että maanantaina on sitten heti se koe edessä. Nyt alan tästä korjaamaan aineita. Hyvää viikonloppua kaikille av-mammoille.
Kaikilla on nykyään kännykät. Siihen voi kyllä ihan soittaa, ammatista viis.
Minä olen opettaja, eikä minulle voi soittaa työpäivän aikana. Henkilökohtainen puhelimeni on kiinni tai äänettömällä oppituntien ajan ihan kuten oppilaillakin. Vaimoni on terveyskeskuksen lääkäri, eikä hänelläkään ole oma puhelin päällä silloin, kun hän ottaa asiakkaita vastaan. Jos päiväkodissa on hätätilanne, he soittavat sieltä joko koulusihteerille tai tk:n info-tiskille, jos me emme vastaa puhelimiin.
Aivan, ei kaikissa töissä voi pitää puhelinta päällä.
Kaikki minun tuntemani opettajat kyllä pitää puheointa päällä. Se on äänettömällä. Ja terveuskeskuslääkärithän ottaa asiakkaita tipoissa eli on heilläkin se mahdollisuus tarkastaa puhelinta.
En hetkeäkään usko, että näin ei myös tapahtuisi. Kunhan kiillotellaan sädekehää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eivät ne opettajat edes tiedä mitä se oppilas osaa ja mitä ei.
Osa oppilaista ei tuo osaamistaan selkeästi esiin tunnilla. Sitten ollaan hämmästyneitä kun kokeessa osaakin.
Arveluttaa tulevat todistukset.
Miten turvaan sen, että lapsi saa todistuksiin osaamisensa mukaiset numerot eikä opettajan ennakkoluulojen muovaamat?Nyky-ops korostaa jatkuvan osaamisen arvioimista. Jos oppilas ei tuo osaamistaan millään tavoin ilmi usean kuukauden aikana paitsi yhtenä päivänä kokeessa, silloin opettaja ei voi antaa todistusnumeroa kokeen tuloksen mukaan. Oppilaallakin on oma vastuunsa sen numeron suhteen.
Tyyli on minusta väärä.
Luokassa on usein ryhmä jonka luo nopeasti säännöt siitä kuka saa tuoda itseään esille ja kuka ei.
Tämä on sitä ryhmäytymistä. Sosiaalisesta ja kyselevästä oppilaasta tulee usein vanhemmiten hiljainen ja tunneilla passiivinen ihan koska siihen hänet lykätään.
Kyse ei ole ujosta lupnteesta, mikä sekään ei ole rikos.
Muualla sama oppilas voi olla hyvinkin puhelias ja tuoda osaamistaan esiin.
Luokassa muodostuu oppilaiden ryhmäkuri jossa näkymättömät säännöt sanelevat sen kuka saa tuoda itseään ja osaamistaan esille.
Näitä rooleja sitten toistellaan vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa oppilaista ei tuo osaamistaan selkeästi esiin tunnilla. Sitten ollaan hämmästyneitä kun kokeessa osaakin.
Miten turvaan sen, että lapsi saa todistuksiin osaamisensa mukaiset numerot eikä opettajan ennakkoluulojen muovaamat?Nyky-ops korostaa jatkuvan osaamisen arvioimista. Jos oppilas ei tuo osaamistaan millään tavoin ilmi usean kuukauden aikana paitsi yhtenä päivänä kokeessa, silloin opettaja ei voi antaa todistusnumeroa kokeen tuloksen mukaan. Oppilaallakin on oma vastuunsa sen numeron suhteen.
Eli esimerkiksi ujoa oppilasta rangaistaan huonolla numerolla siitä, ettei hän uskalla viitata tunnilla. Ai miten kiva käytäntö, eikä yhtään lannistavaa! :)
Kun minä olin koulussa, keikuimme tuoleilla ja yleensä joku rämähti nurin jolloin tuli lähtö käytävään. Jos oppilas itki, me muut kerroimme opettajalle syyn tai jos kukaan ei osannut kertoa opettaja kysyi itse.
Nykyään valitetaan Wilmaan joka pikku asiasta ja vanhempien pitää kesken työpäivän alkaa selvittää mm. miksi lapsi on itkenyt tunnilla. Ovatko opettajat nykyään todella näin kädettömiä?!
Olen sanonut opelle, että luen Wilmaa kerran viikossa ja piste. Jos on kiireistä asiaa, mulle voi soittaa. Mulla ei ole mitään velvollisuutta päivystää netin äärellä ja opetan lastanikin siihen, että aina ei tarvitse olla tavoitettavissa ja nettiä yms. käytetään vain harkitusti.
Tähän nykymaailma on vaan mennyt. Aika paljon on huoltajia, jotka vaativat, että heille pitää raportoida kaikesta.
Yritämme yläkoulussa todellakin hoitaa asiat teinien kanssa. Kun lapsi sitten kertoo kotona sen oman versionsa asiasta (joka piti olla jo loppuun käsitelty), vanhempi räjähtää wilman kautta. Miksi ei ole kerrottu? Miksi ei ole tiedotettu? Miksi ei ole pyydetty mukaan selvittelyihin? Uhkailua lakimiehillä ja vaikka mitä vaatimuksia. Ihan pienikin asia paisuu käsittämättömiin mittasuhteisiin.
Esim. välitunnilla oli poikien kesken ikävää suunsoittoa ja sotkemista. Pojat puhutettiin, asia sovittiin ja pojat siivosivat sotkunsa.
Seuraavana päivänä oli vanhempien toimesta kaivettu esiin kavereiden vanhat synnit, selitettiin oman lapsen osuus mustasta valkoiseksi, vaadittiin rangaistuksia (muille) jne. Tuloksena oli kolme palaveria huoltajien kanssa ja kaksi oppilaiden kesken. Ja lopputulos oli sama kuin heti tapahtumien jälkeen. Helpoimmalla olisin päässyt, kun olisin heti vaan pistänyt asian wilman kautta huoltajille. En laittanut, kun tuo olisi mielestäni oikeasti poikien keskenään hoidettava asia, eikä vanhempien.
Täällä moni toivoo koulun hoitavan siellä tapahtuneet jutut, mutta kuitenkin huoltajat lykkäävät lusikkansa soppaan.
Tottakai vanhempien kuuluu olla mukana koulunkäynnissä ja oppimisessa. Se, ettei silloin kun vanhemmat kävi koulussa ollut sellaista tarkoita, että se pitäisi pysyä samanlaisena. Kouluttautumistahan yritetään jatkuvasti kehittää niin, etteivät jotkut lapset tipahda välirakoihin.
miten onnellinen olisinkaan ollut, jos minulla olisi ollut vanhemmat jotka olisivat välittäneet edes pikkuisen koulunkäynnistäni, mutta he eivät välittäneet. Niinpä meni ohitse se, etteivät huomanneet miten vaikeaa minulla oli koulussa, miten vaikeaa minun oli opiskella ja miten ahdistava koulusta tuli. Minulla todettiin lopulta vasta aikuisuudessa neurologinen häiriö mikä vaikeuttaa oppimista. Mutta koska vanhempani eivät välittäneet koskaan, minulla meni koulussa huonosti ja sain tyhmän ihmisen leiman.
Teillä on pelkästään yksi mahdollisuus auttaa lapsenne koulutusta ja parantaa tulevaisuutta. Te ne lapsenne teitte. Panostakaa siihen, että he opiskelevat. Auttakaa heitä ja olkaa tukena. Älkää olettako, että yksi aikuinen kykenee tekemään tuon työn, kun luokalla on 20+ muutakin oppilasta.
Ongelmahan noilla opettajilla nykyään on se, etteivät he saa oikeastaan rangaista oppilaita tai esim heittää luokasta ulos. Eivät he varmaan merkkaisi mitään purkan syönnistä, jos oppilas olisi sanomisen jälkeen myös suostunut ottamaan purkan pois.
Vierailija kirjoitti:
Miten turvaan sen, että lapsi saa todistuksiin osaamisensa mukaiset numerot eikä opettajan ennakkoluulojen muovaamat?
Tämä mietityttää. Lähtökohtaisesti kaikki introvertit oppilaat saavat normaaliosaamistaan huonommat numerot, koska eivät ole tunnilla jatkuvasti äänessä. Samoin ekstrovertit hölöttäjät saavat osaamistaan paremmat numerot, koska tuntiaktiivisuudesta palkitaan. Risoo tämä systeemi, kun oma temperamentti, johon ei pysty itse vaikuttaman, määrää opettajien arvotelua. Kohtelu ei tunnu tasapuoliselta, vaan suosii hölöttäjiä. Mikään ei puolusta tätä systeemiä, koska työelämä tarvitsee hiljaisempia puurtajia ihan yhtä paljon kuin sosiaalisia ja ulospäinsuuntautuneita työntekijöitä.
Luin tätä ketjua enkä ole uskoa millainen koulu on tänä päivänä.
Omat lapset kävivät koulua 90-luvulla ja itse joskus kivikaudella.
Miten opettaja edes voi olettaa ,että hänen viestejään luetaan iltaisin jopa öisin tai aamuyöllä? Ja vielä toimittaisi niiden perusteella.Koulu myös näyttäisi olettavan,että jokaisella on älylaite ja halua pitää se 24/7 päällä.
Toinen huomio on nuo muutokset ,ennen koulussa oli lukujärjestys tästä ketjusta päätellen ei ole enää.
Silloin kivikaudella sukset otettiin jos näin oli edellisellä jumppatunnilla ilmoitettu ja pakkanen max xx.Ne sitten hiihti joilla oli sukset mukana ,muut käveli.
Vanhempien ryhmätyöt ! Aika moni työssä käyvä saa tuosta konsultti pupusta ihan tarpeeksi työpaikalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli esimerkiksi ujoa oppilasta rangaistaan huonolla numerolla siitä, ettei hän uskalla viitata tunnilla. Ai miten kiva käytäntö, eikä yhtään lannistavaa! :)
Niin se meni jo omassa lapsuudessani. Kasi kokeesta tarkoitti ysiä todistukseen, jos oli viitannut ahkerasti tunneilla. Mulle kasin koe tarkoitti aina kasin arvosanaa, koska olin ujo ja koulukiusattuna sain ikävää huomiota kiusaajilta aina kun olin esillä. Suojelin itseäni olemalla hiljaa.
Eihän se kivalta tuntunut, kun arvosanoja ei jaettu selvästi osaamisen perusteella. Olen edelleen katkera siitä, etten päässyt haluamaani lukioon kun en antanut kiusaajille lisää tulta pesään viittaamalla tunneilla. Jouduin käymään lukion hankalan matkan päässä samalla kun yksi kiusaajistani, joka oli pärjännyt kokeissa huonommin kuin minä, pääsi siihen lukioon johon olisin itsekin halunnut.
Wilma tuli kun mun lapsi oli neljännellä luokalla. Sanoin silloin opettajalle että en omista tietokonetta ekä nettiä. Yläasteelle mennessä meillä toki oli jo netti, mutta kieltäydyin käyttämästä Wilmaa, koska siihen ei voi ketään pakottaa. Hyvin onnistui lapsen kuolunkäynti ilman wilmaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta itkemisestä : Meilläkin poika 8v tuli välitunnilta itkien ja eikös kohta kilahtanut puhelin " Ville itkee, Keskustelkaa kotona asiasta Miksen itkee, häiritsee tuntia"
EIKÖ OPETTAJA TIEDÄ ENÄÄ MITÄ TEHDÄ, KUN OPPILAS ITKEE?
Nyt minun pitkin kesken työpäivän alkaa selvitellä oliko joku ollut ilkeä välitunnilla, sattuiko johonkin?
Ja lumipallostahan se poika oli korvaan saanut, jäisestä pallosta jossa kiviä. Tuntuu, että välitunnilla ei enää valvota yhtään mitä lapset tekevät! Kohta varmaan sekin on vanhempien tehtävä!Juuri näin. Opettaja valittaa että itku häiritsee häntä.
Kylmäävää. Aikuisen pitäisi lohduttaa siinä ja nyt ja selvittää se tilanne.
Vaan ei. Räyhätään Wilmaan äidille, että ”selvitä”.
Ehkä se oppilas ei ole halunnut kertoa opettajalle.
Osa kommenteista oli liian pikkutarkkoja. Ehkä opettajien tarkoitus on pitää yllä vanhempien kiinnostusta lastensa edistymisestä. Liika on liikaa. Joskus ei ollut ollenkaan yhteydenpitoja kotiin päin. Ajat on toiset.
Olen opettaja. Käytän wilmaa 80% positiivisten asioiden viestittämiseen. Muistakaa, että kaikissa ammattiryhmissä on outoja ihmisiä, myös opettajissa. Se ei tee kuitenkaan kaikista opettajista outoja.
Arvioinnissa otan huomioon oppilaan temperamentin. Tuntityöskentely on suurimmaksi osaksi muuta kuin viittaamista. Tai, pitäisi olla.
Harmi, että sun/teidän lapselle on sattunut huono opettaja. On munkin lapselle sattunut. Joskus mulle on sattunut huono lääkäri tai huono kaupantäti. Onneksi ne kaikki ei oo huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten opettaja edes voi olettaa ,että hänen viestejään luetaan iltaisin jopa öisin tai aamuyöllä? Ja vielä toimittaisi niiden perusteella.Koulu myös näyttäisi olettavan,että jokaisella on älylaite ja halua pitää se 24/7 päällä.
Opettaja voi kirjoittaa viestejään vaikka yöllä kolmelta, mutta ei hän oleta, että ne luetaan saman tien.
Sen sijaan monet vanhemmat kyllä vaativat, että opettajan pitäisi olla tavoitettavissa 24/7.
Vanhempien aktiivimalli pitäisi ottaa heti käyttöön. Jos vanhempi ei aktiivisesti osallistu lapsensa jokapäiväiseen elämään, palkasta tai muusta toimeentulosta pitäisi leikata 5 %/kk. Esim. somessa roikkuminen, lapsen kanssa olemisen sijaan, pienentää aktiivisuutta, samoin jatkuvat ylityöt. Ehdotan tätä kaikille vanhemmille, jotka saavat lapsilisää ko. lapsesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole opettajien haluama asia vaan uuden opetussuunnitelman. Opettajat eivät ole olleet tekemässä opetussuunnitelmia vaan ihan muut ihmiset, sellaiset jotka eivät tiedä kouluarjesta yhtään mitään ja joiden omasta kouluajasta on vuosikymmeniä.
Jos luokassa on joku, jonka pari kukaan ei halua olla, niin hänellähän ei ole silloin näyttöä ryhmätyön tekemisestä ja osallistumisesta ja sosiaalisuudesta ja niin edelleen, joten hänelle kuuluisi tulla heikompi numero, koska hän tekee kaiken yksin.
Minä en kuitenkaan opettajana millään taivu tähän. Jos tunnilla saa tehdä tehtäviä parin kanssa ja joku tekee aina yksin, koska hänellä ei ole omassa luokassa kaveria, minusta se ei missään nimessä saa näkyä heikompana arvosanana. Toisaalta 15-vuotiaita ei voi pakottaakaan tekemään pareittain jotain työkirjatehtäviä, jos he eivät luontaisesti paria muodosta, koska se aiheuttaa molemmille parin osapuolille vain ahdistusta ja pahaa mieltä. Annan mieluummin tehdä tehtäviä yksin, jos paria ei löydy. Isommat ryhmätyöt ovat sitten asia erikseen. Niihin koetan etukäteen miettiä sellaisia porukoita, joissa kaikilla on hyvä olla.
Helsingissä opetusviraston virkamies varasti miljoonilla oppilaiden tietokoneita. Sen takia täällä ei ole kouluissa koneita.
Ja kirjojen puuttuminen on laitonta, jos se opetus järjestetään niin, että ei ole toimitettu sitten muuta materiaalia. Helsingissä on nyt sitten sääntö, että englantiin ja matikkaan joutuu ostamaan kirjat. Englnnissa esim opetetaan materiaalilla jossa 85 prossaa on Writerissa ja 15 prossaa Readerissa, mutta koulu tarjoaa vain Readerin.
T. Helsinkiläinen äiti ja kielten ope