Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HAASTE: Säästä 20% palkastasi kuukaudessa

Vierailija
05.01.2018 |

Pystytkö siihen? Jos et, niin miksi?
Normaalissa työpaikassa n. 2000 euron netto kk-tuloilla saavutat joulukuussa 4800e. Sille rahalle varmasti olisi käyttöä!
Haasta itsesi, aloita nyt.
Rikasta vuotta 2019 kaikille!!!

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua osallistua tuollaiseen. Mieluummin sijoitain 35% palkastani, kuten teen jo nyt. Vuoden lopussa olen sijoittanut noin 13 000 e, joka esim. 4% korolla tuottaa 520 e.

Fiksumpaa tuo, mutta tämä haaste on hyvä niille, ketkä tuhlaavat kaikki rahansa.

Totta, jostsin pitää aloittaa. Sijoitus säästäminen on hyvä tapa lisätä varallisuutta, mutta ensin olisi hyvä olla vaikkapa 10k€ käteistä

Turhaa kerätä tollaista käteispottia ennen sijoittamisen aloitusta, mikäli tarkoitus siis on käyttää tuo 10k euroa sijoittamiseen? Esimerkiksi Nordnetissa voi alkaen 15 e/kk säästää erililaisiin indeksirahastoihin ja ETF-osuuksiin. Järkevää onkin tehdä säästösopimus, joka automaattisesti sijoittaa hajautetusti kyseisiin instrumentteihin.

10k€ on hyvä varmuusvarasto, jos jotain yllättävää kävisi. Kai kaikki ymmärtävät ettö käteinen ei tarkoita fyysisiä seteleitä patjan alla, vaan esimerkiksi pankkitilillä olevaa varallisuutta. Ja samaa mieltä ETF tilistä

Kertokaa nyt kerrankin, mikä voisi olla sellainen yllättävä tapahtuma johon tarvitsee rahaa tonneja 0- 2 päivän varoitusajalla, ja johon ei voisi varautua vaikkapa luottokortilla? Ei minulle ainakaan tule yllättäen tonnien menoja, joiden maksuaika olisi 0 pv.

Minulle ainakin tuo oli vakavasti sairastuminen, parissa kuukaudessa tulot putosivat, sairaala- poliknikka- lääkkeet maksoivat paljon entisten menojen päälle, erilaiseen apuun oli varaa esim siivoojaan, olen yksinasuja, ruokaan kului enemmän kun ei jaksanut itse tehdä.

Myös menojen sopeuttaminen pienentyneisiin tulohin vei hetken.

Luottokortti kyllä on, mutta ei tietoa olisiko mahdollisuus maksaa luottoa, jos tilillä ei olisi käteistä.

Varatili on ollut helppo, ei ole tarvinnut miettiä onko hyvä aika myydä sijoituksia, sellaiseen ei olisi ollut energiaa ja sitten vielä surra taloudellisia menetyksiä.

Ja miten nämä tulivat A) yllätyksenä B) maksuajalla 0 päivää? Pari kuukautta ei ole alle 2 pv. Noiden lisämaksut tulevat sairaalasta laskulla, laskulla on se parin viikon maksuaika vähintään ja lasku ei yleensä tule heti sairaalaan joutumispäivänä. Ei validi skenario.

Jotkut eivät vaan tajua. On tosi vaikea säästää noita jälkikäteen, jos vaikka sairastat syöpää 3 vuotta tai jäät työttömäksi tms. Ihan kätevää ottaa summa tililtä tai sijoituksista.

Sehän tässä on juuri se idea että sen sijaan että hamstraisi tilille, niin sijoittaisi sen summan. Mutta kun täällä on näitä "ensin pitää hamstrata tilille X tuhatta euroa vararahastoa, ennen kuin voi sijoittaa." Ei tarvitse. Pienenkin summan voi heti sijoittaa ja se on käytännössä käytettävissä puskuriksi ihan samalla tavalla kuin se raha tililläkin. Ainoa ero on että sijoituksista (osakkeet/rahastot) se raha on tilillä 1-3 pankkipäivässä, riippuen osakkeesta/rahastosta.  Tilanteita joissa rahaa tarvtisee heti, eikä 1-3 päivän kuluessa, ei käytännössä ole, tai ainakaan minä en ole keksinyt tilannetta miten tällainen tilanne syntyisi että rahat tarvitsee NYT, eikä esim huomenna tai ylihuomenna. Ainoa tilanne on että liivijengiläiset tulevat ovelle, mutta se nyt ei ihan normi-ihmisen tilanne ole muutenkaan.

Mulle ainakin ihan sama, missä muodossa se raha on. Mutta jos rahaa olisi vain kymppitonni, sitä ei voi sijoittaa isolla riskillä kuin puolet, jotta se olisi aidosti realisoitavissa parissa päivässä tai viikossa.

Vierailija
42/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä säästin 2017. Nyt ylimääräistä tilillä 14 679 €. Mitähän tuolla sitten pitäisi tehdä?

Säästit tilille? Onnittelut, heitit noin 450€ hukkaan, olettaen että tammikuussa on säästössä ollut 0€. Minun osakesalkkuni realisoitunut osinkotuotto vuodelta 2017 on ollut 9% p.a. sijoitettuun pääomaan nähden. osinkotuotto on kasvanut nyt muutaman vuoden 50% vuodessa.

Lehmät lentää ja siat sukeltaa, kun ei osaa matikan alkeitakaan.

Kerrotko mikä tässä on pielessä? Oletetaan että säästö on kertynyt portaittain kerran kuussa. Näin ollen vuoden keskimääräinen sijoitus on ollut pyöreästi 7300 vuoden aikana, 450€ osinkotuotto tarkoittaa noin 6% (450/7300x100) tuottoa sijoitetulle pääomalle. Tämä ei ole mikään älytön vaatimus vaan saavutettavissa helpostikin. Minun salkkuni tuottaa paremmin, mutta siinä onkin hiukan normisäästäjää korkeampi riskiprofiili (ulkomaat 75% salkusta, kotimaa 25%). esimerkkinä osingon kasvusta 2015->2016 osinkotuloni kasvoivat 50,25%, vuoden 2016->2017 osinkotuottoni kasvoi 51,08%, Tammikuu 2017 -> tammikuu 2018, kasvu tulee olemaan 51,47%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna remontoin kotiani, joten tänä vuonna voisinkin panostaa säästämiseen. Kahden lapsen vuoroviikkovanhempana usein kaikki menee mikä tulee, mutta osa menee aina rahastoihin. Rahastoihin menee 230€ kuussa, mikä on nettotuloistani n. 7%. Lisäksi olen yrittänyt säästää tilille vaihtelevalla menestyksellä (joskus satasia kuussa, joskus nolla euroa, joskus täytyy käydä sieltä vähän ottamassa - niitä laskuja kun tulee välillä enemmän, välillä vähemmän). Tykkään kuitenkin pitää tilillä muutamia tuhansia, koska se tuo mielenrauhaa. Sinänsä rahastoista rahat ovat yhtä lailla helposti saatavissa, mutta olen ajatellut että ne rahat ovat hamaa tulevaisuutta varten - lasten autokoulut, opiskelut jne. Ehkä tämä on tyhmä tapa ajatella, ja minun kannattaisi säästää enemmän rahastoihin, vähemmän tilille? Rahastoissa on tällä hetkellä n. 15 000, tilillä n. 7000.

Eli. Kannattaisiko minun itse asiassa nostaa rahastosuoritusten määrää? Pyrkiä lähemmäs tuota 20 prosenttia kenties?

Vierailija
44/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äääähh...en säästä, kun nyt kerrankin tienaan mukavasti niin nautin elämästä täysin rinnoin. Shoppailen, matkustelen ja pidän huolen että lapsilla ei ole puutetta mistään. Naistanikin hemmottelen ja yllätän mukavilla asioilla. Säästän sitte joskus.

Vierailija
45/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äääähh...en säästä, kun nyt kerrankin tienaan mukavasti niin nautin elämästä täysin rinnoin. Shoppailen, matkustelen ja pidän huolen että lapsilla ei ole puutetta mistään. Naistanikin hemmottelen ja yllätän mukavilla asioilla. Säästän sitte joskus.

Ethän sitten ruikuta paskoista päivärahoista tai eläkkeistä, kun et enää ole töissä?

Vierailija
46/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njääh, en viitsi 1500€ netosta. Kaikki menee asumiseen, laskuihin ja ruokaan. Jos oon pa, saan rahaa eläkeläisfaijalta jonka nettoeläke on 2800€.

Vierailija
47/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sitten ruikuta paskoista päivärahoista tai eläkkeistä, kun et enää ole töissä?

En tietenkään ruikuta, tämähän on minun oma valintani. Kuvittelisin että itse olen vastuussa tekemisistäni ja sen seurauksista. 

Vierailija
48/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^~^

Vierailija
49/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän jo

Vierailija
50/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö siihen? Jos et, niin miksi?

Koska en saa palkkaa.

Vierailija
51/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskelija, mies pienipalkkaisessa työssä. Yksi alle kouluikäinen lapsi löytyy. Säästöön onnistuu menemään tasan ASP-tilille 50€/kk ja S-bonukset menevät rahastoon. Muuhun ei ole varaa, joskus saa jotain ylimääräistä, jos pääsen keikkatöihin.

Vierailija
52/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vähän ehkä turhankin turvallisuushakuisena en uskaltaisi sijoittaa puskurirahojani. Eihän sijoituksille ole mitään takuuta, jonka turvin sijoitusten arvo väistämättä säilyisi samana tai nousisi. Pahan päivän tullessa kurssit saattavatkin olla pahasti miinuksella, jolloin ei tietenkään kannata ryhtyä sijoituksia realisoimaan. Näitä kun ei vaan etukäteen voi tietää, ei pahan päivän tuloa eikä yllättäviä kurssimuutoksia. Tämän vuoksi säästin itse ensin sen kymppitonnin puskuriksi ihan vaan aavistuksen korkeampikorkoiselle tilille ja sen jälkeen ryhdyin laittamaan rahojani sijoituksiin. Itselleni tämä toimii, jollekulle muulle joku toinen tapa.

Vierailija
53/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna remontoin kotiani, joten tänä vuonna voisinkin panostaa säästämiseen. Kahden lapsen vuoroviikkovanhempana usein kaikki menee mikä tulee, mutta osa menee aina rahastoihin. Rahastoihin menee 230€ kuussa, mikä on nettotuloistani n. 7%. Lisäksi olen yrittänyt säästää tilille vaihtelevalla menestyksellä (joskus satasia kuussa, joskus nolla euroa, joskus täytyy käydä sieltä vähän ottamassa - niitä laskuja kun tulee välillä enemmän, välillä vähemmän). Tykkään kuitenkin pitää tilillä muutamia tuhansia, koska se tuo mielenrauhaa. Sinänsä rahastoista rahat ovat yhtä lailla helposti saatavissa, mutta olen ajatellut että ne rahat ovat hamaa tulevaisuutta varten - lasten autokoulut, opiskelut jne. Ehkä tämä on tyhmä tapa ajatella, ja minun kannattaisi säästää enemmän rahastoihin, vähemmän tilille? Rahastoissa on tällä hetkellä n. 15 000, tilillä n. 7000.

Eli. Kannattaisiko minun itse asiassa nostaa rahastosuoritusten määrää? Pyrkiä lähemmäs tuota 20 prosenttia kenties?

Jatkan tähän omaan viestiini, että jäin miettimään asuntolainaa. Eikö asuntolainan lyhennyksen voisi ajatella jonkunlaisena säästämisenä.... Siinä tapauksessa saanhan minä säästöön itse asiassa n. 27% kuukausituloistani.... toki siihen liittyy riski sitä, että ei joskus jatkossa saa asuntoaan myytyä.

Vierailija
54/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän moni yritä tehdä noin ihan ilman mitään haasteitakin... tai siis aika älytön saa olla, jos läpi elämän kaikki menee, mikä tulee. Toki tietyt ajat on haasteellisia, kun on isoja hankintoja ja muutoksia, mutta suurin osa tuntemistani ihmisista pyrkii säästämään joko johonkin tiettyyn tavoitteeseen tai sitten ihan muuten vaan. Itse säästän nyt tosi tiukasti, koska haaveilen sapattivuodesta jossain vaiheessa lähivuosina.

Vierailija
55/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen. Mitä säästämisellä on tekemistä päivärahojen tai eläkkeiden kanssa? Kai hyvätuloinenkin voi pistää kaiken menemään halutessaan, ja saa hyvät päivårahat ja/tai eläkkeet.

Vierailija
56/56 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^~^