Annoin miehen lapselle 50 euroa joululahjana, oli heittänyt roskiin
Miehen lapsi vietti joulua äitinsä luona tällä kertaa. Koska en keksinyt muuta lahjaa, teippasin setelin konvehtirasiaan ja kääräisin pakettiin. Mies sanoi, että raha on varmaan mieluisa lahja kuusitoistavuotiaalle. Lapselle heitettiin jouluksi paketit äitinsä luo, että voi avata ne aattona muiden lahjojen muassa.
Nyt kuulin, että lapsi ei ollut edes avannut lahjaani, koska oli luullut siellä olleen vain suklaata. Oli vihaisena heittänyt paketin roskiin, eikä äitinsäkään ollut sitä avannut.
Arvatkaa harmittaako :(
En ole mikään miljonääri ja luulin ilahduttavani teiniä.
Kiitos kun sain avautua tästä aiheesta.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna mä en ymmärrä, miksi moni vastaaja paheksuu teinin toimintaa niin kauheasti. Ilmeisesti hän ei vain tykkää suklaasta kovin paljon, ja silloin on lähtökohtaisesti ihan sama, mitä paketille tekee (tässä tapauksessa olisi toki kannattanut avata se, mutta sitä teini ei voinut tietää). Paketin olisi tietty voinut antaa kiertoon, mutta ehkä siihen ei nyt syystä tai toisesta ollut mahdollisuutta – ei kovin suuri rikos mielestäni.
SEN SIJAAN törkeää olisi ollut se, jos teini olisi haukkunut lahjan ap:lle, mitä hän ilmeisesti ei kuitenkaan ollut tehnyt.
Ei meillä kotona koskaan ole heitetty toisen antamia lahjoja roskiin. Yleensä niille löytyy joku muu ottaja jos itselle ei passaa. Kyllä sen suklaan olis voinu antaa jollekki muulle, vaikka vieraille tulevaisuudessa. Tuntuu kurjalta että sellaisen heitetään roskiin. Syötävää sekin olisi ollut.
T: Ei ap.
Toisaalta, eikö jokainen syömättä jäänyt suklaa ole hyvä asia kansanterveyden kannalta?
Ei se syötävä pelkästään terveyttä huononna vaan ihmisen oma liikkuvuus. Tiesitkö, että japani on 2 suurin roskaruoan tuottaja. Silti siellä on enemmän terveempiä ihmisiä kuin täällä. Mistäköhän johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna mä en ymmärrä, miksi moni vastaaja paheksuu teinin toimintaa niin kauheasti. Ilmeisesti hän ei vain tykkää suklaasta kovin paljon, ja silloin on lähtökohtaisesti ihan sama, mitä paketille tekee (tässä tapauksessa olisi toki kannattanut avata se, mutta sitä teini ei voinut tietää). Paketin olisi tietty voinut antaa kiertoon, mutta ehkä siihen ei nyt syystä tai toisesta ollut mahdollisuutta – ei kovin suuri rikos mielestäni.
SEN SIJAAN törkeää olisi ollut se, jos teini olisi haukkunut lahjan ap:lle, mitä hän ilmeisesti ei kuitenkaan ollut tehnyt.
Mietin ihan samaa.
Miehen tädillä on omasta mielestään hassunhauska tapa kätkeä näitä rahalahjoja (tai olla kätkemättä) erilaisiin arvottomampiin paketteihin. Hän saattaa ostaa halvan pussilakanapakkauksen ja ujuttaa sinne väliin 50 e setelin, sulkea muovikääreen siististi ja antaa saajalle tarpeettoman lahjan hymistellen itsekseen, että eipä tuo nyt tiennytkään, mitä sieltä löytyy. Sitten se lahjan saaja toteaa, että aha, polyesterpussilakana, ei käyttöä, laitan kiertoon. Minusta ihan yhtä "paha" kuin teini, joka laittaa tarpeettomat suklaat roskiin.
Miksi nämä rahalahjat täytyy piilottaa jonkun tarpeettoman kanssa samaan pakettiin? Miksi se raha ei voi olla selkeästi erikseen kirjekuoressa, miksi sitä pitää etsiä "varsinaisen" lahjan pohjasta, välistä, sisältä jne.?
Olen saanut kyseiseltä tädiltä lahjaksi lasipakkauksen, jonka lasien suojapahvin sisäpuolelle oli siististi taiteltu seteli, joka oli teipattu siten, että vain tarkkasilmäisin sen löysi. Ihan kuin täti olisi kuten ap, melkein toivomassa, että toinen ei huomaa koko lahjaa, vain osan siitä.
Pohjasta? Välistä? Sisältä?
Ap oli laittanut setelin paketin _päälle_, josta se etsimättä olisi ollut havaittavissa, jos lahjapaperin olisi aukaissut.
Rupesiko sua nyt pelottamaan, paljonko olet itse pistänyt lahjarahaa vahingossa roskiin? :)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas yksi niistä ketjuista, joissa oikein keksimällä keksitään negatiivista sanottavaa.
Samaa ajattelin.
Samalla ajattelin, että voi hyvänen aika miten helvetin huonoon jamaan olen elämäni päästänyt, luen av-palstalta tämmöistä keskustelua. Olen joko ihan hullu tai äärettömän masentunut. Eihän tämä ole järkevän ihmisen hommaa. Häpeän itseäni.
Tähän lahjageissiin minulle ei ole kantaa, koska en usko, että yksikään tämän palstan aloitus on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa.
Miehen tädillä on omasta mielestään hassunhauska tapa kätkeä näitä rahalahjoja (tai olla kätkemättä) erilaisiin arvottomampiin paketteihin. Hän saattaa ostaa halvan pussilakanapakkauksen ja ujuttaa sinne väliin 50 e setelin, sulkea muovikääreen siististi ja antaa saajalle tarpeettoman lahjan hymistellen itsekseen, että eipä tuo nyt tiennytkään, mitä sieltä löytyy. Sitten se lahjan saaja toteaa, että aha, polyesterpussilakana, ei käyttöä, laitan kiertoon. Minusta ihan yhtä "paha" kuin teini, joka laittaa tarpeettomat suklaat roskiin.
Miksi nämä rahalahjat täytyy piilottaa jonkun tarpeettoman kanssa samaan pakettiin? Miksi se raha ei voi olla selkeästi erikseen kirjekuoressa, miksi sitä pitää etsiä "varsinaisen" lahjan pohjasta, välistä, sisältä jne.?
Olen saanut kyseiseltä tädiltä lahjaksi lasipakkauksen, jonka lasien suojapahvin sisäpuolelle oli siististi taiteltu seteli, joka oli teipattu siten, että vain tarkkasilmäisin sen löysi. Ihan kuin täti olisi kuten ap, melkein toivomassa, että toinen ei huomaa koko lahjaa, vain osan siitä.
Ap oli laittanut setelin paketin _päälle_, josta se etsimättä olisi ollut havaittavissa, jos lahjapaperin olisi aukaissut.Rupesiko sua nyt pelottamaan, paljonko olet itse pistänyt lahjarahaa vahingossa roskiin? :)
Ei pelota, satanen sinne tai tänne ei ole iso asia. Mutta se on typerää, että kiinnittää lahjarahan konvehtirasian päälle, mistä se aika isolla todennäköisyydellä irtoaa siinä vaiheessa, kun paketti avataan eli seteli päätyy lahjapaperin kanssa roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Provo, koska suklaarasioissa on muovi päällä. Ei kukaan ota muovia pois. Sama kuin olisi rikkonut juomapullosta sinetin. Tosi kiva saada korkattu pullo. :d
Tää on niin totta, vanha tarina josta olen kuullut ekan version jo kymmeniä vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyy olla idioottia porukkaa. Kuka oikeesti heittää paketin avaamatta roskiin? Voihan siellä olla mitä vaan. Joku pelikin voi kuulostaa samalta kuin suklaarasia kun sitä ravistaa. Tai olisi ne voineet olla karkkejakin, esim salmiakkia. Ja jos vaikka itse en haluaisi kohvehtirasiaa, eihän sitä kokonaisena nakata menemään. Suklaat biojätteisiin, roskat roskiin, pahvi poltettavaksi tai pahvinkeräykseen. Itse en tuollaiselle kakaralle antaisi enää koskaan yhtään mitään.
Noh, älähän kiihdy, eihän tämä ole totta, tällainen paska provo taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa.
Ap oli laittanut setelin paketin _päälle_, josta se etsimättä olisi ollut havaittavissa, jos lahjapaperin olisi aukaissut.Rupesiko sua nyt pelottamaan, paljonko olet itse pistänyt lahjarahaa vahingossa roskiin? :)
Ei pelota, satanen sinne tai tänne ei ole iso asia. Mutta se on typerää, että kiinnittää lahjarahan konvehtirasian päälle, mistä se aika isolla todennäköisyydellä irtoaa siinä vaiheessa, kun paketti avataan eli seteli päätyy lahjapaperin kanssa roskiin.
Siis MITEN te oikein avaatte lahjojanne? Revitte kuin kaksivuotiaat? Kuulostaa vajakkitouhulta, sori.
Näin juuri. Ei pelkästään se, että heittää avaamattoman lahjan pois - se on jo itsessään äärimmäisen kiittämätöntä käytöstä. Lahja avataan ja annetaan eteenpäin sitä tarvitsevalle, jos ei itse halua. Ja kierrätykseen lajiteltuna sitten, jos ei kehtaa eteenpäin antaa.
Minäkin olen joskus lakannut antamasta lahjoja sellaiselle, jotka eivät osoita mitään arvostusta toisen vaivaa kohtaan. Ja varsinkin, jos edes vanhemmat eivät edes yritä opettaa lastaan arvostamaan lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Provo, koska suklaarasioissa on muovi päällä. Ei kukaan ota muovia pois. Sama kuin olisi rikkonut juomapullosta sinetin. Tosi kiva saada korkattu pullo. :d
Kuka on sanonut ottaneensa muovin pois??
Vierailija kirjoitti:
Taisit keksiä koko rahan kun sinua harmitti kuullessasi teinin heittäneen karkkisi roskikseen
Teinin äiti saapui kommentoimaan
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan rahalahjan lasipurkkiin, että kunnolla näkyy ulospäin ja täytän purkin yleensä, milläpä muullakaan kuin yksittäispakatuilla konvehdeilla. Hyvin on maistuneet teineille suklaat ja kelvannut raha
No kuten huomaat noiden lahjansaajien tason, niin tää olisi varmasti lentänyt roskiin ajatuksella "mitä se suolakurkkuja lahjaksi antaa, vit_n vajaa..."
Jälkiviisastella jos haluat, niin voit tosiaan miettiä, että olisiko sittenkin pitänyt antaa vain kirjekuoressa raha, mutta kuten joku tuossa totesikin, tässä tuli nyt kyllä teinille todella hyvä opetus samalla. Eiköhän tuo jää sen verran hyvin mieleen, ettei vähään aikaan moisia kiukuttelukohtauksia ja mielenosoituksia järjestele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyy olla idioottia porukkaa. Kuka oikeesti heittää paketin avaamatta roskiin? Voihan siellä olla mitä vaan. Joku pelikin voi kuulostaa samalta kuin suklaarasia kun sitä ravistaa. Tai olisi ne voineet olla karkkejakin, esim salmiakkia. Ja jos vaikka itse en haluaisi kohvehtirasiaa, eihän sitä kokonaisena nakata menemään. Suklaat biojätteisiin, roskat roskiin, pahvi poltettavaksi tai pahvinkeräykseen. Itse en tuollaiselle kakaralle antaisi enää koskaan yhtään mitään.
Noh, älähän kiihdy, eihän tämä ole totta, tällainen paska provo taas.
En kiihdy :) Korkeintaan siitä että provo on näinkin paska.
Mä en ymmärrä näitä, jotka täällä mietiskelee, miten se raha olisi pitänyt paremmin paketoida, että ei olisi mennyt roskiin. Mitä hiton väliä jollain rahalla on, jos teini on niin helvetin huonotapainen, että heittää saamaansa lahjan ROSKIIN! Vaikka luulisikin siellä olevan vain suklaata, vaikka ei itse söisi suklaata, niin älkääs nyt lässyttäkö, etteikö suklaa kaupaksi menisi, siinähän saisi tarjota kavereille.
Eli lahja on mielenosoituksesi isän uutta kohtaan äidin suostumuksella roskiin heitetty. Siitähän sai teini ja äiskä.
Muutoin kyllä vakava keskustelu olisi varmaan ilman puhdistukseksi tarpeen tossa porukassa.
Tämähän on täysi provo, ja viiden sivun verran ihmiset menneet Porvooseen! Teippasit? Miten ajattelit, että lahjan saajan sen teipin siitä setelistä irroittaa? Repäsee? Siinähän saattaa hajota koko seteli... provo. Ja kyllä teinit nyt ovat sen verran uteliaita, että lahjapaketit avaavat. Varsinkin kun on hyvin tyypillistä, että mikä tahansa paketti voi sisältää extrana just jonkun rahan tai lahjakortin. Yleendä ne tosin pistetään kirjekuoreen ja kuori lahjan sisään/mukaan. Tai ehkä kävikin niin, että tuttuun taapaan Ap on antanut pelkän konvehtirasian - kuten joka vuosi - eikä lahjan saaja edes pidä suklaasta ja siksi antoi pois. Roskiin heittämistä en silti usko.
Vierailija kirjoitti:
Mitä horiset? Eihän seteliä oltu laitettu rasian sisälle vaan teipattu sen muovin päälle ja sitten paketoitu.
Eihän geisharasioissa oo edes muovia päällä.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on täysi provo, ja viiden sivun verran ihmiset menneet Porvooseen! Teippasit? Miten ajattelit, että lahjan saajan sen teipin siitä setelistä irroittaa? Repäsee? Siinähän saattaa hajota koko seteli... provo. Ja kyllä teinit nyt ovat sen verran uteliaita, että lahjapaketit avaavat. Varsinkin kun on hyvin tyypillistä, että mikä tahansa paketti voi sisältää extrana just jonkun rahan tai lahjakortin. Yleendä ne tosin pistetään kirjekuoreen ja kuori lahjan sisään/mukaan. Tai ehkä kävikin niin, että tuttuun taapaan Ap on antanut pelkän konvehtirasian - kuten joka vuosi - eikä lahjan saaja edes pidä suklaasta ja siksi antoi pois. Roskiin heittämistä en silti usko.
Teippaaminen terminä ei tarkoita sitä että koko seteli on teipin peitossa. Teippiä voi käyttää niin että kiinnittää setelin yhdellä pienellä teipillä jolloin koko raha ei tosiaan repeä.
Minun nuoruudessani oli rahalahjaa varten kaupoissa punaisia kirjekuoria, joissa luki Hyvää Joulua ja seteli, josta nousee meteli 😁
Nykyään taitaa olla joulukortteja setelilahjaa varten.