En jaksaisi, jos minulla olisi sellainen mies kuin ystävälläni
Lapsi on alle 2-vuotias ja tämä mies kuvittelee edelleen, ettei hänen tarvitse tehdä kotona mitään kotitöitä jotain satunnaisia ”raksahommia” lukuunottamatta, hän ei myöskään jousta harrastuksensa suhteen yhtään, vaan on lähes joka ilta harrastamassa. Hänen kotihommansa vaikuttaisivat olevan kaupassakäynti ja auton huolto.
Olen monesti ollut ystäväni luona kylässä, jolloin ystäväni oikein anelee mieheltänsä apua. Muuten ei älyä tehdä yhtään mitään, jos ei monta kertaa mangu ”voisitko tyhjentää astianpesukoneeeeeeeen mauuuuu”.
Kuka tällaisia miehiä jaksaa katsella saati hankkii niiden kanssa vielä lapsiakin?
Kommentit (85)
^ Toinen kätevä palvelu on kauppojen kotiinkuljetus. Silloin voi tilata myös isot wc/paperisäkit tai pesuaineet yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassahan pitää käydä joka päivä ja siihen menee tunti tai enemmän. Inhoan kauppareissuja, mieluummin tiskaan ja imuroin kotona.
Öö me käydään kyllä kerran viikossa. suunnitellaan 3 ruokaa joista kustakin syödään 2-3 päivää. Miksi käyt joka päivä kaupassa?
Kerron itse miksi käyn kaupassa joka päivä. En omista autoa, joten hoidan kauppassa käynnin kävellen ja reppuun ei mahdu kolmen ihmisen viikon ostoksia.
Suosittelen laatikkopyörää tai peräkärryä pyörään. Näin saat helposti viikon ruokaostokset tuotua ja käteviä myös lasten kuskaamiseen. Näin me toimitaan autottomana perheenä. Täydennystä voi viikolla tarvittaessa hakea kulman takana olevasta Alepasta viidessä minuutissa.
Pitäisi saada ensin se pyöräkin ostettua vai vedänkö sitä kärryä perässäni? 6€/pvä budjektilla se voi viedä vähän aikaa kun käytetytkin maksaa ihan pirusti.
Vierailija kirjoitti:
^ Toinen kätevä palvelu on kauppojen kotiinkuljetus. Silloin voi tilata myös isot wc/paperisäkit tai pesuaineet yms.
Kiitos vaan vinkeistä, mutta kävely on oikein hyvää liikuntaan. Itsehän en ole valittanut, että tämä olisi jotenkin raskasta.
Miehen hommia. Käydä työssä. Hoitaa auto ja kaikki siihen liittyvä. Tampata matot ja kantaa matkalaukut. Pientä remonttia jos ei isompi onnistu. Hoitaa kodin tekniikka sun muu hienosäätö. Pestä ikkunat ja tehdä isompi suursiivous. Kuljettaa lapset harrastuksiin. Tietenkin matonpesu kokonaisuudessaan. Kerran viikossa imurointi plus muu pieni sälä . Tietenkin lasten kanssa olemista. Äiti hoitaa koulu asiat sun muut siihen liittyvät asiat. Ruoka? Tiskit jne???
Vierailija kirjoitti:
Ystäväsi makaa kotona, mies käy töissä ja elättää loista, eikö niin?
Anteeksi, mutta mitä helkutin LOISTA? Aina särähtää korvaan kun kotiäideistä noin puhutaan. Onko mieskin loimen jos on koti-isä ja vaimo käy töissä?
Minä olen ollut yht. 5 vuotta kotiäitinä ja mies vuoden verran koti-isänä. Kun koti-isävuosi loppui ja oli taas aika vaihtaa rooleja, mies totesi minulle ja kaikille tutuilleen ettei mikään duuni ikinä ole niin rankkaa kuin kotiäitiys/-isyys. Sitä työn määrää, tunteiden heittelyä, väsymystä ja taukojen olemattomuutta ei pysty edes käsittämään sellainen, joka ei ole pyörittänyt lapsiperhearkea yksin toisen käydessä kotona vain kääntymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti ehtii hoitaa kotityöt päivän aikana. Käydä kaupassa, tehdä ruuan, pestä pyykit ja tyhjentää asianpesukoneen.
Eri asia sitten kun molemmat ovat töissä.Taapero ei suostu olemaan missään paikallaan, työntää sormensa joka paikkaan ja koko ajan saa olla vahtimassa. Tiskikoneen tyhjentäminen ja täyttäminen on yhtä helvettiä, kun pienet sormet ovat koko ajan koskemassa johonkin, millä voi satuttaa itsensä tai minkä voi helposti rikkoa.
Kotona ehdin siis kyllä pestä pyykkiä ja satunnaisesti jotain pientä, mutta niin kauan kun lapsi on siinä iässä, ettei ymmärrä vielä juuri mitään, niin on pakko jättää suuri osa kotitöistä illaksi tai viikonlopuksi.
Höpö höpö. Ainakin tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, sekä pyykit voi hoitaa nopsasti niin, että laittaa taaperon remeleillä syöttötuoliin kiinni ja tarjoaa vaikka välipalan, jota voi mutustella sillä aikaa. Hyvin saa hoidettua pyykit ja tiskit, niin ettei lapsi pyöri jaloissa.
Taapero voi laittaa apuna pyykkejä ja astoita koneeseen, taapero voi istua imurin päällä kun imuroidaan, taaperolle voi antaa oman pölyrätin käteen, taapero voi repiä salaatti ruokaan, jne
Myös juuri 1 vuotta täyttänyt taapero? Vai puhutko nyt 3-vuotiaista?
Kyllä mulle ainakin on ihan täydellinen mysteeri, miten kukaan jaksaa katsoa kumppania (sukupuolesta riippumatta), joka ei tee mitään yhteisen talouden eteen. Toki jos toinen on kotona ja lapsilta pystyy, tekee sitten enemmän kotihommia, mutta esim. oman esikoisen kanssa mitkään pitkäkestoisemmat hommat tahtoivat olla vähän niin ja näin. Pikku takiainen nukkui päiväunet aluksi vain sylissä ja myöhemmin liikkuvissa vaunuissa, eli sitä kuuluisaa "omaa aikaa" ei miehen työpäivien aikana juuri ollut. Kun lapsi alkoi viihtyä esim. sitterissä äitiä katsellen, sai jo imuroitua ainakin osan talosta päivän aikana, mutta kyllä ne kotityöt tahtoivat silti aika tasan jakautua, eikä siitä kukaan traumoja saanut, edes se mies.
Nyt kun lapsi on päivät hoidossa ja ollaan molemmat töissä, jako on edelleen samanlainen. Se tekee, kumpi ehtii. Kaupassa käy se, jonka aikatauluun se sattuu paremmin sopimaan ja isompien ostosten ollessa kyseessä yleensä se, joka on autolla liikenteessä. Pyykit pestään puoliksi, tiskikoneen tyhjentää ja käynnistää se, joka ensin ehtii, ruokaakin osataan kumpikin tehdä, imuria käyttää sujuvasti molemmat ja niin edelleen. Mulle riittää ainakin tuo taaperoikäinen lapsi, en kaipaa siihen enää varhaiskeski-ikäistä kakaraa, joten kai tämä oma-aloitteisuuden ja normaalien arjenhallintataitojen arvostaminen on osaltaan ohjannut myös parinvalinnassa. Itse muuten olen perheestä, jossa molemmat vanhemmat osallistuivat kotitöihin yhtä lailla, lienenkö sieltä moiset omituisuudet oppinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yksi alle 2v. ja ei selviydy edes peruskotitöistä? Käykö kaverisi edes töissä tällä hetkellä? Kyllä minusta on ihan kohtuullista saada tiskit ja pyykit pestyä ihan itse, jos niihin on jopa koneet apuna. Ja tuskin ruuanlaittokaan tuohon lisäksi olisi liikaa. Ehkä isommissa projekteissa on hyvä saada miehenkin apua, mutta tuollaiset jokapäiväiset askareet ei pitäisi olla kovin kummoinen juttu.
Voihan se mies ne sitten vaikka kokonaan hoitaa, jos on vain "pikkuhommia".
Näinpä. Eihän tuo ole homma eikä mikään työpäivän päätteeksi jos kerran ovat vain pikkuhommia.
Mutta nuo hommat on kuitenkin pois isän ja lapsen välisestä ajasta. Joten minä hoidan nämä pikkuaskartelut pikku hiljaa pitkin päivää ja mies käyttää sen ajan lapseen. Näin minä voin harrastaa isän hoitaessa lasta jopa useita kertoja viikossa.
Oho, jopa useita kertoja viikossa . Ja kuka hoitaa muuloin. ..arvaanko. ..sinä? :D
Hoidetaan lasta jopa yhdessä :D Ja kyllähän sille isällekin pitää sitä aikaa olla harrastaa, eikä vain palvoa meitä toisena päivätyönään.
Niin. ..palvominenkin on ilmeisesti sun homma. :D
Kyllä palvon miestäni. :D Harmittaako?
Mä olen ohis eikä harmita, mutta mietin, onkohan suhteenne ihan normaali...?
Hetkinen nyt...nyt vaaditaan vähän perusteluja mikä sinut saa miettimään tuollaista?
No näin ohiksena tulee mieleen ainakin se että sinun mielestäsi miehesi ei pidä palvoa sinua eikä lasta mutta sinä palvot miestäsi.
Siinä ei ole tasapainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yksi alle 2v. ja ei selviydy edes peruskotitöistä? Käykö kaverisi edes töissä tällä hetkellä? Kyllä minusta on ihan kohtuullista saada tiskit ja pyykit pestyä ihan itse, jos niihin on jopa koneet apuna. Ja tuskin ruuanlaittokaan tuohon lisäksi olisi liikaa. Ehkä isommissa projekteissa on hyvä saada miehenkin apua, mutta tuollaiset jokapäiväiset askareet ei pitäisi olla kovin kummoinen juttu.
Voihan se mies ne sitten vaikka kokonaan hoitaa, jos on vain "pikkuhommia".
Näinpä. Eihän tuo ole homma eikä mikään työpäivän päätteeksi jos kerran ovat vain pikkuhommia.
Minusta on kyllä se pahempi skenaario, joita olen kyllä ihan livenä tavannut, se, että rouva makaa kotona ja just ja just hoitaa lasta päivällä, mutta koko kodinhoitorumban tekee vaativassa työssä oleva mies tultuaan kotiin.
Nykyään näitä näyttää olevan yhä enenvässä määrin.
Olen siis itse nainen, mutta en ikinä kehtaisi kyykyttää perheen isää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassahan pitää käydä joka päivä ja siihen menee tunti tai enemmän. Inhoan kauppareissuja, mieluummin tiskaan ja imuroin kotona.
Öö me käydään kyllä kerran viikossa. suunnitellaan 3 ruokaa joista kustakin syödään 2-3 päivää. Miksi käyt joka päivä kaupassa?
Siksi, kun en halua syödä samaa ruokaa 2-3 päivää. Enkä halua hävikkiruokaa, jos en jaksakaan tehdä ruokaa vaikka viikkoon.
Mitähän varten pakastin on keksitty????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, kun en halua syödä samaa ruokaa 2-3 päivää. Enkä halua hävikkiruokaa, jos en jaksakaan tehdä ruokaa vaikka viikkoon.
Mitähän varten pakastin on keksitty????
Sitä minäkin ihmettelen. Ei sieltä voi käyttää korkeintaan kuin jäätelöä. Kaikki muu on sen jälkeen vetistä mössöä pakasteen maulla. Ruoka pitää syödä tuoreena!
Vierailija kirjoitti:
Ystäväsi makaa kotona, mies käy töissä ja elättää loista, eikö niin?
Mikä loinen se on, jos oma mies elättää, ja itse hoitaa yhteistä lasta? Vaikka tuskin tästä tilanteesta oli ap;n kannalta kyse. Idioottimaisia vastauksia.
Outoa, että vielä 2017 jotkut katselevat tuollaisia miehiä... Mä kartoitin arvomaailman jo ennen lapsia ja oli ihan selvää, että tää mies ei onneksi ole niitä, jotka kuvittelevat saavansa kotiorjan vaimostaan. :D Jos näin olisi kuitenkin toimunut, olisin heittänyt pellolle, helpompaa yksinhuoltajana kuin sellaisen vätyksen kanssa joka muistuttaa jatkuvasti siitä, kuinka vähän hän arvostaa sitä toista osapuolta. Pah, roskia sellaiset.
Huvittaa miten mun miestä kehutaan ihan normaaleista asioista mitä hän tekee, ja kukaan ei tule hurraamaan mun erinomaisuutta, jos laitan makaronilaatikkoa tai kuskaan lapsen harrastukseen. :DDD Me tsempataan toisiamme ihan tasavertaisesti arkisista asioista, ei mitään erityisiä mies-palkintoja tule siitä, että pesi koneellisen kalsareitaan. :D
Jos nainen kieltäytyisi lasten -ja kodinhoidosta liki kokonaan ja ravaisi illat harrastuksissaan niin sellaista ei kukaan mies katselisi. Ei kukaan.
Jos nainen yrittäisi alistaa miehen kotiorjaksi joka olisi yksin vastuussa kaikesta ja huutelisi sohvalta välillä "sano vaan jos voin auttaa jotenkin" niin mies laittaisi hommalle stopin heti. Jostain syystä naiset kuitenkin suostuvat kotiorjaksi huomattavasti helpommin.
Ainoa johon miehet tulis pakottaa on se lasten hoito. Muun voi hoitaa itse vaikka pitkin hampain, mutta lasta ei saa kiintymään isäänsä itse. Mä en tehnyt tätä vaan annoin miehen luistaa, mennä päikkäreille ja harrastuksiin ja olla osallistumatta kun ajattelin, että tuohan se rahaa taloon. Muistutin kyllä, että hänellä on lapsi. Nyt meillä on tilanne, että 6-v sanoo jo monetta vuotta, että ei tykkää isistä ja milloin isi muuttaa pois, eikä isänsä saa sille pidettyä mitään kuria ja niiden kommunikaatio on puoleen ja toiseen huutamista.
Itse olen hankkinut jo kolme lasta taloon jossa molemmat käyvät töissä ja teen 95% kotitaloustöistä, siis yleensä yöllä ja kaikki viikonloput, koska joudun olemaan kotoa poissa töiden takia jopa yötä. Ihminen valitsee lapsilleen isäksi henkilön joka olisi hyvä isä, ei hyvä tiskaaja. Mies taas tekee valinnan toisenlaisilla perusteilla. Koska joudun vastaamaan ulkotöitä, puuhommia ja autonhuoltoa lukuun ottamatta lähes kaikesta en myöskään kuuntele valittamista. Teen sen minkä jaksan ja loput jätän tekemättä tai teen sitten kun ehdin. Siihen saakka nämä työt ehti tehdäkin jotenkin ennen kuin lapset alkoivat harrastaa, mutta kyllähän tässä on nähnyt kuinka ne katkerat vanhat vaimot syntyvät, sitä kun 20 vuotta jättää itsensä huomiotta niin se näkyy sekä ulkonäössä että sielunelämässä, mutta sitä kutsutaan myös epäitsekkyydeksi, jota joiltakin äideiltä puuttuu kokonaan, kun lapsilla on rikkinäiset vaatteet, eikä ole rahaa ostaa esim. käytettyjä luistimia mutta samalla äidin kampaaja ja ripsihuolto voi maksaa joka kuukausi yli 100 euroa.
Niitä arvostamis- ja elämänvalinta kysymyksiä. Toisaalta kyllähän se olisi kiva jos olisi joskus omaa aikaa ja pääsisi vähän useammin lenkille, mutta lapset ovat hetken pieniä ja kohta pääsen jo lenkillekin yksin :)
No ohhoh. Aika vanhanaikaista. Ennenwanhaan mieshän ei osallistunut kotitöihin, mutta toi kuitenkin leivän pöytään. Nykyaikana monet iskukit harrastavat (joskin vähenevässä määrin) samaa, jopa monet työttömänä kotona sluibailevat äijät odottavat että muija hoitaa kotona kaiken.
Onneksi oma mies on realisti ja nykyajassa elävä yksilö. Muutti kotoaan pois 17-vuotiaana ja on sen myötä oppinut hoitamaan kaikki kotityöt ihan omin avuin. Meillä mies imuroi ja pesee pyykit. Laittaa ruokaa ja leikkii lapsen kanssa. Tekee raskasta fyysistä työtä, mutta ei silti koskaan röjähdä sohvalle töiden päätteksi vaan haluaa kuulemma ihan omasta tahdostaan puuhastella kotihommiakin.
Mies on vielä sitä ikäpolvea (40 v.) että saattaisi olla ideologialtaan tällainen "kotityöt on akkojen hommia"-ajattelija. Mutta ei onneksi ole. Päin vastoin, naureskelee aina typerille entisajan sukupuoliroolituksille.
Miehet nyt oppivat varsin helposti kotihommat eikä niihin älyä juuri tarvita. Mutta oman avioliittoni aikana ex-vaimo ei oppinut mitään miehistä hommaa. Asuntojen/talon remontoinnit, mökin rakennus, veneen huolto, puutarhan huolto, auton huolto jne. olivat kaikki minun vastuullani. Klapitkin hakkasin talveksi ja isoa pihatietä kolasin kovina lumitalvina. No nyt etäisänä voin loikoilla sohvalla kun kerrostaloasunnossa ei remppaamista eikä pihanhoitoa ole. Koneet pesevät pyykit ja astiat. Puolivalmista ruokaa saa kaupasta. Pientä asuntoa ei kauaa siivoa. Ja kaupassa käynti nyt on aika relaa puuhaa kun sen yhdistää työmatkaan julkisilla. Lapset mulla kuitenkin 50/50 ja paljon harrastelen heidän kanssaan. Aivan ylimouhotusta kotityöt. Paljon rankempaa perinteiset miesten työt.
Suosittelen laatikkopyörää tai peräkärryä pyörään. Näin saat helposti viikon ruokaostokset tuotua ja käteviä myös lasten kuskaamiseen. Näin me toimitaan autottomana perheenä. Täydennystä voi viikolla tarvittaessa hakea kulman takana olevasta Alepasta viidessä minuutissa.