Kuinka paljon pitäisi tienata, jotta Suomessa tulee toimeen edes kohtuullisesti?
Kommentit (251)
Tulen kohtuullisen mukavasti toimeen 2500e/kk brutto. Miehellä suunnilleen sama. Perheessä meidän lisäksi kaksi teiniä ja eskarilainen. Lemmikkejä 2 koiraa ja 2 kissaa. Noin 200e jää yli joka kk ja sen säästän pahan päivän varalle. Säästöön on vuosien aikana kertynyt 17 000e.
Tonni riittää. Palkan ei ole tarkoitus kustantaa luxus elämää. Jos sellaista haluaa, voi perustaa menestyvän yrityksen.
Jos kaksi tonnia jää käteen kuukaudessa, sillä saa kohtuullisen elämän yksinasuvana. Parisuhteessa molemmilla tuo pari tonnia käteen ja menee jo pari lastakin samaan syssyyn. Tällaisilla tuloilla ei siis eletä kuin sitä kohtuullista elämää, laskut saa maksettua ajallaan ja joskus voi käydä ulkona syömässä. Etelänmatkat vaativat pitkäjänteistä säästämistä.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin duunarintöistä tienaa. Yh tuilla eläisi jo paljon mukavammin kuin töistä tienatulla pienellä palkalla.
Mitähän nää yh-tuet on? Saan alle 50e kelan yh-tukea/lapsi joten miten sillä summalla eläisi mukavasti? Onneksi käyn töissä ja eletään ihan ok elämää.
Oon tullu oikein hyvin toimeen lapsen kanssa kun kaikkine tukineen käteen tuli 1500€ kuussa. Eli kohtuulliseen elämiseen lienee ois vähä vähempiki riittäny. Asun Keski-Suomessa.
Mä saan kuussa käteen n. 750 euroa. Vuokra 390 e. Viime vuonna matkustin ulkomaille 5 kertaa, joista tosin kolmella kerralla ei tarvinnut maksaa majoituksia. Kertoo varmaan jo aika paljon miten hyvin näinkin pienellä summalla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Nettona saan about 1700-2200.. Hyvin pärjään. Asun yksin pk-seudulla. Tosin mulla on tosi pienet asumismenot. En myöskään käy baarissa oikeastaan ikinä joten rahaa jää ihan kivasti käyttöön
No tuoko sitten on kohtuullista ja ihmisarvoista elämää? Ei harrastuksia, asuu läävässä...
Meillä nettotulot yhteensä 7200€ ja mukavasti eletään, 3 kk sydäntalvella ollaan asuttu Aasiasta, kun se on lasten iän vuoksi ollut mahdollista. Ensi talvi on viimeinen tällainen
Joku on sanonut että on lottovoitto syntyä Suomeen ja paskat sanon minä. Pitäisi SAADA lottovoitto kun syntyy Suomeen. Vois lähteä elinkustannuspakolaiseksi johonkin muuhun maahan.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys yllä
ym
bruttopalkka + asumislisät+ apsi = noin 2000€/puoisi eli noin 4000€/kk
Tällä hetkellä tienataan nettona reilu 4200€/kk. 2aikuista+3lasta. Sanoisin, että pärjätään ja lapsilla on mahdollisuus harrastaa kohtuuhintaisia harrastuksia. Matkusteluun ja itseen panostamiseen ei ole varaa. Myöhemmin tänä vuonna palaan töihin ja nettotulot nousee noin 1000€. Toivottavasti sitten voi ostaa itsellekin joskus jotain tai olisi mahdollista säästää matkaa varten.
Tosin lapset kuluttaa koko ajan enemmän. Teinin vaatekulut on aika erit kuin taaperon.
Kohtuullisesti on suhteellinen termi. Sellaiset 7000-8000 €/kk tai vaihtoehtoisesti 4000 €/kk ja pääomatuloja.
Tein taas kerran meidän budjetin.
Itse saan 1800 e käteen, mies vähän enemmän.
Minun palkka menee seuraavasti :
Laina 800 e, yhtiövastike 250 e, ruoka 250 e, matkakassa 400 e, bussilippu 50 e.
Minulla jää kuussa 50 e omiin menoihin, esim hygienia, lääkkeet, lääkäri, vaatteet jne. Ja tämä riittää mainiosti.
Mies maksaa saman plus maksaa kaikki muut laskut.
Huonekaluja emme ole ostaneet vuosiin, 10 v sisällä uudet sängyt kaikille, siinä kaikki.
Saamme vihanneksia mm tomaatteja, kesäkurpitsaa, perunoita siskoltani maalta tarpeeksi. Kesällä tuon ja pilkon, pakastan, perunat laarissa. Miehelläni ja minulla on lounasetu töissä.
Lapset saavat lapsilisänsä, joka pitää riittää kaikkiin kuluihin.
Kiitos, että kummatkin mieheni kanssa ostimme asunnot nuorina ja vähän aikaa vuokrasimme toista, asunto on meillä hyvä. Iso taloyhtiö hyvällä paikalla ja liiketiloja. Kohtuuvastike vaikka maksammekin 5 v vesimaksun.
Haaveissa olisi pieni pintaremontti. Katon maalaus, osaan seinistä tapettia, osaan maalia . Teetettynä. Haaveilu jatkuu.
Pariskunta 2 lasta. Nettotulot 5500e/kk. Asuntolainaa 160000, 1 edullinen auto. Rahat kyllä riittää hyvin peruelämiseen, harrastuksiin jne. Mutta hyvin saa myös kaikki menemään kun vähän remontoi, tekee isompia hankintoja, tekee muutaman lomareissun ulkomaille (pakolliset jotta näkee joskus auringon). Sitten kun Suomessakin käy laskettelemassa ja on aktiivinen. Emme todellakaan valita, mutta kun on aktiivinen ei sukan varteen merkittäviä summia jää. Toisaalta en tiedä kuinka paljon on tarvetta jäädäkkään. Tässä iässä menot kasaantuvat. Ehkä tulevaisuudessa pärjää hyvinkin jos terveytyä piisaa.
Minä olen yksinhuoltaja ja saan tukia noin 6000 euroa käteen kuukaudessa + kaupungin asunto vallilassa 5h+k. Sillä jotenkin pärjää.
3700 e brutto. Asuntovelaton. Ei autolainaa. Rahaa jää hyvin säästöön, kun en osta turhaa ja lapsia ei ole. Kesämökki jossa tulee lomia vietettyä.
Aika tylsää ja kiireetöntä elämää ollut. Kunhan terveenä saa olla!
Itsellä 16K euroa/kk netto ja pidän itseäni korkeintaan keskituloisena, vaikka tienaan käytännössä kuukaudessa tai kahdessa sen mitä keskituloinen vuodessa.
Tämä ei ole provo ja mielestäni tuloni pitäisi olla korkeammat, jotta eläisin kohtuullisesti omien standardien mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä tienaamme noin 6000-7000 Euroa nettona ja tuntuu, että rahaa on kaikkeen. On totuttu niukempaan, joten ylimääräistä jää koko ajan. just kysyin mieheltä, että paljonko on käyttötilillä. Mies sanoi, että jotain yli 5000. Palkka tulee jo ensi viikolla taas. Tämä on kertynyt ihan syys-lokakuun jälkeen, vaikka jouluunkin meni paljon. Jotenkin huikea fiilis monen tiukan vuoden jälkeen, kun piti kitkuttaa 3000 Eurolla kuukaudesta toiseen. Sitten alettiin saada tuo 4500 ja se tuntui jo mukavalta. Nyt tuntuu, että ollaan "ihan rahoissamme", vaikka oikeasti ei tuo semmoinen raha ole, että sillä kannattaisi kauheasti leveillä.
Siihen korkeampaan tulotasoon tottuu petollisen nopeasti. Se "rahaa on!" -fiilis menee aika äkkiä ohi ja jos ei ole tarkkana, tuppaavat myös menot nousemaan. Sitten kun on totuttanut itsensä vähän mukavampaan elämään (fine dining silloin tällöin, Citymarketin lihatiskistä Angusta ja tonnikalapihvejä) niin siitä on vaikea pakittaa enää järkeväksi Prisman asiakkaaksi.
Nettona saan about 1700-2200.. Hyvin pärjään. Asun yksin pk-seudulla. Tosin mulla on tosi pienet asumismenot. En myöskään käy baarissa oikeastaan ikinä joten rahaa jää ihan kivasti käyttöön