Kuinka paljon pitäisi tienata, jotta Suomessa tulee toimeen edes kohtuullisesti?
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Mirva43 kirjoitti:
Ansaitsemme puolison kanssa yhteensä sen, mitä yksi palkkakuopastaan huutava lastentarhan opettaja tienaa yksin, eli yhteiset ansiomme ovat noin 1800 netto/kk. Mies on di ja itse olen sairaanhoitaja, mutta teemme vain hyvin vähän työtunteja kumpikin, koska hyppäsimme oravanpyörästä muutama vuosi sitten. Olemme 40+. Asumme omassa talossa maalla, asumiskulut ovat 150 euroa kuukaudessa. Pärjäämme oikein hyvin, meillä on kaksi autoa (vanhaa kylläkin, jotka pidetään itse kunnossa) ja matkustelemme omatoimimatkailu tyylillä pari kertaa vuodessa 2-3 viikon reissuja. Talousmenomme ovat noin 300 kuukaudessa, syömme terveellisesti ja osin itse kasvatettua ruokaa. Emme ole köyhiä, meillä jää rahaa säästöönkin ja nautimme elämästä paljon enemmän kuin silloin, kun olimme kokoaikaisessa työssä.
Asumiskulut 150 e kuussa?
Kyllä. Vanha, terveellinen ja hengittävä hirsitalo 80m2, jossa perusmukavuudet. Lämmitys pääosin puilla, sähköllä peruslämpö pohjalla, jos ei olla paikalla. Puut otetaan omasta metsästä. Se on meille mieluista arkiliikuntaa ja rentouttavaa ulkoilua. Ei ole tarvetta jumpata hienhajuisella salilla tai hakea rentoutusta joogaryhmästä ja vielä maksaa niistä. Kiinteistövero 180 euroa vuodessa, sähköä menee 7000kwh, jätehuolto pari sataa vuodessa. Nuohous ja muut pienet kulut sekä rakennuksen kunnossapito muutaman satasen vuodessa. Tuo 150e kuussa on laskettu vähän yläkanttiin, siitä jää 1-3 tuhatta vuodessa korjausrahastoon, vaikkakin korjauskulut ovat tosi pienet, vanhat kunnon talot ovat halpoja pitää kunnossa, isompia remontteja ei tarvitse tehdä usein ja ne voi tehdä pääosin itse. Velkaa ei tietenkään ole, se on maksettu pois silloin kun on tehty enemmän töitä. Jos polttopuut pitäisi ostaa, niin asumiskulut olisivat 30-40 euroa enemmän kuukaudessa. Itse emme laske omaa työtämme tältä osin asumiskuluihin, koska metsässä puuhaaminen tuossa määrin on meille mielekästä ja rentouttavaa puuhaa sopivassa määrin, ettei ala tuntua työltä :)
Mirva43 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirva43 kirjoitti:
Ansaitsemme puolison kanssa yhteensä sen, mitä yksi palkkakuopastaan huutava lastentarhan opettaja tienaa yksin, eli yhteiset ansiomme ovat noin 1800 netto/kk. Mies on di ja itse olen sairaanhoitaja, mutta teemme vain hyvin vähän työtunteja kumpikin, koska hyppäsimme oravanpyörästä muutama vuosi sitten. Olemme 40+. Asumme omassa talossa maalla, asumiskulut ovat 150 euroa kuukaudessa. Pärjäämme oikein hyvin, meillä on kaksi autoa (vanhaa kylläkin, jotka pidetään itse kunnossa) ja matkustelemme omatoimimatkailu tyylillä pari kertaa vuodessa 2-3 viikon reissuja. Talousmenomme ovat noin 300 kuukaudessa, syömme terveellisesti ja osin itse kasvatettua ruokaa. Emme ole köyhiä, meillä jää rahaa säästöönkin ja nautimme elämästä paljon enemmän kuin silloin, kun olimme kokoaikaisessa työssä.
Asumiskulut 150 e kuussa?
Kyllä. Vanha, terveellinen ja hengittävä hirsitalo 80m2, jossa perusmukavuudet. Lämmitys pääosin puilla, sähköllä peruslämpö pohjalla, jos ei olla paikalla. Puut otetaan omasta metsästä. Se on meille mieluista arkiliikuntaa ja rentouttavaa ulkoilua. Ei ole tarvetta jumpata hienhajuisella salilla tai hakea rentoutusta joogaryhmästä ja vielä maksaa niistä. Kiinteistövero 180 euroa vuodessa, sähköä menee 7000kwh, jätehuolto pari sataa vuodessa. Nuohous ja muut pienet kulut sekä rakennuksen kunnossapito muutaman satasen vuodessa. Tuo 150e kuussa on laskettu vähän yläkanttiin, siitä jää 1-3 tuhatta vuodessa korjausrahastoon, vaikkakin korjauskulut ovat tosi pienet, vanhat kunnon talot ovat halpoja pitää kunnossa, isompia remontteja ei tarvitse tehdä usein ja ne voi tehdä pääosin itse. Velkaa ei tietenkään ole, se on maksettu pois silloin kun on tehty enemmän töitä. Jos polttopuut pitäisi ostaa, niin asumiskulut olisivat 30-40 euroa enemmän kuukaudessa. Itse emme laske omaa työtämme tältä osin asumiskuluihin, koska metsässä puuhaaminen tuossa määrin on meille mielekästä ja rentouttavaa puuhaa sopivassa määrin, ettei ala tuntua työltä :)
Siis 1-3 sataa vuodessa jää korjausrahastoon :) Eihän se paljon ole, mutta kymmenessä vuodessa jo useampi tonni ja tällaisen talovanhuksen ikkunat, ulkoverhous ym. kestävät huollettuna sata vuotta tai enemmän, peltinen konesaumakattokaan ei ole millänsäkään vielä 70 vuoden ikäisenä, kun on huoltomaalattu ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä n 3000 e kk bruttona niin ei tarvitse ihan joka asiaa miettiä. Itse tienaan 3500 e - hirvittää ajatella miten jotkut opettajat tms tulevat toimeen 2000 e kuukausipalkoillaan! Siis sympatialla tätä sanon, järkyttävää että joillakin täällä noin pienet palkat kun en itse edes käsitä miten sillä tulee toimeen, varsinkin sinkkuna ja toivoisin että olisi isommat (ja sitten toisilla taas jättisuuret palkat...)
Yhdenkään opettajan ei onneksi tarvitse tulla toimeen 2000e kuukausipalkalla.
Kaikki opettajat saavat täydet tunnit?
Niin, eihän kukaan tässä maassa tee osa-aikatyötä. Jos sellaisesta saa 2000e kuukaudessa niin aika hiton hyvin saa.
Aloitin 1700 €/kk palkalla ja elelin mukavasti. Nyt palkka 3500 €/kk ja edelleen elän mukavasti. Asuttu koko ajan Helsingissä, aluksi vuokralla, nyt omistusasunto. Riippuu ihan ihmisestä, jonkun mielestä kohtuullisesti eläminen on yhtä kuin päivittäinen lounas ulkona, pari autoa tallissa, kalliit harrastukset ja loma kaukomailla kolmesti vuodessa. Minulle kohtuullisesti on yhtä kuin katto pään päällä, vaatteet ja ruokaa. Mukavasti tarkoittaa sitten sitä että koti on kiva ja ruoka hyvää. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä saan noin tonnin käteen + asumistuet ja pärjään aika mukavasti
Jos eläisi ilman tukia.
Täh? Minä olen aineenopettajan pätevyydellä 25h opetustuntia tekevä lukanopettaja, ja mun bruttopalkka on 2800e, netto 2200e.
Riippuu menoista. Hyvin pärjätään noin 3000 euron nettotuloilla (2 aikuista), kun ei ole autoa tai omakotitaloa. Asutaan kerrostalossa ja kuljetaan pyörällä tai julkisilla, ei osteta turhaa materiaa. On varaa syödä ulkona ja nauttia elämästä omalla tavallamme :)
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä yksinasuvalle riittää _mukavaan_ elämään noin 4 tonnin netto eli 7k€ brutto. Pariskuntana riittää vähän vähemmän per henki ja perheellisenä taas vähän enemmän.
En edes provoa: vajaa tonni menee kivaan autoon, reilu kaksi asuntolainan lyhennykseen (500000€ kaksio mukavalta alueelta) + vastikkeeseen ja tonni elämiseen.
Ja mitään ei säästä? Sijoita? Olisi aika epämukava elämä, jos joka kk tili tyhjillä...
Itse opiskelen Helsingissä ja saan tuloja 1250e kk. Siinä mukana 600e opintolaina joka kuukausi. Vuokranmaksun jälkeen käteen jää 550e. Voin kertoa ettei sillä oikein elä.
Pääkaupunkiseudulla netto 3000 euroa vähintään. Muualla Suomessa tietysti riittää paljon vähemmän.