Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon pitäisi tienata, jotta Suomessa tulee toimeen edes kohtuullisesti?

Vierailija
03.01.2018 |

Kysymys yllä

Kommentit (251)

Vierailija
121/251 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa keskusteluista kuinka ihmiset on opetettu nimenomaan pärjäämään ei elämään tätä tämän hetkistä elämää. Juuri tämän takia harva pystyy elämään mieleistä elämää, koska rahat ei riitä muuhun kuin tv katsomiseen iltaisin ettei vaan mene rahaa mihinkään. Tv;kin laitettava alle 2tunnissa kiinni ettei sähkölasku kasva liian isoksi tai saunan voi lämmittää kerran viikossa tai ulkona voi käydä syömässä kerran 2kk. Jos minä voisin elää edes kohtuullista elämää se vaatisi noin 140-160neliön okt250-350k, perheessä kaksi lasta kaksi aikuista ja kaksi koiraa. Kaksi autoa toinen noin 30k toiseksi riittäisi 20k. Moottoripyörä 15k vene 25k. Muut harrastukset, matkat, kotimaan reissut, työssäkäynti maksaa myös. Sanoisin että ei ole mitään noista tällähetkellä koska palkat niin surkeat tulot yhteensä on nettona n.3700-4000k/kk. Ihan aikuisten oikeasti jo syrjäseudulla kohtuullinen elämä tälläisen perheen kanssa maksaisi n.8000k netto. 10000k voisi jäädä vähän jo säästöönkin. Surkea elämä hautaan saakka.com. Kyllä se multa lentää jokaisen naamalle mutta onneksi PÄRJÄÄTTE ja tyydytte läjään paskaa.

Vierailija
122/251 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden tonnin netolla helsingissäkin pärjää ihan mukavasti yksin (ei kalleimmilla alueilla, mutta porhoilla omat huvinsa), jos ei ole kallis elämäntyyli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/251 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinelävä tarvitsee noin 1100-1300 euroa nettona bruttotuloista. 1 aikuinen ja 1 lapsi tarvitsee noin 1900-2100 euroa nettoa.

Vierailija
124/251 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokanopettajana 15v pian ja saan käteen 2250€. Sillä elää keski-Suomessa isossa kaupungissa ihan kivasti yksi aikuinen ja yksi alakoululainen. Mutta työ on kyllä raskasta välillä: miettikääpä, millaista on 25 lapsen kanssa...

No mitä minä sanoin (olen se joka sanoi että moni opettaja tienaa n 2000 e), pätee myös tietysti moniin muihin ihmisiin. 

Tuo lainaamasi ope kylläkin tienaa noin 3300e. Sinä väitit että opettaja voi tienata BRUTTONA 2000e.

Opettajan alkupalkka on täysillä tunneilla 2700 e bruttona. Menee alle kahden tonnin nettona.

Vierailija
125/251 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

helsingissä 5 tonttua

Vierailija
126/251 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 50 000 vuosi molemmilla puolisoilla. Riippuu tietysti missä asuu, mitä harrastaa, montako lasta.

Vierailija
127/251 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000€ netto on jo pikkukaupungissa ihan välttävä, kun asuu halvassa vuokrakopissa ja autoon menee joku 1500€ vuodessa.

Vierailija
128/251 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä yksinasuvalle riittää _mukavaan_ elämään noin 4 tonnin netto eli 7k€ brutto. Pariskuntana riittää vähän vähemmän per henki ja perheellisenä taas vähän enemmän.

En edes provoa: vajaa tonni menee kivaan autoon, reilu kaksi asuntolainan lyhennykseen (500000€ kaksio mukavalta alueelta) + vastikkeeseen ja tonni elämiseen.

Minulla ei riittäisi tuo tonni elämiseen, mutta yhteensä 3000 nettoansiot riittävät minulla asumiseen, autoon ja kivaan elämään. Auto ja asuminen vievät yhteensä tonnin, joten kaksi jää vielä kaikkeen muuhun ja sijoittamiseen. 

Vierailija
129/251 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni Puolangalla pärjää hyvin tonnilla kuussa omakotitalossa. Töölössä se ei riitä vuokraan yksiössä.

Vierailija
130/251 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa keskusteluista kuinka ihmiset on opetettu nimenomaan pärjäämään ei elämään tätä tämän hetkistä elämää. Juuri tämän takia harva pystyy elämään mieleistä elämää, koska rahat ei riitä muuhun kuin tv katsomiseen iltaisin ettei vaan mene rahaa mihinkään. Tv;kin laitettava alle 2tunnissa kiinni ettei sähkölasku kasva liian isoksi tai saunan voi lämmittää kerran viikossa tai ulkona voi käydä syömässä kerran 2kk. Jos minä voisin elää edes kohtuullista elämää se vaatisi noin 140-160neliön okt250-350k, perheessä kaksi lasta kaksi aikuista ja kaksi koiraa. Kaksi autoa toinen noin 30k toiseksi riittäisi 20k. Moottoripyörä 15k vene 25k. Muut harrastukset, matkat, kotimaan reissut, työssäkäynti maksaa myös. Sanoisin että ei ole mitään noista tällähetkellä koska palkat niin surkeat tulot yhteensä on nettona n.3700-4000k/kk. Ihan aikuisten oikeasti jo syrjäseudulla kohtuullinen elämä tälläisen perheen kanssa maksaisi n.8000k netto. 10000k voisi jäädä vähän jo säästöönkin. Surkea elämä hautaan saakka.com. Kyllä se multa lentää jokaisen naamalle mutta onneksi PÄRJÄÄTTE ja tyydytte läjään paskaa.

Hyvä ettei riitä. Mitä useampi elää noin, sitä nopeammin maapallo tuhoutuu.

Miksi juuri sinun kaikista maailman miljardeista ihmisistä pitäisi saada elää ylettömästi?

Vierailija
131/251 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä onko elätettäviä ja mitä itse pitää kohtuullisena. Auto nielee törkeästi rahaa, eli jos sitä ei tarvitse niin säästää paljon.

Asumiskulujen (vuokra/vastike, sähkö, vesi + vakuutus) lisäksi ihminen tarvitsee ruokaa - itse tehtynä suurin osa alentaa kustannuksia, edullisen puhelimen, rahaa lääkkeisiin/lääkärin/hammaslääkäriin silloin kun sitä tarvitsee, bussirahaa. Lemmikin omistajilla  eläinlääkäri, mahdolliset hankinnat jos vaikka pyörä tai puhelin tai patja leviää, vähän vaatteita ja joskus jotain hauskaa (siidut ja pitsat ja konserttilippu tai lahjat kummilapselle) ovat mielestäni kohtuullisia. Pari harrastusta, jumppakortti tms. Pientä lomailua joskus. Ei noihin tonnitolkulla mene.

Teen  osa-aikatöitä. Vuokratulojen takia omat asumismenoni ovat olemattomat jos nyt ei taloyhtiöremontteja lasketa. Saan kuussa alle 1500 euroa enkä edes kituuta.

Vierailija
132/251 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain opiskelija-asunnon ja oli ns luvattu työpaikka. Aloitin jo opiskeluaikana säästämään aspia ja sain valmistumisen jälkeen asua vuoden asunnossa, kun en ottanut papereita ulos.

Töissä sama budjetti kuin opiskelijana.

Ostin asunnon, alkovi ja keittiö ja siitä isompaan ja parempaan.

Nyt lainat maksettu ja ollaan asuttu yli 10 v täällä.

Asunnon voi ostaa ennen lapsia ja heti kun miehen tapaa, ei tarvi olla seuraavana päivänä raskaana.

Vierailija
133/251 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä n 3000 e kk bruttona niin ei tarvitse ihan joka asiaa miettiä. Itse tienaan 3500 e - hirvittää ajatella miten jotkut opettajat tms tulevat toimeen 2000 e kuukausipalkoillaan! Siis sympatialla tätä sanon, järkyttävää että joillakin täällä noin pienet palkat kun en itse edes käsitä miten sillä tulee toimeen, varsinkin sinkkuna ja toivoisin että olisi isommat (ja sitten toisilla taas jättisuuret palkat...)

Yhdenkään opettajan ei onneksi tarvitse tulla toimeen 2000e kuukausipalkalla.

2300 brutto, 1700 netto. Terkut yläkoulusta.

Vierailija
134/251 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon pitäisi tienata, jotta Suomessa tulee toimeen edes kohtuullisesti?

Kysymys yllä

Asiasta on tehty tutkimuksiakin, muistaakseni otsikko oli jotain sellaista että lisääntyykö onnellisuus rahamäärän lisääntyessä, ja missä vaiheessa lisäraha ei enää kasvata onnellisuutta.

En muista oliko ihan täsmälleen tuo otsikko, mutta ainakin se kävi ilmi että vuositulot pitää olla noin luokkaa 60000 euroa, että tälle rajalle päästään. Ylitse tuon rajan olevat tulot eivät enää kasvata onnellisuutta ihan samalla tavalla kuin tulojen nousu tuon rajan alapuolella.

Itse pidän tota 60 tonnia vuositasolla jokseenkin miniminä tänä päivänä, eipä ole isoa hinkua mihinkään sellaiseen ammattiin jossa palkanmaksuhalu hukassa.

Ja tietenkin, koska tällaisia rahoja ei ihan noin vain saa, se johtaa minun osaltani pitkälti siihen että enpä juuri stressaile koko asiasta juurikaan mitään, eli ns. pitäkää tunkkinne.

Vierailija
135/251 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kävin hammaslääkärillä (tarkastus + hammaskiven poisto, puoli tuntia 220 euroa), lapselle pitäisi ostaa tietokone (hyvä peruskone Gigantissa noin 600 e), itse tarvisin uudet silmälasit (monitehot 800 e, varmaan jostain Specsaversilta saisi halvemmalla mutta ei ollut kivoja kehyksiä), gynekologilla pitäisi käydä, selkävaivojakin on (turha haaveilla julkiselle puolelle, yksityisellä varmaan se 200 e näihinkin), teini kaipaa uusia vaatteita...

Näihin saa mukavasti uppoamaan parin kk palkan.

Vierailija
136/251 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kuin duunarintöistä tienaa. Yh tuilla eläisi jo paljon mukavammin kuin töistä tienatulla pienellä palkalla.

Millähän ihmeen tuilla? Ihan kun lapsen elättäminen olisi ilmaista. Kyllä ne tuet lapseen menee jos nyt joku sata euroo mihinkään riittää. Ei ole ihan helppoa olla yksinhuoltajana muutenkaan että aina köyhät jaksaa valittaa jos lapselle joku tuki maksetaan. Sopii itse koittaa yh elämää jos siintä rikastuisit..

Vierailija
137/251 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain hyötyä olla pienituloinen yh ja töissä päiväkodissa. Jos jäisin työttömäksi en kovin korkealta tippuisi. Ei tulis hirveesti muutoksia ruokaostoksiin ja menoihin:) kun taas kovilla palkoilla ollut olisi tottunut niihin hienoihin pihveihin ja ravintola ruokailuun. Työttömäksi jääminen tuntuisi heillä enemmän.

Kyllä se ihan yhtä katkeralta tuntuu jos sulla ei työttömänä ole varaa edes leffalippuun tai lähipizzerian kebabiin. Sinänsä pienituloisena asettaa odotukset tulojen mukaan niin joku Thaimaan loma on yhtä realistinen itselle kuin matka kuuhun.

Vierailija
138/251 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä yksinasuvalle riittää _mukavaan_ elämään noin 4 tonnin netto eli 7k€ brutto. Pariskuntana riittää vähän vähemmän per henki ja perheellisenä taas vähän enemmän.

En edes provoa: vajaa tonni menee kivaan autoon, reilu kaksi asuntolainan lyhennykseen (500000€ kaksio mukavalta alueelta) + vastikkeeseen ja tonni elämiseen.

Itse tienaan nettona noin 3500 kuukaudessa. Tämä ei ihan riitä mukavaan elämään. Saan tällä pikkuisen keskitasoa paremman asunnon ja uuden auton joka on malliston toiseksi halvin -- tai no, pystyn maksamaan niiden lainoitusta tällä korkotasolla. Rahaa ei jää juurikaan säästöön. Ostelen aika vähän ylipäänsä mitään, esim. uusia vaatteita 2-3 vuoden välein, en käytä mitään palveluja (terveyskin julkiselta), leikkaan itse hiukseni, en juo enkä polta koskaan. Jos tulot olisi 4000+ käteen niin elämänlaatu kyllä paranisi. En koe olevani erityisen hyvätuloinen, lähinnä keskituloinen mikä kai ei pidä paikkaansa. Elintasoni ei omasta mielestäni ole kummoinen vaikka tilastojen valossa olen kai hyvätuloinen, jopa rikas (ehhehee)

Mikäli korkotaso nousee, joudun elämään hyvin matalalla elintasolla pystyäkseni maksamaan nuo lainat.

Vierailija
139/251 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä tämäkin "keskustelu" kulminoituu tuohon termiin "kohtuullisesti". Jollekkin kohtuullinen elämä on pari ulkomaan reissua vuodessa, syömistä ulkona pari kertaa viikossa, reipasta alkoholin ja muiden viihdykkeiden käyttöä, komea kulkuneuvo (tai pari), jne. jne.... Toiselle riittää katto pään päälle, ja ruoka kaapissa. Ensimmäiselle ei riitä välttämättä todella hyväkään palkka, kaikki menee kuitenkin, ja toinen tulee toimeen todella pienellä, ja jotain saataa jäädä säästöönkin?

Eli, ei ole olemassa vastausta AP:n kysymykseen.

Vierailija
140/251 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan nettoa alle tonnin kuussa ja säästöön 5000e vuodessa.

Ja asut yksin maksaen koko elantosi ilman puolison, vanhempien jne tukea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä