Kuinka paljon pitäisi tienata, jotta Suomessa tulee toimeen edes kohtuullisesti?
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin duunarintöistä tienaa. Yh tuilla eläisi jo paljon mukavammin kuin töistä tienatulla pienellä palkalla.
Tarkoittanet lapsilisän yh-korotusta, viitisenkymppiä kuukaudessa. Se on ainoa yhteiskunnna pelkästään yh:ille maksama tuki. Tarkka toki elää silläkin leveästi...
Tarkoitan kelan lehden esimerkkilaskelmaa, jossa yh saa tukia käteen 2000e/kk sohvalla makaamalla. Vertaan sitä duunarin palkkaan joka on bruttona noin 2000e.
Et taida olla mikään ruudinkeksijä? PELKÄSTÄÄN yksinhuoltajalle maksettava yhteiskunnan tuki on n. 50 euroa lisää lapsilisään/lapsi. Muut tuet saa ilman lasten yksinhuoltajuuttakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon pitäisi tienata, jotta Suomessa tulee toimeen edes kohtuullisesti?
Kysymys yllä
Niin paljon kuin virkamies käskee.
Kyllä, näin se vaan ainakin tällä hetkellä Suomessa menee.
Kotimarkkinoilla valtaa pitävän kolmikannan ahneus määrittää menot, ja sillä puolestaan yritetään käskyttää kansalaisia tienaamaan aina vain enemmän.
Mutta se ongelma tulee siitä, että kolmikanta tätä leikkiä leikkiessään ei ymmärrä sitä, että se ajaa avoimen sektorin maasta ulos, se tarkoittaa sitä että kansainväliselle kilpailulle alttiit alat jossa suomalaiset voisivat työllistyä, poistuvat maasta.
Jäljelle jää sitten paitojen pesua ja asuntojen kauppaamista toisillemme.
Näin ne on isänmaalliset puolueet hoitaneet asiat Suomelle. Kokoomus näkyy olevan pääjehu, ollut jo monia vuosia.
Ihmekysymyksiä.Riippuisikohan esim. siitä asutko Helsingin kalleimmalla alueella vai maalaistalossa Etelä-Savossa...
Tässä oma arvioni kohtuullisesta toimeentulosta:
Yksi aikuinen: netto 2000€/kk
Kaksi aikuista: netto 3000€/kk
Kaksi aikuista + yksi lapsi: netto 4000€/kk
Kaksi aikuista + kaksi lasta: netto 5000€/kk
Kaksi aikuista + kolme lasta: netto 6000€/kk
Näin Helsingissä. Oulusta ei mitään käryä. Meillä netto 6000€/kk ja yksi lapsi. Elämme mukavasti ja jotain jää säästöönkin. Pärjäsimme myös kohtuullisesti silloin kun oli netto 4000€/kk.
Se on ne pienet menot, ei suuret tulot. Joka asiassa kun on säästäväinen, ei pieni palkkakaan ole ongelma.
Omasta kokemuksesta; monilapsinen perhe pärjää mukavasti 7000 euron bruttotuloilla, käteen jää siis 5000 e + lapsilisät. En ymmärrä että miten pienempituloiset pärjää lapsikatraan kanssa mikäli siis maksavat elämisen omilla tuloilla eikä esim. toimeentulotuella/asumistuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti sen verran kuin kansanedustaja. :D
No sehän edustaa kansaa, joten pitäisihän sillä olla sama palkkakin kuin kansalla
Kansanedustajan palkka on aika paska. Itse en olidi likasankona tuolla summalla. Jos ette tykkää edustajista, miksi äänestätte ne sinne. Kansanvalinta ja demokratia toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Se on ne pienet menot, ei suuret tulot. Joka asiassa kun on säästäväinen, ei pieni palkkakaan ole ongelma.
Jos se joka asiassa säästäminen ei tule luonnostaan vaan tuntuu jatkuvalta kituuttamiselta ja joka pennin laskemiselta, niin tuo elämäntapa ei varmaan täytä "kohtuudella toimeen tulemisen" määritelmää. Itselleni ainakin kohtuullinen toimeentulo tarkoittaa juuri sitä, ettei joka ikisellä kauppareissulla tarvitse miettiä onko rahaa tähänkin kanapakettiin.
Ei sillä, nostan hattua niille jotka tuolla tavalla elävät. Aloituksen kysymykseen se ei kuitenkaan vastaa.
Mulla riittää 2100e bruttokuukausitulot. :D Kerran tai kaksi vuodessa ulkomaille reissu, remontoitu kerrostalokolmio asuntolainoineen, kaksi autoa, vene, lemmikkejä, harrastuksia, jne. Miehelläni on vähän pienemmät tulot.
Me olemme pärjänneet 4-henkisenä perheenä mielestäni ihan kivasti pääkaupunkiseudulla. Minä olen tienannut bruttona 2600 e/kk ja mies suunnilleen saman verran. Asutaan omakotitalossa ja on kaksi autoa ja pari lemmikkiä.
Tosin minä en välitä matkustella, en käy kampaajalla, en ravintoloissa, enkä baareissa, enkä kahviloissa, enkä törsää meikkeihin tai merkkivaatteisiin, eikä minulla ole kalliitta harrastuksia ja tykkään ihan perusruoasta, jota ostan tarjouksista. Lasten harratukset ovat ainoa asia, johon menee iso summa rahaa kuukaudessa. Mies on tästä elämisen tasosta toista mieltä, haluaisi enemmän 'luksusta', kuten paremmat autot ja matkustelua yms.
Vierailija kirjoitti:
Tässä oma arvioni kohtuullisesta toimeentulosta:
Yksi aikuinen: netto 2000€/kk
Kaksi aikuista: netto 3000€/kk
Kaksi aikuista + yksi lapsi: netto 4000€/kk
Kaksi aikuista + kaksi lasta: netto 5000€/kk
Kaksi aikuista + kolme lasta: netto 6000€/kk
Näin Helsingissä. Oulusta ei mitään käryä. Meillä netto 6000€/kk ja yksi lapsi. Elämme mukavasti ja jotain jää säästöönkin. Pärjäsimme myös kohtuullisesti silloin kun oli netto 4000€/kk.
Peukku tälle.
Kun meitä oli kaksi aikuista ja pieni lapsi, netto 5000 oli yli oman tarpeen, tuli osteltua turhuuksia ja liian kallista.
Nyt kun on aikuinen ja teini (voi laskea kahdeksi aikuiseksi) niin netto 2700 ei riitä kahdelle kuin vähän yli välttämättömään, ei aivan riittävään eikä huolettomaan.
Varmaan n. 800€-1200€/kk per henkilö.
Riippuen siitä missä asuu. Mutta pakollisten kulujen (asuminen jne) jos jäisi 100€/viikko käyttää ruokaan tms. olisi ainakin itselle ihan riittävä! (käytän yksin n.50€/viikko ruokaan)
Summa voisi olla ehkä sama, riippumatta siitä asuuko vaikkapa pk-seudulla vai jossain 5000 asukaan kylässä. Koska asuminen suurkaupungeissa on kallimpaa, mutta pienillä paikkakunnilla oma auto monesti pakollinen. Autoon menee helposti pakollisten vakuutusten yms kanssa vähintään 1000€, vaikka ajaisikin jollain yli 10v vanhalla perus toyotalla mistä ei olisi lainaa. Isoilla kaupungeilla taas on todella hyvä julkinen liikenne (terveisiä Tampereelta!) niin auton omistaminen ei ole kaikille perusteltua. Mutta taas asunnot on kalliimpia. Se olisi sitten oma valinta, että auto ja pikkykylä vai julkinen liikenne ja suurkaupunki.
Helsingissä tulin itse yksin toimeen kun tienasin käteen noin 1300€ kuussa. Opiskeluaikoins vähemmän (ei opiskelija-asuntoa).
Pariskunnalla riittänee 2000€ lapaseen tai vähän alle
1350 eur on normi nettopalkkani ja se ei riitä. Yhtenä kuukautena tein julmetusti töitä aamusta iltaan ja ylityöt päälle ja pääsin 2000 eur netto ja se riitti ilman sentin venytystä kaikkeen. Asun pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
kohtuullisesti pärjää sosiaalituilla, hyvin pärjää jos on töissä.
Työssä oleminen ei vielä takaa sitä, että pärjää hyvin, varsinkaan nykyään, kun hallitus on luonut Suomeen orjatyömarkkinat.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä tulin itse yksin toimeen kun tienasin käteen noin 1300€ kuussa. Opiskeluaikoins vähemmän (ei opiskelija-asuntoa).
Unohdit, että asumiskulutkin pitää maksaa itse, joten ei tuo riitä alkuunaan. Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit, että asumiskulutkin pitää maksaa itse, joten ei tuo riitä alkuunaan. Helsingissä.
Helsingissäpä tässä on viimeiset 10v vierähtänyt. Joistain asioista joutui karsimaan. Joskus oli hieman jääkaappikin tyhjänä, hengissä pysyi silti. Nyt tilanne eri ja kulutukseenkin jää riittävästi.
No mä tienaan nettona 1800, samoin mies. Meillä on kaksi lasta, kolme velatonta autoa ja yksi sijoituskämppä, jonka kulut ja tulot on melko samat tällä hetkellä, säästän siitä käsirahaa seuraavaan asuntoon, koska paikkakunnan vaihdon vuoksi ollaan nyt vuokralla. Vuokra on noin 700€ ja rahat riittää kuukauden kerrallaan ihan hyvin. Ei tässä mitään ihmeitä hetkeen tehdä, mutta ei myöskään ole kuukausittaisia osamaksulla mihinkään (paitsi se asuntolaina). Tulemme mielestäni toimeen kohtuullisesti, kun ei hingu koko ajan jotain uusia turhakkeita.