Kuinka paljon pitäisi tienata, jotta Suomessa tulee toimeen edes kohtuullisesti?
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tienata koskaan yhtään mitään, jos tykkää ja kehtaa kituuttaa muiden taakkana täysi-ikäisestä kuolemaansa asti.
Siinähän se ongelma sitten onkin, jos nimittäin haluaa tienata, koska verot ja veroluonteiset maksut nousevat tämän passiivisen vaihtoehdon harrastajien vuoksi niin korkeiksi.
Höpö höpö, suurin osa tulonsiirroista menee keskituloisille ja rikkaille. Työttömyysmenot jos budjetista poistuisi niin se ei sinun veroeurojasi montaa prosenttia pienentäisi. Saisit kyllä investoida monta kertaa enemmän omaan turvallisuuteesi.
Ja suurin menoerä veronmaksajillehan ovat eläkkeet. Eikö kiinnosta maksaa?
Ja sinulla varmaankin on tähän esittää faktaa, etkä vain heittele puskista heittoja? Ja tarkasteletko per capita lukuja vai mitä? Määritätkö myös että mitä tarkoitat tulonsiirolla, kun minä vähän veikkaan että nyt on populisti vauhdissa.
Tulonsiirrot menee ja tuleekin mennä vähäosaisten suuntaan. Viimeaikoina niitä on vähennetty, mutta vain todella rikkaille on jätetty porsaanreijät keplotella tuloja suuria summia käyttöönsä minimaalisella verolla. Palkansaajat kyllä maksavat osansa.
-eri
Yksinelävänä pärjään stadissa kohtuullisesti 3000€ brutolla ja työsuhdeasunnolla.
M44
Tienaan bruttona noin 1900e ja tuun toimeen erinomaisesti. Ei tarvi kaupassa miettiä mitä on varaa syödä ja säästöönkin jää aina ihan mukava summa.
Kannattaa vähän miettiä, missä on menty vikaan jos tarvitsee 5000e+ tulot pärjätäkseen kohtuullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan bruttona noin 1900e ja tuun toimeen erinomaisesti. Ei tarvi kaupassa miettiä mitä on varaa syödä ja säästöönkin jää aina ihan mukava summa.
Kannattaa vähän miettiä, missä on menty vikaan jos tarvitsee 5000e+ tulot pärjätäkseen kohtuullisesti.
Paljonko maksat asumisestasi? Siitähän paljon riippuu, pärjääkö hyvin vai ei noilla tuloilla eli n 1500 eurolla netto.
Vierailija kirjoitti:
Se on yksilöllistä, mikä on ”erinomaisesti”. Yritäpä edes yli mediaanin tienaavana ostaa uusi kohtuullisen hyvä auto ja asua mukavasti hyvällä sijainnilla. Säästöönkin pitäisi toki vielä jotain jäädä sekä kulutukseen. Ei pitäisi olla ”keskiluokkaiselle” mahdoton rasti, mutta kyllä se vaan tuppaa Suomessa olemaan. Kun pääsee tutustumaan saman firman (esim.) saksalaisiin kollegoihin, niin suorastaan naurettavat erot elintasossa käyvät nopeasti hyvin selviksi.
Mies ja kaksi lasta, Joensuu. Nettotulot yhteensä noin 4000€, pärjätään tosi hyvin, omistusasunto ja auto, matkustellaan. Osa rahoista sijoitetaan. Perusarki pyöritetään tarkasti. Ollaan pärjätty myös puolta pienemmillä tuloilla ihan kohtuullisesti.
Se nyt vaan on niin, että vaatimukset kasvavat tulojen noustessa. Kun oli pienemmät tulot, olisimme keittäneet kahvit ja puuron. Nyt valmistaudutaan lähtemään brunssilla kuten joka lauantai. Ennen siivottiin itse, nyt käy viikkosiistijä jne.
Jos nyt joutuisi pärjäämään kymmenen vuoden takaisilla tuloilla, olisi kyseessä suuri pudotus.
Vierailija kirjoitti:
3000 nettona riittää hyvään asuntoon, autoon ja matkusteluun.
Asuntoon riittää mutta auto on hyvin vaatimaton 15 v vanha eikä ole varaa matkustella. Rahat menee kolmen teini-ikäisen lapsen kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä n 3000 e kk bruttona niin ei tarvitse ihan joka asiaa miettiä. Itse tienaan 3500 e - hirvittää ajatella miten jotkut opettajat tms tulevat toimeen 2000 e kuukausipalkoillaan! Siis sympatialla tätä sanon, järkyttävää että joillakin täällä noin pienet palkat kun en itse edes käsitä miten sillä tulee toimeen, varsinkin sinkkuna ja toivoisin että olisi isommat (ja sitten toisilla taas jättisuuret palkat...)
Yhdenkään opettajan ei onneksi tarvitse tulla toimeen 2000e kuukausipalkalla.
Kaikki opettajat saavat täydet tunnit?
Niin, tai lastentarhanopettajan 1700 e käteen on pelkkä vitsi. 😠
Tienaan 2400 nettona pk-seudulla eli olen kai keskituloinen. Olen kahden lapsen (totaali)yksinhuoltaja, ja saan lisäksi Kelan elatustuet ja lapsilisät, yhteensä n. 600 e. Eli 3000 nettona kolmelle hengelle. Eikä mitään jää säästöön! Kaikki menee mitä tulee, ja pennosia saa laskea koko ajan.
Eli en mielestäni tule toimeen kohtuullisesti näillä tuloilla vaan juuri ja juuri pärjätään. Toki jos ei lapset harrastaisi mitään, en tarvitsisi autoa, asuisimme halvemmin, pärjäisimme varmaan mainiosti.
Oma bruttopalkka tässä lähivuosien aikana noussut 3000 -> päälle 4000, netto taas ei ole tuntunut muuttunen mihinkään, n. kaks ja puoli tonni jääny käteen koko ajan. Aluksi vajaa lopuksi reilu mut elämä on ollu mukavaa. n. tonni jäänyt kuussa ylikin, josta puolet olen sijoittanut ja toisen puolen sitten käyttänyt aina välillä johonkin kivaan.
Viisihenkinen perheemme elelee ns. Sysi-Suomessa ok 7000e bruttotuloilla. Eli palkat noin 3400 ja 3300 plus lapsilisät 300.
Pk- seudulla tarvitsisimme 1000e lisää kk:ssa asumisen kalleuden takia.
Olen 31-vuotias nainen, asun kimppakämpässä Länsi-Suomessa. Minulle riittää vallan mainiosti 400-500 euroa kuussa ja pienemmälläkin tulen toimeen. Tuosta summasta maksan asumisen ja laskut, rahaa jää vaatteiden, ruoan, käsityötarvikkeiden ja luovuusjuttujen ostamiselle oikein hyvin. Tupakoin myös, joten siihenkin menee jonkin verran rahaa.
En tosin ole himoshoppailija, suosin kirpputoreja eikä tulisi mieleenkään tuhlata vain tuhlaamisen ilosta. Ostan jotain kun tarvitsen ja jos siitä saan iloa. Elän todella onnellista elämää.
Niin ja sanon heti, että en elä tuilla vaan teen töitä, mutta vain sen verran, että vapaa-aikaa jää ihanan paljon. Ehkä sen takia elämäni onkin onnellista, kun on aikaa asioille mistä nautin ja olen järjestänyt asumisenkin niin, ettei seinät vie puolta tuloista. ;)
Pääkaupunkiseudulla pärjää kyllä varsin alhaisilla tuloilla, jos muutamat reunaehdot täyttyvät. Eli on oma velaton asunto ja on aikaa kierrellä kaupoissa erikoistarjousten perässä. Vuokralla asujall tekee tiukkaa, sillä jo tuulikaapin kokoinen kämppäkin maksaa maltaita. Kehäkolmosen ulkopuolella asuminen on paljon edullisempaa, mutta muut elinkustannukset ovat huimasti kalliimmat. Kateellisena voi vain lehdistä ja netistä katsella, miten edullisesti saisi ruokaa tai vaatteita tms. Euromääriä on turha edes mainita, koska vaatimustaso vaihtelee.
Pääkaupunkiseudulla puolison kanssa tulot yht. vähä päälle 4000e netto. Firman piikkiin uusi auto, halvempi "oma, osinkoja muutama tuhat euroa vuodessa. Tällä eletään ihan kivasti.. On halvahko mutta kiva omakotitalo, kolme lasta, matkustellaan, harrastetaan ja tehdään lyhyttä työviikkoa. Jos tehtäisiin enemmän töitä, niin elintasokin nousisi. Mutta tällä hetkellä arvostetaan omaa aikaa enemmän (pienet lapset).
Meillä jää vaimon kanssa vajaa 5000e/kk käpälään. Asumiseen menee tonni (lyhennys, vastike, vesi+sähkö). Kaksi omaa autoa. Hyvin pärjätään ja lasta on mietitty.
Tampereella asutaan miehen kanssa kaksiossa ja 1900 euron nettotulojen jälkeen jää säästöönkin 700-800 euroa kuussa. Mies opiskelija ja minä osapäivätöissä.
Saan kuukaudessa 925 euroa Kelasta. Hyvin pärjään ja säästöön jää lähes aina suurin osa.
Samaa joskus mietin. Vuosituloni ovat vaihdelleet 40-60.000 euroa, mitään tukia en ole edes hakenut koskaan, veroprosentti ollut kolmenkymmenen molemmin puolin. Asumiskulut yksinhuoltajana ollessani noin 1000e/kk. Mielestäni juuri mitään ihmeellistä emme ole ostaneet, ja olen hyvinkin tietoinen menoista. Mutta rahat silti tiukilla lähes koko ajan. Johtuuko sitten lasten kalliista harrastuksista tai siitä, että olen ikäni tehnyt määräaikaisia työsuhteita, tai siitä että on ollut välttämätöntä pitää autoa. Kummallinen yhtälö joka tapauksessa minun mielestäni. En ymmärrä miten jollakin menee loistavasti parin-kolmen tonnin bruttotuloilla. Aika pientä ja vaatimatonta elämää siinä täytyy elää, tai sitten tosiaan jossain pikkukunnassa missä mikään ei maksa mitään. Joku kirjoitteli jotain kuinka mahtavasti yh:n tuilla eläisi. Okei. Mulla kaksi lasta, ainut yh-tuki oli yh-lapsilisäkorotus, noin 49e per lapsi/kk. Itse en ainakaan ymmärrä miten sillä elelee herroiksi, puolet siitä menee jo bussikorttiin ja toinen puoli siihen, että menee pari kertaa kavereiden kanssa jonnekin. Mihinkään elinkustannuksiin, koulukirjoihin, harrastushankintoihin tai terveydenhuolto-tai vaatemenoihin siitä ei jää mitään.
Tulonsiirrot menee ja tuleekin mennä vähäosaisten suuntaan. Viimeaikoina niitä on vähennetty, mutta vain todella rikkaille on jätetty porsaanreijät keplotella tuloja suuria summia käyttöönsä minimaalisella verolla. Palkansaajat kyllä maksavat osansa.