Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö teitä muita töissä käyviä pelota Suomen poliittinen kehitys?

Vierailija
03.01.2018 |

Olen 54-vuotias nainen, joka on ollut kokopäivätöissä yliopistosta valmistumisen jälkeen. Valmistuin 27-vuotiaana.

Tänään sain kuulla työpaikalla tehtävästä organisaatiouudistuksesta. Se saattaa tietää potkuja. Koska alani ei ole parhaiten työllistävä, pidän mahdollisena, etten enää koskaan saa töitä, en ainakaan koulutustani vastaavaa.

Samaan aikaan Suomi vaikuttaa oikeistolaistuvan. Rahan valta kasvaa, raha kasaantuu, sitä siirretään piiloon ja sitä yritetään tehdä lisää leikkaamalla pienituloisilta tai tukien varassa eläviltä ja heikentämällä työehtoja. Silti Kokoomuksen kannatus pysyy vakaana, kun taas vasemmisto on hajaantunut sekalaiseksi seurakunnaksi ja jää siksi vaaleissa ja hallitusneuvotteluissa ilman vaikutusmahdollisuuksia.

Kunpa olisikin vain yksi vasemmistopuolue, jolle äänet keskittyisivät, mutta valitettavasti ei ole. Siksi voi käydä helposti niin, että oikeistolainen kurjistamis- ja leikkauslinja jatkuu seuraavienkin vaalien jälkeen.

Eikö teitä töissä käyviä pelota nykyinen kehitys? Jos äänestätte oikeistopuolueita, mihin äänestyspäätöksenne perustatte? Jos jäätte työttömäksi kypsässä iässä, luotatteko siihen, että saatte töitä, vaikka olisi lama? Jos eläkkeitänne ruvetaan leikkaamaan, kuinka reagoitte siihen?

Kokoomuksen kannatus on niin suuri, että sillä on pakko olla äänestäjiä myös tavallisten palkansaajien joukossa. Kiinnostaisi tietää, mihin he äänestyspäätöksensä perustavat.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keskituloinen. En äänestä vihreitä, sdp, vasemmistoa, koska en kannata tuota koko maailma tänne elätettäväksi- politiikkaa. Enkä sosiaalitukien jakamista siinä määrin että niitä saa enemmän kuin joku työssä käymällä. Persu ja, keskustaa, kristillisiä en siksi koska kannatan esim. homojen oikeuksia.

Kuten olemme saaneet havaita kokoomuksen vallassa ollessa, tänne otetaan edelleen yhtä lailla elätettäviä. Kokoomuslaiset kannattavat tätä.

Ja tuolle joka sanoi ettei halua lapsilleen velkataakkaa: pelottelupuheista huolimatta Suomi ei ole mitenkään järisyttävän velkaantunut, ei sen enempää kuin muutkaan maat. Kokoomus ohjailee rahavirtoja isorikkaiden taskuun vaikka nyt muka velkaantumisen lopettamisen nimissä viedään pennejä köyhiltä.

Katsokaa nyt oikeasti sitä todellisuutta eikä vain puolueiden tarjoamia mielikuvia.

Vierailija
62/76 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikö teitä töissä käyviä pelota nykyinen kehitys? Jos äänestätte oikeistopuolueita, mihin äänestyspäätöksenne perustatte? Jos jäätte työttömäksi kypsässä iässä, luotatteko siihen, että saatte töitä, vaikka olisi lama? Jos eläkkeitänne ruvetaan leikkaamaan, kuinka reagoitte siihen?"

Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, koska se passivoi ihmiset valtion eläteiksi ilman mitään tarkoitustakaan elättää itsensä. On päässyt vähän unohtumaan, mihin tarkoitukseen esim. työttömyyskorvaus on. Jotain on tehtävä, koska ikäluokat pienenevät ja elätettävien joukko kasvaa.

Nämä aktiivimallin tapaiset korjausliikkeet saavat ihmiset tolaltaan, kun heidän "eläkevirakseen" tarkoitettu työttömyyskorvaus on muuttumassa vähän vastikkeelliseksi. 

Eli ei pelota nykyinen kehitys, koska se on ollut odotettavissa jo pitemmän aikaa.

Olen 53 v. Olen jo miettinyt valmiiksi, mitä teen, jos minut irtisanotaan: vähennän kulutukseni tulojeni mukaiseksi, enkä takerru nykyiseen elintasooni tai kalliiseen asuntooni. Nyt ei ole lama, vaan nousukausi. Minulla on kaikista työpaikoistani hyvät suositukset ja olen aina saanut helposti töitä, Voin tehdä myös ns. alempitasoisempaa työtä kuin nykyinen työni. Asennoidun niin, ettei irtisanominen ole katastrofi vaan uuden alku.

Varaudun eläkeikääni siirtämällä vähän sukanvarteen ja elän säästeliäästi. 

Olen äänestänyt monta vuotta vihreitä, mutta nyt siitä näyttää tulleen yksi vasemmistopuolue lisää, joten harkitsen siirtymistä kokoomuksen äänestäjäksi, vaikkakin pitkin hampain. Syy on tullut moneen kertaan selväksi tässä ketjussa: vasemmistopuolueilla ei ole käsitystä realiteeteista ja tulojen mukaan elämisestä. Kaikilla ei voi olla sama elintaso huolimatta siitä, tekeekö töitä vai ei.

Yhtä lailla kuin yksityishenkilö ei voi rahoittaa pitkän päälle arkeaan pikavipeillä, niin ei valtiokaan voi ottaa tolkuttomia lainamääriä ihan vain elämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, koska se passivoi ihmiset valtion eläteiksi ilman mitään tarkoitustakaan elättää itsensä.

Varsinaisia loisia on hyvin vähän. Heidän vaikutuksensa mihinkään on mitätön. Miksi ihmeessä ajaa ahdinkoon kaikki hädänalaiset vain muutamien loisien tähden? Mikä tässä on logiikka? Miksi ihmiset nakertavat omaa oksaansa. Oikeistolaiset pistävät rahat omaan taskuunsa samaan aikaan kuin köyhät ja tavalliset työtä tekevät joustavat ja luopuvat eduistaan. Ihan silkkaa typeryyttä.

Toiseksi Suomi on saanut jo kaksi kertaa nuhteet EU:lta liian alhaisesesta sosiaaliturvasta, joten eipä sitä kovin korkeaksi voi sanoa. Saksassa duunareillekin maksetaan useiden kymmenien tuhansien tai jopa yli sadan tonnin erorahoja.

Minulle kelpaisi oikeistopuolueiden puhuma Tanskan malli, mutta oikeistopuolueet vain unohtavat, että Tanskassa oikeasti sijoitetaan hirveä määrä rahaa ihmisten työllistämiseen. Siellä huomioidaan vaikeudet elämässä ja mielenterveydessä ja autetaan, eikä rankaista.

Parhaiten tilanteesta kertoo se, että Tanskassa yhden virkailijan vastuulla on 12 työtöntä, kun Suomessa 166. Miten Suomessa voidaan tukea työtöntä tuolla virkailijamäärällä?

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3829495-aktiivimallista-paljastu…

Vierailija
64/76 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa se siinä mielessä, että Suomi tuntuu olevan tuuliajolla. Mikään puolue ei tunnu oikein tietävän, mihin suuntaan Suomea pitäisi viedä. Haikaillaan vanhoihin kunnon aikoihin eikä tajuta, että maailma on muuttunut. Budjetin suhteen eduskunnan kädet ovat aika sidotut. Erilaisista päätöksistä/laeista jne tulee suurin osa kustannuksista, jotka menevät, oli sitten vallasta vasemmisto tai oikeisto. Tarvittaisiin iso muutos, jotta budjetissa olisi oikeasti enemmän liikkumavaraa.

Ero on "vain" siinä että oikeiston budjetissa ei oteta tavallista ihmistä ollenkaan huomioon, vasemmiston budjetissa otetaan. 

Vasurit antaisivat järjettömän suuren julkisen sektorin olla ja jatkaisivat valtion velan kasvattamista. Siinä heidän "tavallisen ihmisen huomioon ottaminen".

Vierailija
65/76 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasurit antaisivat järjettömän suuren julkisen sektorin olla

Hahhah. Suomen terveydenhuolloin yksityistäminen ja oikeiston kuntahimmeli tulee maksamaan miljardeja, siis miljardeja. Ne ovat budjetissa jo ihan oikeasti suuria summia.

Tilastojen mukaan suomen terveydenhuolto on maailman kustannustehokkaimpia. Täällä hoidon tulokset suhteessa kustannuksiin ovat erinomaisia. Nyt oikeisto tahtoo romuttaa tämän kustannustehokkuuden ja nostaa kulut pilviin.

Tässä oikeistolaisen taloustieteen professorin katsaus aiheeseen.

"Taloustieteen professori ihmettelee sote-laskelmia: "Yhtälö on suoraan sanottuna vastuuton"

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/236033-taloustieteen-professori-ihmett…

No, hoito huononee ja kulut nousevat, tyypillistä oikeistolaisuutta. Kansan edulla ei ole väliä, kunhan rahat saadaan omille eturyhmille.

Vierailija
66/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen ollut 40 Vuotta työelämässä,joista 21 yksinyrittäjänä.

Nuorena olin innokas oppimaan kaikkea työtä 70-80-luvulla sai tehdä mitävain töitä, ylioppilaspohjaltakin ottivat leipomoihin,tehtaisiin,seurakunnalle,kaupan alalle.

90 iski lama ja jouduin kilometritehtaalle hyväpalkkaisesta työstä. Koko tehdas suljettiin.

Silloin opiskelin vasta yhden ammatin. Perustin toiminimen,minkä alle luettelon kaikki mahdolliset työtehtävät joihin olin vuosien varrella pätevöitynyt ja nyt olen saanut tehdä monipuolisesti kaikkea.

Oma stressinsä alussa sukkuloida työpaikasta toiseen,mutta nyt on kaksi työpaikkaa joiden välille on vakiintunut hyvä tasapainoinen käytäntö.

Nyt uskallan jopa pitää lomia ,vaikka Tiedän että en ole korvaamaton.

Säästöön on kertynyt tiukalla taloudenpidolla pahanpäivänvara.

Riskinotto aikoinaan kannatti ,tilanteeni näyttää valoisalta ja tarvittaessa menen vaikka käpyjä keräämään,siitäkin on vankka kokemus.

Työ antaa niin paljon sisältöä elämään ja rytmittää arkea!

Vierailija
67/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustan äänestyspäätökseni siihen että katson ensisijaisesti itse olevani vastuussa itsestäni ja omasta toimeentulostani ja Eduskunnan puolestaan valtiotason asioista.

Eli kun se työpaikka menee alta, niin elatuksen voi hankkia vaikka rikollisin keinoin, kun muuta vaihtoehtoa ei ole?

Vierailija
68/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
69/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa se siinä mielessä, että Suomi tuntuu olevan tuuliajolla. Mikään puolue ei tunnu oikein tietävän, mihin suuntaan Suomea pitäisi viedä. Haikaillaan vanhoihin kunnon aikoihin eikä tajuta, että maailma on muuttunut. Budjetin suhteen eduskunnan kädet ovat aika sidotut. Erilaisista päätöksistä/laeista jne tulee suurin osa kustannuksista, jotka menevät, oli sitten vallasta vasemmisto tai oikeisto. Tarvittaisiin iso muutos, jotta budjetissa olisi oikeasti enemmän liikkumavaraa.

Ero on "vain" siinä että oikeiston budjetissa ei oteta tavallista ihmistä ollenkaan huomioon, vasemmiston budjetissa otetaan. 

Vasurit antaisivat järjettömän suuren julkisen sektorin olla ja jatkaisivat valtion velan kasvattamista. Siinä heidän "tavallisen ihmisen huomioon ottaminen".

Myöskin kokoomus on tehnyt tarpeettomia virkoja kuten esim. poliisin viharikos yksikkö

Vierailija
70/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustan äänestyspäätökseni siihen että katson ensisijaisesti itse olevani vastuussa itsestäni ja omasta toimeentulostani ja Eduskunnan puolestaan valtiotason asioista. Tärkeimpänä niistä pidän ulkomaanpolitiikka, sekä talouden että turvallisuuden osalta, ja Kokoomuksen linja siinä on ylivoimaisesti paras.

Nuoriso terrorisoi vantaan uuttavuotta siinä sinulle"turvallisuutta" ja"rikkautta"

Vierailija
71/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua pelottaa vasemmiston halu jakaa rahaa joka puolelle yhtään miettimättä mistä se raha tulee. Lapsilleni en halua jättää järjetöntä velkataakkaa. Kokoomus on huono, mutta parempaakaan ei ole.

Itse asiassa velkataakka on paisunut Kokoomuksen ollessa vallassa n20v,

Vierailija
72/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, olen päivä päivältä luottavaisempi. Kokoomuspapparaisilta alkaa ote lipsua ja sitten tehdään vallankumous. Mä olen nuori ja vetreä vielä vuosikymmeniä, sen sijaan tätä maata johtaa patut jotka on kaikki 10-20 vuodessa eläkkeellä ja/tai haudassa.

Vierailija
73/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, koko ajan täällä menee paremmin. Suorittava työ vähenee ja erikoisosaaminen ja suomen kilpailukyky paranee.

Nyt on aika leppoisaa, toisin kuin silloin kun valmistui juuri alkavaan lamaan.

Silloin joutui tekemään kaikkea mitä sai vastaan, joka oli loppupeleissä hyvä asia. Nykyään pystyy peilaamaan omaa alaa ja tekemistä useille eri aloille ja tehtäviin.

Toki murrosaika aiheuttaa aina muutoksia ja sysää vastuuta enemmän yksilölle, mutta palkitsee myös.

Vierailija
74/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi tuhotaan ählä-mien toimesta seuraavan 20-30 vuoden kuluessa. Mitään ei ehditä enää tehdä.

Vierailija
75/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, koska se passivoi ihmiset valtion eläteiksi ilman mitään tarkoitustakaan elättää itsensä.

Varsinaisia loisia on hyvin vähän. Heidän vaikutuksensa mihinkään on mitätön. Miksi ihmeessä ajaa ahdinkoon kaikki hädänalaiset vain muutamien loisien tähden? Mikä tässä on logiikka? Miksi ihmiset nakertavat omaa oksaansa. Oikeistolaiset pistävät rahat omaan taskuunsa samaan aikaan kuin köyhät ja tavalliset työtä tekevät joustavat ja luopuvat eduistaan. Ihan silkkaa typeryyttä.

Toiseksi Suomi on saanut jo kaksi kertaa nuhteet EU:lta liian alhaisesesta sosiaaliturvasta, joten eipä sitä kovin korkeaksi voi sanoa. Saksassa duunareillekin maksetaan useiden kymmenien tuhansien tai jopa yli sadan tonnin erorahoja.

Minulle kelpaisi oikeistopuolueiden puhuma Tanskan malli, mutta oikeistopuolueet vain unohtavat, että Tanskassa oikeasti sijoitetaan hirveä määrä rahaa ihmisten työllistämiseen. Siellä huomioidaan vaikeudet elämässä ja mielenterveydessä ja autetaan, eikä rankaista.

Parhaiten tilanteesta kertoo se, että Tanskassa yhden virkailijan vastuulla on 12 työtöntä, kun Suomessa 166. Miten Suomessa voidaan tukea työtöntä tuolla virkailijamäärällä?

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3829495-aktiivimallista-paljastu…

Köh, Suomessa yhdellä TE-virkailijalla on kontollaan jopa 400 työtöntä.

Vierailija
76/76 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En äänestä vasemmistoa niin kauan kun he haluavat Suomen toimivan koko maailman sosiaalitoimistona. En äänestä kyllä kokoomustakaan. Aiemmin olen äänestänyt perussuomalaisia, mutta nyt en tällä hetkellä tiedä mitä äänestän seuraavaksi. Katsotaan nyt mitä sininen tulevaisuus saa aikaan ensi vaaleihin mennessä ja sitten vasta teen päätökseni. Tai sitten vaan jään nukkuviin, ensimmäistä kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi