Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkki vähentämään riitelyä. ov

Vierailija
13.04.2006 |

Muuta nalkututukset

" miks sun aina pitää tehdä sitä ja tätä"

TOIVOMUKSEN MUOTOON

Sano:

" Mulla olis sulle yks toivomus, mutta onko nyt sopiva hetki."

Jos toinen myöntää, niin sitten kerrot esim. näin:

" Voisitko sä nostaa tuon tiskirätin hanan päälle kuivumaan? Siinä se kuivuisi ja pysyisi raikkaampana kuin lojuessaan märkänä hanan pohjalla."

Toivomus ei saa ihmistä puolustuskannalle, kuten syytös aina saa.

Tämä on muuten mm. Ben Furmanin parisuhdeluennolla opittua.. Suosittelen luettavaksi Ben ja Katja Furmanin " Parisuhdekeittokirjaa" . Siinä on ihania ruokaohjeita, jos tykkää keskustelun lomassa kokata yhdessä!

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies esitti taannoin toivomuksen minulle että lopettaisin nalkuttamisen esim. altaan pohjalla makaavasta tiskirätistä. Mitä minun pitää tehdä?

Vierailija
2/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sitoudun siihen, että en nalkuta tiskialtaan pohjalla olevasta rätistä, ja mies taasen sitoutuu yrittämään muistaa laittaa rätti kuivumaan. Eli jos se rätti sitten joskus on siellä altaan pohjalla, niin nostat sen kiltisti ylös sen kummemmin nalkuttamatta. Jos se taas alkaa olemaan jatkuvasti siellä, SANOT asiasta miehellesi ihan nätisti.

Me ollaan miehen kanssa sovittu, että voidaan sanoa toinen toisillemme niistä asioista, jotka itselle on kodin siisteydessä tärkeetä, ja tietysti ihan muissakin asioissa. JA molemmat parhaansa mukaan toteuttaa niitä toisen toivomuksia, vaikka ne ei itselle olisi tärkeitä asioita.

Siis esimerkkinä: mä tykkään jättää juustohöylän minne sattuu, mies haluaa, että se on aina samassa paikassa mistä hän sen löytää. NO minä joustan. Mä taas haluan, että tiskikone tyhjennetään aina heti kun se on pessyt, mies antaisi niiden seistä siellä kunnes tiskipöydille on kertynyt seuraava satsi -mies joustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se näkee mun katsovan, toteaa, että kyllä mä ne vien, mutten nyt heti. Ärsyttävintä, kun voi olla kuitenkin, ettei vie. Mutten mä siitä nalkuta seuraavvana päivänä-en jaksa. Vaikeampaa olis sanattomalla viestinnälä kertoa sadannen kerran, että menetkö nyt katsomaan katon lumitilanteen tms... :)

Vierailija
4/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin seistä tuijottamassa pöydällä olevia likaisia astioita vaikka tuomiopäivään asti ja hän vain lukisi vieressä kirjaa...

Vierailija
5/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin se, että jotkut vaivautuu ärsyyntymään jostain helvatan tiskirätistä ja vielä se, että siippa pitäis sitä taluttaa tuijottamaan - ei hyvää päivää... :D

Vierailija
6/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina taidan olla tosi rento tyyppi kun en nalkuta ikina mistaan. Mieheni on enemman nalkuttajatyyppia kun sille paalle sattuu, mita onneksi on harvoin.

Mina mistaan sukista tai tiskirateista jaksaisi hermostua.

Ja siivoomiseen meilla kay siivooja.

Vierailija
7/36 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosia ensin yrittänyt kauniisti ja sitten nalkuttanut ja sitten keskustellut asioista, MUTTA olen palanut loppuun siinä että minä olen kotona TYÖNJOHTAJA joka esittää niitä toivomuksia (JA JOUTUU MIETTIMÄÄN ÄÄNENSÄVYJÄ) kuin joku s...rin esimies. Olen töissä johtavassa asemassa ja organisoin ja johdan toisen työntekoa niin en todellakaan jaksaisi kotona SUUNNITELLA KAIKKEA.

Että vielä " kauniisti toivoa" ja että vielä positiivisella palautteella.

Kai niillä miehilläkin aivot on?????

Vierailija
8/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se rätti lojuu altaassa, niin enkai mä nyt ukkoa pyydä sitä nostamaan hanan päälle =D. Johan se luulis mun seonneen.

Vierailija
9/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se riitelyä vähennä, kun ei mies muista minun toivomuksia sen paremmin kuin nalkutuksiakaan, ja sitten tulee riitaa siitä että " johan mä oon esittänyt sulle tällaisen toivomuksen" !

Ei kovin hyvä vinkki Furmanilta, tosin en häneltä niitä odotakaan. On niin populistinen ja jokapaikanhöylä.

Vierailija
10/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei toivomus (tai toivomukset..) auta, niin sitten kannattaa käyttää

SANATONTA VIESTINTÄÄ

Se on kuulemma tosi tehokasta sekä miesten että lasten kanssa.

Otat miestä kiinni hihasta ja ystävällisesti talutat oikeaan paikkaan sanomatta mitään. Sitten osoitat sormellasi ongelmakohtaa. Vaikka sitä tiskirättiä. Tai lattialla lojuvaa sukkaa tai muuta. Toimii!!

Vierailija
11/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Furman kertoi luennollaan eräästä naisesta, joka oli tullut juttelemaan hänen luokseen.

Naisen parisuhteessa oli koko sen ajan ollut hiertävä ongelma: Nainen halusi miehen vievän roskat, mutta mies ei koskaan vienyt niitä. Suora toivomuskaan ei ollut tuottanut tulosta.

Sitten kerran eräänä aamuna nainen sanoi miehelle:

" Voi kun mulle tuli niin hyvä mieli, kun mä huomasin, että sä MEINASIT viedä roskat. Mä näin sun silmistä, että sä katsoit roskista silleen."

Siinä vaiheessa mies nappasi roskapussin tyytyväisenä mukaansa ja myhisi: " No, kyllähän mä tän voin viedä.."

Kandee kokeilla! Ja soveltaa!

Mutta ensin teidän pitää osata kääntää ongelma TOIVOMUKSEN muotoon!

Vierailija
12/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile!

Ehkä sun ei tarvikaan loppuelämääsi miestäsi talutella pitkin kämppää!

Vierailija
13/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nosta vaan itse tiskirätti, se on ihan okei.

JOS sua ei vituta se, että mies jättää sen tiskirätin aina sinne altaaseen.

Ja tuo oli vain esimerkki.

Onko sulla joku muu asia, mitä miehen käytöksessä haluaisit muuttaa? Vai eikö sua mikään ärsytä?

Vierailija
14/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin, että kukaan ei voi saada toista muuttumaan, ainoastaan voi muuttaa omaa käytöstään.

Vierailija
15/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä minä olen se joka saa talon sekaisin hetkessä. No tänä aamuna kun mies lähti, hän sanoi että hän HALUAA että keittiön pöytä on tänään tismalleen samassa kunnossa kuin hän eilen illalla sen siivosi...

Vierailija
16/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hyvä!!

Miehesi on selvästi käynyt jollain parisuhdeluennolla tai -kursilla, kun osaa noin fiksusti esittää toivomuksen!

Sun pitää nyt sitten vaan yrittää vähentää nalkutusta. Rupea säkin esittämään konkreettisia toivomuksia, siitä miten toivoisit asioiden olevan ja mitä toivoisit miehesi tekevän. Niistä miehet tykkää!

Ja aina tosi hyvä on ekana varmistaa, että onko nyt hyvä hetki.. (Ettei mene valmiiksi väsyneelle ja kiukkuiselle miehelle puhumaan..)

:)

Vierailija
17/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun mies on aina väsynyt ja ärtyinen...

Vierailija
18/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Furman oli muuten sitä mieltä, että toki voi yrittää ja on mahdollistakin muuttaa toista ihmistä. Sehän on ihan inhimillistä, kun yhdessä eletään.

Mutta pointti on, MITEN sen tekee.

Senhän voi tehdä niin positiivisellakin tavalla.

Ja lopputulos voi olla, että molemmat ovat tyytyväisempiä, jos kumpikin edes vähän yrittää miellyttää toistakin.

Vierailija:

Tajusin, että kukaan ei voi saada toista muuttumaan, ainoastaan voi muuttaa omaa käytöstään.

Vierailija
19/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun varmaan kannattaa opetella vähän siistimmäksi ihmiseksi. Ehkäpä huomaat, että itselläsikin on kivempi olla, kun on siistiä?

Vierailija:

Meidän perheessä minä olen se joka saa talon sekaisin hetkessä. No tänä aamuna kun mies lähti, hän sanoi että hän HALUAA että keittiön pöytä on tänään tismalleen samassa kunnossa kuin hän eilen illalla sen siivosi...

Vierailija
20/36 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaa varmaan selvittää itselle sekä miehelle, miksi hän on aina väsynyt ja ärtyinen. OLisko tarpeen tehdä jotain radikaalejakin elämänmuutoksia? Vaihtaa työpaikkaa? Nukkua enemmän? Hankkia joku piristys elämään esim. uudesta harrastuksesta tai liikunnasta? Tehkää vaikka parisuhdekartoitus Väestöliiton toimivan parisuhteen -sivuilta. Googleta sanalla parisuhdekartoitus, niin uskon löytyvän.

Sitä paitsi:

Jos sanot miehellesi, että: " Mulla olis sulle yks toivomus, mutta onko nyt sopiva hetki?" , niin varmaan aika harvoin lopulta sanoo, että ei ole. Ei mun mies ole ainakaan sanonut kertaakaan! Kyllähän ihminen on utelias ja haluaa kuulla heti! Mutta tuo kysymys valmistaa psykologisesti. Eikä miehellä ole enää sen jälkeen varaa sanoa, että miksi sä mua nyt väsyneenä alat rökittää..

Vierailija:

sitten kun mies on aina väsynyt ja ärtyinen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän