Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhana Vartiainen: "Jos paikkakunnallla ei ole työtä, pitää muuttaa työn perässä pois"

Vierailija
03.01.2018 |

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801032200642336_pi.shtml

Lähdenkö minä työn perään länteen, mies itään? Entä erityislapsi, jolle on juuri saatu terapiat, tukiperhe, kuntoutus ym. Miten ikääntyneet vanhemmat, jotka tarvitsevat nyt läheisiään enemmän kuin koskaan?

Eihän ihminen elä tyhjiössä. Loppupeleissä läheiset merkitsevät enemmän kuin mikään työ. Sureeko ihminen
kuolinvuoteellaan, ettei tehnyt enemmän työtä?

Kommentit (383)

Vierailija
161/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi muutin (töiden perässä!) pois suomesta. Käsittämätöntä tämä ajattelu, että "minä saan asua missä haluan mutta joku muu sen maksaa". Me maksajat vaan on alettu enenevässä määrin muuttamaan muualle, siinäpä huudatte oikeuksienne perään kun maksajat alkaa käydä vähiin.

No, onneksi tuota työvoimareserviä tässä maassa riittää, vain vaivaiset 500 000 ihmistä. Eiköhän sieltä löydy tekijät teidän lähteneiden tilalle. Vähenee se työttömyyskin samalla. Eli tilanne on hyvä molemmille. Te saatte toivomanne hyvän elämän siellä ulkomailla ja työttömyys vähenee täällä Suomessa. Ette te nimittäin korvaamattomia ole, ette todellakaan. Kukaan ei ruikuta perään, vaikka te sitä ilmeisen kovasti haluatte ja toivotte.

Mummoni sanoin, kyllä jäävä keinot keksii jos menijällä evähät riittää.

Eli et tunne käsitettä aivovuoto ja mitä ongelmia se aiheuttaa. Ihan vinkkinä: mieti miten maalle käy, jos ne viitseliäimmät häipyvät ja vain laiskat jäävät.

Kyllä sinut korvataan. Älä huolehdi.

Vierailija
162/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi muutin (töiden perässä!) pois suomesta. Käsittämätöntä tämä ajattelu, että "minä saan asua missä haluan mutta joku muu sen maksaa". Me maksajat vaan on alettu enenevässä määrin muuttamaan muualle, siinäpä huudatte oikeuksienne perään kun maksajat alkaa käydä vähiin.

No, onneksi tuota työvoimareserviä tässä maassa riittää, vain vaivaiset 500 000 ihmistä. Eiköhän sieltä löydy tekijät teidän lähteneiden tilalle. Vähenee se työttömyyskin samalla. Eli tilanne on hyvä molemmille. Te saatte toivomanne hyvän elämän siellä ulkomailla ja työttömyys vähenee täällä Suomessa. Ette te nimittäin korvaamattomia ole, ette todellakaan. Kukaan ei ruikuta perään, vaikka te sitä ilmeisen kovasti haluatte ja toivotte.

Eli et tunne käsitettä aivovuoto ja mitä ongelmia se aiheuttaa. Ihan vinkkinä: mieti miten maalle käy, jos ne viitseliäimmät häipyvät ja vain laiskat jäävät.

Yliopistoista valmistuu koko ajan uutta fiksua porukkaa. Muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta muille maille muuttajat on helppo korvata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

matikkaa kirjoitti:

Miehen työn muutto vie hänet toiselle paikkakunnalle. Yksiön vuokra siellä 600€ ja matkat kotiin viikonloppuisin n200€ kuussa plus sähköt, vedet, nettiliittymä. Lähes 1000€ kuluihin kuussa, niin kannattaako suht pienellä palkalla? Voisiko Vartiainen vastata?

En ole Vartiainen, enkä aktiivimallin kannattaja, mutta olen työssä ja saman kuvaamasi konkreettisen ongelman kanssa painin. Olin vuosia työttömänä, ja sain muualta töitä. Olen nyt 3 vuotta tehnyt tuolla systeemillä töitä.

Itse lähestyin ongelmaa etsimällä optimoidun asumispaikan. Asumiskustannuksiltaan halvimmasta päästä, kävely- tai pyörämatkan päässä työpaikasta. Samaten huomioin julkisen liikenteen lähtö-tulopaikan suhteessa asuntoon. Näiden tietojen perusteella etsin asunnon. Aikaa kului 3-4kk, että sopiva löytyi. Hintahaarukka markkinoilla 350-600e. Optimoitu asunto jäi hinnaltaan 400 euroon.

Viikottaiset kotimatkat tekisivät omalla autolla polttoainekulujen osalta 200e/kk. Polttoainekulut ovat noin puolet autoilun kokonaiskustannuksista. Koska olin jo huomioinut julkisen liikenteen, ajan bussilla. Onnibussin hinnat vaihtelevat 1-12e välillä per suunta. Koskaan ei pääse haluamanaan aikana lähtemään, jos haluaa matkustaa halvimmilla vuoroilla. Sovittelua ja säätöä vaatii, kustannus keskimäärin 100e/kk. Samoin vaatii kuukausikortit paikallisbussiin molemmille paikkakunnille, hinnat 40-60e/kk, noin 100e/kk.

Sähköt kerrostalossa yksinasuvalla on suuruusluokkaa 10e/kk, vesi on yleensä noin 25e/kk. Nettiyhteys tietokoneeseen  syntyy älypuhelimen liittymällä, lisäpanostus 0e. Jos ei ole älypuhelinta, mokkula+nettiliittymä kustantaa 6e/kk.

Kustannukset kuukaudessa ovat noin 650e. Tonnin saisin helposti kulumaan, mutta 650e ei ole vielä halvin, mutta olosuhteisiin nähden mukavin.

Työkkäri maksoi muuttokulut, pakettiauton ja polttoaineet kuitteja vastaan. Verotuksesta saan vähentää, kuten joku jo kirjoittikin, viikottaiset matkakulut halvimman julkisen kulkuvälineen mukaan, normihinnoin (useita kymppejä suuntaansa) ja työasunnon kulut tiettyyn rajaan asti saa vähentää verotuksessa. Tämä pienentää kuukauden nettomenoja työssäkäynnistä.

Vielä täytyy muistaa, että kotikaupungissani työssä käydessäni työmatkakulut muodostuivat myös, kuten monilla muillakin. Ne olivat useina vuosina reilusti enemmän kuin nykyisin muodostuvat 200e/kk, vähintään 100e/kk enemmän.

Tästä kirjoitusripulista yhteenvetona, että nettotappio jää jonnekin 350e/kk suuruusluokkaan kun käyn eri paikkakunnalla töissä.

Vierailija
164/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin pari vuotta maassa, jossa ei ollut tällaista yhteiskunnan tukiverkkoa ja sosiaaliturvaa. Ihmiset muuttivat työn perässä pitkiä matkoja ja vuoroin sitten katsottiin löytääkö mies vai vaimo paremman työn.

Kyllä suomalainen työttömyysturva on huippua ja ikävä kyllä myös passivoi ihmisiä.

Aloittaja kertoi, että pitäisi laittaa uusiksi lapsen terapiat ja muut. Niin muualla maailmassa tehdään. Uudet koulut, ympäristöt, terapiat.... Paitsi tietysti sillä erolla, että terapiatkin maksetaan itse.

On olemassa sellaisiakin maita, että kun ihmiset muuttavat työn perässä muualle, niin ottavat työn vastaan ja aloittavat työskentelyn, vaikka heillä ei ole asuntoakaan. Asuvat vaikka sillan alla siihen asti, kunnes löytävät asunnon, mutta käyvät silti töissä. Siis kyllä, oikeasti, monissa maissa ihmiset ovat valmiita muuttamaan vaikka sillan alle, jos vain saavat työpaikan.

Tässäkin kiteytyy hyvin siis suomalaisten työttömien työhaluttomuus, kun osa vetoaa siihen, että "en mä voi lähteä sinne työskentelemään, kun mulla ei oo siellä asuntoa".

Oikeastaan kyse ei ole yksinomaan tuosta. Muutamassa vuosikymmenessä meistä suomalaisista on tullut sellaisia, että keksimme hyvin äkkiä 10 syytä, miksi jokin asia ei voi onnistua. Siis sen sijaan, että keksisimme ratkaisuja, joilla asia voisi onnistua. Kyse on paljon laajemmasta negatiivisesta ja pessimistisestä asenteesta kuin yksittäisistä työttömistä. Tämä maa tarvitsisi uusia innovaatioita ja yrittäjyyttä, mutta niiden sijasta keksimme syitä, miksi ei kannata/voi/ehdi/jaksa innovoida tai yrittää. Mutta niinhän sitä sanotaan, että pessimisti ei pety koskaan. 

Olet oikeassa monen asian suhteen, mutta fakta on se, että Suomessa ei voi asua sillan alla (tai no ehkä ryyppy-Reiska voi). Tuo idea on typeryyden huippu.

Vierailija
165/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen korkeakoulututkintoa. Lähden ulkomaille työharjoitteluun kun ei Suomesta löytynyt edes palkatonta harjoittelupaikkaa. Toivottavasti valmistumisen jälkeen löytyy ulkomailta töitä. Omalta paikkakunnalta niitä ei ainakaan löydy.

Vierailija
166/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin; kymmenen vuotta sitten muutimme Kaakkois-Suomesta pääkaupunkiseudulle ja tuolloin 50-vuotias datanomi-mieheni sai töitä; nyt hän on päätynyt jälleen pitkäaikaistyöttömäksi - mihin meidän nyt pitää muuttaa?

Vierailija
167/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhanako täällä ehdottelee, että työttömien pitäisi muuttaa sillan alle. Ei hyvää päivää sentään.😂

Vierailija
168/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisesta eri paikoissa asumisesta voi seurata jopa avioero. Se on valtava tragedia koko perheelle.

Vierailija
169/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se paikkakunta, jossa ihmisille on oikeita (!) töitä? Kaikki vaahtoavat tästä fantasiapaikkakunnasta, mutta kukaan ei kerro, mikä se on.

Kempele

Vierailija
170/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö tehdä kuten Saksassa. Siellä mies on töissä ja vaimo hoivaa lapset ja vanhukset. Ymmärtääkseni miehen palkkaa jotenkin jaetaan perheessä säädösten kautta?

Tällä tavalla tulis vanhukset hoidettua paremmin ja töitä riittäisi niille miehille.

(tietty kaikki ei mee naimisiin jne, mutta jos olis tavoite yhteiskunnassa tuo)

Vierailija
171/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se paikkakunta, jossa ihmisille on oikeita (!) töitä? Kaikki vaahtoavat tästä fantasiapaikkakunnasta, mutta kukaan ei kerro, mikä se on.

Kempele

Sinne siis kaikki työttömät! Kempeleen väkiluku nousee 600 tuhannella.

Vierailija
172/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut opintojen ja töiden vuoksi elämäni aikana usean kertaa. Lisäksi sekä puolisoni että minä olemme olleet reissutöissä vielä silloinkin, kun meillä oli jo lapsia. Siis viikon toisella paikkakunnalla. Ensin minä, sitten hän. Minulle riitti kaksi vuotta, hän kesti kolme.

Opintolainat tuli maksettua, mutta kyllä se oli kuluttavaa aikaa. Ei meitä kuskannut virka-auto emmekä lennelleet lentokoneella. Itse kuljin matkat julkisilla.

Muutto kauas omasta perheestäni ja lähimmistä ystävistäni teki orvon olon. Lapsia oli jatkuvasti ikävä silloin, kun oli työssä 400 km päässä heistä.

Nyt ikää on sen verran, että kukaan ei minua edes palkkaisi. Naurettavaa, että samanaikaisesti vanhuuseläkeikää on nostettu.

Vierailija
173/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku aktiivimallia puolustava vastata kysymykseeni? Olen 55 v. työtön nainen. Työuraa takana 37 vuotta. Ihmettelen sitä, että miksi nämä suomeen tulleet, parhaassa työiässä olevat raavaat miehet, saavat asunnot sekä elatuksen, tekemättä mitään. Heitähän aktiivimalli ei koske? Miksi minä, joudun tekemään pakkotöitä 9€/päivässä? Olenko yht'äkkiä 38vuoden työurani jälkeen, veroja maksaneena, muuttunut loiseksi ja hylkiöksi, joka pakoitetaan töihin, josta maksetaan 9 € päivässä? Kiitos asiallisista vastauksistanne. Lähetin kysymyksen myös J. Vartiaiselle, mutta en odota hänen vaivautuvan vastaamaan.

Vedä vähän henkeä. Mihin kysymyksistäsi pitää vastata?

Vierailija
174/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin pari vuotta maassa, jossa ei ollut tällaista yhteiskunnan tukiverkkoa ja sosiaaliturvaa. Ihmiset muuttivat työn perässä pitkiä matkoja ja vuoroin sitten katsottiin löytääkö mies vai vaimo paremman työn.

Kyllä suomalainen työttömyysturva on huippua ja ikävä kyllä myös passivoi ihmisiä.

Aloittaja kertoi, että pitäisi laittaa uusiksi lapsen terapiat ja muut. Niin muualla maailmassa tehdään. Uudet koulut, ympäristöt, terapiat.... Paitsi tietysti sillä erolla, että terapiatkin maksetaan itse.

On olemassa sellaisiakin maita, että kun ihmiset muuttavat työn perässä muualle, niin ottavat työn vastaan ja aloittavat työskentelyn, vaikka heillä ei ole asuntoakaan. Asuvat vaikka sillan alla siihen asti, kunnes löytävät asunnon, mutta käyvät silti töissä. Siis kyllä, oikeasti, monissa maissa ihmiset ovat valmiita muuttamaan vaikka sillan alle, jos vain saavat työpaikan.

Tässäkin kiteytyy hyvin siis suomalaisten työttömien työhaluttomuus, kun osa vetoaa siihen, että "en mä voi lähteä sinne työskentelemään, kun mulla ei oo siellä asuntoa".

On suomalaiset työttömät kyllä melkoisia kermaperseitä. Eihän se sillan alla asuminen tammi-helmikuun pakkasilla muuta kuin karaise. 

Vierailija
175/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa, jos nää lähtijät eivät ole töitä Suomesta löytäneet niin joko he itse ovat a) laiskoja (eivät viitsi etsiä) tai sitten b) heissä on jotain muuta vikaa (kukaan ei heitä halua töihin). Sillä kuten täälläkin on moneen kertaan todettu niin kyllä pätevä ihminen aina töitä löytää. Jos ei löydä niin vika on työttömässä itsessään. Että sen perusteella vähän epäilen tuota aivovuotoa tai ahkerimpien poislähtemistä. Taitaa mennä juuri ne joilla ei äly eikä ahkeruus riitä. 

Vierailija
176/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisesta eri paikoissa asumisesta voi seurata jopa avioero. Se on valtava tragedia koko perheelle.

Toisille on, toisille ei. Meidän perheessä toiminut loistavasti että mies joka tienaa reissuhommissa kolme kertaa parempaa palkkaa lähtee aina kun kutsu käy. Silloin kun lapsemme oli alle kouluikäinen reissasimme mukana, nyt olen lapsen kanssa kotimaassa ja toinen milloin missäkin päin maailmaa. Tuntuu että monella todellakin on se asenne että kaikki elämässä pitää tulla helpolla ja mieluiten tekemättä mitään uhrauksia.

Vierailija
177/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään ole pakko muutta pois kotipaikkakunnalta, jos siellä haluaa olla. Mutta silloin ei myöskään ole työmarkkinoiden käytettävissä, eikä pitäisi nostaa työttömyyskorvausta. Tämä on käsittääkseni jutun juoni.

No kerro sitten loppukin tarinasta. Missä ne työpaikat ovat?

Uusikaupunki ?

Vierailija
178/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On suomalaiset työttömät kyllä melkoisia kermaperseitä. Eihän se sillan alla asuminen tammi-helmikuun pakkasilla muuta kuin karaise. 

Ja siellä vaan kaunistuu työhaastattelukuntoon niin että pääsee heti vaikka mihin edustustehtäviin.

Vierailija
179/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko mikä erityinen oikeus sinulla on huolehtia ikääntyvistä vanhemmistasi ja kakarastasi muiden rahoilla verrattuna vaikkapa helsinkiläiseen siivoojaan joka joutuu panemaan sekä sairaat vanhempansa että kaikki muutkin sairaat sukulaisensa laitokseen. Kepulainen idylli muiden ihmisten rahoilla on tietysti mukavaa. En minäkään omakotitalosta ja muista muiden rahoilla Kärsämäellä, Eivjärvellä, Sotkamossa tai Lestij

rvellä kustannetuista mukavuuksista luopuisi. Minusta on suorastaan rikollista miten pääkaupunkiseudun väestöä riistetään.

Vierailija
180/383 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801032200642336_pi.shtml

Lähdenkö minä työn perään länteen, mies itään? Entä erityislapsi, jolle on juuri saatu terapiat, tukiperhe, kuntoutus ym. Miten ikääntyneet vanhemmat, jotka tarvitsevat nyt läheisiään enemmän kuin koskaan?

Eihän ihminen elä tyhjiössä. Loppupeleissä läheiset merkitsevät enemmän kuin mikään työ. Sureeko ihminen

kuolinvuoteellaan, ettei tehnyt enemmän työtä?

Kyllä ne terapiat ja kuntoutukset järjestyvät yhtälailla siellä uudellakin paikkakunnalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi