Juhana Vartiainen: "Jos paikkakunnallla ei ole työtä, pitää muuttaa työn perässä pois"
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801032200642336_pi.shtml
Lähdenkö minä työn perään länteen, mies itään? Entä erityislapsi, jolle on juuri saatu terapiat, tukiperhe, kuntoutus ym. Miten ikääntyneet vanhemmat, jotka tarvitsevat nyt läheisiään enemmän kuin koskaan?
Eihän ihminen elä tyhjiössä. Loppupeleissä läheiset merkitsevät enemmän kuin mikään työ. Sureeko ihminen
kuolinvuoteellaan, ettei tehnyt enemmän työtä?
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten niitä perheitä pitää perustaa jos ei ole vakitöitä kummallakaan? Ennenvanhaankin mies hiihti sata kilometriä töihin ja kaatoi mettää ja kaivoi ojia sen perheen vuoksi. Mitä tekee nykymies? Pelaa pleikkaa ja haukkuu hienoja ministereitä ja kansanedustajia. He kuitenkin elättävät teidät nykysysteemillä. Missä kiitos?
Ei tänne Suomeen tarvita yhtään enempää lapsia. Se pitäisi jo tajuta.
Minä sitten veronmaksajana kustannan kaikkien teidän kakarat. Voi jumalauta.
Miettisitte vähän. Lapsiin tarvitaan rahaa. Ei Suomi mikään kultakaivos ole.
Kannattaisi vakavasti harkita konsultointia työpaikkalääkärin tai psykiatrin kanssa.
Itsestäsi taidat puhua.
Vierailija kirjoitti:
Asuin pari vuotta maassa, jossa ei ollut tällaista yhteiskunnan tukiverkkoa ja sosiaaliturvaa. Ihmiset muuttivat työn perässä pitkiä matkoja ja vuoroin sitten katsottiin löytääkö mies vai vaimo paremman työn.
Kyllä suomalainen työttömyysturva on huippua ja ikävä kyllä myös passivoi ihmisiä.
Aloittaja kertoi, että pitäisi laittaa uusiksi lapsen terapiat ja muut. Niin muualla maailmassa tehdään. Uudet koulut, ympäristöt, terapiat.... Paitsi tietysti sillä erolla, että terapiatkin maksetaan itse.
On olemassa sellaisiakin maita, että kun ihmiset muuttavat työn perässä muualle, niin ottavat työn vastaan ja aloittavat työskentelyn, vaikka heillä ei ole asuntoakaan. Asuvat vaikka sillan alla siihen asti, kunnes löytävät asunnon, mutta käyvät silti töissä. Siis kyllä, oikeasti, monissa maissa ihmiset ovat valmiita muuttamaan vaikka sillan alle, jos vain saavat työpaikan.
Tässäkin kiteytyy hyvin siis suomalaisten työttömien työhaluttomuus, kun osa vetoaa siihen, että "en mä voi lähteä sinne työskentelemään, kun mulla ei oo siellä asuntoa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntarauha alkaa horjua. Jos mistään ei tule noille ihmisille edes perustuloa, jolla saa kodin ja ruuan, heidän täytyy alkaa varastaa.
Moraalista kertookin paljon se, että mieluummin varastetaan kuin muutetaan työn perässä. Sama ansaintalogiikka siinä kyllä on kuin tukien nauttimisessa ilman aikomusta ja halua elättää itse itseään.
En tosin oikein usko että noin käy, sen verran aikaansaamatonta porukkaa. Varastelu on kuitenkin aika työlästä ja rasittavaa puuhaa.
No mutta kerro nyt sitten ihmeessä, miten tämä muuttaminen tapahtuu? Lapset ovat 3- ja 4,5-vuotiaat ja mies on vakituisessa työssä. Otanko vain eron ja sanon että moro, työt kutsuu, pärjäilkää. Vai otanko perheen mukaan, jolloin mies joko menettää vakituisen työnsä tai ajelee uuteen kotiin toisen työpäivän verran? Voi olla että mies, vaikka työpaikka onkin, alkaa myös melko pian äänestää muita kuin oikeistoa.
Ei vaan teet kuten ihmiset tekivät ennenkuin oli nykyisen kaltaista sosiaalitirvaa eikä kotipaikkakunnalta löytynyt töitä: sinä asut viikot paikkakunnalla, jossa on töitä, käyt töissä ja tulet viikonlopuiksi kotiin. Miehesi ja lapsesi asuvat siellä missä nytkin ja miehesi käy töissä ja lapset ovat sen aikaa päiväkodissa.
Kuka hoitaa pienet koululaiset iltaisin, kun mies on iltavuorossa? Sinun mielestäsi varmaan 7 v ja 9 v pitää pärjätä viikot keskenään koulun jälkeen.
Nämä on vähän sellaisia juttuja, että kun on tahtoa niin ratkaisut löytyvät. Osa ihmisistä huutaa aihe vapaalla kädet ristissä, että miten nyt muka tämänkin teet... Osa sitten miettii ratkaisuja. Voihan niille lapsille palkata lapsenlikan. Tuon ikäisille jo riittää, kun on joku aikuinen seurana ja osaa laittaa syötävää ja voi auttaa vähän läksyissä. Veikkaisin, että siihen voisi hyvinkin löytyä joku kiva teinityttö tai opiskelija eikä ihan hirveästi tarvitsisi maksaa.
Mutta jos ei ole halua niin ei sitten edes yritä miettiä.
Aika harvalla pienituloisella perheella, jossa toinen on ollut työttömänä ja lähtee määräaikaisen työn perässä muualle on
a) varaa ylläpitää kahta asuntoa
b) varaa ylimääräisiin matkakustannuksiin kotipaikkakunnalle
c) varaa palkata lastenvahtia.
Meillä ei ole ollut moiseen ylellisyyteen (lapsenvahtiin) varaa, vaikka olemme molemmat töissä ja asumme yhdessä kodissa, eikä ole ylimääräisiä matkakustannuksia. Tämä on pienipalkkaisen todellisuutta pääkaupunkiseudulla.
a) työasunnon verovähennysoikeus on tätä varten. Haastavaa on löytää sopiva asunto työpaikkakunnalta hinnaltaan ja kulkuyhteyksiltään.
b)viikottaiset matkat työpaikkakunnalta kotipaikkakunnalle saa vähentää verotuksessa.
c)tulonhankkimisvähennys verotuksessa. Hankalaa voi olla löytää esim. luotettavaa opiskelijaa jokaisessa tapauksessa
Lisäksi työvoimaviranomaisilta saa muuttoavustuksen, kun muuttaa kotipaikkakunnaltaan eri paikkakunnalle töihin.
mitäpä jos tekisit muitakin kuin "alasi töitä" ja ettisit sitä unelmaasi siinä työn ohella niinku muutkin työssä käyvät?
jaksa saatana maksaa veroa kohta enää penniäkään, kun toiset vaan unelmaansa odottaa verovaroin kustannettuna.
oikeesti nyppii.
Vierailija kirjoitti:
Täällä pääkaupunkiseudulla on eniten alani työpaikkoja, mutta en vain ole työtä onnistunut löytämään. Minne minun pitäisi Vartiaisen mielestä muuttaa, kun muualla on vielä huonommat mahdollisuudet saada töitä?
Mies on vakituisessa vuorotöissä ja meillä on alakouluikäiset lapset. Eikä ole varaa ylläpitää kahta kotia. Siinä yhtälössä ei varmaan ole Vartiaisen mielestä mitään ongelmaa, vaikka äiti saisikin puolen vuoden määräaikaisen pestin toiselta puolelta Suomea.
Onhan se selvä jos alle 30v sinkku ja työtön niin silloin vaan kamat kassiin ja muuttamaan sinne missä töitä on. Itse muutin 20 vuotiaana keskikokoiseen kaupunkiin maaseudulta ja aina on töitä ollut.
Olen kyllä todellakin aina samaa mieltä. Jollei omalla paikkakunnalla ole töitä, niin miksi sinne pitäisi jäädä? Jos on naimisissa, riittää kun muutetaan paikkakunnalle, jossa toisella on töitä. Kyllä yhden palkalla elää.
En tajua yhtään että jäädään työttömänä lorvimaan jonnekin Perähikiälle kun nyt sinne on sattunut syntymään. Tai sitten jää, mutta see on oma valinta, joten miksi yhteiskunnan pitäisi sellaista tukea. Itse vois ihminen maksaa omasta valinnastaan, tai jollei ole varaa, miettiä uudellleen valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Ensin sanotaan että työttömät muuttakaa maalta kaupunkiin, ei siellä maalla töitä ole tai jos siellä välttämättä haluaa asua niin pitäisi katkaista tuet. Hommatkaa itse ruokarahanne.
Sitten sanotaan että työttömät muuttakaa kaupungista maalle halpoihin asuntoihin, tai jos välttämättä pitää kaupungissa kalliisti asua niin pitäisi katkaista tuet. Hommatkaa itse vuokrarahanne.
Ja nyt ehdotetaan, että pitäisi asua sillan alla, koska asunnottomuus on vain tekosyy
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä todellakin aina samaa mieltä. Jollei omalla paikkakunnalla ole töitä, niin miksi sinne pitäisi jäädä? Jos on naimisissa, riittää kun muutetaan paikkakunnalle, jossa toisella on töitä. Kyllä yhden palkalla elää.
En tajua yhtään että jäädään työttömänä lorvimaan jonnekin Perähikiälle kun nyt sinne on sattunut syntymään. Tai sitten jää, mutta see on oma valinta, joten miksi yhteiskunnan pitäisi sellaista tukea. Itse vois ihminen maksaa omasta valinnastaan, tai jollei ole varaa, miettiä uudellleen valintansa.
samaa mieltä tästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin pari vuotta maassa, jossa ei ollut tällaista yhteiskunnan tukiverkkoa ja sosiaaliturvaa. Ihmiset muuttivat työn perässä pitkiä matkoja ja vuoroin sitten katsottiin löytääkö mies vai vaimo paremman työn.
Kyllä suomalainen työttömyysturva on huippua ja ikävä kyllä myös passivoi ihmisiä.
Aloittaja kertoi, että pitäisi laittaa uusiksi lapsen terapiat ja muut. Niin muualla maailmassa tehdään. Uudet koulut, ympäristöt, terapiat.... Paitsi tietysti sillä erolla, että terapiatkin maksetaan itse.
On olemassa sellaisiakin maita, että kun ihmiset muuttavat työn perässä muualle, niin ottavat työn vastaan ja aloittavat työskentelyn, vaikka heillä ei ole asuntoakaan. Asuvat vaikka sillan alla siihen asti, kunnes löytävät asunnon, mutta käyvät silti töissä. Siis kyllä, oikeasti, monissa maissa ihmiset ovat valmiita muuttamaan vaikka sillan alle, jos vain saavat työpaikan.
Tässäkin kiteytyy hyvin siis suomalaisten työttömien työhaluttomuus, kun osa vetoaa siihen, että "en mä voi lähteä sinne työskentelemään, kun mulla ei oo siellä asuntoa".
Sillan alle, tammikuussa Suomessa? Mene nyt jo hyvä ihminen harhoinesi hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillan alle siis?
Kiitos nyt tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan kyse ei ole yksinomaan tuosta. Muutamassa vuosikymmenessä meistä suomalaisista on tullut sellaisia, että keksimme hyvin äkkiä 10 syytä, miksi jokin asia ei voi onnistua. Siis sen sijaan, että keksisimme ratkaisuja, joilla asia voisi onnistua. Kyse on paljon laajemmasta negatiivisesta ja pessimistisestä asenteesta kuin yksittäisistä työttömistä. Tämä maa tarvitsisi uusia innovaatioita ja yrittäjyyttä, mutta niiden sijasta keksimme syitä, miksi ei kannata/voi/ehdi/jaksa innovoida tai yrittää. Mutta niinhän sitä sanotaan, että pessimisti ei pety koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Valtion pitää siis aloittaa aggressiivinen asuntotuotanto, jotta jokaiselle osa-aikaiselle siivoojalle tai puhelinmyyjälle löytyy ihan mistä tahansa kaupungista heti edullinen vuokra-asunto. Siis ihan heti, kun sellaisen tarvitsee. Jos perjantaina soittaa työpaikan perään, jokaisen pitää pystyä sanomaan, että pääsen maanantaina töihin. Viikonlopun aikana voi hoitaa muuton. Mitään irtisanomisaikoja tai takuuvuokria ei vuokralaiselta saa periä. Jo on kumma, jos työn perässä muuttaminen ei tuon jälkeen onnistu.
Kyllä on todettava kun näitä harvojen "aktiivimallin" puolustajien puheenvuoroja täällä lueskelee, että on tosiaan lyhytnäköistä, ylimielistä, harhaista ja masentavaa kuultavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten niitä perheitä pitää perustaa jos ei ole vakitöitä kummallakaan? Ennenvanhaankin mies hiihti sata kilometriä töihin ja kaatoi mettää ja kaivoi ojia sen perheen vuoksi. Mitä tekee nykymies? Pelaa pleikkaa ja haukkuu hienoja ministereitä ja kansanedustajia. He kuitenkin elättävät teidät nykysysteemillä. Missä kiitos?
Ei tänne Suomeen tarvita yhtään enempää lapsia. Se pitäisi jo tajuta.
Minä sitten veronmaksajana kustannan kaikkien teidän kakarat. Voi jumalauta.
Miettisitte vähän. Lapsiin tarvitaan rahaa. Ei Suomi mikään kultakaivos ole.
Ootko kuullut että on muutama työpaikka kaatunut? Oli mullakin vakipaikka, sen turvin toteuttamaan unelmaa: omakotitalo ja perhe. Nyt en enää kehota ketään toteuttamaan unelmiaan. ÄLKÄÄ tehkö lapsia kun ette voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan, ÄLKÄÄ ostako omakotitaloa koska on oltava valmis muuttamaan työn perässä ympäriinsä.... tuo tekopyhyys pyyhkii vielä virneen monen ihmisen naamalta. Olen tämän ennenkin sanonut ja sanon taas: lopun alkua eletään..
Mikä on se paikkakunta, jossa ihmisille on oikeita (!) töitä? Kaikki vaahtoavat tästä fantasiapaikkakunnasta, mutta kukaan ei kerro, mikä se on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on todettava kun näitä harvojen "aktiivimallin" puolustajien puheenvuoroja täällä lueskelee, että on tosiaan lyhytnäköistä, ylimielistä, harhaista ja masentavaa kuultavaa.
Aktiivimallin puolustajilla on narsistinen persoonallisuushäiriö. Heillä ei ole muuta sisältöä elämässään, kuin hankkia itselleen näennäistä arvoa lyttäämällä muut, etenkin kaikkein heikoimmat.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva muuttaminen paikkakunnalta toiselle alkaa ahdistamaan jossakin vaiheessa. Nuorena muutin 500 km päähän opiskelemaan ja sen jälkeen olen muuttanut työn perässä monta kertaa. Jossakin vaiheessa sitä alkaa kaipaamaan pysyvyyttä, omaa perhettä ja ”juuria”.
Sama havainto täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi muutin (töiden perässä!) pois suomesta. Käsittämätöntä tämä ajattelu, että "minä saan asua missä haluan mutta joku muu sen maksaa". Me maksajat vaan on alettu enenevässä määrin muuttamaan muualle, siinäpä huudatte oikeuksienne perään kun maksajat alkaa käydä vähiin.
No, onneksi tuota työvoimareserviä tässä maassa riittää, vain vaivaiset 500 000 ihmistä. Eiköhän sieltä löydy tekijät teidän lähteneiden tilalle. Vähenee se työttömyyskin samalla. Eli tilanne on hyvä molemmille. Te saatte toivomanne hyvän elämän siellä ulkomailla ja työttömyys vähenee täällä Suomessa. Ette te nimittäin korvaamattomia ole, ette todellakaan. Kukaan ei ruikuta perään, vaikka te sitä ilmeisen kovasti haluatte ja toivotte.
Mummoni sanoin, kyllä jäävä keinot keksii jos menijällä evähät riittää.
Eli et tunne käsitettä aivovuoto ja mitä ongelmia se aiheuttaa. Ihan vinkkinä: mieti miten maalle käy, jos ne viitseliäimmät häipyvät ja vain laiskat jäävät.
EK on tosi pitkään jo viestitellyt siitä, että suomalaista työvoimareserviä ei voida hyödyntää, koska sillä on turhia sidonnaisuuksia - kuten esimerkiksi omistusasunto.
Duunareiden pitäisi kai asua jossain vartioidussa parakkikylässä, josta firmat voisivat valkata tekijöitä kokeiluihinsa tarpeittensa mukaan.
Tosin vieläkin halvemmaksi tulisi, jos ei olisi edes sitä parakkia vaan reservi asuisi siltojen alla odottamassa ottajaansa.
Sitähän täällä jo joku ehdotti.
Ensin sanotaan että työttömät muuttakaa maalta kaupunkiin, ei siellä maalla töitä ole tai jos siellä välttämättä haluaa asua niin pitäisi katkaista tuet. Hommatkaa itse ruokarahanne.
Sitten sanotaan että työttömät muuttakaa kaupungista maalle halpoihin asuntoihin, tai jos välttämättä pitää kaupungissa kalliisti asua niin pitäisi katkaista tuet. Hommatkaa itse vuokrarahanne.