Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa mistä tunnistaa alkoholin suurkuluttajan

Vierailija
02.01.2018 |

Eli miten esim salaa runsaan alkoholin käytön? Mitä käytöksestä voi päätellä, huomata? Entä miten nopeasti määrät kasvaa? Mitä oireita voi olla? Entä miten nopeasti vaikuttaa elämään, esim. Ihmissuhteisiin,töissä käyntiin yms? Kaikki tieto tervetullutta.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

paihdelinkki.fi. Lue sieltä. Ei täältä kannata mitään oikeaa tietoa kysellä.

Vierailija
2/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mistään

Eikä suurkuluttaja salaa mitään. Ei ole kyse riippuvuudesta.

Eikä määrät välttämättä mitenkään kasva.

Sinulla on käsitteet sekaisin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli miten esim salaa runsaan alkoholin käytön? Mitä käytöksestä voi päätellä, huomata? Entä miten nopeasti määrät kasvaa? Mitä oireita voi olla? Entä miten nopeasti vaikuttaa elämään, esim. Ihmissuhteisiin,töissä käyntiin yms? Kaikki tieto tervetullutta.

1) tyhjiä viinapulloja ympäri kämppää (olut tölkkejä ei lasketa)

2) on päissään herätessään ja alkaa heti uuteen nousuun

3) lainaa rahaa, kun kelan tuet ei riitä viinaan

4) haisee pahalle

5) eiköhän noilla jo alkuun pääse....

Vierailija
4/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä vastaa 20 vuotta suurkuluttanut nainen.

Ei huomaa välttämättä mistään, ellei sitten vanhan viinan hajusta töissä aamuisin jos ei osaa arkisin tissutella tarpeeksi rauhallisesti. Mutta kaikki muut oireet, esim. naaman punoitus, pyöreys jne voivat johtua myös muusta kuin alkoholista joten ei sellaisista voi varmaa päätelmää tehdä. 

Määrät ei välttämättä kasva koskaan. Itse olen juonut koko ajan sen samat 20-30 annosta viikossa. Tissuttelutyyliin. Tunnen tosi paljon kaltaisiani joilla on tietty suurkulutukseksi laskettava perustaso, mutta ei he siitä enempää ala käyttämään vuosien myötä eikä sen syvemmin alkoholisoidu.

Itselläni ei ole vaikuttanut työssäkäyntiin, ihmissuhteisiin eikä mihinkään kielteisesti, siksi motivaatiota vähentää onkin kovin vähän. Terveysriskit ei jaksa tarpeeksi motivoida, kun ovat sellaisia että voi olla että tulee voi olla että ei, ja toisaalta voi tulla vaikkei joisikaan. 

Vierailija
5/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) tyhjiä viinapulloja ympäri kämppää (olut tölkkejä ei lasketa)

2) on päissään herätessään ja alkaa heti uuteen nousuun

3) lainaa rahaa, kun kelan tuet ei riitä viinaan

4) haisee pahalle

5) eiköhän noilla jo alkuun pääse....

Mutta ei päde kuin kovimpiin suurkuluttajiin tai suoranaisiin alkoholisteihin. Tässä maassa on paljon, paljon, sukupuolensa virallisen suurkulutuksen rajan yli käyttäviä ihmisiä, jotka käy töissä, tienaavat jopa hyvin, ovat päivät aina selvin päin, siivoavat kämppänsä ja palauttavat tyhjät pullot. Moni on ns. tissuttelija joka iltaisin ottaa muutaman ja harvoin juo edes kännejä, varsinkin naisista.

Tästä tuli mieleen kirja jonka luin jokunen vuosi sitten, sen oli kirjoittanut lääkäri Juhani Seppänen ja sen nimi oli "Selvästi juovuksissa". Hän kertoi siinä juoneensa ties kuinka kauan sixpackin isoja kaljoja joka ilta. Silti hän hoisi lääkärinhommansa, kirjoitti pari kirjaa, harrasti juoksemista. Tuskinpa kukaan olisi arvannut suurkuluttajaksi jos ei mies olisi itse asiasta kirjaa kirjoittanut.

Vierailija
6/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen suurkuluttaja. Tein eilen päihdelinkin testin, tosin sain lepposat pisteet, koska en ole kiukkuinen ja pystyn hoitamaan duunini jne.

Ehkä mut tunnistaa siitä, että olen vatsakas ja ostelen juomia runsaasti. Tissuttelen pari kolme kertaa viikossa koneella (yht. 40 annosta). Viime viikolla kumppanin kanssa aiheesta juttelin ja hän sanoi, ettei pidä mua alkoholistina. Hän ei käytä päihteitä ollenkaan. Mä en räyhää, en kiukuttele, hoidan juttuni...

Pienimuotoinen morkkis on alkanut hiipimään viimisen puolen vuoden aikana. Ehkä sitä voisi elämässä olla muutakin.. Olen harrastusta vailla, niin ei tulis juotua niin paljon.

Vierailija
7/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salasuurkuluttaja voi olla hiirimäisen huomaamaton habitukseltaan. Katso tarkemmin: pälyilevä katse, veltto väsähtänyt iho, kulahtanut, välinpitämätön olemus. Hänen on pakko liikkua aika paljon yksinään, jos kukaan ei tiedä juopottelusta. Alkossa on käytävä, eikä kukaan tuttu saa nähdä. Hän luultavasti ostaa pullonsa kaupungin toiselta puolelta.

Tällainen oli lukioaikaisen luokkakaverini yh-äiti. Kaveri seurusteli mun parhaan kaverin kanssa. Kerran pariskunta oli piilottanut bilepullon vaatekaapin pohjalle. Äiti löysi sen - ja joi. Paras kaverini kertoi mulle asiasta tympääntyneenä. "Se muija on ihan sieni". Tämä nainen oli äitini ystävä. Kun kerroin äidilleni, että nainen on alkoholisti, äitini suuttui eikä uskonut.

Vierailija
8/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin suurkuluttajan tuntee siitä, että hän juo runsaasti alkoholia.

Vierailija
9/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mistään. Sisuskaluista saattaa näkyä jos niitä pääset vilkaisemaan.Olin 20 vuotta suurkuluttaja. Join 12-20 olutta joka toinen päivä. Heti töistä tultua korkkasin ja nukahdin pöhnään. Töissä väsyneenä(ei ollut ihmisten henget kyseessä onneksi). Ulospäin siisti normaali saliakin harrastava nelikymppinen jolla hoikka vartalo ja naama ei punota.

Vierailija
10/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mistään

taidat itse olla alkoholisti, joka kiistää päihdeongelmansa.

Vierailija
11/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salasuurkuluttaja voi olla hiirimäisen huomaamaton habitukseltaan. Katso tarkemmin: pälyilevä katse, veltto väsähtänyt iho, kulahtanut, välinpitämätön olemus. Hänen on pakko liikkua aika paljon yksinään, jos kukaan ei tiedä juopottelusta. Alkossa on käytävä, eikä kukaan tuttu saa nähdä. Hän luultavasti ostaa pullonsa kaupungin toiselta puolelta.

Ehkä jollain pienillä paikkakunnilla täytyy tuollaista harrastaa. Itse asun Helsingissä ja ostan suurkuluttamani kaljat ihan vaan lähikaupasta. Ei siellä ketään minulle tuttuja ole, kuten ei koko kaupungissa muita kuin työkaverit, ja niitä ei asu samalla alueella kuin minä. Se taas ei kiinnosta pätkääkään mitä joku Alepan kassa ajattelee alkoholinkäytöstäni. 

Vierailija
12/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä käsitteet?

Ap

Vierailija
13/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten on paljon?

Ap

Vierailija
14/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mistään

taidat itse olla alkoholisti, joka kiistää päihdeongelmansa.

Niin, no kaikki ei määrittele ongelmaksi sitä että käyttävät enemmän kuin suositukset sanoo. Moni ottaa ihan tietoisesti isomman juomisen terveysriskit, koska kokevat juomisen syystä tai toisesta niin palkitsevaksi, ja vähän haittoja aiheuttavaksi. 

Kun se ei ihan oikeasti kaikkia aja mihinkään yhä syvenevään rappioon. Eikä kaikki ole edes niitä yksinään tissuttelevia, vaan on paljon esim. kaupunkilaisia sinkkuja joiden elämään kuuluu baari-iltoja kaverien kanssa sen verran että suurkulutusrajat ylittyy. Mutta elämä on mukavaa, sosiaalista, töissä käydään, ei kärsitä kamalia darroja tms.

Vierailija
15/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että on aina välillä yllättäen poissa töistä "flunssan" tai "selkäkivun" vuoksi. Poissaolot ajoittuvat aina viikonlopun molemminpuolin. Ilmoitus saikusta tulee viestillä, ei koskaan puhelimella. Merkkiäkään sairastumisesta ei ole etukäteen. Töihin palatessaan on tärähtäneen näköinen, mutta flunssasta tai selkäkivusta ei ole tietoakaan. Näin meillä töissä johtoportaassa.

Vierailija
16/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi lihottaa. Laihtuminen ei onnistu. Isommassa porukassa on hyvä tarkkailla salajuopon toimintaa. Hän juo nopeammin eikä koskaan kieltäydy tarjouksesta. Hän houkuttelee muita aina jatkoille tai etkoille tai ylipäätään tilaisuuksiin jossa alkoholia käytetään. Käytös pysyy yleensä kasassa vaikka miten kova känni on, päällepäin ei huomaa. Viikonloppureissuilla olen huomannut että juoppo ei lähde kenenkään huonetoveriksi vaan haluaa olla yksin. Nämä havainnot siis naisjuoposta.

Vierailija
17/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että on aina välillä yllättäen poissa töistä "flunssan" tai "selkäkivun" vuoksi. Poissaolot ajoittuvat aina viikonlopun molemminpuolin. Ilmoitus saikusta tulee viestillä, ei koskaan puhelimella. Merkkiäkään sairastumisesta ei ole etukäteen. Töihin palatessaan on tärähtäneen näköinen, mutta flunssasta tai selkäkivusta ei ole tietoakaan. Näin meillä töissä johtoportaassa.

Tämä on taas niitä tapauksia joista tunnistaa jo aika pitkälle kulutuksessaan menneet, joilla todennäköisesti on jo ongelmia hallita käyttöään. Mutta tosi paljon on suurkuluttajia jotka ei ole alkoholin takia pois töistä, itse asiassa monelle se on kunnia-asia joka tavallaan oikeuttaa juomisen, että kun on aina työnsä hoitanut eikä koskaan ole töissä juovuksissa ollut.

Vierailija
18/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jollain pienillä paikkakunnilla täytyy tuollaista harrastaa. Itse asun Helsingissä ja ostan suurkuluttamani kaljat ihan vaan lähikaupasta. Ei siellä ketään minulle tuttuja ole, kuten ei koko kaupungissa muita kuin työkaverit, ja niitä ei asu samalla alueella kuin minä. Se taas ei kiinnosta pätkääkään mitä joku Alepan kassa ajattelee alkoholinkäytöstäni. 

Tämä nainen joi väkeviä. Sitä paitsi hän oli opettaja, maine ei saanut mennä. Asuinpaikka ja työpaikka oli lähekkäin. Ostarilla oli tarjolla vaara, että joku tuttu näkee ja alkaa ihmetellä tiuhoja Alkossa käyntejä.

Olin minäkin tyrmistynyt, kun ystäväni kertoi. Hän oli tiennyt jo jonkin aikaa, mutta pitänyt salaisuuden. Ja kulutusmäärät oli melkoiset. Mutta nainen ajoitti juomisen viikonloppuun, että oli taas maanantaina työkunnossa.

Olin loukkaantunut äidilleni, kun tämä ei uskonut mua. Mutta tavallaan ymmärrän häntä: jos kuulee, että ihminen joka käyttäytyy julkisesti kuin absolutisti, on alkoholisti joka vielä tyhjentää viskipullon kerralla, niin kai siitä on lupa yllättyä. Olisin silti suonut, että mietittyään asiaa äitini olisi uskonut sanani. En minä eikä ystäväni olisi tuollaista keksinyt. Eikä ystävän kundikaverillekaan ollut mukavaa, että vanhemmat oli eronneet ja molemmat juoppoja.

Ehkä arvaattekin, mikä tuosta kundikaverista tuli myöhemmin. Jep jep, alkoholisti.

Vierailija
19/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas niitä tapauksia joista tunnistaa jo aika pitkälle kulutuksessaan menneet, joilla todennäköisesti on jo ongelmia hallita käyttöään. Mutta tosi paljon on suurkuluttajia jotka ei ole alkoholin takia pois töistä, itse asiassa monelle se on kunnia-asia joka tavallaan oikeuttaa juomisen, että kun on aina työnsä hoitanut eikä koskaan ole töissä juovuksissa ollut.

Tämä pätee muhun. Lisäksi se, ettei mulla ole ongelmia lopettaa juomista. Edes lomilla. Voin helpostikin olla monta päivää selvinpäin ja sitten tissutella sen 10-15 annosta ja taas pari päivää ilman, mutta kuitenkin, että viikon sisään mahtuu 2-3 kolme päivää.

Töistä en ole ollut pois, eikä ole tarvettakaan ollut olla juomisen takia. Ehkä välillä on väsyneempi fiilis, mutta se lähtee kahvilla ja energiajuomalla. Skarppina olen ja tällingissä. En ole tietoinen haiseeko hengitys. On mulla purkkaa tai pastillia.

Se yksi tissuttelija tuolta ekalta sivulta.

Vierailija
20/76 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkuluttaja ja alkoholisti ovat eri asia. Monet juovat paljon olematta silti alkoholisteja.

Suurkuluttaja pystyy vähentämään juomista. Alkoholisti ei pysty vähentämään; hänen määränsä kasvavat ajan myötä, tai kuvioon tulee muita päihteitä (lääkkeet, kannabis tms.).

Itse olen alkoholisti, tosin raitis sellainen.

Tämä muistuttaa allergiaa: rapajuopot homma käynnistyy oitis, jos elimistööni pääsee viinaa tai muita päihteitä.