SILTA 4. ja viimeinen kausi alkaa tänään
1.1.2018 kello 22:00 alkaa Sillan neljäs kausi. Kyllä tätä onkin jo vajaa kolme vuotta odotettu. Luodaas tänne taas yhtä hyvä ketju kuin kolmoskaudesta, sitä oli vain niin upeaa seurata.
3. kauden keskustelu löytyy täältä, tunnelmaa nostattamaan: https://www.vauva.fi/keskustelu/4596893/ketju/silta_3_kausi
Myös kolmoskauden viimeiset jaksot ovat vielä nähtävissä areenassa.
Kommentit (2506)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan tuo jakso uusintanakin että jos se nyt jonkun on pakko tv:stä katsoa tai tallentaa niin ei muuta kun etsii milloin uusitaan ja katsoo/tallentaa silloin.
Uusinta-ajankohdan tv-lähetyksenä näkee myös Areenasta Sillan jakson kohdalta vaikka klippi ei blokkaukden vuoksi käynnistykään.
Meno aika uusavuton. Silti _tv-signaali_ ei näy ulkomailla.
Todellakin näkyy satelliitin välityksellä pitkälle Eurooppaan. Meillä näkyy kaikki suomalaiset kanavat.
Aijoo. Sopimus- ja tekijänoikeusrikkomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että Saga sai jotain tietoonsa jotain negatiivista Henrikistä. Kuten joku täällä jo kirjoittikin, ei ole Sagan tyylistä luovuttaa. Hän pitää korttinsa piilossa Henrikiltä.
Olisi televisiosarjahistorian suurimpia antikliimakseja jos Henrikin perheen tarina taputeltaisiin noihin Sagan sanoihin mitääneilöytynyteikälöydy. Veikkaan jotain koukkua mutta se on itselleni paha nakki koska Henrikhän on hyvis. Yksi vaihtoehto on, että Saga on jäljillä mutta pitää visusti huolen ettei Henrik lähde lahtaamaan epäiltyä vrt. Martin.
Hyvä pointti! Voi suojella Henrikiä kostonhimolta, jottei itse menetä Henrikiä (kuten menetti Martinin). Tässä tavallaan olisi sidos ekaan kauteen, ympyrä sulkeutuu.
Mutta viittaako tämä teoria siihen, että murhaaja/sieppaaja olisi Henrikin läheltä joku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen Sagan aborttia koska Saga ei valehtele ja ottaa asiat sanatarkasti. Jos Saga lupaa antaa lapsen Henrikille niin oletan että Saga ottaisi lupauksen/sovitun asian vakavasti. Esimerkiksi pöytien suhteen Saga otti säännöt vakavasti ja täsmälleen miten sovittiin.
Sagalle on tässä kirjoitettu elämän ensimmäinen tunnekuohu ja rakastuminen ja siihen liittyvää epärationaalista käyttäytymistä. Minusta Sagan reaktio oli niin rautalangasta väännetyn sagamainen että ei ole epäilystäkään, että mistään feikkaamisesta olisi kyse. Tässä on iso romanttinen kuvio kehitteillä jossa molemmat osapuolet lopulta löytävät toisensa.
Miten Henrik voi ikinä luottaa Sagaan?
Millainen tulevaisuus voi olla, kun toinen tekee mitä itseä sattuu huvittamaan ja kylmästi poikkeaa sovituista asioista?Henrik voi, jos hän ymmärtää perusteellisesti mitä Saga kertoi. Saga perusteli miksi hän teki mitä teki eikä valehdellut tai kaunistellut mitään. Henrik tuntuu ymmärtävän Sagan persoonallisuutta hyvin, joten tässä nousee kysymykseksi se, että rakastaako hän Sagaa riittävästi. Ymmärtääkö Henrik lopulta että lapsen valitsemalla hän todellakin olisi sulkenut ja kadottanut Sagan pois elämästään?
Vaikka rakastaisi maailman ääriin niin se ei tarkoita että pystyy tai pitäisi pystyä antamaan anteeksi Sagan teko. Kyllä Henrik varmasti sen pystyy ymmärtämään miksi Saga teki mitä teki mutta Henrik itse kuitenkin oli jo valinnut lapsen, hänelle oli ihan ok että pystyvät joskus tapaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että Saga sai jotain tietoonsa jotain negatiivista Henrikistä. Kuten joku täällä jo kirjoittikin, ei ole Sagan tyylistä luovuttaa. Hän pitää korttinsa piilossa Henrikiltä.
Olisi televisiosarjahistorian suurimpia antikliimakseja jos Henrikin perheen tarina taputeltaisiin noihin Sagan sanoihin mitääneilöytynyteikälöydy. Veikkaan jotain koukkua mutta se on itselleni paha nakki koska Henrikhän on hyvis. Yksi vaihtoehto on, että Saga on jäljillä mutta pitää visusti huolen ettei Henrik lähde lahtaamaan epäiltyä vrt. Martin.
Kyllä!
Tämä oli hyvä, en osannut ajatellakaan asiaa tältä kantilta.
Kyllä tässä sarjaa seuratessa aivot nyrjähtelee jatkuvasti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti! Voi suojella Henrikiä kostonhimolta, jottei itse menetä Henrikiä (kuten menetti Martinin). Tässä tavallaan olisi sidos ekaan kauteen, ympyrä sulkeutuu.
Mutta viittaako tämä teoria siihen, että murhaaja/sieppaaja olisi Henrikin läheltä joku?
Henrikin muuta perhettä esim vanhempia, sisaruksia ym ei ole koskaan valotettu sarjassa. Tommy näytti ihan Henrikiltä. Veli?
Veli tappoi Alicen ja tytöt. Mikäs tämän kauden "teema" olu? Perhesuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henrikin muuta perhettä esim vanhempia, sisaruksia ym ei ole koskaan valotettu sarjassa. Tommy näytti ihan Henrikiltä. Veli?
Samaa olen pohtinut. Henrikin läheisistä ei tiedetä mitään (?), vanhemmat, sisarukset, kaverit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsikirjoittajien mukaan 4. kauden teema on identiteetti.
Jokaisen hahmon voi rinnastaa tähän, jopa poliisipäällikön kipuilu leskenä on osa premissiä ”kuka minä olen?”
Miks Henrik laittoi sen jonkun isänpäiväkortin kehyksiin tai miksi se haluttiin tuoda esille.
Minustakin Tommy muistutti paljon Henrikkiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen Sagan aborttia koska Saga ei valehtele ja ottaa asiat sanatarkasti. Jos Saga lupaa antaa lapsen Henrikille niin oletan että Saga ottaisi lupauksen/sovitun asian vakavasti. Esimerkiksi pöytien suhteen Saga otti säännöt vakavasti ja täsmälleen miten sovittiin.
Sagalle on tässä kirjoitettu elämän ensimmäinen tunnekuohu ja rakastuminen ja siihen liittyvää epärationaalista käyttäytymistä. Minusta Sagan reaktio oli niin rautalangasta väännetyn sagamainen että ei ole epäilystäkään, että mistään feikkaamisesta olisi kyse. Tässä on iso romanttinen kuvio kehitteillä jossa molemmat osapuolet lopulta löytävät toisensa.
Millainen tulevaisuus voi olla, kun toinen tekee mitä itseä sattuu huvittamaan ja kylmästi poikkeaa sovituista asioista?Henrik voi, jos hän ymmärtää perusteellisesti mitä Saga kertoi. Saga perusteli miksi hän teki mitä teki eikä valehdellut tai kaunistellut mitään. Henrik tuntuu ymmärtävän Sagan persoonallisuutta hyvin, joten tässä nousee kysymykseksi se, että rakastaako hän Sagaa riittävästi. Ymmärtääkö Henrik lopulta että lapsen valitsemalla hän todellakin olisi sulkenut ja kadottanut Sagan pois elämästään?
Vaikka rakastaisi maailman ääriin niin se ei tarkoita että pystyy tai pitäisi pystyä antamaan anteeksi Sagan teko. Kyllä Henrik varmasti sen pystyy ymmärtämään miksi Saga teki mitä teki mutta Henrik itse kuitenkin oli jo valinnut lapsen, hänelle oli ihan ok että pystyvät joskus tapaamaan.
Henrik on tähän asti luullut että Saga ei halua kiinteää suhdetta ja on antanut Sagalle vapautta koska selvästi on ymmärtänyt että kahlitsemalla hän menettää Sagan. Hän itse kertoi tarvitsevansa Sagaa enemmän kuin Saga häntä. Se että Saga kertoi rakastavansa Henrikiä oli iso pommi joka jäi sen ensimmäisen pommin alle. Se että lapsi ei aina ole se ykkösvalinta on tabu ja tällaisella vauvapalstalla varmasti kauhistuttavalta tuntuva asia.
Vierailija kirjoitti:
Miks Henrik laittoi sen jonkun isänpäiväkortin kehyksiin tai miksi se haluttiin tuoda esille.
Saga sanoi ettei pääse perheen tutkinnassa eteenpäin ja Henrik sanoi että hänen täytyy kai päästä asian yli. Muisteli tyttöjään ja halusi luoda jonkun muiston, kun ne kaulakorutkin vietiin?
Veikkaan, että Tommy on henkilö, joka osoittautuu syylliseksi Alicen ja tyttöjen katoamiseen.
Ja on myös tehnyt ainakin osan tämän kauden murhista.
Vierailija kirjoitti:
Tähän sekä muihin aiempiin arveluihin perhesuhteista. Kuka muistaa kuinka puskista tuli aikanaan Sagan läheiset? Pidän varteenotettavana vaihtoehtona, että Tommy olisi Henrikin veli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veli tappoi Alicen ja tytöt. Mikäs tämän kauden "teema" olu? Perhesuhteet.Käsikirjoittajien mukaan 4. kauden teema on identiteetti.
Jokaisen hahmon voi rinnastaa tähän, jopa poliisipäällikön kipuilu leskenä on osa premissiä ”kuka minä olen?”
Tässä on onnistuttu hyvin. Ollaan täällä keskustelussa hiukan hukassa jopa päälinjojen suhteen. Emme tiedä tekijää emmekä motiiveja. Emme tiedä oikein kenenkään henkilön olemusta akselilla hyvyys ja pahuus. Jopa pienen lapsen juhlissa oli outo paha viba.
Silti kausi on ollut hiukan puiseva jopa saksalaisen poliisisarjan oloinen. Olen sama kommentoija joka tuolla joskus kaipasi mysteeriaineksia. Toivottavasti niitä pengotaan väistämättä vielä loppupuoliskon jaksoissa.
On täysin Sagan toiminnan vastaista lopettaa Henrikin kadonneen perheen tutkinta ja yhdellä lauseella paketoida koko juttu.
”Ei löydy eikä tule löytymäänkään. Case closed.”
Pakkomielteinen, perfektionistinen Saga ei pystyisi tekemään mitään tällaista.
Siksi onkin selvää, että jotakin ikävää on tutkinnan aikana noussut Sagan tietoisuuteen. Ehkä Henrikistä, ehkä Henrikin kadonneesta perheestä, ehkä Henrikin lapsuudenperheestä. Ehkä Alicen työkaverit ovat paljastaneet perheen menneisyydestä ikäviä asioita ja itseään, Henrikiä ja parisuhdettaan suojellakseen, Saga on päättänyt olla kaivamatta enempää ettei menetä Henrikiä samalla tavalla kuin Martinin aikoinaan.
Samaan kuvioon liittyy jotenkin myös Sagan äkillinen aborttipäätös joka saattaa olla vain Henrikin testaamista. Joka tapauksessa tämä Sagalle valjennut asia on aiheuttanut senkin.
Mitä Sagalle on tutkinnan aikana paljastunut, se on nyt ”se” kysymys johon toivottavasti saadaan vastaus tulevissa jaksoissa.
En usko, että Kevin on syyllinen murhiin tai Henrikin perheen kohtaloon, on ollut jotenkin "liian" epäilyttävä hahmo alusta alkaen. Luulen, että katsojilta vedetään jollain tapaa matto alta ja Kevin saattaa liittyä jollain tavalla tapauksiin, mutta ei tekijänä. Tuntuisi oudolta, jos tälläkin kaudella keskiössä olisi isä (Tommy?)-poika-kuvio, kuten aiemmassa.
Murhaaja/t tuntuvat siis kostavan uhrien läheisille näiden pahoista teoista, ja epäilen, että hyvisten kylä liittyy niihin vahvasti, taustalla on joku laajempi kuvio ja missio kuin jonkun yksilön kostoretki. Olisi tosi tylsää, jos esim. Henrik paljastuisi perhesurmaajaksi. Mutta voisiko tekijä kostaa esim. Herikille jonkun tämän pahan teon (esim. ollut "huono" isä/puoliso, sössinyt Tommyn rikostutkinnassa)? Silloin Saga olisi vaarassa Henkan läheisenä, ja tällainen kuvio tietty toisi lisäkierroksia heidän välilleen, rakkautta pitäisi taas punnita uudelleen jne., Henkka joutuu ehkä tiukassa paikassa valitsemaan Sagan ja perheensä välillä. Henrik paljastuu joksikin muuksi kuin yksioikoisen hyväksi, mutta en voi uskoa että hän olisi murhannut perhettään, jotain muuta tulee vielä esiin.
Jännää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henrik on tähän asti luullut että Saga ei halua kiinteää suhdetta ja on antanut Sagalle vapautta koska selvästi on ymmärtänyt että kahlitsemalla hän menettää Sagan. Hän itse kertoi tarvitsevansa Sagaa enemmän kuin Saga häntä. Se että Saga kertoi rakastavansa Henrikiä oli iso pommi joka jäi sen ensimmäisen pommin alle. Se että lapsi ei aina ole se ykkösvalinta on tabu ja tällaisella vauvapalstalla varmasti kauhistuttavalta tuntuva asia.
Voi pyhä Saga sentään, kyllähän Henrik aika selväksi teki mikä oli valinta riippumatta siitä että Saga selitti rakastavansa.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että Kevin on syyllinen murhiin tai Henrikin perheen kohtaloon, on ollut jotenkin "liian" epäilyttävä hahmo alusta alkaen. Luulen, että katsojilta vedetään jollain tapaa matto alta ja Kevin saattaa liittyä jollain tavalla tapauksiin, mutta ei tekijänä. Tuntuisi oudolta, jos tälläkin kaudella keskiössä olisi isä (Tommy?)-poika-kuvio, kuten aiemmassa.
Murhaaja/t tuntuvat siis kostavan uhrien läheisille näiden pahoista teoista, ja epäilen, että hyvisten kylä liittyy niihin vahvasti, taustalla on joku laajempi kuvio ja missio kuin jonkun yksilön kostoretki. Olisi tosi tylsää, jos esim. Henrik paljastuisi perhesurmaajaksi. Mutta voisiko tekijä kostaa esim. Herikille jonkun tämän pahan teon (esim. ollut "huono" isä/puoliso, sössinyt Tommyn rikostutkinnassa)? Silloin Saga olisi vaarassa Henkan läheisenä, ja tällainen kuvio tietty toisi lisäkierroksia heidän välilleen, rakkautta pitäisi taas punnita uudelleen jne., Henkka joutuu ehkä tiukassa paikassa valitsemaan Sagan ja perheensä välillä. Henrik paljastuu joksikin muuksi kuin yksioikoisen hyväksi, mutta en voi uskoa että hän olisi murhannut perhettään, jotain muuta tulee vielä esiin.
Jännää
En usko, että murhaaja kostaa heidän pahojen tekojen tähden, vaan motiivi on henkilökohtainen. Liittynee murhaajalle tärkeän ihmisen menettämiseen ja murhattujen läheiset saavat nyt tuta, miltä se tuntuu. Murhattujen läheiset ovat olleet osa sitä prosessia, miksi näin on käynyt.
Kysymys kuuluu, tiedämmekö jo tämän ihmisen, joka on menettänyt kaikista rakkaimman/ tärkeimmän elämässään?
Asekauppias sanoi kuulustelussa, että Leonoran tappaja kuolee, kukaan ei voi suojella häntä. Aika kovin sanottu mieheltä, joka istuu käsiraudoissa kuulusteluhuoneessa.
Kuka tuntee menetyksestään samanlaista vihaa kun asekauppias? Minulle tulee mieleen vain yksi: Sagan äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää
En usko, että murhaaja kostaa heidän pahojen tekojen tähden, vaan motiivi on henkilökohtainen. Liittynee murhaajalle tärkeän ihmisen menettämiseen ja murhattujen läheiset saavat nyt tuta, miltä se tuntuu. Murhattujen läheiset ovat olleet osa sitä prosessia, miksi näin on käynyt.
Kysymys kuuluu, tiedämmekö jo tämän ihmisen, joka on menettänyt kaikista rakkaimman/ tärkeimmän elämässään?
Asekauppias sanoi kuulustelussa, että Leonoran tappaja kuolee, kukaan ei voi suojella häntä. Aika kovin sanottu mieheltä, joka istuu käsiraudoissa kuulusteluhuoneessa.
Kuka tuntee menetyksestään samanlaista vihaa kun asekauppias? Minulle tulee mieleen vain yksi: Sagan äiti.
Yksi kehitelmä. Henrikin bongaama "Tommy" on ollutkin rikoksen uhri. "Tommyn" rakas on kostaja. "Tommyn" rakas voi olla nainen, mutta kun pahisklovni on kuitenkin mies niin heitetään veikkaus. "Tommy" on homofobisen rikoksen uhri menneiltä vuosilta.
Entä jos Henrik onkin saanut selville perheensä kohtalon ja on kaiken takana? Tommy on harhautusta.
Henrik voi, jos hän ymmärtää perusteellisesti mitä Saga kertoi. Saga perusteli miksi hän teki mitä teki eikä valehdellut tai kaunistellut mitään. Henrik tuntuu ymmärtävän Sagan persoonallisuutta hyvin, joten tässä nousee kysymykseksi se, että rakastaako hän Sagaa riittävästi. Ymmärtääkö Henrik lopulta että lapsen valitsemalla hän todellakin olisi sulkenut ja kadottanut Sagan pois elämästään?