Siis käykö aktiivimallissa esim. avoimessa suoritettu kurssi?
Siinäpä siis kysymys. Eli jos suorittaa omarahoitteisesti opintoja avoimessa yliopistossa niin täyttyvätkö aktiivimallin vaatimukset? Tai jos kertaa esim. kieliä opistossa? Vai kelpaavatko vain työkkärin omat kurssit? Vai onko tästä vielä päätöstä edes?
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi vain älyttömältä että jos itse on valmis kurssista maksamaan niin se ei täyttäisi vaatimuksia. Esim kielen opiskelusta voi oikeasti olla hyötyä työmarkkinoilla.
Avoimessa yliopistossa opiskelu voidaan katsoa päätoimiseksi vaikka et saisi Kelalta siihen opintotukea. Kela katsoo sinut osa-aikaiseksi ja te-toimisto kokoaikaiseksi opiskelijaksi. Te-toimisto voi lakkauttaa tämän vuoksi työttömyysetuuden.
Tämä on taas työkkäriltä ihan terveen järjen vastaista. Itse olen lukenut oikeustiedettä n. 50 opintopisteen edestä töiden ohella, mikä on kummasti auttanut minua työssäni ja parantanut palkkaakin. Luulisi nyt viimeisimmän tiedon auttavan työllistymäänkin, mutta ei, istu vaan työkkärin mielestä kotonas??
Itse virassa eikä voi kun ihmetellä tätä saakelin tyhmää byrokratiaa...Työttömyysturvalaissa on pykälä, jonka mukaan voit jatkaa työssä ollessasi aloittamiasi opintoja ja saada työttömyyskorvausta. Laissa sanotaan jokseenkin selvästi se, että sillä on osoitettu, että opiskelu ei estä kokoaikatyötä.
En tiedä, milloin te-toimistojen väestä niin suuri osa on alkanut olla korkeakoulutettua. Vielä viime vuosisadan viimeisinä vuosina johtajaksi kelpasi merkonomi, kun oli talon korkeimmin koulutettu.
Merkonomi kelpasi johtajaksi, kun sillä on munat (jonkinlaiset). Ne maisterit on voittopuolisesti naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri estää olemasta aktiivinen ja samalla vaatii aktiivisuutta. On kyllä tehty työttömänä oleminen harvinaisen hankalaksi.
Uskoisin, että parempaan lopputulokseen päästäisiin ihan pelkkää järjetöntä sääntelyä ja kyttäämistä purkamalla. Melko yli-ihmisiä pitää työkkärin virkailijoidenkin olla, jos pystyvät muka ihan oikeasti jokaisen korkeakoulutetunkin kohdalla tietämään, millainen omaehtoinen opiskelu juuri kyseisen henkilön työllisyyttä edistää.
Aktiivimalli ei ole työkkärin asia, siitä vastaavat kassat ja Kela. Turha syyttää työkkäriä jostain sellaisesta, mikä ei kuulu heille lainkaan.
Kassat ja Kela eivät vastaa yhtään mistään muusta kuin maksamisesta TYÖKKÄRIN LAUSUNNON MUKAAN. Surullista, että suuri osa työkkärin virkailijoista on merkonomitasoa. Hyvin harvoilla on mitään käsitystä yliopisto-opinnoista.
Kyllä huomaa, että monet tähän ketjuun kirjoittaneet eivät (vielä) ole olleet työttöminä eivätkä ole hakeneet työttömyyskorvausta.
Kerron salaisuuden: tästä ei anneta lausuntoa! Jos olet vaikka työnhakuvalmennuksessa, saat siltä ajalta maksavan lausunnon, jonka mukaan olet palvelussa tietyn ajan. Siitä kela tai kassa voi katsoa, miten kävi aktivoitumisen. Mutta työkkäri ei anna mitään lausuntoja siitä, oletko ollut töissä tai oikeuttaako joku tekosi sen, että etuuttasi ei vähennetä.
88% työkkärin virkailijoista on tilastojen mukaan suorittanut korkeakoulututkinnon. He osaavat lukea STM:n ohjeet (jaettu tiedoksi perjantaina) ja niiden avulla ohjaavat kysyjät maksajan luokse.
Näinköhän osaa, oon saanut joskus 3kk karenssin kun kieltäydyin 5 pvän työnhakukurssista koska ne oli jo sovittu työpäiviksi. Nollasopparilaiset kun lasketaan työttömiksi.
Eli eiköhän nämä mielivaltaiset päätökset jatku edelleen.Voi herran jestas. Valititko päätöksestä? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi 0-tuntisopparilaiset on työttömiä kun hehän voivat saada koska ja milloin tahansa työkomennuksen. Tänään ilmoitetaan että huomenna töihin. Lähde siinä mihinkään kurssille. Sitä paitsi eikö työssäolo aina mene kurssien ym. edelle kun vähentää päivärahan eli verovarojen käyttöä. Ei voi todellakaan olla kovin fiksu tuon päätöksen tekijä. Laitoitko palkkatodistuksen selvitykseen mukaan.
Laitoin, jossa näkyi työpäivät ja työtunnit, 8h/pvä. Ne oli jo sovittu työpäiviksi, kun sain tiedon kurssista, tosi lyhyellä varoitusajalla. Otin yhteyttä heti työkkäriin kun sain tiedon kurssista, ja jo silloin sanottiin ettei kurssista voi kieltäytyä tai tulee karenssi.
Päätin töiden jatkumisen kannalta olla perumatta työpäiviä vuoden kiireisimpään aikaan, vaikka ehkä saisinkin karenssin ja 3kk karenssi tuli. Kirjoitinkin tuohon jo aiemmin kommentin kuinka perustelin asiaa ja lähetin siis kaikki mahdolliset "todisteet" työpäivistä ja valitin päätöksestä mutta ei auttanut.Tämä jos mikä todistaa työttömien kyykytyksen siis teet töitä ja ohitat jonkun höpöhöpö työnhakukurssin koska olet jo töissä niin 3 kk karenssi napsahtaa. Että se siitä verovarojen tuhlautumisesta työttömiin ja joo kyllä olit aivan kauhea työttömyysetuudella oleva luuseri-loisija kun ihan töihin halusit sen työnhakukurssin sijaan 🤣🤣
Älkää nyt hyvät ihmiset tätä uskoko! Ei mene näin lain mukaan, työ menee työnhakuvalmennusten edelle!
No niin kuule luulin minäkin, kun siinä kurssillemääräys paperissa luki, että poissa voi olla "hyväksyttävästä syystä". Loppujen lopuksi sairasloma olisi ilmeisesti sellainen ollut.
Se, ettet sinä ole saanut mielivaltaisia päätöksiä työkkäristä, ei tarkoita etteikö niitä tehtäisi.
Koska 0-sopparilainen on "virallisesti" työtön työnhakija, ja joillakin ei niitä tunteja ole, niin tässä ilmeisesti tulkittiin asia niin että koska olen "virallisesti" työtön työnhakija, niin minulla on velvollisuus kurssille osallistua. Tai mistä minä tiedän, jotain tilastokikkailua?
Ehkä se tosiaan tilastokikkailua oli, ja siinä oli joku kikka jota me maallikot emme ymmärrä.
Se on ainakin fakta, että aloitetun kurssin saa keskeyttää hyväksyttävästi syystä, ja työpaikka avoimilla markkinoilla on AINA hyväksyttävä syy keskeyttää kurssi tai irtisanoutua määräaikaisesta palkkatukityöpaikasta tai muusta toimenpiteestä.
Tämä on varma tieto, koska olen itse ollut allekirjoittamassa niitä sopimuksia.
Riippuu siitä kuinka monta opintopistetta/kk sinulla kertyy opintoja. Itse olen opiskellut nyt avoimessa ravitsemustieteen perusopintoja ja työkkäri katsoi ne sivutoimisiksi, koska opintopisteitä kertyy niin vähän, joten saan edelleen työmarkkinatukea. Jos opintopisteet yrittävät tietyn rajan silloin opinnot katsotaan päätoimisiksi ja joko työmarkkinatuki lakkautetaan tai sitten saat sovittua työkkärin kanssa, että opinnot tukevat työllistymistä tai johtavat uuteen ammattiin ja he antavat luvan päätoimiselle opiskelulle tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi vain älyttömältä että jos itse on valmis kurssista maksamaan niin se ei täyttäisi vaatimuksia. Esim kielen opiskelusta voi oikeasti olla hyötyä työmarkkinoilla.
Avoimessa yliopistossa opiskelu voidaan katsoa päätoimiseksi vaikka et saisi Kelalta siihen opintotukea. Kela katsoo sinut osa-aikaiseksi ja te-toimisto kokoaikaiseksi opiskelijaksi. Te-toimisto voi lakkauttaa tämän vuoksi työttömyysetuuden.
Tämä on taas työkkäriltä ihan terveen järjen vastaista. Itse olen lukenut oikeustiedettä n. 50 opintopisteen edestä töiden ohella, mikä on kummasti auttanut minua työssäni ja parantanut palkkaakin. Luulisi nyt viimeisimmän tiedon auttavan työllistymäänkin, mutta ei, istu vaan työkkärin mielestä kotonas??
Itse virassa eikä voi kun ihmetellä tätä saakelin tyhmää byrokratiaa...Työttömyysturvalaissa on pykälä, jonka mukaan voit jatkaa työssä ollessasi aloittamiasi opintoja ja saada työttömyyskorvausta. Laissa sanotaan jokseenkin selvästi se, että sillä on osoitettu, että opiskelu ei estä kokoaikatyötä.
En tiedä, milloin te-toimistojen väestä niin suuri osa on alkanut olla korkeakoulutettua. Vielä viime vuosisadan viimeisinä vuosina johtajaksi kelpasi merkonomi, kun oli talon korkeimmin koulutettu.
Merkonomi kelpasi johtajaksi, kun sillä on munat (jonkinlaiset). Ne maisterit on voittopuolisesti naisia.
Tämä oli totta vielä 1990-luvulla. Sittemmin ainakin erään toimiston johtajaksi tuli maisteri (nainen) kun kaikki johtajien paikat menivät hakuun. Se nainen oli kouluttautunut maisteriksi merkonomin alaisena työkkärivirkailijana.
Nyt on sitten huomattu, että Kelan tukea saavista puolelta leikataan tukia.
Varmaan tämä on mainittu useampaan kertaan tässäkin ketjussa, että suurin ongelma koko aktiivimallissa on se, että vain työkkärin omat toimenpiteet hyväksytään. Ei siis riitä, jos opiskelee, osallistuu talkoisiin ja juoksee yhtenään työhaastatteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain työkkärin kanssa sovitut kelpaavat, jokainen katsotaan erikseen. Esim. minun jatko-opiskeluani KTK->KTM ei katsota työllisyyttä edistäväksi, kun olen yli 50-vuotias. Eli leikkuri heilahtaa.
Kyseessähän on ikäsyrjintä, kai valitit asiasta?
Ikäsyrjintä sallitaan Suomessa.
Työttömyysturvalaissa on pykälä, jonka mukaan voit jatkaa työssä ollessasi aloittamiasi opintoja ja saada työttömyyskorvausta. Laissa sanotaan jokseenkin selvästi se, että sillä on osoitettu, että opiskelu ei estä kokoaikatyötä.