Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoinen ja raskaana. Kannattaako laihduttaa?

Vierailija
01.01.2018 |

Kumpi on vaarallisempaa vauvalle? Ylipaino vai laihdutus?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pari ylipainoista äitiä tiedän jolle on tehty hätäsektio ylipainon takiA

Vierailija
2/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ylipainoa on? 

Jos paljon, niin paino ei saa nousta raskauden aikana. Pidät vain huolta monipuolisesta ruokavaliosta. 

Jos vähän, niin alita painonnousun suositukset. Eli esim. kuusi kiloa painonnousua on ok. 

Varmasti saat neuvolasta ihan tarkat määritelmät ja ohjeet tähän. 

Taas tulee tuntu provosta, mutta eipä ole ensimmäinen kerta... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata laihduttaa, vaan elää terveellisemmin kuin ennen. Ei haittaa vaikka paino hieman putoaisi raskausaikana jos se johtuu siitä, että liikkuu säännöllisesti ja syö terveellisesti.

Vierailija
4/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en laihduttanut mutta söin kyllä terveellisesti. Herkut pois ja paljon kasviksia. Raskauskiloja tuli 3, ja kun kotiuduin vauvan kanssa niin painoin 7kg vähemmän kuin ennen raskautta.

Sokeritasapaino on tärkeä, paljon tärkeämpää kuin se mitä vaaka näyttää.

Vierailija
5/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä pitää paino samassa. Eli kun synnytät tulet painamaan noin 10kg vähemmän, kuin ennen raskautta, koska vauva istukka ja nesteet painaa noin 10kg. Älä laihduta. Ei kaikki ylipainoiset saa raskausdiabetestä. Yleensä rd on sukurasite, eli hoikatkin saattaa sairastua siihen.

Vierailija
6/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos paljon, niin paino ei saa nousta raskauden aikana. Pidät vain huolta monipuolisesta ruokavaliosta. 

Jos vähän, niin alita painonnousun suositukset. Eli esim. kuusi kiloa painonnousua on ok. 

Eikö täällä mitään aloitusta voi tehdä ilman, että haukutaan provoksi? 😓 Ylipainoa on reippaasti, n. 30-40kg. Huolettaa oikeasti.

Vierailija
7/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö täällä mitään aloitusta voi tehdä ilman, että haukutaan provoksi? 😓 Ylipainoa on reippaasti, n. 30-40kg. Huolettaa oikeasti.

Noin vaikealla ylipainolla saat kyllä neuvolasta ohjeet, noudata niitä ennemmin kuin nettipalstojen vinkkejä.

Vierailija
8/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli bmi raskauden alussa 35. Neuvolassa sanottiin, että laihduttaminen ei ole suositeltavaa mutta painon nousu olisi hyvä pitää maltillisena. Sokerit oli kunnossa koko raskauden ajan, kuten myös muut veriarvot. Ei myöskään tullut raskausmyrkytystä tai muitakaan ongelmia. Paino nousu minulla 12 kiloa, enemmän kuin mitä halusin mutta parempaan en pystynyt. Asioista stressaaminen lienee vahingollisempaa vauvalle kuin äidin ylipaino. En halua puolustella lihavuuttani mutta siinä vaiheessa kun on raskaana, ei asialle enää kovin paljoa pysty tekemään.

Vierailija
9/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-40kg on niin paljon ylipainoa, että siitä luulisi tippuvan ihan itsekseen kun vaan alkaa syömään terveellisemmin, ei tarvi varta vasten "laihduttaa". Ruokarytmi säännölliseksi, tavallista kotiruokaa. Syö kasviksia, kuitua, proteiinia. Vältä sokeriherkkuja ja kaloripitoisia juomia. Kyllä pitäisi tippua painoa ja vauvakin saa parempia ravinteita. Mitään todella radikaalia himourheilua tai erikoisdieettiä ei kannata aloittaa, mutta kannattaa kyllä ehdottomasti pyrkiä terveellisempiin valintoihin arjessa. Teidän molempien vuoksi :)

Vierailija
10/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli raskauden alkaessa ylipainoa n. 40kg. Neuvolassa sanottiin että paino ei saisi nousta paljon ja painoni nousi raskauden aikana kaksi kiloa ja mulle tuli myös raskausdiabetes sillon piti noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota ja kaloreita sai tulla n.1800/päivä. Loppu raskaudessa noudatin todella tiukkaa hiilihydraatitonta ruokavaliota kun en halunnut käyttää lääkkeitä. Söin vaan vihreitä kasviksia ja lihaa kun kaikista muista nousi sokerit. Painoni nuosi kaksi kiloa raskauden aikana ja sen jälkeen olin 10kg kevyempi kuin ennen raskautta ja synnytin kiirreellisellä sektiolla terveen 3,3 kiloisen tytön.

Vierailija
11/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ylipainoinen odottaja ja aloin noudattaa rd-ruokavaliota sokerirasituksen jälkeen.

Pienemmän kalorimäärän mukaan, eli syön vain sen verran ettei ole nälkä enkä niin, että kun ohjeessa on yksi-kaksi leipää niin väkisin mättäisin sen toisenkin levän vaikkei olisi nälkäkään.

Paino ei ole noussut lainkaan ja sokerit ei ole ylittynyt kertaakaan, suosittelen.

Synnytyksen kannalta olisi hyvä olla fyysisesti myös kohtalaisessa kunnossa joten mahdollisuuksien mukaan kävelyä tai uintia suosittelen myös.

Vierailija
12/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, voi miksi ylipainoiset hankkiutuvat paksuksi ja vaarantavat lapsensa hengen? Laihduttakaa ensin itsenne normaalipainoisiksi!

Vierailija
13/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi, voi miksi ylipainoiset hankkiutuvat paksuksi ja vaarantavat lapsensa hengen? Laihduttakaa ensin itsenne normaalipainoisiksi!

Ihanaa, että saatiin tänne täydellinen ihminen 😍

Vierailija
14/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi, voi miksi kaltaisesi ilkeät, tahdittomat ja tyhmät ihmiset hankkivat lapsia? Asennevammaisia idiootteja sukupolvesta toiseen. Sitä ei edes voi ruokavaliolla parantaa.

Vierailija
15/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana ei missään nimessä saa laihduttaa! Neuvolasta saat hyvät ruokavalio-ohjeet. Ota asia puheeksi heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Äläkä stressaa, raskaana et oikein voi tehdä asialle muuta kuin elää mahdollisimman terveellisesti.

Olen itse ollut raskaana paljon sinua lihavampana, ja kaikki meni hyvin. Olin tosin kokoisekseni erittäin hyväkuntoinen ja harrastin paljon liikuntaa ennen raskautta, mikä varmasti vaikutti asiaan. Loppuaikana minulla oli selkäongelmia, kun maha kävi isoksi, mutta niitä hoidin jumpalla ja uimalla (viikolle 36 asti saa uida jos kaikki on ok). Suosittelen että varaat kalenterista joka päivä tunnin liikuntaa varten, koska se auttaa sinua jaksamaan raskausaikana. Valitse liikunta oman kuntosi mukaan, eli jos olet tähän asti harrastanut jotain lajia, sen jatkaminen on ok (tietyin poikkeuksin, neuvola tietää). Jos taas et ole liikkunut juurikaan, niin aloita varovasti vaikka kävelemällä ja uimalla.

Sinulla on keskimääräistä suurempi riski sairastua raskausdiabetekseen, joten pääset todennäköisesti kaksi kertaa sokerirasitukseen. Jos jäät siinä kiinni, sitä hoidetaan ensin ruokavaliolla (ne neuvolan ohjeet joista jo mainitsin), ja jos se ei riitä niin lääkkeellä. Ensimmäinen ultra (noin viikolla 12) saatetaan tehdä alakautta, myöhemmät sitten mahan päältä. Tarvittaessa lapsen kasvua voidaan seurata vähän tarkemmin, että hän ei kasva liian isoksi.

Mukavaa odotusta sinulle :) Jos jokin vielä mietityttää voin vastailla.

Vierailija
16/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että saatiin tänne täydellinen ihminen 😍

Joo

Mulle sanottiin neuvolasta että laihduttaa saa jos on reilusti ylipainoa kunhan sen tekee syömällä terveellisesti ja liikkumalla. Vanha uskomus siitä että kuona aineet ja myrkylliset jutut lähtee liikkeelle silloin ja joutuu lapseen kuulema on huuhaata myös. Minulla oli 50kg ylipainoa ja aloin syömään terveellisesti ja raskauden lopussa olin -200g alkupainoon ja synnärille jäi reilu 10kg. En saanut radia, maha ja vauva kasvoi normaalisti ja synnytys oli myös täysin normaali alatiesynnytys. Koko raskauden myös verenpaineet oli loistavat. Kannattaa kuitenkin jutella neuvolan kanssa jos laihdutat. Saattavat haluta tarkkailla teidän vointia varmuuden vuoksi.

Vierailija
17/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Maria kirjoitti:

Raskaana ei missään nimessä saa laihduttaa! Neuvolasta saat hyvät ruokavalio-ohjeet. Ota asia puheeksi heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Äläkä stressaa, raskaana et oikein voi tehdä asialle muuta kuin elää mahdollisimman terveellisesti.

Olen itse ollut raskaana paljon sinua lihavampana, ja kaikki meni hyvin. Olin tosin kokoisekseni erittäin hyväkuntoinen ja harrastin paljon liikuntaa ennen raskautta, mikä varmasti vaikutti asiaan. Loppuaikana minulla oli selkäongelmia, kun maha kävi isoksi, mutta niitä hoidin jumpalla ja uimalla (viikolle 36 asti saa uida jos kaikki on ok). Suosittelen että varaat kalenterista joka päivä tunnin liikuntaa varten, koska se auttaa sinua jaksamaan raskausaikana. Valitse liikunta oman kuntosi mukaan, eli jos olet tähän asti harrastanut jotain lajia, sen jatkaminen on ok (tietyin poikkeuksin, neuvola tietää). Jos taas et ole liikkunut juurikaan, niin aloita varovasti vaikka kävelemällä ja uimalla.

Sinulla on keskimääräistä suurempi riski sairastua raskausdiabetekseen, joten pääset todennäköisesti kaksi kertaa sokerirasitukseen. Jos jäät siinä kiinni, sitä hoidetaan ensin ruokavaliolla (ne neuvolan ohjeet joista jo mainitsin), ja jos se ei riitä niin lääkkeellä. Ensimmäinen ultra (noin viikolla 12) saatetaan tehdä alakautta, myöhemmät sitten mahan päältä. Tarvittaessa lapsen kasvua voidaan seurata vähän tarkemmin, että hän ei kasva liian isoksi.

Selkävaivat on normaaleja kaikilla raskaana ja uusia lajeja ei saisi aloittaa raskaana.

Vierailija
18/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on täydellisiäkin ihmisiä. Maailmahan olisi muuten tylsä.

Vierailija
19/19 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna Maria kirjoitti:

Selkävaivat on normaaleja kaikilla raskaana ja uusia lajeja ei saisi aloittaa raskaana.

... ja missä kohtaa väitin jotain muuta? Oletettavasti ap on tähänkin asti kävellyt ainakin jonkin verran, ja kevyt uinti on ihan ok, vaikka sitä ei olisi aikaisemmin harrastanut.