Eikö ole aika noloa, jos laittaa esim. facebook- profiilikuvakseen niin kaunistetun kuvan, ettei livenä tunnisteta?
Yksi facetuttuni on oikein villiintynyt näitä omakuviaan muokatessa. Kuvat on niin eri näköisiksi kaunistettu, että mitään alkuperäisistä kasvonpiirteistä ei ole jäljellä. Kubien perusteella näyttää kolmekymppiseltä vaikka on kohta 50. Mikä saa tuon ikäisen naisen tekemään tuollaista? Minusta olisi noloa olla kuvissa kaunis mutta livenä ihan tavallinen ikääntynyt nainen. Siis ei se ikääntyminen nolota, vaan se ettei sitä hyväksy, vaan pitää julkaista jotain huijauskuvia.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva saada joltain kuvaansa muokanneelta vastaus, miksi tekee niin. Kun en tosiaan kehtaa kysyä tätä facetutuiltani, vaikka heissä on pari tällaista jotka kaunistaa naamansa ihan tunnistamattomiksi.
Rn kuulu näihin kuvahuijatrihin, mutta mieleen tuli ensin että täytyy olla todella huono itsetunto jos ei tohdi kuvaansa julkaista ilman rajua muokkausta.
Vierailija kirjoitti:
Facekuvilta vielä osaa tuommosta odottaakin, mutta kiva kun niitä kuvia käytetään jo työhakemuksissakin. Melkeen sama kuin ettet laittais sitä kuvaa siihen ollenkaan (tai no, parempi kun ei laittais).
En kans ite kehtaa kovin muokkailla omia kuviani, korkeintaan kuvakulmaa joskus vaihtelen. Mut just tuota olen miettinyt että jos treffipalstalle laittasin kuvani niin haluaisin sen olevan mahdollisimman todenmukanen. En tosiaan haluis et toisella osapuolella ois heti kättelyssä huijattu olo.
Rekrytoijana skippaisin oitis tällaiset naamanmuuttelijat. Ja treffipalstat, herranjestas sentään kuinka typerä täytyy olla jos laittaa sinne kaunistellun kuvan??!! Mitäs sitten kun sovitaan tapaaminen? Kauneusleikkaus pitää kai tehdä ennen treffejä...
Some on mielikuvitusmaailma, johon rakennetaan kuvaa ihanneminästä ja -elämästä. Todellisuudessa elämä ja ulkonäkö on useimmilla kuitenkin jotain ihan muuta kuin mitä somekuvissa esitetään. Itse lopetin profiilikuvieni päivittämisen jo aikoja sitten, koska minua ärsyttävät ne muiden imelät, ulkonäköä arvioivat kommentit. Voitaisiinko vaihteeksi puhua jostain muustakin kuin pärstästä, miksi kaiken pitää olla aina niin ulkonäkökeskeistä?
No onhan se kuvaa olla nätti edes virtuaalimaailmassa, jos ei muuten ole. Ja tykkäysten ja kaunis- kommenttirn määrä kompensoi oikeita kehuja.
Vierailija kirjoitti:
Some on mielikuvitusmaailma, johon rakennetaan kuvaa ihanneminästä ja -elämästä. Todellisuudessa elämä ja ulkonäkö on useimmilla kuitenkin jotain ihan muuta kuin mitä somekuvissa esitetään. Itse lopetin profiilikuvieni päivittämisen jo aikoja sitten, koska minua ärsyttävät ne muiden imelät, ulkonäköä arvioivat kommentit. Voitaisiinko vaihteeksi puhua jostain muustakin kuin pärstästä, miksi kaiken pitää olla aina niin ulkonäkökeskeistä?
Lopetin kokonaan fb- profiilini, kun huomasin miten typeriksi aikuiset ihmiset (naiset) siellä taantuvat.
En jaksanut sitä "oikeiden" mielipiteiden teeskenteemistä, kai8kki tykkäämispaska ja kavereiden lukumäärä menee joillakin omien mielipiteiden edelle.
Tämä keski- ikäisten ressukoiden naamanmuuntelu osuu samaan kategoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva saada joltain kuvaansa muokanneelta vastaus, miksi tekee niin. Kun en tosiaan kehtaa kysyä tätä facetutuiltani, vaikka heissä on pari tällaista jotka kaunistaa naamansa ihan tunnistamattomiksi.
No omasta puolestani voin sanoa että ei sitä suohirviön pärstää nyt ihan sellaisenaan viitsi katsella facessakaan, eli mulla on kyllä jotain suodattimia ollut niin ettei välttämättä edes kasvot näy kunnolla.
Ei ole kyllä tullut mieleenkään että tuokin asia muita ihmisiä niin vaivaisi.
Miten se oikeastaan eroaa meikkaamisesta?
Mun mielestä on noloa.
Keskustelin monta kertaa yhden samalla paikkakunnalla asuvan henkilön kanssa yhdessä fb-ryhmässä. Kyseessä pieni paikkakunta ja äitiryhmä, ja monesti mietin, että kukahan tämä henkilö on, kun en koskaan muista nähneeni livenä. Sitten kerran myin hänelle jotain lastentarvikkeita ja olin kyllä lentää perseelleni! Olin nähnyt hänet monissa yhteyksissä ja tiesin vain etunimen. En ikinä olisi osannut yhdistää profiilikuvaa ja todellista henkilöä!
Mjahas. Mun mielestä on vaan hyvä, että ei tunnisteta profiilikuvasta. Mulla on tosi vanha kuva, millon mulla oli aivan blondi tukka. Kuvassa tooosi paljon meikkiä ja bilemekko päällä. Normiarjessa meen kevyellä meikillä ja toimistovaatteilla ja tukkakin on ihan eri värinen. Ei paljoo kiinnosta, että fb:n profiilikuva ei oo sama kuin mun normilookki.
Kyllähän se naaman toiseksi muuttaminen kuvankaunistuksella on aika lailla eri asia kuin meikkaaminen. Ellei nyt mitään teatterimaskeja vedä...
Nämä kunankaunistukset kun muuttavat ihmisen kasvot aivan toisenlaisiksi kuin ne ovat oikeasti.
Pari kertaa minullekin on käynyt niin, etten ole tunnistanut fb- profiilikuvassa olevaa ihmistä, kun olen hänet tavannut. Kasvojen ja silmien muoto on ollut aivan erilainen jne. Ja jos ryppyjä on niin sitä luonnottomamman näköinen iho kuvassa.
Meikki korostaa hyviä puolia, ei sentään muuta koko naamaa!
Kasvojen kaventaminen, silmien suurennus ja muu selvästi piirteitä muokkaava editointi on kyllä vähän noloa.
En tiedä sitten mitä minun kuvistani ajatellaan, kasvoni ovat hyvin erikoisen malliset (ei hyvällä tavalla) ja kuvakulmia ja jopa pieniä mikroilmeitä vaihtamalla saan itsestäni todella erilaisia kuvia. En tiedä tunnistaisiko uusi tuttavuus, ystävät kyllä.
Mitä väliä mikä kuva fb:ssa on. Monethan pitävät siellä jotain kissan kuvaa tms. Itsellä oli aluksi kuva itsestäni 4v. Nykyään on 5v vanha kuva, joka on kauempaa otettu, ei muokattu ja ihan amatöörin ottama. Kaikki fb-kaverit ovat oikeasti tuttuja jotka tietävät minkä näköinen olen. Muiden tietämisistä ei ole väliksi. Fb nyt on vain yksi kanava jonka kautta voi höpötellä. Ei siellä kannata koko elämäänsä avata.
Kaverini tekee tätä ja en todellakaan tunnista kuvasta häntä.
Mammat ovat katkeria kun toiset näyttävät hyviltä somekuvissaan. Jep.
Oon mä toistaiseksi kaikki tunnistanut.
Mulle se ja sama miten kukakin kuviaan käsittelee.
Oma kuvani on noin 5 vuotta vanha.
Minä en ainakaan halua profiikuvakseni rumaa totuutta, nelikymppisen akan mielialalääkkeiden turvottamaa naamaa ja maantienvärisen siilitukan läpi paistavaa atooppista päänahkaa! Minulla on kuvassa peruukki sekä kasvoja kavennettu kuvankäsittelyllä ja vielä valoitettu rypyt piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hupaisaa on huomata, ettei bloggaajakaan ole välttämättä yhtä "kuvan kaunis" ja elä yhtä hulppeaa elämää kuin blogissaan antaa ymmärtää....
On kyl huvittavaa et blogissa kaikki on nii täydellistä ku olla voi, mut totuus on ihan muuta. Tasapainoisen ihmisen ei tartte levitellä elämäänsä netissä ja esittää jotain muuta ku mitä ite on.
Vierailija kirjoitti:
Mammat ovat katkeria kun toiset näyttävät hyviltä somekuvissaan. Jep.
Katkeria? Kuvanmuokkauksella saa vaikka paviaanin naamasta nätin.
Niinhän ne valokuvamallienkin kuvat on kaikki photoshopattu, ja kauniistakin saa ruman kuvan. Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan. Tavallaan yksi taiteenlaji nuo somekuvatkin.
On. Noloa.
Nyt kun on näkynyt näitä haasteita "kymmenen vuoden blogikuvat", niin naurattaa pöljät, joiden nykykuvat nätrrävät 20 vuotta nuoremmilta kuin 10 vuoden takaiset. Filtterit ja kasvojen kavennukset...huh.
Treffipalstojen arkea. Se nätinoloinen nainen onkin oikeasti tavattaessa kaamea sotanorsu.