Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoli tyttärestä!

-vierailija
01.01.2018 |

Pyydän nyt vertaistukea, kokemuksia ja vinkkejä.

Teini ikäinen tyttäreni on aiheuttanut huolestumista viimeisen vuoden aikana. On vetäytyvä kotioloissa, ilottoman oloinen ja kouluarvosanat laskee huolestuttavasti. Harrastaa kuitenkin kaksi kertaa viikossa ratsastusta. Muutama ystävä on.
Eilen kotiintuloaika oli klo 21 ja hänellä oli ystävä yökylässä. Tytöt ilmestyivät kotiin hyvissä ajoin.
Kutsuin heidät keittiönpöydän ääreen juhlistamaan uuden vuoden alkamista, syötiin ja herkuteltiin siis. Pöydässä ääressä huomasin tyttären laajentuneet pupillit ja muutenkin olemus oli erikoinen. Hänen ystävästään en osannut sanoa, oliko "normaali".
No, mies huomasi saman ja pidettiin puhuttelua ja huone tutkittiin. Mitään ei löytynyt, mutta tytöt kertoivat juoneen yhden oluen.
On tosi ikävät fiilikset nyt.....Kaverin vanhemmille yritin illalla soittaa asiasta, mutta kumpaakaan en tavoittanut puhelimella. Otan nyt vinkkejä vastaan, kuinka tätä päivää tulisi jatkaa...Jos olisin ollut yksin aikuisena paikalla eilen, olisin vienyt lapset päivystykseen, mutta mieheni kielsi. Hän kertoi, että tällaisessa tilanteessa päihtyneet lapset jää kotiin, jos vanhemmat selviä. Lisäksi lastensuojeluilmoitus.
Meillä suvussa päihdeongelmaa, josta syystä olen erityisen huolissani tyttärestä.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tämä huumeasia tuli vasta eilen illalla esille.

Olen ollut jo perheneuvolaan, psykologiin ja kouluterveydenhoitajaan yhteydessä. Psykologi haastatellut tyttöä ja kertoi, ettei huolestuttavaa ole tullut esille. Epäilen, että minua on pidetty/pidetään yli huolehtivana vanhempana. Mieheni taas lakaisee mielellään ongelmat maton alle.

Pyysin miestäni apteekista kysymään, onko hyvää testiä olemassa heillä vai kannattaisiko mennä päivystykseen.

-AP

Missä on uudenvuoden päivänä perheneuvola, psykologi ja kouluterveydenhoitaja paikalla ???

Ja psykologi haastatellutkin vielä.

Ja mitäs te päivystyksessä teette? Ne paikat ovat akuutteja tapauksia varten ja teidän likka ei kuulu siihen ryhmään :) Päivytyksessä ei niin vain oteta huumetestejä.

Tyttö on polttanut pilveä joten anna olla. Ei se ole ainoa. Ja jso tämä vuodatus on edes totta :) 

Kannabis ei laajenna pupiileja.

Vierailija
82/108 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-vierailija kirjoitti:

Olen ollut jo perheneuvolaan, psykologiin ja kouluterveydenhoitajaan yhteydessä. Psykologi haastatellut tyttöä ja kertoi, ettei huolestuttavaa ole tullut esille. Epäilen, että minua on pidetty/pidetään yli huolehtivana vanhempana. Mieheni taas lakaisee mielellään ongelmat maton alle.

Pyysin miestäni apteekista kysymään, onko hyvää testiä olemassa heillä vai kannattaisiko mennä päivystykseen.

-AP

Missä on uudenvuoden päivänä perheneuvola, psykologi ja kouluterveydenhoitaja paikalla ???

Ja psykologi haastatellutkin vielä.

Ja mitäs te päivystyksessä teette? Ne paikat ovat akuutteja tapauksia varten ja teidän likka ei kuulu siihen ryhmään :) Päivytyksessä ei niin vain oteta huumetestejä.

Tyttö on polttanut pilveä joten anna olla. Ei se ole ainoa. Ja jso tämä vuodatus on edes totta :) 

Äiti on ollut AIEMMIN yhteydessä pyskologiin ja muihin tahoihin huolestuttuaan tyttärensä muuttuneesta käytöksestä. Hirveä kivitys nyt meneillään vaikka äiti toimii vastuullisen vanhemman tavoin. Tsemppiä ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit nyt on teinejä ja tekee kokeiluja. Nyt kyllä mamma ylireagoit! Anna sen elää teinin elämää. Hän vielä kotonaan kaverin kanssa eikä missään kadulla.. Tää on voinut olla vaan tämmönen kokeilu kun oli vielä uusi vuosi. Tietty sit jos näyttää et jatkuvasti on tämmöstä sekavaa käytöstä niin sit voit alkaa soittelee päivystykseen.

Vierailija
84/108 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-vierailija kirjoitti:

-AP

Tuota ei  usko kauppatorin lokitkaan. Keksi parempaa tekemistä kuin provoilu.

Vierailija
85/108 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikatestit antavat joidenkin huumeiden kohdalla enemmän vääriä kuin oikeita positiivisia. Niitä pitäisi käyttää korkeintaan seulontaan, ja silloin positiiviset pitäisi aina varmistaa tarkalla testillä. Tämän takia en suosittele apteekin kotitestejä.

Vierailija
86/108 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakastuminen laajentaa pupilleja, lesboutta ette voi poistaa :)

Vierailija
87/108 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rakastuminen laajentaa pupilleja, lesboutta ette voi poistaa :)

Ap vastaamassa taas itselleen... Tämä provo jäi tänne, kun niin kekseliäskin, eikä kukaan huomannut tätä lesbo juttua, että itse piti yrittää nostaa.

Provoilehan sinä, aika yksin näemmä.

Vierailija
88/108 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini vei yläasteikäisen veljeni aikanaan huumetesteihin kun epäili tämän ottaneen jotain huumetta. En muista mikä silloinen tulos oli, mutta narkomaani hänestä tuli. Nyt jo onneksi toipuva sellainen. Pari vuotta sitten pääsi kunnon hoitoon ja oma halu irti huumeista oli niin suuri, että tällä hetkellä menee hyvin. Pääsi irti huumeista, käy töissä, sai ajokortin, harrastaa liikuntaa jne. Ei voi muuta kun toivoa ettei hän repsahtaisi uudelleen. Hän on selvinnytkin jo yhdestä suuresta vastoinkäymisestä ilman repsahdusta. Olen ylpeä hänestä.

Vierailija
89/108 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi masennus tai ahdistuneisuus voi kasvattaa pupilleja.

Vierailija
90/108 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

😐

Vierailija
91/108 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-vierailija kirjoitti:

Pyydän nyt vertaistukea, kokemuksia ja vinkkejä.

Teini ikäinen tyttäreni on aiheuttanut huolestumista viimeisen vuoden aikana. On vetäytyvä kotioloissa, ilottoman oloinen ja kouluarvosanat laskee huolestuttavasti. Harrastaa kuitenkin kaksi kertaa viikossa ratsastusta. Muutama ystävä on.

Eilen kotiintuloaika oli klo 21 ja hänellä oli ystävä yökylässä. Tytöt ilmestyivät kotiin hyvissä ajoin.

Kutsuin heidät keittiönpöydän ääreen juhlistamaan uuden vuoden alkamista, syötiin ja herkuteltiin siis. Pöydässä ääressä huomasin tyttären laajentuneet pupillit ja muutenkin olemus oli erikoinen. Hänen ystävästään en osannut sanoa, oliko "normaali".

No, mies huomasi saman ja pidettiin puhuttelua ja huone tutkittiin. Mitään ei löytynyt, mutta tytöt kertoivat juoneen yhden oluen.

On tosi ikävät fiilikset nyt.....Kaverin vanhemmille yritin illalla soittaa asiasta, mutta kumpaakaan en tavoittanut puhelimella. Otan nyt vinkkejä vastaan, kuinka tätä päivää tulisi jatkaa...Jos olisin ollut yksin aikuisena paikalla eilen, olisin vienyt lapset päivystykseen, mutta mieheni kielsi. Hän kertoi, että tällaisessa tilanteessa päihtyneet lapset jää kotiin, jos vanhemmat selviä. Lisäksi lastensuojeluilmoitus.

Meillä suvussa päihdeongelmaa, josta syystä olen erityisen huolissani tyttärestä.

Mun äiti aina skitsosi mulle mun isoista pupilleista. En tosiaan tiedä, miksi ne ovat edelleen välillä niin isot. Hän oli varma, että käytän huumeita. Silleen oli tosi kiva juttu, että muhun luotettiin ja noin. Vietinhän kaiken aikani joko viulutunneilla tai tallilla, hevosia hoitaen ja ratsastaen. Olin oikein kiltti perhetyttö. 

Alkaa oikein v.tuttaa kun muistelee.

Ehkä kyse ei ole huumeista eikä edes siitä oluesta. Ehkä pupillit oli isot muuten vaan.

Vierailija
92/108 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä omien pupillien ja värillisen osan välillä on noin millimetri, eli pupillit ovat todella laajat. Näytän siltä kuin olisin vetänyt kilon amfetamiinia. Olen alakuloinen, syrjäänvetäytyvä, itkuinen ja hiljainen. Huumeisiin en kuitenkaan koskaan ole koskenut. Syynä silmiin on masennuslääkkeen annosnosto, käytössä venlafaksiini (SNRI-lääke) joka laajentaa pupilleja etenkin alussa. Tämä minulle tuli heti ensimmäisenä mieleen, että onko tytöllä käytössä jokin masennuslääke. Teini kun voi tarkoittaa mitä tahansa 13–19-vuotiaaseen, niin vanhemmille ei välttämättä kerrota th:n puolesta lääkityksestä lähes täysi-ikäisen kohdalla.

Vierailija
93/108 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jospa se on vaan vetäny kannabista, ei mitään vaarallista siis. anna elää omaa elämää

No kannabiksen käyttö näkyy hiuksissa hyvin pitkään. Kannabiksen käyttö estää joihinkin ammatteihin pääsyn ja laukaisee osalla skitsofrenian.

Vierailija
94/108 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on isot pupillit ja aspergeriin liittyvä ns. liian intensiivinen perusilme, enkä silti ole narkkari.

Joo on hyvä muistaa, että puillit voi olla isot muustakin syystä kuin huumeista. Ihan jo siksi ettei tuomitse väärin perustein kadulla vastaantulevia.

Vierailija
95/108 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä apteekeista saa huumetestejä. Miksi apn viestejä alapukutetaan?

Vierailija
96/108 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä jos omaan lapseen on vähänkin luottoa, lapseen on tunneside luotuna ja ymmärretään lasta pienenä, vähän isompana ja teininä, niin kai kotona on huomattu merkit huumeiden käytöstä jo aikaisemmin. Kai ne huumeet maksaa ? Mimmonen kaveripiiri ? Onko kavereita käyny teillä kotona pyörähtämässä ? Onko harrastukset jääny ja tilalle tullu yöjuoksut ? Kunnioittaako lapsi vanhempiaan ja osoittaako hän sen käytöksellään ? Onko esikuvia ? Ootteko kurkannu lapsen huoneeseen ? Miltä siellä näyttää ? Minulla lapset jo maailmalla, puhun kokemuksesta. Joskus tosin olen ajatellut, että kävipä tuuri kun sain omat poikani (3) kpl maailmalle ilman ihmeempiä selkkauksia ja sekoiluita, ovat kaikki kunnollisia perheenisiä ja näkyyhän noi kasvattavan omia lapsiaan ihan mallikkaasti kera harrastusten. Ymmärrän toki, että yksi kokeilu jotain ainetta voi olla alku päihteiden käytölle ja sitten se voi olla menoa. Huh huh en voi muuta sanoa kuin tsemppiä tulevaan koitokseen kaikille osapuille, tytölle ja vanhemmille.

Vierailija
97/108 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisitte vieneet huimenäytteeseen. Tärkeä ongelma olisi tullut esiin. Toivottavasti oli kertakokeilu. Voimaa.

Ja kun näyte onkin puhdas, niin siitäkin soppa syntyy.

Onnea matkaan

Mitä siitä. Vastuullinen vanhempi hoitaa homman, vaikka tulisi kuraa naamaan.

Vierailija
98/108 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä jos omaan lapseen on vähänkin luottoa, lapseen on tunneside luotuna ja ymmärretään lasta pienenä, vähän isompana ja teininä, niin kai kotona on huomattu merkit huumeiden käytöstä jo aikaisemmin. Kai ne huumeet maksaa ? Mimmonen kaveripiiri ? Onko kavereita käyny teillä kotona pyörähtämässä ? Onko harrastukset jääny ja tilalle tullu yöjuoksut ? Kunnioittaako lapsi vanhempiaan ja osoittaako hän sen käytöksellään ? Onko esikuvia ? Ootteko kurkannu lapsen huoneeseen ? Miltä siellä näyttää ? Minulla lapset jo maailmalla, puhun kokemuksesta. Joskus tosin olen ajatellut, että kävipä tuuri kun sain omat poikani (3) kpl maailmalle ilman ihmeempiä selkkauksia ja sekoiluita, ovat kaikki kunnollisia perheenisiä ja näkyyhän noi kasvattavan omia lapsiaan ihan mallikkaasti kera harrastusten. Ymmärrän toki, että yksi kokeilu jotain ainetta voi olla alku päihteiden käytölle ja sitten se voi olla menoa. Huh huh en voi muuta sanoa kuin tsemppiä tulevaan koitokseen kaikille osapuille, tytölle ja vanhemmille.

Targetwords: yöjuoksu, kera, tsemppiä ja bonarina osapuut 🙈

Vierailija
99/108 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä omien pupillien ja värillisen osan välillä on noin millimetri, eli pupillit ovat todella laajat. Näytän siltä kuin olisin vetänyt kilon amfetamiinia. Olen alakuloinen, syrjäänvetäytyvä, itkuinen ja hiljainen. Huumeisiin en kuitenkaan koskaan ole koskenut. Syynä silmiin on masennuslääkkeen annosnosto, käytössä venlafaksiini (SNRI-lääke) joka laajentaa pupilleja etenkin alussa. Tämä minulle tuli heti ensimmäisenä mieleen, että onko tytöllä käytössä jokin masennuslääke. Teini kun voi tarkoittaa mitä tahansa 13–19-vuotiaaseen, niin vanhemmille ei välttämättä kerrota th:n puolesta lääkityksestä lähes täysi-ikäisen kohdalla.

Ap:lla oli 14v, itse muistan että tuon ikäsenä itse aloitin nimenomaan venlafaksiinin tms. lääkkeen kertomatta mutsille ja lääkemääräys oli paperilla vielä tohon aikaan niin mutsi ei sitä mistään nähnytkään. Sitten se tuli yksi päivä karjumaan mun naamalle että mitä oon vetänyt kun pupillit niin isot ja käytös muuttunut... hävetti jostain syystä se masennuslääke niin paljon etten silloinkaan kertonut eikä olisi tullut hirveää välirikkoa kun mutsi luuli narkiksi ja alkoi sitten kunnolla laittamaan rajoja joista itse sitten teininä suuttu kun ei 17-vuotiaanakaan saanut olla yhdeksää myöhempään ulkona. Välit meni vuosiksi, tämä oltaisiin voitu välttää jos itse olisin ollut rehellinen. Jotenkin silloin ehkä ajattelin että parempi että mutsi luulee että vedän huumeita kuin että tietäisi masennuksesta. Arvosanat tippui toki kans.

Vähän meni ohi aiheesta mutta jos ap ei nyt provoile niin kyse voi olla jostain pienestä vastaavasta tms väärinkäsityksestä että tytär ei halua paljastaa isompaa asiaa tämän yhden pienen tapauksen takana. Eipä tässä muuta. 

Vierailija
100/108 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kappalejaot! Tätä on aivan liian raskas lukea näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän