Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, jotka ei _käsitä_ kerrostaloelämää?

Vierailija
13.04.2006 |

Asun kerrostalossa, mutta koko ajan kaipaan jotain muuta.

Usein seison pihalla ja katson taloa. Tuntuu mielettömälle, järjettömälle,hullulle ja absurdille, että me asumme isossa laatikossa tietyssä kohtaa sitä. Meidän ala- ja yläpuolellamme on lokero muille ihmisille.

Me asumme tässä, koska kalliimpaan asumismuotoon ei ole varaa. Nyt etsimme kuitenkin kaikin keinoin sitä, että voisimme elää kuin kotonamme. Haluaisin pois filmauksesta. En voi mennä pihalle tukka paskasena yökkärissä. Tästä boksista pitää poistua kohtuu säällisen näköisenä. Omasta kodista! Muutenkin tämä poistuminen on aikamoinen projekti ylipäätään. En olisi koskaan arvannut, mitä on ripulipaskavaipan vienti roskapönttöön, kunnes kolmas lapseni tämän minulle opetti. Lisäksi olen joutunut koiraani rääkkäämään, kun hän sairastui yöllä paskatautiin. En voinut jättää lapsia yksin kotiin käyttääkseni koiraa ulkona. Voitte arvata tuloksen :( Näitä esimerkkejähän olisi vaikka kuin...

Tuntuu, ettei tämä ole aitoa _elämää_.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan esim joillekin ihmisille on tärkeää olla vaivaamatta muita, osata ottaa muut hyvin huomioon ym. itsellekin se on tärkeää. minua ärsyttää kun lapset mekastaa liiaksi sisällä ja JOKA PÄIVÄ mietin alakerran lapsiperhettä säälillä kun lapset leikkii ja touhuaa meillä mutta äänet kulkeutuvat alakertaan.. (Nipottajat älkää vaivautuko kommentoimaan, lapset leikkivät suht rauhassa mut jokainen jolla on yli 3 vuotias talossa ja enemmän lapsia kuin ne 2kpl että äänet kohoaa väistämättä välillä) alakerta ei ole moksiskaan mutta itseäni asia häiritsee, ja myöskin tämän vuoksi olen tarkka miten paljon lapset ääntä pitävät. ja tämä taas aiheuttaa minulle typerää ja ylimääräistä kyttäämistä... kierre valmis :)

eli minä en elä pellossa omassa asunnossani vaan todellakin mietin muita! mutta millä kustannuksilla..

Onhan tässä hyvätkin puolensa, ei tarvitse olla yksinään pihalla koska siellä on aina seuraa (toisin kuin omakotitalossa) muttta täällä pihalla ei ole järkevää tekemistä (tai velvotteita :) niinkuin omakotitalossa..

mutta ap:lle sympatiat, heti omaan kun pystyn!!

Vierailija
42/63 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siks mä tahtoisin pois täältä laatikosta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on itse ahdistuneita ja määrittelee omassa päässään kummalliset äänettömät olemassaolon standardit ja sitten vaatii samaa skitsoilua muiltakin.

On aikalailla mielikuvista korvien välitstä kiinni se missä on äänekästä ja missä hiljaista. Omakotitaloille haetaan paljon rakennuslupia tiemelualueille, alueille, joille ei lain mukaan saisi rakentaa. Ei tunnu kovasti haittaavan se melu, kun siellä omakotitalossa on niin hiljaista. Todellisuudessa ääneneristyasiat on usein pakosti kerrostaloissa paljon paremmin hoidettu kuin omakotitaloissa.

Vierailija
44/63 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilojakin lähtenyt heti kun tullut oltua ulkona enemmän ja puuhasteltua omassa pihassa lumitöitä jne. Ei tarvitse miettiä minkönäköisenä pihaan menee, voi vaikka tehdä alasti lumityöt jos hoksittaa! Ja siis ILMAN että naapurit kyttää! Yöt saa nukkua täysin rauhassa ja pimeydessä kun ei kuulu edes auton ääniä eikä näy katulamppuja missään! Voi käydä suihkussa, siivota, huudattaa musiikkia jne. ihan mihin aikaa päivästä/yöstä tahtoo. Oma piha, oma rauha ja vapaus, sitä tämä ennenkaikkiaan on. Koskaan en palais entiseen.

Vierailija
45/63 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiljaista. Todellisuudessa ääneneristyasiat on usein pakosti kerrostaloissa paljon paremmin hoidettu kuin omakotitaloissa.

[/quote]

Vierailija
46/63 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Asun kerrostalossa, mutta koko ajan kaipaan jotain muuta.

Usein seison pihalla ja katson taloa. Tuntuu mielettömälle, järjettömälle,hullulle ja absurdille, että me asumme isossa laatikossa tietyssä kohtaa sitä. Meidän ala- ja yläpuolellamme on lokero muille ihmisille.

Me asumme tässä, koska kalliimpaan asumismuotoon ei ole varaa. Nyt etsimme kuitenkin kaikin keinoin sitä, että voisimme elää kuin kotonamme. Haluaisin pois filmauksesta. En voi mennä pihalle tukka paskasena yökkärissä. Tästä boksista pitää poistua kohtuu säällisen näköisenä. Omasta kodista! Muutenkin tämä poistuminen on aikamoinen projekti ylipäätään. En olisi koskaan arvannut, mitä on ripulipaskavaipan vienti roskapönttöön, kunnes kolmas lapseni tämän minulle opetti. Lisäksi olen joutunut koiraani rääkkäämään, kun hän sairastui yöllä paskatautiin. En voinut jättää lapsia yksin kotiin käyttääkseni koiraa ulkona. Voitte arvata tuloksen :( Näitä esimerkkejähän olisi vaikka kuin...

Tuntuu, ettei tämä ole aitoa _elämää_.

Vierailija
47/63 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille, jotka teitte minusta luonneanalyysin. Teillähän on kykyä ja näkemystä. Voitte onnitella itseänne. Nyt ei tarvitse vaivautua terapiaan kuin yhden kerran. Voin sanoa saaneeni jo diagnoosin: vainoharhaisuus.

Jos minulla olisi jotenkin huono itsetunto, niin apua sentään akat. Pitäisi jo varmaan varata psykologille aika.

Olikohan se 41, joka kirjoitti jotain ihan omani kuuloista. Hyvää pääsiäistä sinulle! Minullakin on pieniä lapsia ja alhaalla asuu vanhuksia. Voi hävetys, kun tiedän yläkerran äänien perusteella, että jopa yskiminen kuuluu sinne. En viitsi ainakaan kiljua rakastellessa ;)

Sille, joka kysyi koirasta: Jepulis, veisin pihalle mieluummin paskomaan kui 200 euroa maksavalle matolle. Kiitos kysymästä. Vaikutat vähän yksinkertaiselta sinäkin, joten annan pääsiäispurtavaa: Herättäisitko sinä 3 lasta keskellä yötä ja roudaisit ne paskovan koiran kanssa hissiin? Sitä ennen pukisit ne talvikamppeisiin? vai antaisitko koiran ulista ja herättää lapset ja naapurit ja antaa paskoa ympäri kämppää? Ota videolle, jos joskus tulee sellainen tilanne elämässäsi. Siitä sais hyvän komedia (tai tragedian).

Täällä on tosiaan henkiseltä iältään tosi nuorta ja ymmärtämätöntä mammajengiä liikkeellä, apua. Onneksi näitä ei tapaa in the real life.

ap omakotitalopakettejen katselun lomassa heittää bensaa liekkeihin

Vierailija
48/63 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain paikoissa naapurit oli mukavia, toisissa ei.

Nyt asutaan omakotitalossa ja tykkään ihan mielettömästi. En kaipaa kerrostaloasumista. Ihan missään metsän keskellä ei asuta, naapureita on nytkin ja ollaan heihin tutustuttu. Kivointa on justiin se että, seinän takana ei ole ketään ja saa " remuta" niin kuin tykkää, mihin aikaan tahansa. Pihatyöt eivät muo stressaa, päin vastoin, auttavat stressiin. No, lumityöt aamuisin ei ole mitään herkkua, mutta sen yleensä hoitaa mies. Haravointi ja pihanlaittaminen on mieleistä puuhaa.

Näin asuminen on meitä varten mutta, en mä kerrostalossakaan ahdistuisi, en vaan sinne tässä elämän vaiheessa halua.

Vierailija
49/63 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen koko elämäni asunut kerrostalossa, haaveilen siitä omasta talosta maalla. ja ei missään " mäntsälässä" uudella asuinalueella missä nököttää omakotitaloa vieri vieressä..

eih, mun unelmani on se vuosisadan alun, viimeistään 1950 rakennettu hirsirunkoinen pieni talo, navetalla ja ulkosaunalla. vähintään hehtaarin tontilla, metsän keskellä toki käy pienempikin tontti kun ei naapureita ole.. siellä sitten voin ajaa nurmikkoa keskellä yötä, alasti, jos siltä tuntuu.

ja tuolla ihan maalla kun tuollaisesta idyllistä ei tarvitse edes maksaa paljoa, käytiin yhtäkin taloa katsomassa missä hp 37 000¿

nyt elellään täällä pääkaupungissa vielä max pari vuotta, sitten pakataan lapset ja mennään..

koita ap jaksaa, tiedän tunteen, ja toivottavasti pääsette tekin täältä pois, nauttimaan siitä omantuntuisesta elämästä..

:-)

Vierailija
50/63 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla tuntui olevan vaikeuksia käsittää muiden asumisratkaisuja. Siksi sinusta sai hiukan vainoharhaisen ja yksinkertaisenkin vaikutelman.

Vierailija
51/63 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käsitä ei. Mulla ottaa lujille nimenomaan se sama asia, tietoisuus siitä, että yllä, alla ja sivuilla on vieraita ihmisiä joiden ääniä pitää kuunnella ja jotka mahdollisesti häiriintyy minun elämästä. En edes vietä mitään äänekästä elämää, mutta aina kerrostalossa asuessani jo tavallinen musiikinkuuntelu sai mut epäilemään, että joku ärsyyntyy - niin kuin joskus ärsyyntyikin, monissa tietyn ikäisissä kerrostaloissahan äänieristys on vessakopin luokkaa. En vain kestänyt sitä enkä aio enää koskaan asua kerrostalossa. Minua ei ole luotu kaupunkimaiseen elämään. nautin tietäessäni, että jos huvittaa, saan kuunnella musiikkia omalla pihalla nupit kaakossa, karjua äänijänteeni käheäksi raivonpuuskassa (siis teoriassa - tätä ei koskaan tapahdu), laulaa itsekseni kenenkään kuulematta, hillua kotona alasti ilman verhoja jne.

Aina kerrostalossa vieraillessani sama kamala tunne hiipii sisuksiin. Tuolla joku yskii, tamppaa mattoja, karjuu miehelleen, itkee, paneskelee...en minä halua kuunnella vieraitten ihmisten elämää enkä elää omaani niin että ne kuulevat.

Vierailija
52/63 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä rivarissakin voi olla niitä juoppoja, metelöiviä naapureita ja riitoja saa niidenkin kanssa aikaiseksi. Keroostalossa asumimen on kätevää monin puolin. Meillä ei ainakaan ole mitään huonoa sanottavaa koska ympäristö on siisti ja hiljainen.

Vierailija
53/63 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin niin kuin sivuhuomautuksena. Kun on pakko niin on pakko. Ei ne lapset siellä yöllä muuta tehneet kuin nukkuneet.

Toinen asia sitten kokonaan on se, missä kukakin haluaa asua. Toiset meistä ovat sielultaan kaupunkilaisia ja kerrostaloihmisiä, toiset eivät. Miksi kaikkien pitäisi olla samanlaisia?

Vierailija
54/63 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sille hiukan aikaisemmalla, joka syytti minua, etten ymmärrä muiden ratkaisuja. Ymmärrän minä. En minä ihmettele, että jotkut ihmiset asuu kerrostalossa. Kuulijassa on nyt vikaa, jos ei tätä tajua. Minun puolestani saavat asua kerrostalossa. Onhan se minunkin mielestäni huoletonta elämää ja uskon, että siksi moni viihtyy. Asunhan itsekin. Tosin en tyytyväisenä.

Hain keskusteluun ihmisiä, jotka ajattelevat samalla tavalla kuin minä. Ovat pohtineet samoja asioita kuin minä. Ahdistuvat toisten äänistä tai edes hypotettiisista äänistä. Kamalaa tosiaan ajatella, että joku paneskelee juuri parhaillaan 4 metriä minusta....

Ja luojan kiitos, löytyihän teitä muitakin! :)

ap, joka vielä alentui käymään täällä, mutta lupaan pysyä pois taas kesälomaan asti

Vierailija
55/63 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me asutaan oikein ihanassa kerrostalossa,mukavia,hiljaisia naapureita ym,mutta tosiaan kuten joku sanoi,yläkerran yskiminen kuuluu meille,niin mitäköhän sitten meiltä kuuluu alakertaamme...??

Juuri tänä iltana kun riitelimme miehen kanssa,mielen pohjalla piili kuva alakerran lapsi perheestä kuuntelemassa riitaamme... enkä ole vainoharhainen,en luule et he siellä lasi katossa _kuuntelee_,mutta väistämättähän he kuulee!!

Samoin toi ap:n ajatus,et seisoo pihalla ja toljottaa taloa,et siinä niitä ihmisiä on PÄÄLLEKKÄIN..

Olen tehnyt samaa. Ikkunoita toisensa jälkeen,jokaisen ruudun takana " oma elämä" .. Hulluahan se on!!! Ja kun itse istut kodissasi katsomassa sohvalla tv:tä,joku saattaa rakastella/paskoa housuunsa/kuunnella musiikkia/mitä vain,täsmälleen pääsi yläpuolella tai vastaavasta jalkojesi alla jne... En tajua...

Kun käyt vessassa,joku saattaa pissiä juuri samassa kohtaa pääsi päällä... en tajua...

Vierailija
56/63 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliittoa ihailtiin silloin muinoin ja ajateltiin, että kaikilla tulee olla mahdollisuus tasavertaiseen asuntoon. Sairasta.

Mä asuin lapsena ja opiskeluaikana kerrostalossa (koska muuhun ei ollut varaa), mutta enää en muuttaisi. Kamalaa kommuuniasumista. Miksi Suomessa ylipäätään enää kaavoitetaan ja rakennetaan ? Tutkimustenkin mukaan ihmiset haluavat asua omakotitaloissa (tai rivitaloissa). Miksi Suomessa ei kaavoiteta kytkettyjen omakotitalojen aluita kerrostalokommuunien sijaan?

Kai se on sitä ylenpalttista sosiaalidemokratiaa mikä Suomessa on niin " pop" .

Mitä jos ap ostaisitte vanhan ja remontoitavan rivitaloasunnon/omakotitalon. Saisitte halvalla ja huone kerrallaan pikku hiljaa remontoisitte.

Vierailija
57/63 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kerrostalossa ei kuulu edes huoneiston sisällä huuto huoneesta toiseen - testattu on monta kertaa, kun ruoka on valmista ja pitäisi saada porukka syömään. Eikä ole perheen laiskuudesta kyse. Meillä vaan on hyvin rakennettu talo.

Taloja on monenlaisia, ja niin on naapureitakin. Olen asunut myös maalla ja siellä vasta kytättiinkin. Oli esim. mahdotonta saada kunnon työpaikkaa, kun tarjolla oli parempienkin perheiden lapsia. Ja vaatteet kommentoitiin tosi tarkasti, saati sitten vaatteettomuus. Vaikka naapuriin olisi kilometri, on kiikarit keksitty!

AP toivoi ilmeisesti vertaistukea ahdistukseensa. Sellaiseen tämä on väärä paikka. Apua kannattaisi mieluummin etsiä lääkäristä, liikunnasta (auttaa tehokkaasti lievään ahdistukseen ja masennukseen) tai mielenterveysalan tukipalstoilta. Kyseessä lienee jokin lievä sosiaalisen fobian muoto tai ahdistuneisuushäiriö. Ei todellakaan ole normaalia häiriintyä siitä, että jollakulla toisella voi olla tavallisia ruumiintoimintoja samaan aikaan kun itse ajattelee ja ihmettelee.

Vierailija
58/63 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutimme maalle, nyt on iso piha ja talo! Yksi naapuri, joten huoletta voin ottaa vaikka alasti aurinkoa!

Vierailija
59/63 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

He nimittäin ihmettelivät kovasti meidän valintaamme muuttaa pois pääkaupunkiseudulta, peltojen keskelle vanhaan taloon. Rakensimme tontin ympärille vielä korkean aidan :)

Kerta toisensa jälkeen he kummastelevat valintaamme.

Itse he asuvat ahtaalla rivarialueella ja madalsivat vielä aitaansa että näkevät naapureita paremmin.

Mutta avainsana on sitten varmaan toi ahdistus.

Saa tupakoida omalla pihalla vaikka keskellä yötä eikä tarvitse ajatella muita.

Voi kutsua remujengiä juhannuksena ja luukuttaa musiikkia eikä tarvitse ajatella muita.

Lapset saa kiivetä puissa, kiukutella, kulkea reikäisissä housuissa jos tahtovat, tai vaikka alasti kesällä :)

Vierailija
60/63 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei moisia taipumuksia ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi