Olisitko valmis pudottamaan elintasoasi
Ilmastonmuutoksen, ympäristön kemikalisoitumisen ja roskaantumisen hillitsemiseksi? Esimerkiksi vähentämällä lentämistä, yksityisautoilua, lihan syöntiä, uuden ostamista tai vaihtamalla pienempään asuntoon? Kysyn vaan
Kommentit (68)
En ole vapaaehtoisesti valmis yksipuoliseen elintason laskuun. Sen sijaan voisin olla suostuvainen kollektiivisesti tehtäviin muutoksiin edellyttäen, että muutoksiin sitoutuu riittävän suuri osa ihmiskunnasta. Muutosten ei tarvitse olla identtisiä vaan samaan päämäärään tähtääviä. Länsimaat voisivat vähentää kulutusta ja kehitysmaat syntyvyyttä.
En näe järkeä sellaisissa toimissa jotka vain siirtävät saastutuksen paikasta A paikkaan B. Toimet, joiden seurauksena tuotanto siirtyy länsimaista (tiukan lainsäädännön ja valvonnan alta) kehitysmaahan tai jotka lisäävät syntyvyyttä kehitysmaissa ovat suorastaan vahingollisia ympäristölle.
Itse olen vähentänyt tavaroiden ostoa, en niinkään ympäristösyistä vaan siksi ettei tavaroille ole enää tarvetta. Turha roina on riesa. Kulutan mielumin palveluita.
Teen parhaani. En syö lihaa (lopetin sen ehkä 8-vuotiaana, liha ei koskaan maistunut minulle).
En tykkää shoppailusta, eli en ostaa tavaraa jollei vanha on rikki.
Ajan autoa ehkä pari kertaa viikossa, työmatkat joko julkisella tai pyörällä
Kaikki kemikaalit ovat Joutsen-merkityt, eli vähemmän ympäristöä kuluttuvia.
Asun kerrostalossa, ei ole lapsia.
Lennän pari kertaa vuodessa huvin vuoksi (lomat), työn johdosta ehkä 4 kertaa vuodessa. Kotimaan matkat yleensä junalla.
Olen jättänyt lapset tekemättä. Se on suurin ympäristöteko minkä voi tehdä. Kaikki muu on ihan piipertelyä, eikä lapseton pari pääse edes yksilapsisen perheen tasolle vaikka kuinka yrittäisi tahallaan saastuttaa. Puhumattakaan useamman lapsen perheistä.
Joitain itselleni helppoja ratkaisuja olen tehnyt, mutta parantamisen varaa olisi, ja paljon. En ole ainakaan toistaiseksi hankkinut lapsia, mutta se johtuu kyllä ihan siitä, etten ole halunnut. Jos haluan, niin pyrin pitämään määrän yhdessä. Asumme miehen kanssa melko tiiviisti kerrostalokaksiossa, mutta emme ole jotenkin osanneet halutakaan tämän kummempaa. Viihdymme hyvin. Emme paljoakaan matkustele ulkomaille (kerran 1-2 vuodessa), mutta vaikka ympäristöseikatkin toki painavat vaa'assa, niin emme kyllä kauheasti halajakaan reissun päälle.
Kolmekymppiseksi liikuin pelkästään pyörällä, joskus julkisilla, mutta sitten haksahdin hankkimaan auton. Sitä käytetään 2-3 kertaa viikossa, ei onneksi sentään päivittäin, paljon liikutaan edelleen fillarilla. Tuosta olisi kyllä vaikea luopua, tuohan se aika ihanasti vapautta liikkumiseen. :/ Ollaan muuttamassa toiselle paikkakunnalle, pitää nyt yrittää sompailla asia niin, että työmatkaan ei jatkossakaan vaadittaisi autoa. Jos etäisyys töihin menee yli 10 km, niin pelkään, että autoon tulisi turvauduttua turhan usein. Meillä on kaksi koiraa, sekin on paha. Yritän kuitenkin vähentää niiden avulla taloudelta ruokahävikkiä aina kun voin. Saamme myös parilta tutulta ylijäämälihoja metsästyskaudella. Olin ennen kasvissyöjä, mutta olen lipsahtanut takaisin sekasyöjäksi. Vegaanisia ja kasvisruokia tulee kyllä edelleen paljon tehtyä, mutta voisi lisätä. Ja yksi ihan helppo juttu olisi minimoida ruokahävikki. Tulee osteltua välillä turhaa, joka sitten unohtuu syödä. Vaatteita ostamme vain tarpeeseen, mutta melko laajasta harrastusrepertuaarista johtuen niitä tarpeita on aika paljon... Siinä olisi parantamisen paikka ja käytettyä pitäisi ostaa enemmän!
Kannattaisin kyllä vielä nykyistäkin kovempaa verotusta autoiluun liittyviin asioihin ja samoin matkailuun. Myös eläinperäisten elintarvikkeiden hinnoissa pitäisi näkyä niiden aiheuttama kuormitus. Lisäksi tietenkin tarvittaisiin teollisuuteen kohdistuvia toimia, eikä pelkästään länsimaissa. Nykytilanteessa vastuu jätetään usein kuluttajalle, mikä ei ole järkevää. Kuluttaja ei useinkaan pysty tekemään epäitsekästä valintaa, siksi kulutusta pitäisi säädellä rajoittamalla.
Vihreys länsimaalaisten maailmantuskaa. Varsinkin Eurooppa on kuitenkin valumassa alamäkeä ja sen suhteellinen merkitys vähenee koko ajan nousevien talouksien myötä. Vihreillä on siirtomaa ajalta peräisin oleva valkoinen ylimielinen asenne että koko maailma ottaa mallia Euroopasta. Jokaiselle matkustelleelle on kuitenkin selvää että näin ei ole. Modernin teknologian käyttöönotto ei vaadi länsimaisen kulttuurin omaksumista ja suurinta osaa ei kiinnosta tippaakaan vihreiden utopiat. Eurooppalaiset saavat kaikessa rauhassa raunioittaa taloutensa ja ajaa kansansa köyhyyteen mutta muu maailma ei seuraa perässä.
Vierailija kirjoitti:
En pudota. Uusin Range Rover alla mikä tuli keskiviikkona ja talo täysin maksettu. Elän miten tienaan. Osallistun sitten kun kiina intia jenkit osallistuu
Ei huolta. Me muut jotka toimimme clean tech sektorilla teemme sen puolestasi - vaikket haluaisi. Uusi Range Rover kuluttaa vähemmän ja polttoaine on osin valmistettu uusiutuvista raaka-aineista :)
BTW. Kiina ja USA ovat johtavat maat uusiutuvan energian ja kestävän kehityksen investoinneissa ja käyttöönotossa ja Intia on tulossa vauhdilla perässä.
1000€ nettopalkalla?