Olisitko valmis pudottamaan elintasoasi
Ilmastonmuutoksen, ympäristön kemikalisoitumisen ja roskaantumisen hillitsemiseksi? Esimerkiksi vähentämällä lentämistä, yksityisautoilua, lihan syöntiä, uuden ostamista tai vaihtamalla pienempään asuntoon? Kysyn vaan
Kommentit (68)
Ilmastonmuutoksen, ympäristön kemikalisoitumisen ja roskaantumisen hillitsemiseksi? Esimerkiksi vähentämällä lentämistä, yksityisautoilua, lihan syöntiä, uuden ostamista tai vaihtamalla pienempään asuntoon? Kysyn vaan
En oikein pysty pudottamaan elintasoani. Lennän ehkä kerran viiteen vuoteen. Oma auto on oltava, muuten oma päivä ja lapsen hoitopäivä pitenee 2h/pv, en pääse kavereille (joo bussilla pääsen toiseen kaupunkiin mutta siellä ei päästä suoraan kaverille koska hänen autoonsa ei mahdu kaikki lapset niin pitäisi kulkea vähintään 3 julkisella sekä pitkät kävelyt että pääsen kotoani kavereille) yms muut kulkemiset, ruokakauppaan monta kilsaa, menee paljon enemmän aikaa kuin nyt kun menee autolla. Olen vähentänyt lihan syöntiä (tämä ei pudota mielestäni elintasoani vaan parantaa sitä). Ostan uutta vasta kun on aivan pakko (esim, minulla vain yksi paita, on ostettava toinenkin sekä lapselle isompia kokoja vaatteita, nämä ostan nykyään uutena, koska kirppari kamat ei kestä yhtä kauan ja lopulta menee sama raha + enemmänkin kun ravaisin kirppareilla jatkuvasti). Ei ole yksinkertaisesti varaa vaihtaa pienempään asuntoon, tämä on halpa johon saatiin laina, eiköhän kolmio ole ihan sopiva 3 henkiselle perheelle.
Poro kirjoitti:
En, en, en ja en. Tämä on yksi aihe, joka esiin ottamalla koitetaan olla niin fiksua.
Ajan jatkossakin omalla 12v vanhalla autollani joka muuten on päästöiltään ja kulutukseltaan pieni. Vältän julkisia, koska en jaksa nykyihmisten ajatuksia.
Käyn pari kertaa ulkomailla jatkossakin, koska maailma on tehty myös siksi, että sitä saadaan käydä ihmettelemässä kotinurkkia pidemmälläkin.
Asun eukkoni kanssa 49 neliön kaksiossa joten tilaa ei ole liikaa.
Lihaa syön niin pitkään kuin se maittaa, mutta syön kyllä kasviksiakin.
En ymmärrä miten elintapani vaikuttaa roskaantumiseen tai kemikalisoitumiseen. Olen tarkka roskaamisen kanssa, enkä jätä roskia luontoon.
Elintapaani en ole valmis muuttamaan kaiken maailman hippien pyynnöstä (tai käskystä).
Kaikki saavat elää omalla tavallaan, kysymys olikin vain "olisitko valmis" :) jos et ole, niin se on ok, älä vedä hernettä nenään! Autolla ajo aiheuttaa mikromuovin syntyä vesistöihin, polttoaine tupruaa ilmastoon, mutta ymmärrän kyllä, että auto on hyödyllinen, eikä tarkoitus ole syyllistää. Olisihan se ideaali, että keksinnöt olisivat kaikin puolin niin kestäviä, ettei mistään tarvitsisi luopua. Ei tämä yksittäisen ihmisen vika ole.
ap
Ympäristöystävällisemmät valinnat eivät välttämättä tarkoita elintason laskua. Esim. itse muutin lähiöstä kaupungin x keskustaan pienempään asuntoon, joka on upouusi. Eli vaikka neliöt vähenivät, elämänlaatu parani sijainnin myötä ja toki uusi asunto on luksusta. Myös auton käyttö vähenee kun ei tarvitse ajaa joka paikkaan.
Samoin laadukkaat vaatteet maksavat enemmän, mutta kestävät käyttöä paremmin kuin halpisrätit. Näyttävät myös paremmilta. Mielestäni se että panostaa laadukkaampaan vaatteeseen ja harvemmin, ei laske elintasoa, mutta on parempi vaihtoehto ympäristölle. Elintasoa ei laske myöskään se että jättää mäkkärit joskus väliin ja laittaa laadukasta kasvisruokaa/riistaa/ahvenfilettä tms. kotona.
Lomailla voi muutenkin kuin lentäen rannalle. Voi vuokrata vaikka asunnon kuukaudeksi Tukholmasta/Tallinnasta, mennä maateitse Riikaan, Pietariin tai ihan mitä tahansa. Tai voi vaikka lomailla kotona nauttien hyvästä ruoasta, käymällä tapahtumissa, hieronnassa, uimassa, mistä vaan kukin tykkää. Jos välttämättä haluaa ulkomaille, yksi pitkä reissu lienee parempi kuin kaksi lyhyttä ja suoria lentoja käyttäen, jos mahdollista.
Kaikki ratkaisut eivät tietenkään toimi kaikille, mutta kannattaa varmaan aloittaa niistä asioista mistä itselle on helpointa joustaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Asun nyt 42 neliön kodissa teinin kanssa. Ajan 15v vanhalla pikkuautolla. En matkustele. Mitä voisi vähentää?
Kodissa. Asut aika hulppean tilavasti.
Minä, vaimoni, vauva ja koira asumme 27 neliöisestä yksiössä.
Olisin valmis laskemaan elintasoani ja yksinkertaistamaan elämääni entisestään. Nämä muutokset olen jo tehnyt:
- panostanut käyttötavaroissa pitkäikäisyyteen, esim. huonekaluni ovat täyspuisia, 50-70 -luvulta olevia entisöityjä laatutuotteita
- opetellut ompelemaan ja kierrättämään tekstiilijätettä omaan käyttöön (esim. vanhoista pyyhkeistä siivousrättejä, rikki menneistä vaatteista yökkäreitä lapselle ym.)
- ostanut uutta vain aitoon tarpeeseen, panostanut laatuun ja lähellä tuotettuihin käyttötarvikkeisiin
- pyrkinyt vähentämään ruokahävikkiä ostamalla vähemmän ja suunnittelemalla syömiset paremmin
Autoa en ole koskaan omistanut ja ulkomaille lennän n. 5-10 vuoden välein. Lihaa syön jonkin verran, mutta olen kokeillut myös kasvissyöntiä ja voisin ihan hyvin palata siihen takaisin. Omalla kohdallani olen huomannut, että yksinkertaisempi elämä = onnellisempi ja tasapainoisempi minä. Olen mm. lakannut uskomasta kosmetiikkateollisuutta siinä, että tarvitsisin miljoona eri tuotetta itseni kaunistamiseen, ja pärjään nykyään ihan muutamalla perustuotteella. En katso televisiota enkä lue mainoslehtisiä, joten ostohaluni syntyvät aidosta tarpeesta eivätkä markkinavoimien aikaansaaman mielenhallinnan tuloksena. Olen hyvin tyytyväinen elämääni näin, vaikka moni pitääkin minua vähän outona. :)
Sen verran täytyy kyllä sanoa, että auto olisi ihan luksusta kiireisen arjen keskellä, mutta löytyykö niistä vähän ympäristöä kuormittavia versioita? En ole oikein perillä nykyteknologiasta siltä osin.
Toisaalta hassua että täällä käsketään laskemaan elintasoa, kun maailman pahiten meriä paskovat joet löytyvät ihan muuakta.
Yhteistä tuolla on se, että joet ovat satojen miljoonien ihmisten alueella ja erityisesti Kauko-Aasiassa on menossa voimakas elintason kasvu eikä ympäristön suojeluun kiinnitetä huomiota vasta kuin pakon edessä
Mutta sillähän homma paranee että Suomessa kiristetään "viherveroja" tai Saksassa kielletään ydinvoima (ja käynnistetään hiilivoimaloita)
Vierailija kirjoitti:
En ostanut viime vuonna kuin pari vaate kappaletta. Silti oli joka päivä ehjät ja puhtaat vaatteet päällä. Nuokin pari olisin voinut jättää ostamatta. Ruokaa ostan vain sen, minkä syön ja paljon kasviksia. Lentänyt en ole vuosikausiin enkä autoile lyhyitä matkoja. Kyllä mulla on vara pihistää vieläkin tästä.
Älä nyt kuitenkaan oikeinkirjoituksesta pihistä. Vaate kappaletta, ihanko oikeasti?
Ympäristökatastrofissa länsimaisella yksilöllä on kolme päävaihtoehtoa. Voit joko 1. aktiivisesti osallistua kasvihuonekaasujen ja muiden saasteiden vähentämiseen.
2. Sopeutua muutokseen mm. valmistautumalla vastaanottamaan miljoonia ympäristöpakolaisia meren alle katoavista tai elinkelvottomaksi muuttuvista valtioista. Tai
3. Osallistua joko aktiivisesti tai passiivisesti (hiljaisesti hyväksymällä) samojen ihmisten tappamiseen.
Jos et tee ensimmäistä, niin silloin sun on pakko tehdä jotain kahdesta jälkimmäisestä.
Yllättävän moni on aina valmis valitsemaan ton viimeisen, jostain syystä ne ei vaan koskaan kehtaa sanoa sitä ääneen.
Terroristitorakka kirjoitti:
Olen jo vähentänyt lihan syöntiä ja kasvatan kesäkaudella vihannekset ja juurekset itse. Työmatkat kuljen julkisilla, miehen työmatkan vuoksi auton omistaminen on kuitenkin välttämätöntä. En osta mitään vain ostamisen vuoksi ja omia ja lasten vaatteita hankin kirpputoreilta. Asunnon koko on nyt optimaalinen 4 hengelle ja sille että teen puolet työajasta työtä kotona, mutta sitten kun lapset on lopullisesti lentäneet pesästä olisin valmis vaihtamaan pienempään. Ainoamistä en halua tinkiä on se saastuttavien eli lentomatkailu :/
Ei kauheasti ole enää kauheasti mitään mistä vähentää. Nyt jo olen autoton ja lapseton kasvissyöjä. Vaikeus on pikemminkin siinä, mitä teen kaikella sillä rahalla jos koskaan tästä valmistun ja pääsen töihin (oon valmistassa hyvin arvosanoin kovapalkkaiselle alalle). En aio hankkia lapsia, muuttaa kovin paljon isompaan asuntoon tai matkustella hillittömästi. En myöskään shopaile turhia vaatteita, elektroniikkaa tai kosmetiikkaa, eikä mua kiinnosta muuttaa tätä elämäntyyliä. Sähköauton voisin joskus hankkia, kunhan ne tästä vielä kehittyy ja halpenee. Ehkä ostan jostain metsää ja perustan yksityisen luonnonsuojelualueen.
Jokainen säästetty euro mistä tahansa tuotteesta laskee kyseisen tuotteen hintaa sen verran, että joku köyhempi on sen säästösi takia kykeneväinen ostamaan. Markkinatalous 101.
Jos vaikka lasket asuntosi lämpötilaa 10 asteella, niin sinä kyllä "säästät" energiaa henkilökohtaisesti, mutta toisaalta sen samaisen energian hinta laskee vastaavasti ja joku muu voi käyttää sitä enemmän, jolla ei tällä hetkellä rahat riittäisi samaan määrään energiaan. Käytännössä ei tietenkään joku yksittäinen muu henkilö, vaan kyse on tilastosta, mutta vaikutus on sama.
En. En muutenkaan lennä ikinä, enkä omista edes ajokorttia tai autoa. Asun jo pienehkössä asunnossa. Lihani haluan pitää.
En koska ei ole enää juuri mitä voisin vielä tehdä. En ole syönyt lihaa yli 20 vuoteen. Ostan lähes kaikki vaatteet kirppareilta ja olen lentänyt kolme kertaa elämäni aikana, kaikki nekin lyhyitä lentoja Keski-Eurooppaan. Autoa käytän todella vähän, oikeastaan vain kun vien lapsen harrastukseensa, se on niin kaukana ettei voi kävellä/pyöräillä. Asumme pienessä puurakenteisessa rivitalossa. Kierrätämme kaiken minkä voi kierrättää.
Hyvä kysymys ja tähän on vaikea vaikea vastata aidon rehellisesti. En usko, että pelkästään omilla valinnoillani haluaisin pudottaa elintasoa. Todennäköisesti vaatii ulkopuolisen sysäyksen esim työttömyys, sairastuminen, yhteiskunnallinen kriisi. Olen varsin mukavuudenhaluinen niissä rajoissa joihin minulla on esim taloudellinen mahdollisuus (ei perittyä varallisuutta), palkkatyössä olen. Ulkomaan matkoja en ole tehnyt 10 vuoteen, mutta voisin tehdä kestävämpiä valintoja tai tekoja omassa arjessa. Perheemme voisi asua 20m2 pienemmässä asunnossa, luopua omasta autosta, vähentää lihan kulutusta, ostaa vaatteita ja muuta materiaa vähemmän (tai ostaa kirpputorilta), tarkistaa vedenkulutusta (esim pitkät suihkut). Tässä esimerkkejä.
Kollektivisesti kyllä, ehdottomasti. Olen valmis maksamaan vähemmän veroja, leikkaamaan työttömien ja maahan_muuttajien yhteiskunnan maksamat tuet sekä sallimaan vapaan paikallisen sopimusen työpaikoilla palkoille. Näin kulutus pienenee ja luonto hoitaa vahvempien ja parhaiden geenien säilymisen.
Niinkuin näistäkin vastauksista näkyy, ekologisuus ei kiinnosta kuin lähinnä niitä, jotka sitä tekee jo valmiiksi. Suomessakin suuri enemmistö ihmisistä on täysin välinpitämättömiä asia suhteen. Ei seurata uutisia aiheesta tai pohdita omaa elämäntyyliä ja lähinnä naureskellaan niille, jotka yrittää edes jotain. Jos samat ihmiset olisi vielä elossa 30 vuoden kuluttua, kun ongelmat alkavat todella kärjistyä, niin ne todennäköisesti syysttäisivät asiasta ympäristösuojelujärjestöjä ja vihreää puoluetta, kun ne niin väärällä tavalla yritti suojella ympäristöä samalla kun suuri enemmistö ei tehnyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
En ole, hoida sä se homma munkin puolesta.
Minä olen jo sen tehnyt. Omasta ja ympäristön puolesta. Sinusta en ole pätkääkään kiinnostunut enkä tee mitään puolestasi. Sinä voit urpoilla edelleen miten haluat.
Tietysti. Elän nyt jo melko säästeliäästi. En liikoja lentele, lihaa en paljoa tarvitse ( vaikka joudun perheen miehille kokkaamaan). Olen elämässäni asunut hyvinkin vaatimattomasti joten kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Kollektivisesti kyllä, ehdottomasti. Olen valmis maksamaan vähemmän veroja, leikkaamaan työttömien ja maahan_muuttajien yhteiskunnan maksamat tuet sekä sallimaan vapaan paikallisen sopimusen työpaikoilla palkoille. Näin kulutus pienenee ja luonto hoitaa vahvempien ja parhaiden geenien säilymisen.
Ehkäisisit mieluummin ilmastonmuutosta, niin pakkomuutto-ongelmakin pysyisi aisoissa.
En, en, en ja en. Tämä on yksi aihe, joka esiin ottamalla koitetaan olla niin fiksua.
Ajan jatkossakin omalla 12v vanhalla autollani joka muuten on päästöiltään ja kulutukseltaan pieni. Vältän julkisia, koska en jaksa nykyihmisten ajatuksia.
Käyn pari kertaa ulkomailla jatkossakin, koska maailma on tehty myös siksi, että sitä saadaan käydä ihmettelemässä kotinurkkia pidemmälläkin.
Asun eukkoni kanssa 49 neliön kaksiossa joten tilaa ei ole liikaa.
Lihaa syön niin pitkään kuin se maittaa, mutta syön kyllä kasviksiakin.
En ymmärrä miten elintapani vaikuttaa roskaantumiseen tai kemikalisoitumiseen. Olen tarkka roskaamisen kanssa, enkä jätä roskia luontoon.
Elintapaani en ole valmis muuttamaan kaiken maailman hippien pyynnöstä (tai käskystä).