VIIDEN KILON LAIHDUTUSRYHMÄ TAMMI-MAALISKUU 2018!
Noniin. Nyt se alkaa. Tai ehkä vasta huomenna, UV:n jälkeen. Mutta henkisesti olen kypsynyt tähän: viisi kiloa lähtee tammi-maaliskuun aikana pois!
Tällä hetkellä painan, kaikkien jouluherkuttelujen jälkeen, 60kg ja tarkoitus olisi siis painaa maaliskuun loppuun mennessä 55 kg! Pituutta löytyy 167. Tuleeko kukaan messiin? Nyt oikeasti tsempataan toisiamme! Mä lähden tästä salille ;)
Kommentit (804)
Miksi anorektikot tai keskitysleirivangit eivät kärsi tuosta myyttisestä säästöliekistä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi anorektikot tai keskitysleirivangit eivät kärsi tuosta myyttisestä säästöliekistä?
No tämä. En kannusta ketään syömään epäterveen vähän, ja se on totta että laihdutus laskee aina energiantarvetta. Säästöliekki ei silti oo mikään juttu joka kertakaikkiaan lopettais laihdutuksen tyystin ja lopullisesti. Laihtuminen on edelleen vain ihan fysiikkaa, energiaa sisään ja ulos. Säästöliekki ei ole se syy, miksi jonkun laihdutus epäonnistuu. Se voi toki hidastaa laihtumista hetkellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kutsuisi sitä säästöliekiksi. Mutta kyllä heilläkin metabolismi hidastuu kun keho tottuu pieneen kalorimäärään (kokemusta on), sitten pitää vaan syödä yhden päivän ajan enemmän kuin normaalisti niin aineenvaihdunta nopeutuu taas. Niin sanotuista säästöliekistä en osaa sanoa, kai sekin voi olla yksilöllistä mutta ei sitäkään ole todistettu.
Terveisin entinen syömishäiriöiden :)
Tänään kävin toisen kerran puntarilla ja paino oli sama kuin 1,5 viikkoa sitten 😑 Ruoat menneet muuten tosi hyvin eikä ole herkkuhimoa, mistä olen superiloinen, mutta syön edelleen liian suuria annoksia, hieman liikaa proteiinia ja hiilareiden määrää en ole saanut pidettyä alle 30g/pv vaan 40-50... Kalorivaje tavallaan sopivan pieni, koska järkevämpää pidemmän päälle opetella näitä ruokia ja totutella uuteen elämäntapaan, mutta eihän sitä sitten nopeasti myöskään laihdu, jos ei malta syödä pienempiä annoksia.
Mutta olen suht tyytyväinen, että ylipäänsä perusjutut ovat oikein hyvällä mallilla.
Miten te muut saatte pidettyä annoskoot pieninä? Onko teillä kikkoja? Mä siis syön täysiä lautasellisia täynnä kasviksia ja lisäksi lihaa tai kalaa tai kanaa tms, mutta kaikkea on liikaa. Jotenkin pelkään nälkää, että jos en syö paljon, niin sitten tulee joku hillitön nälkä ja sorrun johonkin loputtomaan herkutteluun.
Mulla siis ruoan laatu hyvä, mutta vatsalaukku vaan vetää liikaa ja oma mieli käskee syömään paljon eli käytännössä liikaa.
Vinkkejä?
No nythän se oudoksi meni. Paino on viime viikkon tulokseen verrattuna +600g. Alkuun verrattuna kuitenkin alas päin.
Eiliset ruokailut meni ihan hyvin. Kaloreita 1260kcal, kasviksia, hedelmiä ja marjoja 705g. Hh:t jäi alle 110g. Tämän viikon liikunnat on vielä retuperällä, en ehtinyt eilen, enkä toissa iltana tekemään jumppaa, koska remonttihommat on vieneet enemmän aikaa, kuin luulinkaan. Eilen tosin tuli kivasti yli 12 000 askelta, joten siitä 8000:n päivittäisen askeleen tavoitteesta on kyllä pidetty kiinni. Huomen aamulla pitäisi lähteä taas tekemään remppaa koko päiväksi, mutta koitan silti aamulla viimeistään tehdä sen jumpankin, kun mitään tiukkaa aikataulua ei päivälle ole.
-Ninni-
68,4kg-67,5-68--------------------->63kg
Vierailija kirjoitti:
Tänään kävin toisen kerran puntarilla ja paino oli sama kuin 1,5 viikkoa sitten 😑 Ruoat menneet muuten tosi hyvin eikä ole herkkuhimoa, mistä olen superiloinen, mutta syön edelleen liian suuria annoksia, hieman liikaa proteiinia ja hiilareiden määrää en ole saanut pidettyä alle 30g/pv vaan 40-50... Kalorivaje tavallaan sopivan pieni, koska järkevämpää pidemmän päälle opetella näitä ruokia ja totutella uuteen elämäntapaan, mutta eihän sitä sitten nopeasti myöskään laihdu, jos ei malta syödä pienempiä annoksia.
Mutta olen suht tyytyväinen, että ylipäänsä perusjutut ovat oikein hyvällä mallilla.
Miten te muut saatte pidettyä annoskoot pieninä? Onko teillä kikkoja? Mä siis syön täysiä lautasellisia täynnä kasviksia ja lisäksi lihaa tai kalaa tai kanaa tms, mutta kaikkea on liikaa. Jotenkin pelkään nälkää, että jos en syö paljon, niin sitten tulee joku hillitön nälkä ja sorrun johonkin loputtomaan herkutteluun.
Mulla siis ruoan laatu hyvä, mutta vatsalaukku vaan vetää liikaa ja oma mieli käskee syömään paljon eli käytännössä liikaa.
Vinkkejä?
Jos kerran pidät hiilarit vähäisenä, niin rasvaa sun on syötävä, että pysyt kylläisenä eikä tule ylimääräisiä mielitekoja. Liika proteiini lisää myös näläntunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kutsuisi sitä säästöliekiksi. Mutta kyllä heilläkin metabolismi hidastuu kun keho tottuu pieneen kalorimäärään (kokemusta on), sitten pitää vaan syödä yhden päivän ajan enemmän kuin normaalisti niin aineenvaihdunta nopeutuu taas. Niin sanotuista säästöliekistä en osaa sanoa, kai sekin voi olla yksilöllistä mutta ei sitäkään ole todistettu.
Terveisin entinen syömishäiriöiden :)
En ole syömishäiriöinen vaikka elimistöni joutui olemaan kaksi vuotta pienillä kaloreilla.
Aineenvaihduntani on hidastunut ja elimistön ylläpitokalorit ovat tipahtaneet alas. Ongelmana on ylläpitokalorit eivät nouse vaikka syön enemmän. Liikunnan avulla voin syödä enemmän mutta vain sen verran kuin liikunta kulutaa. Aineenvaihduntani on kuin käärmeellä. Olen tavannut 10 lääkäriä, 4 ravintoterapeutia ennen kuin pääsin spesialistille hoitoon. On syytetty napostelusta ja laskettu piilokaloreita. - pussidiettailija ja diagnosoimaton aineenvaihduntasairaus.
Ps. Kiitoksia lyttäyksestä. Lääkäri laittoi pussidietille jotta selvitetään paljonko oikeasti syön.
Kauanko olet nyt tuolla pussidieetillä ollut? Paljonko on ylipainoa? Onko paino pudonnut yhtään?
Mitä syötte herkkupäivinä, jos sellaisia on? Teenkö jotain väärin kun 4 päivänä on lähtenyt jo 2kg?
Vierailija kirjoitti:
Mitä syötte herkkupäivinä, jos sellaisia on? Teenkö jotain väärin kun 4 päivänä on lähtenyt jo 2kg?
Mä syön ruokani sen verran herkullisena, etten tarvitse erikseen herkkupäiviä. Makeakin joskus maistuu eikä sillekään ole varattuna erikseen päivää.
Nestettä sulla varmaan on lähtenyt, jos olet vasta aloittanut laihiksen.
Nyt on ollut melkein kolme viikkoa syömättä mitään makeaa herkkua tai edes hedelmiä, aamupalalla syöty banaani maistui melkeinpä kuvottavan makealta. Ei ikinä uskoisi entisenä sokerisyöppönä.
Mulla on mennyt laihdutus nyt vähän överiksi. Aloitin vasta ja nyt jo hannaan syömistä liikaa. Siis olen tänään syönyt yhden puikulan lehtisalaatilla ja paprikalla, 2 munan munakkaa. Nälkä olis, mut en oikein halua syödä mitään ettei tule paljon kaloreita. Mulla olis kaapissa kanan filee suikaleita, mut jos paistan niitä ja parsakaalia niin voinko vielä illalla nauttia dippivihanneksia voice of finlandin aikana?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mennyt laihdutus nyt vähän överiksi. Aloitin vasta ja nyt jo hannaan syömistä liikaa. Siis olen tänään syönyt yhden puikulan lehtisalaatilla ja paprikalla, 2 munan munakkaa. Nälkä olis, mut en oikein halua syödä mitään ettei tule paljon kaloreita. Mulla olis kaapissa kanan filee suikaleita, mut jos paistan niitä ja parsakaalia niin voinko vielä illalla nauttia dippivihanneksia voice of finlandin aikana?
Olisko sun syytä vähän suunnitella sitä laihista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko sun syytä vähän suunnitella sitä laihista?
Tämä on eka kerta kun laihdutan. Miten sitä pystyy suunnittelemaan? Eikös se niin mene, että syö vähemmän kuin kulutat. Mä en pahemmin mitään tällä hetkellä kuluta, kun olen opiskelija. Liikuntaa harrastan aika vähän.
Kiitos menkat. +1 kiloa ilman mitään syytä. Että tää on aina yhtä raivostuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos menkat. +1 kiloa ilman mitään syytä. Että tää on aina yhtä raivostuttavaa.
Mitä väliä väliaikaisilla heilahteluilla on. Kyllä sen oman oikean tilanteensa tietää vaikka nesteet heiluvat. Joskus on niin kuiva että paino on kilon liian alhalla, senkin tietää ja tuntee.
Mulla menkkojen takia laihdutus junnaa. Ärsyttävää kun tekee parhaansa ja tiiän ett syön alle kulutukseni. Nyt vielä kaks päivää pelkkää juhlimista (oon opiskelija), ei ainakaan auta. Toisaalta, en entisenä anorektikkona halua lähteä nipistämään hauskanpidosta laihdutuksen takia, varsinkin kun olen ihan normaalipainoinen ja haluan vain kiinteyttää 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö vlcd:llä ketoosiin, vaikka hiilarimäärä ylittäisikin vhh-ruokavalion "sallimat" rajat?
Vlcd:n ketoosi perustuu kaloreiden vähyyteen, vhh taas hiilareitten vähyyteen, joten ei voi rinnastaa. Itse lähtisin ketoosiin mieluummin vhh:lla, koska siinä syödään ruokaa.
Vlcd-pussien päivittäinen hiilarimäärä on yhteensä 50 grammaa ja sen lisäksi tulevat sen päivän puolen kilon kasviksista tulevat hiilarit eli hiilarimäärä jää alle 100 grammaan kun pitäytyy luvallisissa kasviksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole laihtunut yhtään vaikka olen ollut mukana alusta lähtien. Syön kaloreita Finelin ruokapäiväkirjan mukaan 1200 kcal vuorokaudessa ja saan proteiinia 0,8 grammaa per painokilo.
Kirjaan ruokapäiväkirjaan kaiken syömäni ja juomani.
Laita joku esimerkki päivän syömisistä ja juomisista?
Aamupalalla keitän kaurapuuroa 40 grammasta kaurahiutaleita, ripauksesta suolaa ja vedestä. Sen päälle laitan noin teelusikallisen voita. Sen lisäksi syön desin rahkaa sekoitettuna desin marjoja. En käytä sokeria.
Lounaaksi syön keittoa 2,5 desiä tai kiinteämpää ruokaa vaikkapa makaronilaatikkoa 2 desiä tai yhden perunan, yhden jauhelihapihvin ja kasviksia.
Iltapäiväkahvilla syön mukaan varaamani marjarahka-annoksen koska teen sitä aamuisin tuplasatsin.
Päivälliseksi syön samaan tapaan kuin syön lounaalla.
Iltapalaksi syön siivun leipää, jonka päälle laitan lusikallisen voita ja siivun juustoa sekä kasviksia. Sen lisäksi juon lasin rasvatonta maitoa.
Säästöliekki.