Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katunut omakotitaloon muuttamista? Mistä syystä?

Vierailija
30.12.2017 |

Kuinka kauan olet asunut omakotitalossa?

Kommentit (351)

Vierailija
281/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduin ja möin. Vanhassa talossa oli loputtomasti remontin tarvetta ja remontoitunakin se olisi ollut "vanha talo". Siitä rivitaloon, jota kadun myös. Naapureiden vuoksi. Seuraavaksi kerrostaloon.

Vierailija
282/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että suomessa on niin paljon hometaloja, jos omakotitalojen ylläpitoon kuluu noin vähän rahaa kuin useimmat täällä kertovat. Todellisuudessa omakotitaloon kuluu huomattavasti enemmän rahaa kuin kerrostalo-osakkeeseen. Kokemusta löytyy joka asuinmuodosta uusista ja vanhoista taloista.

Eikä kulu. Kerrostaloasuminen on kalleinta per neliö.

Jep. Ja asunnot on vielä kaupan päälle myyntihinnaltaan suoranaista ryöstöä. Esim. Uusi pieni 4h+k KORSOSSA yli 300.000e. Tuohon päälle älyvapaan suuret hoitovastikkeet niin huh.

Kuka muu kuin sijoittaja näitä ostaisi?

Jos asuntoon sijoittaminen on kannattavaa, niin silloin sen omistaminen ja siinä asuminenkin on kannattavaa.

Ja löytyy sitä tuota halvempaakin jos ei jossain keskustassa halua asua, tai jos ei halua jotain 150 neliön kerrostaloasuntoa. Kerrostaloasunnon idea on se, että ihmisillä ei ole LIIKAA TILAA, mikä taas on omakotitalojen ostajien yksi suurimmista ongelmista, ei mitään järkeä että yksinasuva ihminen asuu 120 neliön asunnossa. Nykyään on asuntojen koot pikemminkin ryöstäytyneet käsistä, on joku statusjuttu, että mitä isompi asunto sen paremmin toimeentulevalta vaikutat muiden silmissä. Paitsi jos joku ajattelee ekologisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta vuosi on asuttu, eikä kaduta! Aluksi pelkäsin, että peruselämisen kulut kasvaa sietämättömiksi, mutta todellisuudessa tällä hetkellä arjen pyörittämiseen menee vähemmän rahaa kuin rivarikotimme vastike oli. Toki omakotitalossa tulee ehkä enemmän korjaushommia, mutta kuten todettua: niiden aikatauluista & toteuttajista saa itse päättää. Ja kun se perusarki maksaa rivariin verrattuna vähemmän, säästyy joka kuukausi (ainakin teoriassa) rahaa noihin remontteihin :)

Vierailija
284/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tässä ketjussa väitetään että omakotitalo olisi halvin asumisen muoto? Onko tässä otettu huomioon omakotitalon ostohinta ja remonttikulut?

Aidosti mietin, koska olen haaveillut omakotitalosta mutta aina törmään siihen, ettei minulla olisi varaa sellaista ostaa, ei vain olisi. Sen sijaan rivitalo ja kerrostalo-osakkeen voisin ostaa, siihen minulla olisi varaa.

Tietysti joku jossakin asuu halvalla perinnöksi saadussa omakotitalossaan kun naapurin maajussi hoitaa pilkkahinnalla kaiken jätehuollosta auraukseen ja tekee remontitkin pimeänä. Niin ja tietysti tällä harvinaisella onnekkaalla sattuu olemaan kaukolämmöllä lämmittyvä talo ja omaa metsää josta kaataa puut takkaa varten ja senkin tekee se naapurin maajussi pimeänä pilkkahintaan.

Vierailija
285/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ole katunut, koska mieheni osaa remontoida, mutta.

Asuin 35-vuotiaaksi kerrostalossa ja sitten ostimme omakotitalon. Vaikka tiesin, että kaikki pitää itse tehdä, niin silti se tuli jotenkin yllätyksenä. Ei ole huoltomiestä, jolle soittaa kaikesta. Kaikki, mitä talossasi on, on sinun vastuulla (ei siis tapella kuuluuko ikkunat sinulle vai taloyhtiölle). Eikä ole ketään muuta, eikä kukaan määrää remonteista, eli et voi vaan ajatella "joku muu hoitaa tämän". Tämä aiheutti katumista aluksi.

Rakastan nykyään omakotitaloamme, mutta se on sellainen "harrastus", varsinkin, jos ei ole täysin uusi talo: aina on jotain rempattavaa tai jokin hajoaa, ja sitten taas mietitään, miten se korjataan ja millä rahalla. :D

Vierailija
286/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärän ihmisen kanssa muutin, joten kaduttaa.

Vierailija
287/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuttiin 4 vuotta ja just nuo nurmikonleikkuut, pihan siistimiset ja lumityöt eivät maistuneet. Talvipakkasilla lämmittäminen ja sen kulut yms eivät innostaneet.

Nyt rivarissa jossa huoltoyhtiö tekee työt. Maksan asumisesta enemmän, mutta se on helpompaa.

Teitte aivan oikean ratkaisun. Jos todellakin joku nurmikon leikkuu ja lumityöt on todella noin kova urakka, niin kannattaa toki unohtaa omakotitalot. Kuinka muuten jaksatte töissä käydä vai jaksatteko? Minulla on noin 1000 neliötä nurmikkoa pihassa ja kolattava alue pihassa melko keskimääräinen kaava-alueen ok-tontteihin verrattuna. Koko vuoden lumityöt ja nurmikon leikkuu vie aikaa yhteensä alle 10 tuntia, eli noin yhden työåäivän verran. Huhhuh, mikä valtava urakka!

Etelä-Suomessahan nurmikko kasvaa sen pari kolme kuukautta niin, että kesä-heinäkuussa riittää kerta viikossa ja elo-syyskuussa ei tarvi enää kuin kerran parissa viikossa ja siinä koko vuoden nurmikonleikkuut. Etelä-Suomen talvet taas alkaa olemaan sitä luokkaa, ettei lumitöitä tarvi tehdä kohta ollenkaan. Minun on tänä talvena tarvinut tehdä tasan yhden kerran lumityöt ja nyt eletään sentään jo tammikuuta.

Miksi muuten muutitte rivariin? Onhan sitä nurmikkoa ja pihaa sielläkin, ei kai se huoltoyhtiö sinun nurmikkoasi leikkaa? Sitäpaitsi saahan huoltoyhtiön hoitelemaan omakotitalonkin pihatöitä, jos ei itseä kiinnosta tehdä. Ei omakotitalossakaan ole mitään pakko itse tehdä, jos ei kiinnosta. Rahalla saa kyllä tekijöitä omakotitaloonkin.

En oikein ymmärtänyt tuota logiikkaasi tuon talvilämmityksen osalta. Jos kerran omakotitalossa vuoden kokonaislasku oli kuitenkin halvempi kuin rivarissa, niin mitä hiton väliä sillä pelkällä talven kulutuksella oli?

Hyvin jaksetaan töitämme, kiitos kun huolehdit.❤ Rivariin siksi, että kiva alue ja oma sauna.

Talven kulutuksen kanssa ongelma oli se, että se oli vaivalloista. Nyt käännän termostaattia ja homma hoituu.

Elä hyvä ihminen kimmastu minun valinnoistani, vaikket niitä ymmärtäisikään. Minä olen tyytyväinen asumismuotooni ja sen kustannuksiin, toivottavasti sinäkin omiisi.

Kimmastumista, mitä ihmeen mielikuvitusmaailmasi rivienvälejä oikein lueskelet? Kunhan vaan hieman ihmettelin logiikkaasi.

Jaksat siis päivittäin käydä töissä, mutta koko vuonna kokonaisen työpäivän verran aikaa vieviin lumitöihin ja nurmikonleikkuuseen ei sitten puhtia enää löydykään. No eipä siinä, tarviihan sitä rivariin silloin muuttaa jos jaksaa juuri ja juuri sen 240 päivää vuodessa tehdä töitä, mutta se 241:s onkin jo liikaa ;)

Minä olen oikein tyytyväinen asumismuotooni ja sen kustannuksiin. Taidanpa muuten kääntää tuosta termostaatista hieman lämpöä pienemmälle, kun tuntuu olevan jo vähän liikaakin. Helppoa kuin heinänteko, näin täällä ok-talossa :) 

Vierailija
288/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat muuttivat maalle kun olin kouluikäinen. Vaikutti kyllä yksinäisyyteen, koska en pystynyt koskaan kutsumaan ketään kylään sillä bussit eivät kulkeneet. Synttäreille en voinut kutsua kuin muutaman, koska yhteen autokyytiin ei mahtunut montaa lasta. Muutenkin lähimetsät pelotti muita lapsia, eikä kukaan oikeastaan halunnutkaan tulla käymään. Koulussa sitten mieluummin jättivät yksin, ettei vain tulisi velvoitteita tulla kylään. Muuten olin ihan pidetty koulussa, ei kiusattu ja välillä otettiin mukaan leikkeihin. En sanoisi että olin erityisen syrjitty, mutta jäin paljosta paitsi.

Talvella mäet on jäisiä ja ojat syviä, tiet pitää hiekoittaa itse.

Asun nyt kaupungissa ja omat lapset ei kyllä ikinä tule asumaan maalla elleivät itse muuta sinne tultuaan aikuisiksi.

Vierailija
289/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaupunki-ihmisiä henkeen ja vereen. En voisi asua missään, mistä ei pääse pyörällä joka paikkaan alle 15 min sisällä. En kestäisi olla riippuvainen autosta tai edes busseista, ja olen ylpeä siitä että olen sekä ympäristöystävällisempi että terveellisempi kuin autoilijat. Olen todella sosiaalinen tyyppi, rakastan ihmisiä ja hälinää ja sitä, että kävelymatkan päässä on loputtomiin mielenkiintoista tekemistä ja tapahtumaa ja uusia ihmisiä. Minusta on ihanaa, että voin piipahtaa 30 metrin päässä olevaan lähikauppaan, jos jotain puuttuu tai unohdin kauppalistalta jotain. Tai jos kaveri ehdottaa spontaania tapaamista/drinkkiä/mitä vaan niin ei tarvi kuin heittää takki päälle ja 5-10 min päästä on jo kaverin kanssa nauramassa eikä tarvi miettiä että miten kotiin pääsee jos ilta venyykin pitkäksi.

Kerrostaloasuminen on niin mun juttuni myös muuten kuin ylivertaisen sijainnin takia. Olo on turvallinen, koska tietää että ympärillä on aina ihmisiä ja lähimpään sairaalaan, poliisiin tai terveyskeskukseen on 5 min matka. Ei tarvitse huolehtia mistään muusta kuin oman kodin sisäsiivouksesta jonka perusteellinenkin siivous hoituu alta aikayksikön. Asun myös korkealla joten minulla on parempi näköala kuin kenelläkään omakotitalossa asuvalla voi koskaan olla (parvekkeelta näkyy merta, metsää ja upea kaupunki jonka valot tuikkivat yöllä).

Jos olisi olemassa omakotitalo, joka on yhtä keskustassa kuin kerrostaloasuntoni, ja maksaisi saman verran, ja olisi varaa palkata joku muu hoitamaan talon kunnossapitämisen, niin voisin jopa harkita :D

Vierailija
290/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tänne kirjoittaneista tuntuu asuvan rannikolla, jossa lunta ei tule nimeksikään. Me asutaan Itä-Suomessa, samoin vanhempani, joiden taloa ja pihaa olen käynyt hoitamassa heidän ollessaan matkoilla. Lumitöitä on tänä talvena joutunut tekemään pahimmillaan useamman kerran päivässä. Laskelmat siitä, että lumityöt veisivät vain noin työpäivän verran vuodessa eivät ainakaan täällä päin Suomea pidä paikkaansa. Tai sitten joku tekee todella pitkää päivää.

Monien omakotiasujien kirjoituksista paistaa läpi melkoinen omahyväisyys. Ihmetellään rivien välissä laiskoja rivari- tai kerrostaloasujia ja vähätellään omakotitalon vaatimaa työmäärää. Eikö sitä voisi vain olla tyytyväinen omaan valintaansa ja antaa arvon muiden valinnoille myös?

Vierailija
291/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tänne kirjoittaneista tuntuu asuvan rannikolla, jossa lunta ei tule nimeksikään. Me asutaan Itä-Suomessa, samoin vanhempani, joiden taloa ja pihaa olen käynyt hoitamassa heidän ollessaan matkoilla. Lumitöitä on tänä talvena joutunut tekemään pahimmillaan useamman kerran päivässä. Laskelmat siitä, että lumityöt veisivät vain noin työpäivän verran vuodessa eivät ainakaan täällä päin Suomea pidä paikkaansa. Tai sitten joku tekee todella pitkää päivää.

Monien omakotiasujien kirjoituksista paistaa läpi melkoinen omahyväisyys. Ihmetellään rivien välissä laiskoja rivari- tai kerrostaloasujia ja vähätellään omakotitalon vaatimaa työmäärää. Eikö sitä voisi vain olla tyytyväinen omaan valintaansa ja antaa arvon muiden valinnoille myös?

Eikö saa kysyä tarkennuksia väitettyihin työmääriin ja rahanmenoon ilman, että syytetään omahyväiseksi? Epämääräiset väitteet olisi hyvä perustella. Valitettavasti näyttää siltä, että kateellisuuden vuoksi keksitään jotain järkyttäviä pakollisia töitä ja hirvittävää rahanmenoa. Eli yritetään selitellä omaa pakkoasumista kerrostalossa sillä, että mollataan omakotitaloasumista aivan poskettomilla väitteillä. Miksei kerrostaloasukit anna arvoa ok-talon valinneille?

Vierailija
292/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuttiin 4 vuotta ja just nuo nurmikonleikkuut, pihan siistimiset ja lumityöt eivät maistuneet. Talvipakkasilla lämmittäminen ja sen kulut yms eivät innostaneet.

Nyt rivarissa jossa huoltoyhtiö tekee työt. Maksan asumisesta enemmän, mutta se on helpompaa.

Teitte aivan oikean ratkaisun. Jos todellakin joku nurmikon leikkuu ja lumityöt on todella noin kova urakka, niin kannattaa toki unohtaa omakotitalot. Kuinka muuten jaksatte töissä käydä vai jaksatteko? Minulla on noin 1000 neliötä nurmikkoa pihassa ja kolattava alue pihassa melko keskimääräinen kaava-alueen ok-tontteihin verrattuna. Koko vuoden lumityöt ja nurmikon leikkuu vie aikaa yhteensä alle 10 tuntia, eli noin yhden työåäivän verran. Huhhuh, mikä valtava urakka!

Etelä-Suomessahan nurmikko kasvaa sen pari kolme kuukautta niin, että kesä-heinäkuussa riittää kerta viikossa ja elo-syyskuussa ei tarvi enää kuin kerran parissa viikossa ja siinä koko vuoden nurmikonleikkuut. Etelä-Suomen talvet taas alkaa olemaan sitä luokkaa, ettei lumitöitä tarvi tehdä kohta ollenkaan. Minun on tänä talvena tarvinut tehdä tasan yhden kerran lumityöt ja nyt eletään sentään jo tammikuuta.

Miksi muuten muutitte rivariin? Onhan sitä nurmikkoa ja pihaa sielläkin, ei kai se huoltoyhtiö sinun nurmikkoasi leikkaa? Sitäpaitsi saahan huoltoyhtiön hoitelemaan omakotitalonkin pihatöitä, jos ei itseä kiinnosta tehdä. Ei omakotitalossakaan ole mitään pakko itse tehdä, jos ei kiinnosta. Rahalla saa kyllä tekijöitä omakotitaloonkin.

En oikein ymmärtänyt tuota logiikkaasi tuon talvilämmityksen osalta. Jos kerran omakotitalossa vuoden kokonaislasku oli kuitenkin halvempi kuin rivarissa, niin mitä hiton väliä sillä pelkällä talven kulutuksella oli?

Hyvin jaksetaan töitämme, kiitos kun huolehdit.❤ Rivariin siksi, että kiva alue ja oma sauna.

Talven kulutuksen kanssa ongelma oli se, että se oli vaivalloista. Nyt käännän termostaattia ja homma hoituu.

Elä hyvä ihminen kimmastu minun valinnoistani, vaikket niitä ymmärtäisikään. Minä olen tyytyväinen asumismuotooni ja sen kustannuksiin, toivottavasti sinäkin omiisi.

Kimmastumista, mitä ihmeen mielikuvitusmaailmasi rivienvälejä oikein lueskelet? Kunhan vaan hieman ihmettelin logiikkaasi.

Jaksat siis päivittäin käydä töissä, mutta koko vuonna kokonaisen työpäivän verran aikaa vieviin lumitöihin ja nurmikonleikkuuseen ei sitten puhtia enää löydykään. No eipä siinä, tarviihan sitä rivariin silloin muuttaa jos jaksaa juuri ja juuri sen 240 päivää vuodessa tehdä töitä, mutta se 241:s onkin jo liikaa ;)

Minä olen oikein tyytyväinen asumismuotooni ja sen kustannuksiin. Taidanpa muuten kääntää tuosta termostaatista hieman lämpöä pienemmälle, kun tuntuu olevan jo vähän liikaakin. Helppoa kuin heinänteko, näin täällä ok-talossa :) 

Ajattelin, että tahallisen ilkeilysi takana olisi ollut kimmastuminen, mutta jos kerran ei, niin sitten ehkä jokin luonteenpiirre.

Kiva juttu, että sinullakin on termostaatti. 👍❤

Vierailija
293/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö saa kysyä tarkennuksia väitettyihin työmääriin ja rahanmenoon ilman, että syytetään omahyväiseksi? Epämääräiset väitteet olisi hyvä perustella. Valitettavasti näyttää siltä, että kateellisuuden vuoksi keksitään jotain järkyttäviä pakollisia töitä ja hirvittävää rahanmenoa. Eli yritetään selitellä omaa pakkoasumista kerrostalossa sillä, että mollataan omakotitaloasumista aivan poskettomilla väitteillä. Miksei kerrostaloasukit anna arvoa ok-talon valinneille?

Juuri näin. Olisi kiva ymmärtää ihan konkreettisesti mitä se työ on. Lumityöt ja ruohonleikkuut on jo käyty läpi eikä ne oikeasti mitään aikaa vievää hommaa ole. Kaikki hankalammat hommat voi joko

a) ostaa, niin kuin taloyhtiökin tekisi. Näin työtä ei ole sen enempää kuin muissa asumismuodoissa.

b) tehdä itse

OKT antaa enemmän vaihtoehtoja ja joustavuutta, sekä omaa päätösvaltaa asioihin. Jos esim. taloyhtiö päättää tehdä kph remontin ja kilpailuttaa sen hinnalla X, niin se on sitten maksettava. Vaikka löytäisit itse 1000 euroa halvemman tekijän.

Ei sillä etteikö muissa asumismuodoissa saisi asua tai että arvostelisin heitä, mutta en vaan ymmärrä mitä se omakotitalon työläs osuus pitää sisällään, koska OKT:ssa voi ostaa täysin samat palvelut, jos ei mitään jaksa tehdä itse. Toisaalta ne voi tehdä itse, jos sattuu olemaan aikaa eikä halua kaikesta maksaa itseään kipeäksi.

Vierailija
294/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Olisi kiva ymmärtää ihan konkreettisesti mitä se työ on. Lumityöt ja ruohonleikkuut on jo käyty läpi eikä ne oikeasti mitään aikaa vievää hommaa ole. Kaikki hankalammat hommat voi joko

a) ostaa, niin kuin taloyhtiökin tekisi. Näin työtä ei ole sen enempää kuin muissa asumismuodoissa.

b) tehdä itse

OKT antaa enemmän vaihtoehtoja ja joustavuutta, sekä omaa päätösvaltaa asioihin. Jos esim. taloyhtiö päättää tehdä kph remontin ja kilpailuttaa sen hinnalla X, niin se on sitten maksettava. Vaikka löytäisit itse 1000 euroa halvemman tekijän.

Ei sillä etteikö muissa asumismuodoissa saisi asua tai että arvostelisin heitä, mutta en vaan ymmärrä mitä se omakotitalon työläs osuus pitää sisällään, koska OKT:ssa voi ostaa täysin samat palvelut, jos ei mitään jaksa tehdä itse. Toisaalta ne voi tehdä itse, jos sattuu olemaan aikaa eikä halua kaikesta maksaa itseään kipeäksi.

Täällä Itä-Suomessa talvikuukausina todellisuutta on se, että lumityöt pitää tehdä omalta tontilta aamuisin ennen töihin menoa, kun on satanut lunta. Ja täällä sataa toisin kuin etelämmässä.

Tunnut suhtautuvan okt itseisarvona? Alunperinhän tässä kyseltiin kokemuksia niiltä, joille okt ei sopinutkaan, joten luonnollisesti keskusteluun kertyy sellaisia kokemuksia, joissa okt näyttäytyy negatiivisena.

Kannattaisi ehkä tehdä oma keskusteluketju okt-asumisen eduista. ;)

Vierailija
295/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

b) tehdä itse

Täällä Itä-Suomessa talvikuukausina todellisuutta on se, että lumityöt pitää tehdä omalta tontilta aamuisin ennen töihin menoa, kun on satanut lunta. Ja täällä sataa toisin kuin etelämmässä.

Tunnut suhtautuvan okt itseisarvona? Alunperinhän tässä kyseltiin kokemuksia niiltä, joille okt ei sopinutkaan, joten luonnollisesti keskusteluun kertyy sellaisia kokemuksia, joissa okt näyttäytyy negatiivisena.

Kannattaisi ehkä tehdä oma keskusteluketju okt-asumisen eduista. ;)

Ihmettelen vain sitä, että OKT:ssa asumista on ketjussa väitetty työlääksi, mutta mitään kunnollisia perusteluja väitteelle ei ole annettu. En siis ymmärrä, miksi joku katuu OKT:n hankkimista sen työmäärän takia. Haluaisin ymmärtää mitä se työ on? Siksi kirjoitin edellisen tekstin.

Isommankin pihatien auraa max 10 minuutissa, eikä todellakaan joka aamu ole uutta kinosta satanut Itä-Suomessakaan. Mutta ilmeisesti nämä lumityöt nyt sitten ovat ihmisten mielestä vaan niin suuri asia, että talon hankkiminen niiden takia ihan kaduttaa. Hyväksytään sitten tämä selitys :)

Vierailija
296/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katunut. Muutettiin aikoinaan rivarista omakotitaloon. Oli niin työlästä että myytiin talo pois kahden vuoden jälkeen ja muutettiin takaisin rivariin. Nykyään asutaan itse vuokralla kerrostalossa ja omistetaan vain sijoitusasunto.

Aikamoisen murjun olette hankkineet, jos omassa talossa asuminen oli työlästä. Mitä se työläs osuus piti sisällään?

En ole edellinen kirjoittaja, mutta nyt ainakin tulee mieleen, ja jotkut hurjat leikkaa nurmikkoakin.

Meillä oli itseasiassa aikaisemmassa rivarikämpässä enemmän nurmikkoa takapihalla, kuin mitä on nyt ok-talossa. 

Vierailija
297/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okt kaupungissa on meille hyvä eikä mikään työläs vaihtoehto. Pienen pihan työt lumettomassa helsingissä vain mukavaa hommaa.

Vierailija
298/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin 8 vuotta omakotitalossa ja kyllästyin siihen jatkuvaan työhön joka siinä oli. Remonttia tuossa nurkassa, nurmikonleikkuu tuossa nurkassa, pitää maalata tuo auringonpuoleinen seinä, tapetoida keittiön seinä jne. Ja kun se kaikki piti tehdä yksin, ilman puolison apua. Hänellä putosi hansikkaat samaan aikaan maahan kun muutettiin ok-taloon ja kaikki vain jäi mun vastuulle. 

Hyvin ne hoidin, ei siinä mitään, mutta kun vihdoin otin eron, talo myytiin ja muutin vuokralle rivariin, huomasin miten paljon helpommallakin elämässä pääsee.

Paljon vaatii vastaisuudessa että enää muuttaisin omakotitaloon, erityisen paljon se vaatisi siltä mieheltä vakuutteluja joka mut sinne saisi muuttamaan, että hänkin tekee oman osansta töistä.

Vierailija
299/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin 8 vuotta omakotitalossa ja kyllästyin siihen jatkuvaan työhön joka siinä oli. Remonttia tuossa nurkassa, nurmikonleikkuu tuossa nurkassa, pitää maalata tuo auringonpuoleinen seinä, tapetoida keittiön seinä jne. Ja kun se kaikki piti tehdä yksin, ilman puolison apua. Hänellä putosi hansikkaat samaan aikaan maahan kun muutettiin ok-taloon ja kaikki vain jäi mun vastuulle. 

Hyvin ne hoidin, ei siinä mitään, mutta kun vihdoin otin eron, talo myytiin ja muutin vuokralle rivariin, huomasin miten paljon helpommallakin elämässä pääsee.

Paljon vaatii vastaisuudessa että enää muuttaisin omakotitaloon, erityisen paljon se vaatisi siltä mieheltä vakuutteluja joka mut sinne saisi muuttamaan, että hänkin tekee oman osansta töistä.

Nyt rivitalossa asuessasi sinulla ei ole nurmikonleikkuuta? Ei keittiön tapetointia? Auringonpuoleista seinää ei tarvitse maalata? Ja mieskin osallistuu?

Vierailija
300/351 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti joku jossakin asuu halvalla perinnöksi saadussa omakotitalossaan kun naapurin maajussi hoitaa pilkkahinnalla kaiken jätehuollosta auraukseen ja tekee remontitkin pimeänä. Niin ja tietysti tällä harvinaisella onnekkaalla sattuu olemaan kaukolämmöllä lämmittyvä talo ja omaa metsää josta kaataa puut takkaa varten ja senkin tekee se naapurin maajussi pimeänä pilkkahintaan.

Melkein napakymppi, mutta ei ole kaukolämpöä. Olen keväällä kaatamassa kolmea elinkaarensa lopussa olevaa koivua. Naapurin maajussi siirtää metsäkärryllään isommat rungot parempaan paikkaan. Toinen maajussi pilkkoo isot rungot sirkkeli/halkomakoneyhdistelmään ja itse teen oksat ja pienemmät puunosat maamiesseuran klapikoneella polttopuiksi. Arvioni mukaan polttopuita tulee vähintään kolmen talven lämmitystarpeiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi