Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katunut omakotitaloon muuttamista? Mistä syystä?

Vierailija
30.12.2017 |

Kuinka kauan olet asunut omakotitalossa?

Kommentit (351)

Vierailija
341/351 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut erilaisissa omakotitaloissa useamman vuosikymmenen, välillä pakon edessä paritalossa kerran ja muutamia kertoja kerrotaloissa (näistäkin yhteensä joitakin vuosia). Toiset ok-talot ovat olleet omistusasuntoja, toiset ovat olleet vuokralla. En ole kertaakaan katunut yhtään ok-taloasumista, kerrostaloissa asumista kyllä sitten senkin edestä. Koskaan en enää muuta kerrostaloon, haittapuolia on niin monia.

Vierailija
342/351 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinuski kirjoitti:

En ole katunut. Valmistalo otettiin silloisen kumppanin kanssa. Kumppani väsyi, tuli ero ja mä jäin taloon.

Ainoana miinuksena nään ruohonleikkuun mutta eipä tuotakaan hirveesti ja naapurin räksyttävät koirat.

Itse täs ny hommailen. Luultavasti jos ei löydy puolisoa niin muutan sitten pois kun lapsi lähtee opiskelen mutta siihen on vielä aikaa kun nyt on 9v. Siihen syytäkin on sitten tuo että on liian paljon neliöitä yhdelle 150neliötä.

Mulla aika sama tilanne, hyvin sitä on omakotitaloa näköjään yksi nainenkin pitänyt. Mulla on enää 5 v kuin lapsi lähtee opiskelemaan. Nyt teinistä on jo iso apu siivoamisessa, lumitöissä ja ruohonleikkuussa.

Toistaiseksi on itse vielä sitä mieltä, että haluaa aikuisena itsekin omakotitaloon, vaikka on nähnyt mitä se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/351 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinuski kirjoitti:

En ole katunut. Valmistalo otettiin silloisen kumppanin kanssa. Kumppani väsyi, tuli ero ja mä jäin taloon.

Ainoana miinuksena nään ruohonleikkuun mutta eipä tuotakaan hirveesti ja naapurin räksyttävät koirat.

Itse täs ny hommailen. Luultavasti jos ei löydy puolisoa niin muutan sitten pois kun lapsi lähtee opiskelen mutta siihen on vielä aikaa kun nyt on 9v. Siihen syytäkin on sitten tuo että on liian paljon neliöitä yhdelle 150neliötä.

Mulla aika sama tilanne, hyvin sitä on omakotitaloa näköjään yksi nainenkin pitänyt. Mulla on enää 5 v kuin lapsi lähtee opiskelemaan. Nyt teinistä on jo iso apu siivoamisessa, lumitöissä ja ruohonleikkuussa.

Toistaiseksi on itse vielä sitä mieltä, että haluaa aikuisena itsekin omakotitaloon, vaikka on nähnyt mitä se on.

Niitähän se omakotitalo ja sen työt pelottaa, jotka eivät ole nähneet mitä se on.

Vierailija
344/351 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloon muutto ei sinänsä kaduta, mutta tähän nykyiseen taloomme kyllä. Aiemmin kokemusta oli vain kerrostaloaaumisesra ja sen tämä kyllä voittaa mennen tullen; ei seinänaapureita valittamassa siitä poraammeko seinään reikää sunnuntaina tai kuuntelemmeko musiikkia klo 21 jälkeen.

Mutta tämä talo johon muutimme on sen verran raihnainen etten voi olla tyytyväinen, kosteusvaurioita ja muuta vikaa. Jos asuisin ehjässä ja hyvässä omakotitalossa olisin enemmän kuin tyytyväinen.

Kuulostaa siltä, että säästät sivistyneiden ihmisten hermoja asumalla omakotitalossa. Tsemppiä siis kunnossapitoon.

Vierailija
345/351 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katunut. Muutettiin aikoinaan rivarista omakotitaloon. Oli niin työlästä että myytiin talo pois kahden vuoden jälkeen ja muutettiin takaisin rivariin. Nykyään asutaan itse vuokralla kerrostalossa ja omistetaan vain sijoitusasunto.

Aikamoisen murjun olette hankkineet, jos omassa talossa asuminen oli työlästä. Mitä se työläs osuus piti sisällään?

Hä? No mites ois vaikka lumityöt, ruohon leikkuu, haravointi, pensasaidan leikkuu, puuosien maalaukset ym.

Lisäksi omakotitaloa pitäisi osata huoltaa.

Vierailija
346/351 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katunut. Muutettiin aikoinaan rivarista omakotitaloon. Oli niin työlästä että myytiin talo pois kahden vuoden jälkeen ja muutettiin takaisin rivariin. Nykyään asutaan itse vuokralla kerrostalossa ja omistetaan vain sijoitusasunto.

Aikamoisen murjun olette hankkineet, jos omassa talossa asuminen oli työlästä. Mitä se työläs osuus piti sisällään?

En ole edellinen kirjoittaja, mutta nyt ainakin tulee mieleen, ja jotkut hurjat leikkaa nurmikkoakin.

Öh, lumityöt tulee mieleen, mutta ei näköjään viestiin asti :)

Oman pihan lumitöihin menee sellainen 15 minuuttia jos ne tekee hyvin. Riippuu tietysti paljo talvesta ja siitä että missä päin suomea asuu, jotta montako kertaa tuo operaatio pitää tehdä. Tänä talvena olen tarttunut kahdesti kolaan ja silloinkin vähän huvikseni, koska tiedossa oli että parin päivän päästä sataa vettä ja lumet sulaa ja niin myös kävi. Runsaslumisena talvena noita kolauskertoja voi tulla jopa 30 (talvi 2010), eli aikaa palaa kokonaiset 7,5 tuntia, eli yhden työpäivän verran. Toisaalta voi laskea että tienasi samalla 500€, kun tuotta työtä ei teettetty huoltoyhtiöllä.

t. Turkulainen

Riippuu siitä jos sulla on alle 1000m2 tontti niin äkkiäkö se nyt on hinkattua. Siinä vaiheessa kun on se 1000m2 pelkästään tien, autotallin ja etuoven edustalla, niin ei ole ihan vartissa kolattu.

Suurimmalla osalla ei ole tuhannen neliön tietä kolattavana. Oma tontti on vähän reilu 1000 neliötä, mutta eihän sitä tarvi kokonaan kolata. riittää että kolaa autopaikan ja polun ulko-ovelle. Ei ole varmaan edes neljääkymmätä neliötä kolattavaa.

Sama. Kyllä meillä tontti on ihan kiitettävän kokoinen mutta eipä sitä kolata tarvi kuin autopaikoilta eli autotallin edusta, mitä tuo nyt olis sitten... ehkä sen 40 neliöö. Että kolaako joku muka koko pihansa ja miksi? Talvella lapset tamppaa lumet mennessään ja laskee pulkalla (rinnetontti), miksi niitä nyt kolaisi. Rivitalossa asuessa piti kolata koko hiton talon edusta, viiden asunnon verran. Lisäksi parkkipaikka ja matontamppaustelineen edustat. Paljon enemmän töitä.

Vierailija
347/351 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katunut hetkeäkään. Olen asunut lapsuuteni maalla ja kestin 5 vuotta pikku kaupungissa elämistä, en tykkää siitä kun on ihmisiä ympärillä eikä ole omaa rauhaa, aina jossain joku talo. Nykyisin saa asua ihan omassa rauhassa keskellä metsää, ei naapureita lähellä. Pihahommat ja lämmitys on kivaa hyötyliikuntaa, tykkään olla tekemässä koko ajan jotain ja täällä riittää touhuamista. Kaupunkiin ei aja kuin 20min 

Vierailija
348/351 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muuttaisin omakotitaloon, katuisin sitä syrjäisen sijainnin, vaivannäön ja kustannusten takia.

Mun oli ihan pakko tarttua tähän ja miettiä omalta kohdalta;

- syrjäinen sijainti = 800 m kaikista palveluista, Helsingin keskustaan autolla 22 min. Stadissa ei ole montaa korttelia josta olisi yhtä lyhyt matka joka paikkaan (sis siis myös sairaalan, terkkarin ja koulun)!

- vaivanäkö = 50 litraa mustikoita, muutama kukkapenkki (nämäkin vapaaehtoisesti tehtyjä), 20m2 nurmikkoa. Kerran talvessa autopaikan kolaaminen, traktori hoitaa muun

- kustannukset = hankintamenoa lukuunottamatta 370€/kk. Tällä rahalla emme saisi n 250m2 asuntoa mistään. Lisäksi toki 788€/v kiinteistövero ja 40€/v nuohous, pikkurahoja tästä ilosta.

Eli ei ole pakko muuttaa rysänperälle vaan voi asua ihan taajamassa.

Tähän olis paljonkin kommentoitavaa, mutta kysyn vain yhden: miksi se autopaikka pitää kolata kerran vuodessa? Miksi ei traktori sitä hoida silloinkin? Ilmeisesti olette maksaneet siitä jollekin, kun sen traktori ihan itsekseen hoitaa ilman, että teidän pitää tehdä mitään. Kaipa se sitten hoituu aina ennen kuin itsellä on auton tarvetta, oli sitten yö tai päivä.

En ole lainamaasi kirjoittaja, mutta kommentti tuohon boldattuun. Olen itse asunut yli 20 vuotta maalla ja meillä on noin 2 kilometriä pitkä yksityistie ja minä asun sen puolivälissä. Sitä auraa sekä lanaa tien perällä asuva maajussi. Vielä koskaan ei ole tullut tilannetta, että en ole päässyt lähtemään kotoa, tai tulemaan kotiin auraamattomuuden (enkä minkään muunkaan) takia, vaikka kuljen töissä kaikkina vuorikauden aikoina (komivuorotyö). Minulla on ihan tavallinen etuvetoinen pienellä maavaralla oleva henkilöauto, eli jäisin kyllä helposti jumiin, jos tietä ei olisi hoidettu. Itseasiassa yksityistiemme on aina paremmin hoidettu kuin isot tiet. Samainen maajussi auraa myös minun 150 metriä pitkän tieni ja ottaa koko talvelta parikymppiä.

Vierailija
349/351 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hä? No mites ois vaikka lumityöt, ruohon leikkuu, haravointi, pensasaidan leikkuu, puuosien maalaukset ym.

Lisäksi omakotitaloa pitäisi osata huoltaa.

Mitä se huoltaminen on, jos on vielä jotain muutakin nuo, mitä mainitsit? Kaikki samat hommat on kerrostaloissa, kuin omakotitaloissakin.

Itselläni on hehtaarin tontti ja noihin mainitsemiisi hommiin menee vuodessa noin 10 tuntia. Pensasaitaa ei ole ja puuosia olen maalannut viimeksi joskus 10 vuotta sitten ja ovat edelleen aivan mainiossa kunnossa. Sitäpaitsi kyllä niitä puuosia (ja betoniakin) pitää maalailla, lumia kolailla ja nurmikkoa leikata muissakin asumimuodoissa. Niissä vaan et pääse itse päättämään sitä, maalaatko, hoidatko pihaa itse, vai tekeekö sen joku muu ja sinä vain maksat. Ei omakotitalossakaan ole itse pakko tehdä yhtään mitään jos ei halua, vaan ihan samallalailla voi käyttää ostopalveluja, kuin kerros/rivitaloissakin. Omakotialossa vaan voit itse päättää, teetkö itse, vai annatko muiden hoitaa hommat.

Vierailija
350/351 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tänne kirjoittaneista tuntuu asuvan rannikolla, jossa lunta ei tule nimeksikään. Me asutaan Itä-Suomessa, samoin vanhempani, joiden taloa ja pihaa olen käynyt hoitamassa heidän ollessaan matkoilla. Lumitöitä on tänä talvena joutunut tekemään pahimmillaan useamman kerran päivässä. Laskelmat siitä, että lumityöt veisivät vain noin työpäivän verran vuodessa eivät ainakaan täällä päin Suomea pidä paikkaansa. Tai sitten joku tekee todella pitkää päivää.

Monien omakotiasujien kirjoituksista paistaa läpi melkoinen omahyväisyys. Ihmetellään rivien välissä laiskoja rivari- tai kerrostaloasujia ja vähätellään omakotitalon vaatimaa työmäärää. Eikö sitä voisi vain olla tyytyväinen omaan valintaansa ja antaa arvon muiden valinnoille myös?

Eikö saa kysyä tarkennuksia väitettyihin työmääriin ja rahanmenoon ilman, että syytetään omahyväiseksi? Epämääräiset väitteet olisi hyvä perustella. Valitettavasti näyttää siltä, että kateellisuuden vuoksi keksitään jotain järkyttäviä pakollisia töitä ja hirvittävää rahanmenoa. Eli yritetään selitellä omaa pakkoasumista kerrostalossa sillä, että mollataan omakotitaloasumista aivan poskettomilla väitteillä. Miksei kerrostaloasukit anna arvoa ok-talon valinneille?

Juuri näin. Olisi kiva ymmärtää ihan konkreettisesti mitä se työ on. Lumityöt ja ruohonleikkuut on jo käyty läpi eikä ne oikeasti mitään aikaa vievää hommaa ole. Kaikki hankalammat hommat voi joko

a) ostaa, niin kuin taloyhtiökin tekisi. Näin työtä ei ole sen enempää kuin muissa asumismuodoissa.

b) tehdä itse

OKT antaa enemmän vaihtoehtoja ja joustavuutta, sekä omaa päätösvaltaa asioihin. Jos esim. taloyhtiö päättää tehdä kph remontin ja kilpailuttaa sen hinnalla X, niin se on sitten maksettava. Vaikka löytäisit itse 1000 euroa halvemman tekijän.

Ei sillä etteikö muissa asumismuodoissa saisi asua tai että arvostelisin heitä, mutta en vaan ymmärrä mitä se omakotitalon työläs osuus pitää sisällään, koska OKT:ssa voi ostaa täysin samat palvelut, jos ei mitään jaksa tehdä itse. Toisaalta ne voi tehdä itse, jos sattuu olemaan aikaa eikä halua kaikesta maksaa itseään kipeäksi.

Täällä Itä-Suomessa talvikuukausina todellisuutta on se, että lumityöt pitää tehdä omalta tontilta aamuisin ennen töihin menoa, kun on satanut lunta. Ja täällä sataa toisin kuin etelämmässä.

Tunnut suhtautuvan okt itseisarvona? Alunperinhän tässä kyseltiin kokemuksia niiltä, joille okt ei sopinutkaan, joten luonnollisesti keskusteluun kertyy sellaisia kokemuksia, joissa okt näyttäytyy negatiivisena.

Kannattaisi ehkä tehdä oma keskusteluketju okt-asumisen eduista. ;)

Kannattaiskohan kuitenkin lukea se otsikko uudelleen ja yrittää myöskin ymmärtää lukemasi. Sen verran helppotajuinen otsikko, että sen ymmärtäminen onnistuu esikoululaiseltakin, miksei siis sinulta?

Vierailija
351/351 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme helsinkiläisestä kerrostalosta helsinkiläiseen omakotitaloon 80-luvulla kun olin 6-vuotias. Muutto harmitti kyllä silloin, koska kaverit jäivät, ja teininäkin tuo omakotitalo oli tylsä, koska sijaitsi vähän hankalassa paikassa. Autolla pääsi kyllä keskustaan 20 minuutissa tai allekin, mutta se ei paljon 15-vuotiaana lohduttanut, kun bussi kierteli 40 minuuttia ja lakkasi kulkemasta jo aika aikaisin illalla. Nurmikon leikkuu, haravointi, lumen luonti ym. olivat kaikki hommia joita vihasin, enkä edelleenkään niistä tykkää. Täysi-ikäistyttyäni muutin kerrostaloon vuonna -95, eikä ole vielä kertaakaan tullut sellaista oloa, että haluaisin takaisin omakotitaloon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi