Kaupan kassalla työskentelevät: antakaa käyttäytymisohjeita tumpelolle asiakkaalle
Mitkä ovat yleisimmät asiakkaiden tekemät mokat jotka teitä ärsyttävät tai hankaloittavat työtänne?
Itse olen saanut viime päivinä palautetta mm. hihnalle lappeelleen asetetuista pulloista (olisi kuulemma pitänyt laittaa pystyyn) ja myyjälle suoraan ojennetusta pullonpalautuskuitista (olisi pitänyt laittaa kassakoneen viereen tasolle).
En siis millään pahalla, mutta ihan vaan ymmärtämättömyyttäni olen toiminut näin.
Mitä muuta sellaista minun kuuluisi tietää, mitä ei missään kerrota, mutta jotta toimisin oikein kaupan kassalla?
Kommentit (223)
Mitäs kassatäti sanoo tästä: meidän perheessä kuluu paljon maitoa. Ostamme sitä jopa 10-12 purkkia kerrallaan. Nostan hihnalle vain yhden ja sanon, että "noita maitoja on yhteensä 12 kpl" tms. Usein vähän vilkaisevat kärryyn että pitääkö määrä paikkansa. En ole tästä saanut kehua enkä moitetta. OK vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita se kapula aina ostostesi perään, vaikkei siinä edes olisi ketään just sillä hetkellä tulossa takaa, mutta etenkin sillon jos on. Perseestä alkaa ottamaan puolet tuotteista takasin ja poistamaan niitä kuitilta kun on menny jo seuraavan samaan, kun ei oo kapulaa laitettu. b
Laita se kapula suuhus.
Asiakaspalvelija ei arvostele asiakkaitaan edes netissä. Tähän on tultu, kun kuka tahansa pääsee lähikaupan kassalle töihin.
Nyt haisee kyllä aika vahvasti elämäm_koulu tuossa ekassa lauseessa 😂😂👍
1. Älä pakkaa joka ikistä tuotetta erikseen hedelmäpussiin ja parhaimmillaan solmi jokaista pussia vielä umpisolmulle ennen kassalle tuloa. Meillä mitataan kassanopeuksia, eikä tavoiteaikoihin ole toivoakaan päästä mikäli täytyy alkaa jokainen pikkupussi aukomaan erikseen.
2. Älä pakkaa tuotteita valmiiksi kassiin ja sen jälkeen kassalle tullessasi iske täyttä kassia hihnalle odottaen että kassatyöntekijä skannaa jokaisen tuotteen kassista ja sen jälkeen asettelee ne sinne takaisin.
3. Jos tuote ei heti piippaa tai viivakoodi ei toimi, älä sano ”se on ilmainen”. Jumalauta, se ei ole. Tämän kuulee noin 30 kertaa päivän aikana, joten pitemmän päälle jokainen uusi lisäkerta saa savun nousemaan kortista.
4. En aio pitää kuittiasi muistona, vaikka et haluakaan sitä. En istu iltaisin pimeässä sängynreunalla tuijottelemassa haikeasti kuitinpalastasi ja ajatellen että 3.2.2014 kävi tuntematon keski-ikäinen mies ostamassa maitopurkin.
5. Älä maksa ruuhka-aikana ainoastaan pikkuhiluilla.
6. Tämä ei päde joka kaupassa, mutta meillä ostoskassit on nostettava hihnalle (tai ainakin yksi, jolloin luonnollisesti sanoo jos niitä on useampia).
7. Jos olet täyttänyt viikko sitten 18, ymmärrät varmaan näyttää k18-tuotteita ostaessasi henkkarit automaattisesti, etkä vasta kysyttäessä ala kaivamaan niitä lompakon syvimmistä uumenista.
8. Katso tuotteiden hinnat hyllynreunasta niitä ostaessasi, älä vasta kassalla (jonka jälkeen päätä että se on liian kallis). Tämän takia menee älyttömästi tavaraa hävikkiin, koska myyjät eivät ehdi heti viemään kassoille jätettyjä kylmätuotteita takaisin paikoilleen.
9. Jos ostat koko suvun ruoat kerralla, ala pakkaamaan samalla kun kassa piippailee ostoksiasi.
10. TERVEHDI JA KIITÄ.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kassatäti sanoo tästä: meidän perheessä kuluu paljon maitoa. Ostamme sitä jopa 10-12 purkkia kerrallaan. Nostan hihnalle vain yhden ja sanon, että "noita maitoja on yhteensä 12 kpl" tms. Usein vähän vilkaisevat kärryyn että pitääkö määrä paikkansa. En ole tästä saanut kehua enkä moitetta. OK vai ei?
On ok. Nopeuttaa myös meidän työtämme. Tässä tietenkin täytyy vaan luottaa asiakkaan rehellisyyteen.
- 204
Asiakas maksaa ja kassa saa palkkaa. Siinä ei tarvitse asiakkaan yhtään hävetä. En ymmärrä miten joku kassa kehtaa valittaa asiakkaiden käytöksestä. Se kassa on siellä töissä ja saa siitä palkkaa. Jotkut kassalla työskentelevät pissikset valittavat, että asiakkaat eivät ole tarpeeksi mukavia. No ei todellakaan. Ihmiset ovat oletusarvoisesti kusipäitä. Ei siellä kaupassa käy pelkästään kivoja rikkaita prinssejä, jotka pelastavat pissikset kassan takaa ja elävät onnellisena elämänsä loppuun asti. Siellä kaupassa käy ihan tavallisia ihmisiä eli kusipäitä. Itsehän ovat asikaspalvelutyöhön halunneet. Tehköön sitten työnsä valittamatta. Siksi siitä palkkaa maksetaan. Jos työ olisi kivaa, niin ei siitä silloin maksettaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne plussapisteet ja boonukset voi vetää heti kun ensimmäinen tuote on skannattu! Eli ei tarvitse odottaa siihen maksutapahtumaan asti. Itse teen niin, että ensin luen sen bonuskortin ja sitten menen jo pakkaamaan ja palaan takaisin tekemään maksusuorituksen.
Hanki lähimaksukortti, jos kauppaostoksesi on pääsääntöisesti alle 25 euroa. Kaikki 25,00 euroa ja sen alle maksavat tuotteet voi maksaa viemällä kortin siihen lukijan viereen tai päälle eikä tarvitse näppäillä pin -koodia (paitsi jonkun 10 lähimaksukerran jälkeen, turvallisuussyistä). Plussakorteistakin ym. saa lähilukuversion, eikä tarvitse vetää edestakaisin siinä magneettijuovalukijassa, niinkuin ennen vanhaan.
KASSATYTÖILLE: monesti käy niin, että sitä seuraava asiakas -kapulaa pidetään siinä hihnalla myös sen tämän hetkisen asiakkaan maksutapahtuman ajan, jolloin minä en voi lapata tavaraa hihnalle, koska hihna ei liiku ja koska edessä on viisi kakaraa/ostoskärryt/lastenrataat ja niiden äiti tekemässä maksusuoritusta ja täten joudun odottamaan, että vaivautuisit ottamaan sen kapulan pois, jotta hihna kulkisi hieman eteenpäin.
Koska minä laitan ostokset painon mukaan painavat ensin ja viinerit viimeiseksi. Tämä systeemi kusee, jos et annakaan minulle tyhjää liukuhihnaa ja joudun laittamaan loput ostoskorin tuotteet sinne maitotölkkien eteen.
Ja pliis, jos ostan purkin maitoa ja pussin leipää, niin älä jemmaa sitä leipää sinne ylös sivuun vaan laita se vaan sinne liukuhihnalle, ettei minun tarvitsisi aina lähteä kurottelemaan sitä jostain sieltä ylhäältä (raskaana, toppatakissa). JA jos on ihan pakko jemmata niitä kevyempiä tuotteita siihen sivuun, niin tuuppaa sen verran vauhtia, että ne olisivat edes vähän siellä kaukalon loppuosassa päin.
En tajua tuota kapulaongelmaa. Jos edellisen asiakkaan tavaroita ei enää ole hihnalla ja siinä on tilaa, mikä sinua estää laittamasta niitä tavaroita pysähtyneelle hihnalle eri kohtiin? Miksi sen hihnan pitäisi liikkua?
Et lukenut ajatuksella. Jos hihna on tyhjä mutta siihen hihnanpysäytysskannerinkohtaan, joka on yleensä siinä kassan vasemman käden kohdalla, on jätetty se seuraava asiakas kapula, jonka kassamyyjä yleensä siirtää pois, jotta hihna liikkuisi. Niin kerroppa miten minä pääsen sinne, kun maksupäätelukijan kohdalla on asiakas, sitten on asiakkaan kärryt, liuta lapsia tai "ostan vain yhden tuotteen enkä viitsi laittaa sitä hihnalle" -asiakas, ja joku JaniPetteri vielä siinä kärkkymässä jotain tai vaan pyrkimässä ohi ja itselläni on kärryt täynnä tavaraa. Niin saa olla aika pitkät kädet, että ylettyy kaiken ohi nostamaan sen seuraava asiakas -kapulan pois tieltä, jotta hihna menisi eteenpäin, jotta minä saisin omille ostoksilleni tilaa.
Ei siinä auta muuta kuin odottaa, mutta kassamyyjien on turha huudella täällä, että "laita ostokset näin, jotta menisi nopeammin", jos itse pitää hihnaa pysähdyksissä yhden kapulan takia.
Minäkään en nyt jotenkin hahmota tuota kapulaongelmatilannetta. Siis mihin kohti sinne tyhjälle hihnalle jää kapula ja miksi? Ja sekö tosissaan estää koko hihnan liikkumisen? Jos minä laitan kapulan edellisen asiakkaan jälkeen ja alan laittaa ostoksiani hihnalle, myyjä ottaa kapulani pois siinä vaiheessa kun minun ostoksiani aletaan piipata. Kassa ei voi piippailla minun tavaroitani kun edellisen asiakkaan maksaminen on kesken, silloin ei hihna tietenkään liiku eikä sen tarvitsekaan. En nyt oikein ymmärrä että miten nuo kapulat vaikuttavat siihen hihnan liikkumiseen millään tavalla.
Siinä on valokenno, joka ei toimi, jos siinä on joku este..muovikassikin lituskana pysäyttää hihnan.
Yksi asia mikä on rasittavaa asiakkaana ja myyjänä on ne ketkä menee kärryn kanssa kassahihnan myyjänpuoleiseen päätyyn, laittaa kapulan ja alkaa laittaa ostoksia hihnalle välillä tökkien kapulaa taaksepäin. Miksei voi laittaa ostoksia kassahihnan alusta ja kun kaikki on hihnalla, niin sitten se kapula.
Kiitos vastaajalle 204.
Nuo sinun "teesit" pitäisi laittaa kehyksissä jokaisen kassahihnan päähän suomessa.
Alkuperäinen ketjun aloittaja tuli kurkkaamaan... Täällähän on tullut vaikka mitä hyviä neuvoja, enpä olisi uskonut, että aihe herättää näin paljon keskustelua :) Olen kyllä nyt paljon viisaampi, vaikka alkuperäiseen ihmettelyyni koskien pullojen ja kassakuitin sijoittelua ei näytä olevan mitään yksiselitteistä ratkaisua. Käytäntöjä näyttää olevan monia, mutta olisi kyllä hyvä, että niistä kerrottaisiin vaikka pienellä lapulla kassalla, ilman että asiakas tuntee tulleensa moitituksi.
Asiakkaat eivät mitään lappuja älyä lukea.
Poikkeavaista aukioloajoista oli A4-lappu kassalla....ja kysyvät miten kauppa on auki..huoh..
Kassakoo kirjoitti:
Siinä on valokenno, joka ei toimi, jos siinä on joku este..muovikassikin lituskana pysäyttää hihnan.
Ööh, ei se kyllä noin mene. Jos hihna ei liiku niin sen ei kuulukaan liikkua, koska edellisellä on maksaminen kesken. Miksi hihna työntäisi sinun tavaroitasi eteenpäin, kun kassa ei pysty niitä piippamaan?
Vierailija kirjoitti:
OK, kunhan sanot kappalemäärän reippaalla äänellä ja oikeassa kohdassa. Kivempi niin ettei kenenkään tarvitse turhaan nostella maitotölkkejä.
Kaupan kassalla työskentelevä, ymmärrätkö niin pitkää yhdyssanaa kuin "käyttäytymisohjeet"?
Enemmän niitä asiakkaita on jotka puhuu puhelimessa ostaessaan. Eikä tiedä välillä kelle puhuu. Yksikseen, puhelimessa vai minulle? Se on epäkohteliasta. Itse laitan luurin vaikka taskuun siksi aikaa. Niin kiireinen puhelu ei voi olla, ettei toinen voi olla se aikaa pidossa tai taskussa. Tai vaikka soittaa takaisin sen maksamisen ja pakkaamisen jälkeen. Ihme torvia. Tuskin kukaan hätäpuhelua puhuu kassalla.
Ja aika käsittämätöntä on myös se että kassatyöntekijäkään puhuu puhelimeen, toki kiireinen työpuhelu on ymmärrettävää koska harva asiakaskaa tosiaan ymmärtää että kaupoissa hommaa riittää jos jonkinlaista. Ei se ole pelkkää liukuhihnaa. Mikä ihme ihmisiä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalla työskentelevä, ymmärrätkö niin pitkää yhdyssanaa kuin "käyttäytymisohjeet"?
Ymmärrän. Olen työtön tohtori ja töissä kassalla.
Kaupan kassatyttö kumartui alahyllyille ja narun takaa kurkkasi....ruskea silmä
Minusta alkaa tuntua, että se ihmiskassa olisi tyytyväinen kun menen sinne itsepalvelukassalle ja teen työt heidän puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassatyttö kumartui alahyllyille ja narun takaa kurkkasi....ruskea silmä
Samalla kun nuolaisisi keskisormea ja siirtäisi narua hieman ja livauttaisi sormen sisään...
Mä muistan tuon someraivon, tein tännekin kysymyksen silloin että mitä se kassa oikeasti teki väärin heidän mielestään. Häntä oli ohjeistettu että ei saa ylittää, tässä uskossa oli myös pääkassa. Jotkut silti raivosi että kassa oli epäinhimillinen ettei toiminut valtuuksiensa ylitse ja riskeerannut työpaikkaansa ja mahdollisuutta saada mehevää sakkoa perästä.
Olisi kiva kuulla vieläkö ne boikotoimista kaakattaneet ihmiset ovat pysyneet lupauksissaan vain ovatko jo lipsuneet...