Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava sai Englannista töitä koodarina ilman alan koulutusta, mutta hän oli opiskellut koodausta harrastuksenaan. Ulkomailla siis näitäkin töitä enemmän.
Tämä ala on hieman kysymysmerkki, kun työnantajat toisaalta valittavat työvoimapulaa ja toisaalta tämänkin alan rautaisia ammattilaisia on paljon työttömänä. Hakevatko työnantajat jotain kapean sektorin täsmäosaamista ja palkkaa ei raaskittaisi maksaa?
Tuttu nuorimies pääsi hädin tuskin 18 täytettyään suoraan lukiosta koodaushommiin. Oli ehtinyt aloittaa jo tietojenkäsittelytieteen opinnot, mutta ne jäävät nyt hieman sivuraiteelle kun täysipäiväinen työ ymmärrettävästi vie leijonanosan ajasta. Miten voi olla että lukiosta suoraan pääsee töihin, mutta kokeneita ammattilaisia ei huolita? Jos on 15-20 vuotta koodannut, niin kyllä sellainen ihminen oppii aika vauhdilla uudet teknologiat, jos osaamisessa on aukkoja. Mutta mieluummin otetaan sitten tuollainen lupaavalta vaikuttava untuvikko?
Tämä tuntuu kauhealta resurssien haaskaukselta, kun miettii miten paljon koulutettuja ja kokeneita ihmisiä on työttömänä. Tämä on kansakunnan voimavarojen haaskausta ja näiden ihmisten kohdalla myös inhimillinen tragedia. Ja monilla työpaikoilla ne, jotka ovat vielä työnsyrjässä kiinni, voivat henkisesti pahoin koska työilmapiiri on huono tai vaatimukset ovat liian kovat resursseihin nähden.
Tuo 18-vuotias voi olla jonkin tällä hetkellä pinnalla olevan suppean alueen huippu-osaaja. Kun 35-vuotiaana saa kenkää niin voi olla aika tyhjän päällä, jos ei ole mitään tutkintoa laittaa cv:hen.
Minä sain kenkää yt:issä puolitoista vuotta sitten 41-vuotiaana. Ei tutkintoa, koska minut imettiin töihin kesken yliopisto-opintojen. CV:ssä kyllä paljon kokemusta suurasiakkaiden projekteista arkkitehtina/ koodarina, projekteista joissa käytetään myös nyt kuuminta hottia olevia tekniikoita ja työkaluja. Kaikkiin kolmeen hakemaani paikkaan pääsin haastatteluun, myös Reaktorille jota pidetään alan yhtenä huippupaikkana. Sain itse valita minne menen noista. Valitsin ison talon, koska tässä iässä arvostan sitä että saa tehdä 9-17 ilman vapaa-ajan venymispakkoa, ja tiettyä muodollisuutta, ei oikein nappaa "koodaus-saunailta-hackathon" meininki nuorten nörttipoikien kanssa.
No toisilla käy tuuri ja toisilla ei. Suurin osa meistä työssäkäyistä on saanut työnsä tuurilla, vaikka moni muuta kuvitteleekin. Kyllä näissä keskusteluissakin näkee, että osa niistä, jotka kehuvat etteivät ole ikinä olleet työttömänä, ovat aika pölvästejä. Ei ole monta vuotta siitä, kun yksi ex-työpaikalta tuttu kehui kuinka ei ole koskaan ollut työtön ja kuinka erinomainen hän on. No erinomaisuus katosi jonnekin, kun nyt on työtön.
Ravitsemistyöntekijä, kokki, tarjoilija, baarimestari ( kyllä, tähänkin ennen koulutettiin ) ja liiketalouden merkonomi. Ylioppilas tuossa välissä aikuislukiosta.
Työtön, 56v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava sai Englannista töitä koodarina ilman alan koulutusta, mutta hän oli opiskellut koodausta harrastuksenaan. Ulkomailla siis näitäkin töitä enemmän.
Tämä ala on hieman kysymysmerkki, kun työnantajat toisaalta valittavat työvoimapulaa ja toisaalta tämänkin alan rautaisia ammattilaisia on paljon työttömänä. Hakevatko työnantajat jotain kapean sektorin täsmäosaamista ja palkkaa ei raaskittaisi maksaa?
Tuttu nuorimies pääsi hädin tuskin 18 täytettyään suoraan lukiosta koodaushommiin. Oli ehtinyt aloittaa jo tietojenkäsittelytieteen opinnot, mutta ne jäävät nyt hieman sivuraiteelle kun täysipäiväinen työ ymmärrettävästi vie leijonanosan ajasta. Miten voi olla että lukiosta suoraan pääsee töihin, mutta kokeneita ammattilaisia ei huolita? Jos on 15-20 vuotta koodannut, niin kyllä sellainen ihminen oppii aika vauhdilla uudet teknologiat, jos osaamisessa on aukkoja. Mutta mieluummin otetaan sitten tuollainen lupaavalta vaikuttava untuvikko?
Tämä tuntuu kauhealta resurssien haaskaukselta, kun miettii miten paljon koulutettuja ja kokeneita ihmisiä on työttömänä. Tämä on kansakunnan voimavarojen haaskausta ja näiden ihmisten kohdalla myös inhimillinen tragedia. Ja monilla työpaikoilla ne, jotka ovat vielä työnsyrjässä kiinni, voivat henkisesti pahoin koska työilmapiiri on huono tai vaatimukset ovat liian kovat resursseihin nähden.
Tuo 18-vuotias voi olla jonkin tällä hetkellä pinnalla olevan suppean alueen huippu-osaaja. Kun 35-vuotiaana saa kenkää niin voi olla aika tyhjän päällä, jos ei ole mitään tutkintoa laittaa cv:hen.
Minä sain kenkää yt:issä puolitoista vuotta sitten 41-vuotiaana. Ei tutkintoa, koska minut imettiin töihin kesken yliopisto-opintojen. CV:ssä kyllä paljon kokemusta suurasiakkaiden projekteista arkkitehtina/ koodarina, projekteista joissa käytetään myös nyt kuuminta hottia olevia tekniikoita ja työkaluja. Kaikkiin kolmeen hakemaani paikkaan pääsin haastatteluun, myös Reaktorille jota pidetään alan yhtenä huippupaikkana. Sain itse valita minne menen noista. Valitsin ison talon, koska tässä iässä arvostan sitä että saa tehdä 9-17 ilman vapaa-ajan venymispakkoa, ja tiettyä muodollisuutta, ei oikein nappaa "koodaus-saunailta-hackathon" meininki nuorten nörttipoikien kanssa.
Työkokemuksella on suuri merkitys ja työhistorian pitäisi olla aukoton. Omakin mieheni tekee teknikkopohjalta vaativia suunnittelutöitä. AV:lla sitä ei ole uskottu, mutta hän ei ole edes ainoa kaltaisensa. It-ala on poikkeus, mutta sillä alalla menestyäkseen pitää olla lahjakas. Kaikki eivät ole lahjakkaita, eikä sille voi mitään. Itse vaihdoin alaa toiselle insinöörialalle, koska minusta ei koodariksi ollut. Rakennussuunnittelussa pärjään hyvin, mutta ala on kovin suhdanneherkkä. Nyt saa taas huokaista seuraavat 8 kk, kun tilauskanta on myyty tuon verran eteenpäin.
Viestintäassistentti/tiedotussihteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja. Olen työskennellyt kolmessa yksityisessä palvelutalossa. Jokaisessa räikeitä rikkomuksia asiakkaiden hyvinvoinnin turvaamisessa joko hoitajamitoituksen vuoksi tai muun välinpitämättömyyden takia.
Olen yrittänyt saada asiat kuntoon, työnantajien mielestä olen piikki lihassa. Ulos vaan.
Koetan hakeutua juuri töihin kaupungille, siellä kuulemani mukaan asiat kunnossa.[/quote
Samoin. Alalla ei katsota hyvällä, jos uskaltaa kritisoida huonoa hoitoa tms. Joudut mustalle listalle, etkä saa töitä. Täytyy vain hyväksyä huonot käytännöt ja nuolla perseitä. Viis hoidettavista tai olet työtön. Alalla on pienet piirit. Itse uskalsin puuttua huonoon toimintaan, ja olen työtttömänä. Esimies ei hyväksynyt kritiikkiäni, liian vähäisestä henkilöstömäärästä sekä huonosta hoidosta.Niin totta. Siksi yksityiset,voittoa tavoittelevat firmat palkkaavat ulkomaalaisia. Koska he eivät osaa/uskalla kyseenalaistaa mitään. He eivät tunne suomen työlainsäädäntöä. He ovat halpoja ja yksinkertaisia työntekijöitä, joita on helppo käyttää hyväksi. Nuoret ovat myös helppoja, koska he eivät tiedosta oikeuksiaan. Me vanhemmat hoitajat olemme uhka, koska me tunnemme oikeutemme. Me uskallamme vaatia hyvää hoitoa hoidettavillemme. Emme suostu huonoon hoitoon. Siksi meitä ei haluta palkata.
Lääketieteen lisensiaatti. Asun Pohjois-Suomessa. Vielä ei ole tärpännyt, tosin valmistumiseni jälkeen vasta 4kk työttömänä.
Opiskellessani tein töitä opintojen ohella. Kotipaikkani ja suku on kuitenkin eri puolella Suomea ja vaikealta tuntuu toisaalta muuttaa ilman työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokemuksella on suuri merkitys ja työhistorian pitäisi olla aukoton. Omakin mieheni tekee teknikkopohjalta vaativia suunnittelutöitä. AV:lla sitä ei ole uskottu, mutta hän ei ole edes ainoa kaltaisensa. It-ala on poikkeus, mutta sillä alalla menestyäkseen pitää olla lahjakas. Kaikki eivät ole lahjakkaita, eikä sille voi mitään. Itse vaihdoin alaa toiselle insinöörialalle, koska minusta ei koodariksi ollut. Rakennussuunnittelussa pärjään hyvin, mutta ala on kovin suhdanneherkkä. Nyt saa taas huokaista seuraavat 8 kk, kun tilauskanta on myyty tuon verran eteenpäin.
Mä taas en usko tuohon lahjakkuusjuttuun ollenkaan. Uskon että olin alalle tullessani niin epälahjakas kuin vaan ihminen voi olla. En yhtään matemaattinen tai looginen ajattelija, en kovin älykäs, tympäisi yksin koneella istuminenkin.
Mutta minä olen sisulla ja päättäväisyydellä tehnyt itsestäni silti hyvän koodarin. Hakannut päätäni seiniin yötä myöten asioita opiskellen ja kokeillen, kunnes alkaa sujua. Ja joka välissä muistuttanut itselleni jos asia tuntuu vaikealta: "nämä työvälineet, kielet tai tekniikat on suunniteltu tavallisten ihmisten käytettäväksi, ne eivät olisi yleistyneet jos vain harvinaiset nerot osaisi niitä käyttää, joten kyllä opin minäkin". Muistutan myös aina itseäni siiät että mitään lahjakkuutta ei tarvita vaan vain kovaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävitkö Fraktion haastiksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lol, näitä, kannattaisiko mennä uudelleen kouluun?
Menisinkin, ellei TE-keskus ja hallitus torppaa sitä. Rajoitukset uudelleen koulutukselle on melkoiset. Ei sinne kouluun niin vain mennä.
Minä ainakin ihan itse vain otin yhteyttä amikseen ja opiskelin lähihoitajaksi. Ei siinä TE-keskus tai hallitus mitään estänyt. Opintojen ajan elätin itseni jakamalla lehtiä öisin. Lehdenjakajan töitä on nytkin tarjolla useilla eri paikkakunnilla.
https://duunitori.fi/tyopaikat/suomi/varhaisjakelija/Siitä vaan opiskelemaan!
Minulla on muitakin elätettäviä kuin itseni ja asuntolainaakin pitää maksaa. Lehtiä jakamalla ja opintotuella ei tästä paketista selviä pääkaupunkiseudulla.
Taksikuski. Firma ei kannattanut ja lopetin kokonaan. Olen hakenut töitä ja tuurauksia olen saanut, mutten mitään pidempiaikaista.
Suomessa aloittavat pikkuyritykset eivät pääsääntöisestikään onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulutusta peruskoulun jälkeen.
Sama.
Työttömänä viimeiset 15v.
No voi nyt perkele! 15 vuodessa olisit ehtinyt opiskelemaan aika monta tutkintoa.
Kotiäiti. Yksikään koulu ei ole loppuun suoritettu. En omista edes ajokorttia. Keski-Suomesta, pikkukylässä viheralueen lähellä.
Vierailija kirjoitti:
vieras. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvataiteilija, ulkoasun toteuttaja painopuolella (vastaa painopinnan valmistajaa + painotuotteiden suunnittelijaa), lisäksi myös tulostin asiakastöitä. Kulttuuripuolella työllistyminen on vähän niin ja näin, mutta kouluttauduin unelma-ammattiini. Koska halusin myös tienata, kouluttauduin painopuolelle. Oon tehnytkin niitä töitä, nykyään vaan painotuotanto on supistunut, netin puoli vahvistunut. Media-alan ammattilaisia on kuitenkin myös työttömänä, joten sinne kouluttautumista ei tueta. Olen pyrkinyt opiskelemaan lähihoitajaksi, en päässyt (haastattelija tarttui lukiomenestykseen, kirjoitin aikoinaan 5 laudaturia ja lukion lopputodistukseni keskiarvo on 9,1). Joten en ole mikään elämän koululainen. Olen kärsinyt ja kärsin yhä keskivaikeasta masennuksesta., siihen katkesi vuoden takaiset koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan opintoni. Kun yritin hakea pesulan avointa työpaikkaa, edes puheluuni ei vastattu. Siivoustyöhön pyrkiessäni on vaadittu alan koulutusta. Olisi pitänyt hakeutua aikanaan akateemisiin opintoihin, mutta olisinko sitten töissä, en tiedä. Nyt osallistun kuntouttavaan työtoimintaan. Ei ole suhteita työllistyäkseni. Olen opettanut välillä myös kuvataidetta ja askartelua lapsille, siitä pidin. Sillä puolella otetaan harjoittelijoita lähinnä. Jonnekin kuvataideopistoon opettajaksi pääsystä kisaa useampi kuvataiteilija, joita on kaupungissamme useampi.
Tarkoititko tällä työvoimatoimiston tukemaa opiskelua? Itse nimittäin hain omaehtoisen opiskelun tukea kulttuurialan opintoihin (muotoilija), eikä ollut mitään ongelmaa tuen saamisessa, vaikka työllistyminen oli epätodennäköistä.
Jaahas, itsekin hain muotoilijaksi, mutten saanut tukea. Näköjään riippuu ihan naamakertoimesta... Kai näissä jotku säännöt pitäisi olla, jotta olisi tasa-arvoista kaikille?
Tuen myöntäminen perustuu tapauskohtaiseen harkintaan. Jos vaikka koulutus puuttuu kokonaan, voidaan herkemmin myöntää ei-niin-työllistävään koulutukseen kuin sille, jolla on jo joko työllistävä koulutus tai toisaalta jo pari yhtä huonosti työllistävää. Kahden ihmisen tilanne ei koskaan ole samanlainen.
Kosmetologin ja koulunkäyntiavustajan tutkinnot löytyvät. Kummaltakaan alalta en ole ole ikinä saanut töitä, seuraavaksi yritän varmaan hoitoalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pihalla ihmiset ovat. Ottakaa nyt selvää mikä ero on AMMATTInimikkeellä ja TUTKINTOnimikkeellä. Ammatti on se missä tehdään työtä == työttömällä ei ole ammattinimikettä, joten työttömällä ei ole ammattia. Työttömällä tosin voi olla TUTKINTO ja sen mukainen TUTKINTOnimike. Joskus AMMATTInimike, ja TUTKINTOnimike voivat olla samansisältöisiä, mutta käsitteellisesti yhä eri asioita.
Kuules nyt, esim myyjänä pitkään työskennelleen ammatti on myyjä, oli hän sitten työtön tai työssä. Älä yritä päteä kun et osaa.
Ei ole. ammattinimike on se mitä ammattia harjoittaa. Jos ei harjoita mitään ammattia Eli on työtön, niin silloin hänellä ei ole ammattia. Minullakin olisi muuten varmasit reilusti toistakymmentä ammattia.
Ammattiin tarvitaan koulutus, kenelläkään ei ole 20 koulua käytynä.
Enkun ja ruotsin opettaja. Jos olisin nuorempi (nyt 50+) uudelleenkouluttautuisin pika-pikaa sair.hoitsuksi ja lähtisin Norjaa töihin.
Nimike on ihan virallisestikin kulttuurituottaja. Kannattaa opetella työstä edes tämä.