Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja-sairaanhoitaja-terveydenhoitaja. Sairauden vuoksi en kolmivuoroon lähde, ja työhistoriassa kotiäitivuosien aukko. Haen tosissani, hankin täydennyskoulutusta, mutta töitä en saa.
Nyt puhut kyllä sitä itseään. Työtä tarjotaan joka suunnalta! On keikkaa, pätkää, lyhyttä, pitkää. Sairaalaa, terveyskeskusta, päiväkotia, vanhainkotia. Itse saa päättää koska ja missä tekee ja mitä vuoroja ja miten paljon. Töissä voit olla 7 päivänä viikossa tai päivän kuukaudessa, ihan miten tykkäät.
Tietysti jos haet ja otat vastaan vain vakityötä, mutta jos aloitat keikoilla, jalka oven väliin, lyhyt pätkä, sitten pitempi pätkä ja lopulta vakityö jos olet hyvä työntekijä. Itseä ei edes kiinnosta vakityö kun tarjolla on niin paljon keikkaa ja pätkää. Ja kyllä ottavat sh:n myös tekemään lh:n keikkaa, toki lh:n palkalla sitten, mutta sen ei pitäisi haitata jos vaihtoehtona on työttömyys. Ja eniten tarjolla on aamuvuoroa arkena. Ja puhun nyt myös pienemmistä paikkakunnista, joissa olen töitä tehnyt, liikkuvaa sorttia kun olen. Ei tarvitse asua missään Helsingissä.
Joka valittaa tällä alalla työttömyyttä, niin ainakin tällä hetkellä saa kyllä katsoa syvälle peiliin!
t. Lähihoitaja, kätilö-sairaanhoitajaopiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja-sairaanhoitaja-terveydenhoitaja. Sairauden vuoksi en kolmivuoroon lähde, ja työhistoriassa kotiäitivuosien aukko. Haen tosissani, hankin täydennyskoulutusta, mutta töitä en saa.
Nyt puhut kyllä sitä itseään. Työtä tarjotaan joka suunnalta! On keikkaa, pätkää, lyhyttä, pitkää. Sairaalaa, terveyskeskusta, päiväkotia, vanhainkotia. Itse saa päättää koska ja missä tekee ja mitä vuoroja ja miten paljon. Töissä voit olla 7 päivänä viikossa tai päivän kuukaudessa, ihan miten tykkäät.
Tietysti jos haet ja otat vastaan vain vakityötä, mutta jos aloitat keikoilla, jalka oven väliin, lyhyt pätkä, sitten pitempi pätkä ja lopulta vakityö jos olet hyvä työntekijä. Itseä ei edes kiinnosta vakityö kun tarjolla on niin paljon keikkaa ja pätkää. Ja kyllä ottavat sh:n myös tekemään lh:n keikkaa, toki lh:n palkalla sitten, mutta sen ei pitäisi haitata jos vaihtoehtona on työttömyys. Ja eniten tarjolla on aamuvuoroa arkena. Ja puhun nyt myös pienemmistä paikkakunnista, joissa olen töitä tehnyt, liikkuvaa sorttia kun olen. Ei tarvitse asua missään Helsingissä.
Joka valittaa tällä alalla työttömyyttä, niin ainakin tällä hetkellä saa kyllä katsoa syvälle peiliin!
t. Lähihoitaja, kätilö-sairaanhoitajaopiskelija.
Lisään vielä tähän että itse olen vielä palkan ja muun suhteen niin nirso etten työskentele muuta kuin julkisen puolen paikoissa, että jos ottaisi mukaan vielä yksityiset niin töitä olisi vielä enemmän tarjolla...
Vierailija kirjoitti:
Biotekniikan insinööri. Laboratoriohoitajien/bioanalyytikoiden (näitä töitä riittää) paikkoja emme voi hakea, mutta he hakeutuvat niihin paikkoihin, joita me voisimme tehdä. Myös maisterit ja laborantit kilpailevat kanssamme samoista vähäisistä työpaikoista.
Ei pidä paikkaansa, että näitä töitä riittäisi... Ainakaan Pirkanmaalla. Noihin paikkoihin otetaan mieluusti lähihoitajia nykyään.
Ammattini on olla melkein 50-vuotias nainen. Ei löydy töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanattomaksi vetää kyllä tämä opettajien työllisyystilanne. Valmistun pian opeksi. Ei muuta kuin kortistoon vaan. Vuosien opiskelut, hienot arvosanat ja vaivannäkö vessasta alas:(
Opiskelijoita otetaan sijaisiksi, koska tulee halvemmaksi. Joku onnekas saa sitä kautta vakityön. Ja toki suhteilla pääsee edelleen hyvin töihin jonojen ohi. Sääli vaan että tuhansien opettajien unelmat murretaan, opiskeluun satsaaminen ei kannattanut ja osaaminen menee hukkaan. Peruskoulu rämpii muutenkin suossa uudistuksineen, mutta en ole vakuuttunut siitä, että opettaja-aineskaan olisi parhaasta päästä nykyisillä valintakriteereillä.
Opettajaksi ei pääse vakituiseksi ellei ole täysin pätevä eli valmistunut opeksi. Opiskelijat voi kyllä tehdä lyhyempiä pätkiä, mutta jos epäpätevä palkataan pätevän ohi lienee syytä pyytää rehtorilta perusteluja.
Turha HuK-tutkinto löytyy. Tekisin nyt vähän eri valintoja kuin silloin kaksikymppisenä.
Töihin voisin kyllä lähteä melkein mihin tahansa muualle paitsi puhelinmyyntiin.
Pintakäsittelijä eli maalari ilman ajokorttia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lol, näitä, kannattaisiko mennä uudelleen kouluun?
Ei toinen koulutuskaan takaa uutta työpaikkaa. Tiedän tuttuja joilla on 2-3 hyvää tutkintoa, mutta eivät vain löydä sellaista työtä, jolla pystyisi itsensä elättämään kokopäiväisesti. Pääkaupunkiseudulla vielä asuvat.
Nykyään ei haluta, että ihmiset kouluttautuvat ammattiin. Etusija valinnoissa annetaan niille, joilla ei ole ammatillista koulutusta ennestään, näin ainakin keskiasteella.
Biologian ja maantiedon aineenopettaja. Teen välillä lyhyitä pätkiä. Pidempiin pätkiin on yleensä toista sataa hakijaa (joista suurin osa päteviä). Pohjois-Karjalassa työllistyminen vaikeaa, Pk-seudulla tehnyt muutaman pidemmän sijaistuksen.
Näytteenottoon voidaan ottaa lähihoitajia, mutta analytiikan tekee labrahoitaja.
Minä olin merkonomina työttömänä pitkän aikaa. Kassalla olin silloin tällöin tosin töissä. Nyt opiskelen lähihoitajaksi ja samaan aikaan keikkailen vanhustyössä. Suosittelen alaa, ketkä haluavat oikeasti työllistyä :)
Nuoret lähihoitajat työllistyvät hyvin, vanhemmat ei niinkään. Sinänsä sääli, koska esimerkiksi päiväkoteihin kaivattaisiin vähän vanhempaa porukkaa töihin. Mukava lapsille :)
Vierailija kirjoitti:
Pintakäsittelijä eli maalari ilman ajokorttia
Oletko alle 18-vuotias tai onko sinulla joku ajamisen estävä vamma?
Sairaanhoitaja. Keikkatöitä ja eri mittaisia sijaisuuksia löytyy silloin tällöin, mutta vakipaikkaa tai edes pidempää sijaisuutta ei irtoa.
34v graafikko. Päivääkään en alan töitä ole tehnyt, vaan ihan hanttihommia minimipalkalla.
Kaverit uraputkessa ja matkustelevat lapsineen ympäri maailmaa.
Meillä elämä kituuttamista päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulutusta peruskoulun jälkeen.
Sama.
Työttömänä viimeiset 15v.
No voi nyt perkele! 15 vuodessa olisit ehtinyt opiskelemaan aika monta tutkintoa.
Niin, mitä sitten? Omistatko aikakoneen vai tulitko tänne vain syyllistämään?
Olen biokemistinä työskennellyt lääketieteen alalla (tutkijakoulutus). Luonnon- ja lääketieteen tutkimus tuntuu Suomessa pyörivän apurahalla ja pätkissä työskentelevien vk-tekijöiden varassa. Kun vk on valmis, tutkijalla monipuolinen työkokemus ja kirjallinen tuntemus alalta, mutta tulee liian kalliiksi oikeasti palkata töihin, dumbataan pihalle.
Muuttakaa vuokralle, halvemmalle seudulle. En minä saanut mitään opintotukea lähihoitajaopintoihini, vaan elin sillä varhaisjakelijan palkalla. Asumistukea sain kyllä. Sinulla ei tunnu olevan varaa elämäntyyliin, jonka olet valinnut? Toivottavasti saat töitä pian!