Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pihalla ihmiset ovat. Ottakaa nyt selvää mikä ero on AMMATTInimikkeellä ja TUTKINTOnimikkeellä. Ammatti on se missä tehdään työtä == työttömällä ei ole ammattinimikettä, joten työttömällä ei ole ammattia. Työttömällä tosin voi olla TUTKINTO ja sen mukainen TUTKINTOnimike. Joskus AMMATTInimike, ja TUTKINTOnimike voivat olla samansisältöisiä, mutta käsitteellisesti yhä eri asioita.
Jospa nyt itse ottaisit selvää. Työtön ei ole mikään ammattinimike 😂😂. Jos nyt joku olisi vaikka hun.kand. mutta saanut töitä vain myyjänä. Luonnollisesti hän varmaan hakee kuitenkin hun.kandin koulutukseen sopivia töitä. Eikö se ole koulutuksen tarkoitus kun niille myyjän paikoille on tunkua ihan kouluttamattomistakin ihmisistä kun ei mitenkään vaativaa työtä.
Ja kun taas joku ottaa hernettä nekkuun siitä että kyllä pitää sen hun.kandinkin mennä myyjän töihin. Sanoisin että niiden kouluttamattomien pitää mennä myyjän töihin kun heitä on ihan kiitettävästi niihin tarjolla. On myös työnantajan etu ottaa työhön sitoutunut joka ei ole heti lähtemässä kun koulutusta vastaava työ tarjolla. Rekrytoinnitkaan ei ihan halpoja yrittäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ketju taas paljastaa sen, että meitä työttömiä opettajia on pilvin pimein. Tämä on suuri tragedia. Olisi tuhannen taalan paikka, jos joku keksisi, mitä me voisimme ruveta tekemään. Oma neuvoni nuoremmille työttömille opettajille on, että lähtekää nyt äkkiä ulkomaille töihin, esim. Ruotsiin tai Norjaan!! Jos itselläni ei olisi perhettä ja taloa, en epäröisi hetkeäkään.
OAJ ummistaa silmät työttömyysongelmalle: sitä ei ole, jos siitä ei julkisesti puhuta. Ja tämä on vain yksittäisten opettajien mielipide tai ongelma, jos yrittää nostaa kissan pöydälle.
Jos olisin työtön opettaja, niin hakeutuisin koulunkäyntiavustajaksi, joista kuulemma on pulaa. Palkka ei ole kummoinen, mutta pysyisi ajan hermolla koulumaailmassa.
Epäilemättä nuori sijaisopettaja olisi kovasti ilahtunut, kun hänen luokkaansa tulisi avustajaksi pätevä opettaja 30 vuoden kokemuksella tai sitten ei.
Työtön opettaja kokee koko koulutuksensa menevät täysin hukkaan, jos menee avustajaksi. Miksi opiskella vuosikausia yliopistossa ja nostaa opintolainaa, ja sitten päätyä työhön, johon riittää tuore ylioppilastodistus?
Terveisin yksi työtön opettaja.
Koulunkäyntiavustajan palkalla ei makseta opintolainoja takaisin. Se on varma.
Minua kiinnostaisi tietää mikä uusi koulutusuudistus on tehnyt opettajista työttömiä? Tarkoitatteko vain näitä leikkauksia vai mitä? On jäänyt multa ohi kun ei ole enää kouluikäisiä lapsia 🙂
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alanvaihtaja kirjoitti:
Ajattelin kouluttautua merkonomiksi ja kirjanpidon ammattilaiseksi. Onko täällä yhtään työttömiä kirjanpitäjiä? Avoimia työpaikkoja on, mutta onko paikkoihin satoja hakijoita?
Vastavalmistuneena et kelpaa minnekään paitsi ehkä harjoittelupaikkaasi. Automatisaatio ja digitalisaatio vievät kirjanpitäjiltä työt. Jo nyt on kirjanpito-ohjelmia, jotka vievät tapahtuman tiliöitynä kirjanpitoon esim. ottaa vain älykännykällä bensan ostokuitista kuvan ja siinä se. Hyvän kokemuksen omaava, tilinpäätöstaitoinen ja itsenäiseen työhön pystyvä (= et kysy keneltäkään neuvoa) saa vielä töitä, mutta se tarkoittaa sitä, että olet huipputekijä.
No höpö höpö. Ne ohjelmat ei niin automaattisia ole, etteikö siihen tarvittaisi ihan oikea ihminen viemään homma loppuun. Lisäksi ohjelma ei tarkista, suunnittele, ajattele, eikä tulkitse esim. verolakeja. Tilinpäätöstä ja veroilmoitusta ei mikään ohjelma itsestään tee ja kirjanpidon tekeminen on paljon muutakin kuin kuittien tallentamista.
Yllä olevasta asenteesta kai sitten johtuu, että kirjanpitäjiä ei juuri arvosteta, kun luullaan että kaikki tapahtuu itsestään sekunneissa.
Sähköisesti ostolaskut kierrätetään kentällä niin, että järjestelmä etsii siihen automaattisesti tiliöinnin ja laittaa laskun kiertoon ennalta tehdyn kierron perusteella. Kirjanpitäjä on jatkossa enemmän neuvova asiantuntija ja onhan selvää, että homma pyörii nykyistä vähemmällä henkilökunnalla.
Olen itse enstisellä työpaikalla ollut ottamassa uutta järjestelmää käyttöön ja kun homma alkoi kunnolla toimia, niin mitäpä teki työnantaja? Pisti yt:t pystyyn. Nyt sinne on tullut uusia asiakkaita ja työntekijämäärä on vain pienentynyt minunkin lähtöni jälkeen.
Voi ei, olen juuri ollut aikeissa hankkia lisäkoulutusta taloushallintoon kun toimistotöitä pääasiassa tehnyt ja ne paikat katoaa vauhdilla juurikin tuon Digitalisaation takia. Kirjanpitäjän ja palkanlaskijan töitä on vielä selvästi enemmän mutta näinkö on sielläkin suunnalla 😟.
Periaatteessa tietoteknisesti ei liene vaikeaa suunnitella lähes alusta loppuun asti toimivaa kirjanpito-ohjelmaa juurikin siksi että kirjanpito on täysin koordinoitavissa eri tapahtumalajeille digitaalisesti. Eli lähitulevaisuudessa häviää myös nuo työpaikat. Mitä ihmeen työpaikkoja jää enää jäljelle tehtäväksi? Älkää hyvät ihmiset hankkiko liiketalouden tutkintoa merkonomi-tradenomi niillä ei tee mitään.
Koulunkäynnin ohjaajaksi ei todellakaan pääse enää ylioppilastodistuksella. Ne ajat olivat parikymmentä vuotta sitten 😁Ja ammattinimike on ohjaaja, ei avustaja.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatustieteiden kandidaatti. En ole koskaan saanut oman alan töitä, koska en ole maisteri. Käytin valtaosan opintotukikuukausistani sairastamiseen, eli yritin opiskella, mutta opinnot hädin tuskin etenivät. Onneksi viimein menin lääkäriin ja puolen vuoden sairausloman jälkeen oli sen verran tarmoa, että sain kandidaatin tutkinnon tehtyä. Maisteriin ei jäänyt opintotukikuukausia eikä opinto-oikeusaikaa, enkä uskonut saavani maisterin tutkintoa ajoissa tehtyä, jos olisinkin saanut opinto-oikeuden lisäaikaa. Tutkinnollani en ole tehnyt mitään.
On tässä jotakin pientä keikkatyötä ollut kesäaikaan lähinnä, mutta eipä paljoa. Työpaikkailmoituksia selaan joka päivä, mutta suurin osa ilmoituksista koskee sellaisia aloja, johon ei ole oikeasti tarvittavaa koulutusta tai sitten ei ole muodollista pätevyyttä. Varmasti osaisin toimia aamiaistarjoilijana, mutta kukaan ei palkkaa ammattitaidotonta tarjoilijaa. Toisaalta jotkut työnantajat odottavat ylitsepursuavaa intohimoa työtä kohtaan, mitä en ala teeskentelemään. Kiinnostuksen kohteeni ovat nyt harrastuksiani, palkkatyötä tarvitsen elatukseen.
En yhtään ihmettele, että et ole työllistynyt. Johtuiko sairasloma masennuksesta tai olisiko syytä selvittää johtuuko asenteesi siitä? Maisterintutkintoon ei välttämättä tarvita opintotukia, jos saisit palkkaa tai apurahan gradun tekemiseen tai osa-aikatyötä. Tosin sinulle voisi sopia paremmin ammattikoulu tai näyttötutkinto, jotta pääsisit nopeasti käytännön töihin. Toki kaikkiin töihin halutaan porukkaa, jolla on työhaluja ei tarvitse olla enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alanvaihtaja kirjoitti:
Ajattelin kouluttautua merkonomiksi ja kirjanpidon ammattilaiseksi. Onko täällä yhtään työttömiä kirjanpitäjiä? Avoimia työpaikkoja on, mutta onko paikkoihin satoja hakijoita?
Vastavalmistuneena et kelpaa minnekään paitsi ehkä harjoittelupaikkaasi. Automatisaatio ja digitalisaatio vievät kirjanpitäjiltä työt. Jo nyt on kirjanpito-ohjelmia, jotka vievät tapahtuman tiliöitynä kirjanpitoon esim. ottaa vain älykännykällä bensan ostokuitista kuvan ja siinä se. Hyvän kokemuksen omaava, tilinpäätöstaitoinen ja itsenäiseen työhön pystyvä (= et kysy keneltäkään neuvoa) saa vielä töitä, mutta se tarkoittaa sitä, että olet huipputekijä.
No höpö höpö. Ne ohjelmat ei niin automaattisia ole, etteikö siihen tarvittaisi ihan oikea ihminen viemään homma loppuun. Lisäksi ohjelma ei tarkista, suunnittele, ajattele, eikä tulkitse esim. verolakeja. Tilinpäätöstä ja veroilmoitusta ei mikään ohjelma itsestään tee ja kirjanpidon tekeminen on paljon muutakin kuin kuittien tallentamista.
Yllä olevasta asenteesta kai sitten johtuu, että kirjanpitäjiä ei juuri arvosteta, kun luullaan että kaikki tapahtuu itsestään sekunneissa.
Sähköisesti ostolaskut kierrätetään kentällä niin, että järjestelmä etsii siihen automaattisesti tiliöinnin ja laittaa laskun kiertoon ennalta tehdyn kierron perusteella. Kirjanpitäjä on jatkossa enemmän neuvova asiantuntija ja onhan selvää, että homma pyörii nykyistä vähemmällä henkilökunnalla.
Olen itse enstisellä työpaikalla ollut ottamassa uutta järjestelmää käyttöön ja kun homma alkoi kunnolla toimia, niin mitäpä teki työnantaja? Pisti yt:t pystyyn. Nyt sinne on tullut uusia asiakkaita ja työntekijämäärä on vain pienentynyt minunkin lähtöni jälkeen.
Voi ei, olen juuri ollut aikeissa hankkia lisäkoulutusta taloushallintoon kun toimistotöitä pääasiassa tehnyt ja ne paikat katoaa vauhdilla juurikin tuon Digitalisaation takia. Kirjanpitäjän ja palkanlaskijan töitä on vielä selvästi enemmän mutta näinkö on sielläkin suunnalla 😟.
Periaatteessa tietoteknisesti ei liene vaikeaa suunnitella lähes alusta loppuun asti toimivaa kirjanpito-ohjelmaa juurikin siksi että kirjanpito on täysin koordinoitavissa eri tapahtumalajeille digitaalisesti. Eli lähitulevaisuudessa häviää myös nuo työpaikat. Mitä ihmeen työpaikkoja jää enää jäljelle tehtäväksi? Älkää hyvät ihmiset hankkiko liiketalouden tutkintoa merkonomi-tradenomi niillä ei tee mitään.
Merkonomin-tradenomin tutkinnon on kylläkin vaatimuksena monissa työpaikoissa, joita olen katsellut. Itselläni on eri alan koulutus, mutta työssäni olen tehnyt paljon hankintoja. Olen katsellut muiden alan hankintaan liittyviä paikkoja ja yleensä vaatimuksena on juurikin tuo kaupallisen alan tutkinto ja sitten vielä tuntemusta kyseiseltä alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MsHelena kirjoitti:
Taloushallinnon ihmisille, juurikin palkanlaskijoille ja kirjanpitäjille töitä riittää. Itse olen ollut alalla n. 15 vuotta, enkä valmistumisen jälkeen ollut kuin 2 kk työttömänä.
Työhön hakijoita ei ihan satamäärin ole, mutta kokemusta kaivataan. Suosittelen koko ajan pitämään taitoa yllä ja oppimaan lisää. Lue alan kirjoja, lehtiä, seuraa verohallinon sivuja, lue alan lakitekstejä yms.
Tilitoimistosta saat monipuolista kokemusta, mutta työ on hektistä ja vaativaa.
Kumpaan kannattaa suuntautua ennemmin: kirjanpitoon vai palkanlaskentaan?
Kävin lyhyehköllä kurssilla, jossa oli pari päivää palkanlaskentaa ja pari päivää kirjanpitoa, ja näin äkkiseltään palkanlaskenta vaikutti helpommalta. Mikä on alan ammattilainen näkemys asiasta?
Sanoisin että palkanlaskenta on helpompaa, mutta ei sekään kyllä helppoa ole. Se paljon riippuu siitä, oletko tilitoimistossa, jossa asiakaskirjo voi olla helpoista töistä tosi suuriin ja haastaviin yrityksiin. Jos menet töihin muualle kuin tilitoimistoon, saat puurtaa vain sen yhden yrityksen asioita, mutta sitten ammattitaito jää aika suppeaksi. Kirjanpitäjänä saisit käsitykseni mukaan parempaa palkkaa, itse olen kirjanpitäjä ja lasken myös jonkin verran palkkoja. Mutta jos haluat helppoa työtä niin sitten en suosittele kumpaakaan.
Kiitos lisävalaisusta. Mikä tekee kirjanpitäjän työstä hankalaa? Onko se kiire vai tietotaidon jatkuva ylläpitäminen, siis se, että pitää päivittää tietojaan koko ajan vai tuleeko vastaan jatkuvasti jotain ongelmia, joita ei meinaa osata ratkaista?
En haluaisi mennä sellaiselle alalle, jossa burn out uhkaa nurkan takana. Itse olen matemaattisesti lahjakas, tykkään pyöritellä numeroita ja pidän erilaisten taulukoiden tekemisestä.
Teen yli 60 yrityksen kirjanpitoa (vieläpä osa-aikaisesti). Haasteelliseksi tämän tekee joka kuun 20. ja 12 päivä lähetettävät verohallinnon ilmoitukset yms. deadline -päivät jotka painavat toisinaan päälle ja samalla 7 eri asiakasta soittaa ja 10 muuta laittaa sähköpostia. Kysymyksiä on laidasta laitaan esim. mitä tehdä verottajan lähettämän kirjeen kanssa, kannattaako maksaa palkkaa vai osinkoa, miksi alv-ilmoitusken maksettava vero oli liian suuri, voinko lainata/ottaa lainaa yhtiöltä, kannattaako muuttaa toiminimi osakeyhtiöksi yms.
Tammi-huhtikuussa pitää vielä hoitaa normaalien töiden lisäksi tilinpäätökset ja veroilmoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten työttömänä voi alkaa yrittäjäksi menettämättä tukia? Itse olen pitkään ollut yrittäjä, ja mitään tukia en ole saanut, vaikka joskus olisi ollut miten vähän töitä.
Työntekemisessä on se idea että tukia ei nosteta.
Toki yrittäjäkin voi saada ainakin asumistukea ja toimeentulotukea.Eikö asumistukea saadakseen pitäisi ilmoittaa etukäteen vuoden tulonsa, vai muistanko väärin? Jos on yrittäjä niin tuotahan on monesti aika mahdotonta tietää etukäteen?
Mä olisin kerran elämässäni tarvinnut asumistukea, kun sain työnantajan konkurssin takia vakityöstä potkut ja pyörin jonkin aikaa sekalaisissa, melko huonosti palkatuissa freelance-töissä. Kun en pystynyt esittämään paperia siitä, miten paljon tulen seuraavan vuoden aikana ansaitsemaan, ansioni laskettiin tuoreimman toteutuneen verotuksen mukaan. Eli ajalta, jolloin olin vakkaritöissä.
Ei tullut asumistukea. Sattumoisin ei tullut myöskään soviteltua päivärahaa, ja toimeentulotukea en viitsinyt edes yrittää, koska sekin aika kannatti ennemmin käyttää free-keikkojen säätämiseen. Tarinan opetus: jos tarvitset jotain tukia, varmista että siirryt kokoaikaisesta vakityöstä kokoaikaiseksi työttömäksi ja siitä taas kokoaikaiseen vakityöhön. Jos yrität jotain välimuotoa, et sovi systeemiin.
Eli yrittäjät saavat huonommin tukea kuin työttömät vaikka tekevät kaikkensa itsensä elättämiseen. Silti ne ovat työttömät jotka pääsääntöisesti itkevät internetissä.
Asumistukea muuten maksetaan kyllä takautuvastikin joltakin ajalta. Ei kai sinulle voida mitään asumistukea myöntää jos ei kukaan tiedä tulojasi. Olisit tehnyt selostuksen ja pätevän arvion niin eiköhän se olisi läpi mennyt.
Toimeentulotukea et tietenkään saa jos et sitä haekaan... ihan oma vikasi.
Olit jälleen laiska etkä viitsinyt edes hakea ilmaista rahaa... nyt sen sijaan pillität internetissä.Mistä olet saanut päähäsi, etteikö työttömät tekisi kaikkeaan itsensä elättämiseksi?
Sittenhän aktiivimalli ei ole ongelma. Hienoa että työttömät ovat kaikkeen valmiita työllistyäkseen.
Aktiivimallilla ei työllistetä muita kuin konsultteja ja kela-virkailijoita. Sillä ei kukaan elätä itseään, vaan sen päinvastoin haittaa oikean työpaikan saamista.
Yrittäjällä ei ole oikeutta toimeentulotukeen kuten ei myöskään palkansaajan työttömyysturvaan. Sen yrittäjän työttömyysturvaan on jos on ollut yrittäjäkassan jäsen ja maksanut asiaan kuuluvat jäsenmaksut.
Ja tuo on totta, että parhaiten taitaa työllistyä näihin valtion työllistämisjuttuihin jonkin sortin ohjaajaksi tai kouluttajaksi jossa valtio maksaa kaikki viulut vaikka kouluttajille/ohjaajille palkan maksaa enenevässä määrin yksityinen taho ei valtio/kunta. Sosiaaliohjaajan ja sosiaalityöntekijän paikkoja näkyy olevan myös paljon eli työskentelevät myös niiden samojen työttömien parissa ja palkan maksaa kunta ja myöhemmin ties mikä maakunta tai yksityinen taho valtion rahoilla. Homma toimii siis verorahoilla ja hassuinta että työttöminä aina vaan enemmän entisiä kunnan työntekijöitä opettajat, lääkärit, hoitajat 🤨 Työttömyys alkaa olla aika hyvää bisnestä samoin kuin tulevaisuudessa sairaanhoito siten tultua voimaan 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lol, näitä, kannattaisiko mennä uudelleen kouluun?
Ei toinen koulutuskaan takaa uutta työpaikkaa. Tiedän tuttuja joilla on 2-3 hyvää tutkintoa, mutta eivät vain löydä sellaista työtä, jolla pystyisi itsensä elättämään kokopäiväisesti. Pääkaupunkiseudulla vielä asuvat.
Sit kannattaa varmaan alkaa yrittäjäksi eikä odotella kotona että joku muu tarjoaa töitä.
Yrittäjäksi ei noin vaan aleta. Nämä tyypit eivät ole odottaneet kotona toimettomina, mutta kaikki urpot ei sitä näköjään ymmärrä.
Kyllä muuten aletaan. Toiminimen perustaminen tapahtuu päivässä ja maksaa about 50 euroa.
Halutessaan voi käydä pohjalle ILMAISEN yrittäjäkurssin.
Näin minä tein ja elätän nyt itse itseni pitkän työttömyyden jälkeen.
Mutta jos ei ole halua niin aina löytyy tekosyy miksei muka voi.Kuulostat sen verran saappaalta, ettet varmaan ymmärrä, että toiminimen perustaminen ei vielä takaa sitä, että pystyy elättämään itsensä ja perheensä. Eiköhän muuten kaikki työttömät olisi sen jo tehneet.
Ei takakaan. Sinä puolestaan kuulostat laiskalta ja pelkurilta.
Yrittäminen on aina tietoinen riski, mutta sen ovat ottaneet sadat tuhannet suomalaiset.Kenen sinä oletat sinulle töitä tarjoavan? Olisko joku yrittäjä?
Pitääkö sinulle vääntää rautalangasta. Tässä jonkun vähän viisaamman viesti:
Pitää olla toimiva liikeidea ja maksavia asiakkaita. Ei se pelkkä yrityksen perustaminen mitään tuota, jos kukaan ei ole valmis maksamaan siitä, mitä teet.
Sitäpaitsi itse olen työelämässä, enkä odota kenenkään tarjoavan minulle yhtään mitään.
Vai viisaamman viesti?
Luulen tietäväni paremmin koska olen itse entinen pitkäaikaistyötön ilman mitään ammattikoulutusta.
Nyt olen ollut yrittäjänä yli 10 vuotta.
Tarvii olla todella tyhmä jos perustaa sellaisen yrityksen joka tekee työtä mistä kukaan ei maksa mitään.
Mutta veruke se on tuokin elämäntapatyöttömälle.Olet siis työelämässä... hyvä hyvä. Kuka palkkasi maksaa?
Maailma on sitten täynnä näitä tyhmiä, koska läheskään kaikki firmat eivät yle menestyneet. Sinun logiikallasi Suomessakin vallitsisi täystyöllisyys. Luulisi tuolla 'fiksuudella' sinunkin olevan vähintään jo pääministeri.
Niin no kohta taitaa olla niitä omalla verokirjalla tekeviä yrittäjiä suurin osa nykyisistä työttömistä kun tämä aktiivimalli tulee voimaan. Kun et saa töitä alat tarjoamaan palvelukisasi verokirjalla ja töitä alkaa kummasti tulemaan.
Kun saadaan tästä 500000-700000 työttömän joukosta omalla verokirjalla toimivia yrittäjiä voidaan vaikka puolet eli sellaiset 400000 voi kysyä miten käy kilpailulle sehän toimii jatkossa lähinnä työn hinnan osalta eli kuka halvimmalla tekee. Tiukat ajat on edessä kaikilla myös yrittäjillä. Nythän on tulossa työmarkkinatori niminen palvelu en tiedä käytetäänkö jo osittain mutta siellä voi sitten tarjota palvelujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ketju taas paljastaa sen, että meitä työttömiä opettajia on pilvin pimein. Tämä on suuri tragedia. Olisi tuhannen taalan paikka, jos joku keksisi, mitä me voisimme ruveta tekemään. Oma neuvoni nuoremmille työttömille opettajille on, että lähtekää nyt äkkiä ulkomaille töihin, esim. Ruotsiin tai Norjaan!! Jos itselläni ei olisi perhettä ja taloa, en epäröisi hetkeäkään.
OAJ ummistaa silmät työttömyysongelmalle: sitä ei ole, jos siitä ei julkisesti puhuta. Ja tämä on vain yksittäisten opettajien mielipide tai ongelma, jos yrittää nostaa kissan pöydälle.
Jos olisin työtön opettaja, niin hakeutuisin koulunkäyntiavustajaksi, joista kuulemma on pulaa. Palkka ei ole kummoinen, mutta pysyisi ajan hermolla koulumaailmassa.
Epäilemättä nuori sijaisopettaja olisi kovasti ilahtunut, kun hänen luokkaansa tulisi avustajaksi pätevä opettaja 30 vuoden kokemuksella tai sitten ei.
Työtön opettaja kokee koko koulutuksensa menevät täysin hukkaan, jos menee avustajaksi. Miksi opiskella vuosikausia yliopistossa ja nostaa opintolainaa, ja sitten päätyä työhön, johon riittää tuore ylioppilastodistus?
Minua kiinnostaisi tietää mikä uusi koulutusuudistus on tehnyt opettajista työttömiä? Tarkoitatteko vain näitä leikkauksia vai mitä? On jäänyt multa ohi kun ei ole enää kouluikäisiä lapsia 🙂
Opettajien liikakouluttaminen on se suurin ongelma. Edellisillekään ei ole töitä, mutta silti tuutataan lisää yliopistoista. Opettajien tarve on vähentynyt, koska kouluja on lakkautettu jne. Itselläni on jonkin verran opetustöitä, mutta ei läheskään niin paljon, että sillä eläisi. Olen erinomainen ope, mutta ei se auta. Niin ovat monet muutkin, eikä töitä vain ole.
Vierailija kirjoitti:
Sanattomaksi vetää kyllä tämä opettajien työllisyystilanne. Valmistun pian opeksi. Ei muuta kuin kortistoon vaan. Vuosien opiskelut, hienot arvosanat ja vaivannäkö vessasta alas:(
Onko teille oppilaille käyneet koulutusvientiorganisaatiot käyneet esittäytymässä ja etsineet opettajia työsuhteeseen? Omnia Education Partnership, EduCluster Finland yms.
vieras. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vieras. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvataiteilija, ulkoasun toteuttaja painopuolella (vastaa painopinnan valmistajaa + painotuotteiden suunnittelijaa), lisäksi myös tulostin asiakastöitä. Kulttuuripuolella työllistyminen on vähän niin ja näin, mutta kouluttauduin unelma-ammattiini. Koska halusin myös tienata, kouluttauduin painopuolelle. Oon tehnytkin niitä töitä, nykyään vaan painotuotanto on supistunut, netin puoli vahvistunut. Media-alan ammattilaisia on kuitenkin myös työttömänä, joten sinne kouluttautumista ei tueta. Olen pyrkinyt opiskelemaan lähihoitajaksi, en päässyt (haastattelija tarttui lukiomenestykseen, kirjoitin aikoinaan 5 laudaturia ja lukion lopputodistukseni keskiarvo on 9,1). Joten en ole mikään elämän koululainen. Olen kärsinyt ja kärsin yhä keskivaikeasta masennuksesta., siihen katkesi vuoden takaiset koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan opintoni. Kun yritin hakea pesulan avointa työpaikkaa, edes puheluuni ei vastattu. Siivoustyöhön pyrkiessäni on vaadittu alan koulutusta. Olisi pitänyt hakeutua aikanaan akateemisiin opintoihin, mutta olisinko sitten töissä, en tiedä. Nyt osallistun kuntouttavaan työtoimintaan. Ei ole suhteita työllistyäkseni. Olen opettanut välillä myös kuvataidetta ja askartelua lapsille, siitä pidin. Sillä puolella otetaan harjoittelijoita lähinnä. Jonnekin kuvataideopistoon opettajaksi pääsystä kisaa useampi kuvataiteilija, joita on kaupungissamme useampi.
Tarkoititko tällä työvoimatoimiston tukemaa opiskelua? Itse nimittäin hain omaehtoisen opiskelun tukea kulttuurialan opintoihin (muotoilija), eikä ollut mitään ongelmaa tuen saamisessa, vaikka työllistyminen oli epätodennäköistä.
Tarkoitin työvoimatoimiston tukemaa opiskelua. En ole hakeutunut media-alan opintoihin, koska niitä ei käsittääkseni tueta. Huomasin työskennellessäni, että viihdyin tosi hyvin lasten ja nuorten parissa opettaessani kuvatataiteita ja askartelua (työllistämistyö, kesti 1 v 2kk.). Olin myös hoitoapulainen (taas työllistämistyö, 6 kk) muistisairaiden ja myös muuta kuntoutusta tarvitsevien vanhusten parissa. Huomasin nauttivani työskentelystä ihmisten parissa, introverttiydestäni huolimatta, siksi on kiinnostanut lähihoitajan opinnot. Ajattelin, että hoitotyössä tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä. Lisäksi ajattelin voivani hyödyntää kuvataideopintoja mm. lasten ja vanhusten parissa työskennellessäni, jos saisin töitä. Se tie tuntuu nyt pystyyn nousseelta. Kai sitä on tulevaisuudessa haettava töitä, joita ei ole tai joihin hakee sata muuta hakijaa. Täytän tammikuussa jo 46 vuotta, olen nainen (sekin vielä) ja tuo mun toistuva masennukseni (on ollut runsaasti isoja pettymyksiä elämässä ja ihmissuhteissa, olen herkkä ihminen). Kai tässä alkaa irvailla joku tuota herkkyyttä. Haluisin todella päästä eroon masennuksestani.
Mites toimintaterapeutti?
Meillä päin olisi ainakin puheterapeuteista huutava pula. Omalla lapsella puhevika, eikä kukaan voi tehdä yhtään mitään, kun ei ole ketään kuka tässä asiassa voisi auttaa.
Minkäkin ole kuullut että puheterapeutti on kiven alla. Koulutetaanko niitä niin vähän vai missä vika?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulutusta peruskoulun jälkeen.
No jospas sitten hankkisit sen koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien liikakouluttaminen on se suurin ongelma. Edellisillekään ei ole töitä, mutta silti tuutataan lisää yliopistoista. Opettajien tarve on vähentynyt, koska kouluja on lakkautettu jne. Itselläni on jonkin verran opetustöitä, mutta ei läheskään niin paljon, että sillä eläisi. Olen erinomainen ope, mutta ei se auta. Niin ovat monet muutkin, eikä töitä vain ole.
Ruotsista käyvät täällä rukoilemassa päteviä opettajia töihin. Sinne vaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla yhtään lääkäriä tässä ketjussa. Töissä ovat kaikki, vaikka olisivat kuinka huonoja työssään..
Hehheh, no se onkin ammatti jossa saa tehdä sutta ja sekundaa vaikka kuinka paljon mutta ei haittaa mitään. Työt jatkuu ja palkka kasvaa. Lisäksi voi harrastaa veronkiertoa kuten eräs entinen poliitikko Räty joka nykyään suuren alan yrityksen pomona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten työttömänä voi alkaa yrittäjäksi menettämättä tukia? Itse olen pitkään ollut yrittäjä, ja mitään tukia en ole saanut, vaikka joskus olisi ollut miten vähän töitä.
Työntekemisessä on se idea että tukia ei nosteta.
Toki yrittäjäkin voi saada ainakin asumistukea ja toimeentulotukea.Eikö asumistukea saadakseen pitäisi ilmoittaa etukäteen vuoden tulonsa, vai muistanko väärin? Jos on yrittäjä niin tuotahan on monesti aika mahdotonta tietää etukäteen?
Mä olisin kerran elämässäni tarvinnut asumistukea, kun sain työnantajan konkurssin takia vakityöstä potkut ja pyörin jonkin aikaa sekalaisissa, melko huonosti palkatuissa freelance-töissä. Kun en pystynyt esittämään paperia siitä, miten paljon tulen seuraavan vuoden aikana ansaitsemaan, ansioni laskettiin tuoreimman toteutuneen verotuksen mukaan. Eli ajalta, jolloin olin vakkaritöissä.
Ei tullut asumistukea. Sattumoisin ei tullut myöskään soviteltua päivärahaa, ja toimeentulotukea en viitsinyt edes yrittää, koska sekin aika kannatti ennemmin käyttää free-keikkojen säätämiseen. Tarinan opetus: jos tarvitset jotain tukia, varmista että siirryt kokoaikaisesta vakityöstä kokoaikaiseksi työttömäksi ja siitä taas kokoaikaiseen vakityöhön. Jos yrität jotain välimuotoa, et sovi systeemiin.
Eli yrittäjät saavat huonommin tukea kuin työttömät vaikka tekevät kaikkensa itsensä elättämiseen. Silti ne ovat työttömät jotka pääsääntöisesti itkevät internetissä.
Asumistukea muuten maksetaan kyllä takautuvastikin joltakin ajalta. Ei kai sinulle voida mitään asumistukea myöntää jos ei kukaan tiedä tulojasi. Olisit tehnyt selostuksen ja pätevän arvion niin eiköhän se olisi läpi mennyt.
Toimeentulotukea et tietenkään saa jos et sitä haekaan... ihan oma vikasi.
Olit jälleen laiska etkä viitsinyt edes hakea ilmaista rahaa... nyt sen sijaan pillität internetissä.Jos olisit lukenut tekstin, olisit huomannut miten laiska olinkaan: sen sijaan että olisin hakenut ilmaista rahaa, hain (ja sain) työkeikkoja.
Tällä palstalla työtön voi hakea mitä hakee, aina on väärin haettu. Ja laiskasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä putoaa pois sosiaaliturvasta. On paras olla aika varma että töitä on, että pystyy pitämään kodin ja lapsille ruuan.
En ihan ymmärrä, kun teimme mieheni kanssa konkurssin (tai Oy asetettiin konkurssiin) niin kyllä me samalle sossun luukulle päästiin muidenkin kuolevaisten kanssa. Ei tosin mitään erityistason kohtelua saatu, mitä monet tuntemani yrittäjät vähän parempina veronmaksajina odottavat. minäkin ennen, myönnetään.
Nyt tosin jo kouluttaudutaan uusille aloille ja kohta ei enää ollakaan niitä palstalla parjattuja loisia. Enkä hakenut jouluapua tai laitattanut ripsienpidennyksiä, vaikka meillä 4 lasta onkin. :D ihan alkaa jo ärsyttää tämä keskustelun yksipuolisuus.
No päätoiminen yrittäjä ei saa toimeentulotukea kunnes on päättänyt todisteellisesti yrityksensä. Näin se vaan on. Eli kun yrityksen pistää pystyyn täytyy olla melko varma sen menestymisessä.
Yrittäjillä on oma työttömyyskassansa mistä saattaa saada työttömyysturvaa ja toki asumistukea saattaa saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alanvaihtaja kirjoitti:
Merkonomin-tradenomin tutkinnon on kylläkin vaatimuksena monissa työpaikoissa, joita olen katsellut. Itselläni on eri alan koulutus, mutta työssäni olen tehnyt paljon hankintoja. Olen katsellut muiden alan hankintaan liittyviä paikkoja ja yleensä vaatimuksena on juurikin tuo kaupallisen alan tutkinto ja sitten vielä tuntemusta kyseiseltä alalta.
Kaikkiin merkonomi-tradenomi töihin joita olen hakenut on hakijoita ollut väliltä 100-500. Ikää yli 50 vuotta 😟 siksi ajattelin kouluttaa vielä tuonne kirjanpitäjä-palkanlaskija puolelle koska paikkoja paljon enemmän en vaan tiedä auttaako se koulutus tällä iällä.
Yritän ohjelmoida itseni positiivisesti ettei haittaa mutta minä en valitettavasti siitä palkkauksesta päätä.
Opistoinsinööri (elektroniikka) sekä yliopistoinsinööri (DI) tietoliikennetekniikka ja
työkokemusta alalta 26 vuotta.
Ikää 50+ ja ei kelpaa palkkatyöläiseksi.
Ilmaiseksi eli ilman palkkaa kyllä pääsisi "harjoittelemaan", olen tätäkin tehnyt.
Ei ole mahdollista palkata, sanotaan lopuksi. Kiitos tästä ja hyvää jatkoa. Ja nauretaan päälle.
Tämä hallitus ajaa takaa juuri tätä; duunari kyykkyyn ja mahdollisimman pienellä palkalla tai ilmaiseksi "töihin".
Olis kyllä kirveelle töitä ... muuallakin kuin metsässä.
Ketään ei kiinnosta. Presidentti voi toki olla seitsemänkymppinen ja ylikin...