Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?

Vierailija
29.12.2017 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (559)

Vierailija
341/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten työttömänä voi alkaa yrittäjäksi menettämättä tukia? Itse olen pitkään ollut yrittäjä, ja mitään tukia en ole saanut, vaikka joskus olisi ollut miten vähän töitä.

Työntekemisessä on se idea että tukia ei nosteta. 

Toki yrittäjäkin voi saada ainakin asumistukea ja toimeentulotukea. 

Eikö asumistukea saadakseen pitäisi ilmoittaa etukäteen vuoden tulonsa, vai muistanko väärin? Jos on yrittäjä niin tuotahan on monesti aika mahdotonta tietää etukäteen?

Mä olisin kerran elämässäni tarvinnut asumistukea, kun sain työnantajan konkurssin takia vakityöstä potkut ja pyörin jonkin aikaa sekalaisissa, melko huonosti palkatuissa freelance-töissä. Kun en pystynyt esittämään paperia siitä, miten paljon tulen seuraavan vuoden aikana ansaitsemaan, ansioni laskettiin tuoreimman toteutuneen verotuksen mukaan. Eli ajalta, jolloin olin vakkaritöissä. 

Ei tullut asumistukea. Sattumoisin ei tullut myöskään soviteltua päivärahaa, ja toimeentulotukea en viitsinyt edes yrittää, koska sekin aika kannatti ennemmin käyttää free-keikkojen säätämiseen. Tarinan opetus: jos tarvitset jotain tukia, varmista että siirryt kokoaikaisesta vakityöstä kokoaikaiseksi työttömäksi ja siitä taas kokoaikaiseen vakityöhön. Jos yrität jotain välimuotoa, et sovi systeemiin.

Eli yrittäjät saavat huonommin tukea kuin työttömät vaikka tekevät kaikkensa itsensä elättämiseen. Silti ne ovat työttömät jotka pääsääntöisesti itkevät internetissä. 

Asumistukea muuten maksetaan kyllä takautuvastikin joltakin ajalta.  Ei kai sinulle voida mitään asumistukea myöntää jos ei kukaan tiedä tulojasi.  Olisit tehnyt selostuksen ja pätevän arvion niin eiköhän se olisi läpi mennyt. 

Toimeentulotukea et tietenkään saa jos et sitä haekaan... ihan oma vikasi. 

Olit jälleen laiska etkä viitsinyt edes hakea ilmaista rahaa... nyt sen sijaan pillität internetissä. 

Mistä olet saanut päähäsi, etteikö työttömät tekisi kaikkeaan itsensä elättämiseksi?

Sittenhän aktiivimalli ei ole ongelma.  Hienoa että työttömät ovat kaikkeen valmiita työllistyäkseen. 

Aktiivimallilla ei työllistetä muita kuin konsultteja ja kela-virkailijoita. Sillä ei kukaan elätä itseään, vaan sen päinvastoin haittaa oikean työpaikan saamista.

Vierailija
342/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MsHelena kirjoitti:

Taloushallinnon ihmisille, juurikin palkanlaskijoille ja kirjanpitäjille töitä  riittää. Itse olen ollut alalla n. 15 vuotta, enkä valmistumisen jälkeen ollut kuin 2 kk työttömänä.

Työhön hakijoita ei ihan satamäärin ole, mutta kokemusta kaivataan. Suosittelen koko ajan pitämään taitoa yllä ja oppimaan lisää. Lue alan kirjoja, lehtiä, seuraa verohallinon sivuja, lue alan lakitekstejä yms.

Tilitoimistosta saat monipuolista kokemusta, mutta työ on hektistä ja vaativaa.

Kumpaan kannattaa suuntautua ennemmin: kirjanpitoon vai palkanlaskentaan?

Kävin lyhyehköllä kurssilla, jossa oli pari päivää palkanlaskentaa ja pari päivää kirjanpitoa, ja näin äkkiseltään palkanlaskenta vaikutti helpommalta. Mikä on alan ammattilainen näkemys asiasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyjä.

Asun vuokralla Kruunuhaassa. Vuokra 800e/kk. Olen pitkäaikaistyötön.

Vierailija
344/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli työttömänä useamman vuoden. Koulutukseltaan diplomi-insinööri.

Töissä meillä oli jouluavustajana lääketieteen maisteri. Ei kuulemma ole ollut töitä tarjolla.

Itse olen ollut työttömänä liiketalouden koulutuksen jälkeen.

Tuota, mikä on lääketieteen maisteri.

Vierailija
345/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä meillä oli jouluavustajana lääketieteen maisteri. Ei kuulemma ole ollut töitä tarjolla.

Tuota, mikä on lääketieteen maisteri.

Ei sellaista ole olemassakaan.

Vierailija
346/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotelli,-ravintola- ja suurtalousalan pk eli keittiötyöntekijä.

Catering-alan pk eli suurtalouskokki.

Puhdistuspalvujen pk eli toimitilahuoltaja/siivooja.

Maatalousalan pk eli maaseutuyrittäjä ja maatalouslomittaja.

Vierailija
347/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agrologi. Seuraavaksi haluaisin kouluttautua tradenomiksi, sillä heillä on paremmin työpaikkoja.

Vierailija
348/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteen maisteri :DDDD ei ihme, että töitä ei löytynyt

Oisko lääketieteen tekniikasta tai biolääketieteestä valmistunut maisteri?  Tosin virallinen titteli taitaa olla FM.

Vierailija
349/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Medianomi. Asun Varsinais-Suomessa.

Vierailija
350/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en usko tuohon lahjakkuusjuttuun ollenkaan. Uskon että olin alalle tullessani niin epälahjakas kuin vaan ihminen voi olla. En yhtään matemaattinen tai looginen ajattelija, en kovin älykäs, tympäisi yksin koneella istuminenkin. 

Mutta minä olen sisulla ja päättäväisyydellä tehnyt itsestäni silti hyvän koodarin. Hakannut päätäni seiniin yötä myöten asioita opiskellen ja kokeillen, kunnes alkaa sujua. Ja joka välissä muistuttanut itselleni jos asia tuntuu vaikealta: "nämä työvälineet, kielet tai tekniikat on suunniteltu tavallisten ihmisten käytettäväksi, ne eivät olisi yleistyneet jos vain harvinaiset nerot osaisi niitä käyttää, joten kyllä opin minäkin". Muistutan myös aina itseäni siiät että mitään lahjakkuutta ei tarvita vaan vain kovaa työtä. 

No mitenkäs ne sanoo, 10% lahjakkuutta ja 90% raakaa työtä? Sinä olet ihan loistava esimerkki siitä, että graindaamalla pärjää. Lahjakkaat pääsee hiukka vähemmällä graindaamisella, mutta ei niistäkään tule hyviä jos eivät opi graindaamaan. Tuo graindaamisen taito on ehkä ihmiselämän tärkein taito, sillä pääsee läpi harmaan kiven. Ja jos se puuttuu, niin ei auta vaikka olisit miten älykäs ja lahjakas. Sinulla on lisäksi hyvät itsensäjohtamistaidot ja vankkumaton luottamus siihen, että loputtomien yritysten jälkeen tulee onnistuminen.

Huippuja tulee sitten niistä, jotka on superälykkäitä ja graindaavat. 

Vierailija
351/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kosmetologin ja koulunkäyntiavustajan tutkinnot löytyvät. Kummaltakaan alalta en ole ole ikinä saanut töitä, seuraavaksi yritän varmaan hoitoalaa.

Mihin kosmetologin tutkinnolla työllistyy työsuhteeseen? Olen luullut että siellä on vähän pakko ryhtyä yrittäjäksi. Eikös jossain isoissa apteekeissa ole kosmetologeja myymässä ihonhoitotuotteita, mutta muuten? Ovatko tavaratalojen kosmetiikkamyyjät kosmetologeja vain myyjän tutkinnon suorittaneita?

Vierailija
352/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

coach 

Vierailija
353/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biotekniikan insinööri. Laboratoriohoitajien/bioanalyytikoiden (näitä töitä riittää) paikkoja emme voi hakea, mutta he hakeutuvat niihin paikkoihin, joita me voisimme tehdä. Myös maisterit ja laborantit kilpailevat kanssamme samoista vähäisistä työpaikoista.

Kyllä, täällä yksi laborantti jonka kanssa tohtoritkin hakevat samoja paikkoja. Ei ole töitä tällä alalla, ei. Sitten jotku tutut sanovat, että siellähän oli monta paikkaa ja kun itse menee katsomaan, niin laboratoriohoitaja (täysin eri ammatti), betonilaborantti (minä työskentelen labrassa, tuo ilmeisesti sekoittaa sementtiä rakennustyömaalla), ym.

Näin ne poliitikotkin taitaa ajatella; Sä oot siis taksikuski ammatiltas, no ihan hyvinhän voit sitten ajaa rekkaa tai vaikka laivaa? Lähes sama asia.

Vierailija
354/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ketju taas paljastaa sen, että meitä työttömiä opettajia on pilvin pimein. Tämä on suuri tragedia. Olisi tuhannen taalan paikka, jos joku keksisi, mitä me voisimme ruveta tekemään. Oma neuvoni nuoremmille työttömille opettajille on, että lähtekää nyt äkkiä ulkomaille töihin, esim. Ruotsiin tai Norjaan!! Jos itselläni ei olisi perhettä ja taloa, en epäröisi hetkeäkään.

OAJ ummistaa silmät työttömyysongelmalle: sitä ei ole, jos siitä ei julkisesti puhuta. Ja tämä on vain yksittäisten opettajien mielipide tai ongelma, jos yrittää nostaa kissan pöydälle.

Jos olisin työtön opettaja, niin hakeutuisin koulunkäyntiavustajaksi, joista kuulemma on pulaa. Palkka ei ole kummoinen, mutta pysyisi ajan hermolla koulumaailmassa.

Vierailija
355/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsätalousinsinööri. Työttömänä jo kolme vuotta.

Vierailija
356/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun laman jälkeen,kun työtä oli tarjolla,muutaman työttömyysvuoteni jälkeen kiihdytin työnhakuprosessia ja moneen työpaikkaan pääsynesteenä oli ikä,olin alle 40-v.Ei edes haastattelua.Yhdestäkin työpaikasta (puhelinyhteys) sanottiin,että kun ikäni on jo lähes 40-v.niin kummiskin voi sattua jotain,(esim.sydänkohtaus)niin työrupeama voi jäädä lyhyeksi.Kohta on 30-vuotta mennyt ja vieläkin täällä sytkyilen.Lyhyviä työsuhteita ollut monta menneenä aikana 2010-v.saakka.Eläke kait on seuraava tienesti.

Olen aikoinani ammattikoulun käynyt mies

Vierailija
357/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MsHelena kirjoitti:

Taloushallinnon ihmisille, juurikin palkanlaskijoille ja kirjanpitäjille töitä  riittää. Itse olen ollut alalla n. 15 vuotta, enkä valmistumisen jälkeen ollut kuin 2 kk työttömänä.

Työhön hakijoita ei ihan satamäärin ole, mutta kokemusta kaivataan. Suosittelen koko ajan pitämään taitoa yllä ja oppimaan lisää. Lue alan kirjoja, lehtiä, seuraa verohallinon sivuja, lue alan lakitekstejä yms.

Tilitoimistosta saat monipuolista kokemusta, mutta työ on hektistä ja vaativaa.

Kumpaan kannattaa suuntautua ennemmin: kirjanpitoon vai palkanlaskentaan?

Kävin lyhyehköllä kurssilla, jossa oli pari päivää palkanlaskentaa ja pari päivää kirjanpitoa, ja näin äkkiseltään palkanlaskenta vaikutti helpommalta. Mikä on alan ammattilainen näkemys asiasta?

Sanoisin että palkanlaskenta on helpompaa, mutta ei sekään kyllä helppoa ole. Se paljon riippuu siitä, oletko tilitoimistossa, jossa asiakaskirjo voi olla helpoista töistä tosi suuriin ja haastaviin yrityksiin. Jos menet töihin muualle kuin tilitoimistoon, saat puurtaa vain sen yhden yrityksen asioita, mutta sitten ammattitaito jää aika suppeaksi. Kirjanpitäjänä saisit käsitykseni mukaan parempaa palkkaa, itse olen kirjanpitäjä ja lasken myös jonkin verran palkkoja. Mutta jos haluat helppoa työtä niin sitten en suosittele kumpaakaan.

Vierailija
358/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteen maisteri :DDDD ei ihme, että töitä ei löytynyt

Oisko lääketieteen tekniikasta tai biolääketieteestä valmistunut maisteri?  Tosin virallinen titteli taitaa olla FM.

Tai ehkä kyseessä on terveystieteiden maisteri.

Olen lukenut koko ketjun läpi ja tämä on ollut silmiä avaavaa. Suomessa työttömiä syyllistetään valtiovallankin taholta oikein olan takaa, mutta yrityksiä ei tunnuta velvoittavan oikein mihinkään, ikärasismi kukoistaa. Toivoisi Iltapaskan joskus tekevän juttunsa tällaisista ketjuista eikä niistä ilmanaikusista ”ärsyttää-kun-joku-syö-junassa-banaania”-ketjusta.

Vierailija
359/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graafisen suunnittelijan tulee olla lahjakas menestyäkseen. Vähän tuntuu siltä, että moni on opiskellut alalle vaan siksi, että ammatti vaikuttaa kivalle eikä oikein muuta ole keksinyt.

Vierailija
360/559 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia on vuosikausia aivopesty siihen, että koulutus on kannattavaa. Tiettyyn pisteeseen asti kyllä, mutta kuten tästäkin ketjusta käy ilmi, todella moni on moninkertaisesti ylikoulutettu, eikä työtä löydy siltikään. Työ on loppupeleissä aina jotain hyvin konkreettista.

Mikä surkuhupaisinta, sitten kun pääsee johonkin suorittavaan työhön, esimiehesi on huonommin koulutettu kuin sinä, nauttii parempaa liksaa ja pyörittelee peukaloitaan kun sinä raadat.