Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Työttömät koodarit, oletteko hakeneet ulkomaille töihin? pääseekö helposti?
Alalle puskee halpaa työvoimaa itä-euroopasta. Työllistyminen esimerkiksi saksankielisissä maissa silti helpompaa kuin Suomessa.
Krooninen selkäsairastelija. Vähän väliä selkä antaa periksi ja sitten sairastellaan taas viikkoja, kuukausia...
Tervetuloa työttömäksi pohjoiseen, lähihoitaja-sairaanhoitaja.
Älä luule oman tilanteesi perusteella, että töitä riittäisi muuallakin kuin etelässä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pihalla ihmiset ovat. Ottakaa nyt selvää mikä ero on AMMATTInimikkeellä ja TUTKINTOnimikkeellä. Ammatti on se missä tehdään työtä == työttömällä ei ole ammattinimikettä, joten työttömällä ei ole ammattia. Työttömällä tosin voi olla TUTKINTO ja sen mukainen TUTKINTOnimike. Joskus AMMATTInimike, ja TUTKINTOnimike voivat olla samansisältöisiä, mutta käsitteellisesti yhä eri asioita.
Hänen TUTKINTOnimikkeensä lienee pilkunn*ssija? :)
Kansanedustaja on viimeisin työni, koulutusta en mainitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja-sairaanhoitaja-terveydenhoitaja. Sairauden vuoksi en kolmivuoroon lähde, ja työhistoriassa kotiäitivuosien aukko. Haen tosissani, hankin täydennyskoulutusta, mutta töitä en saa.
Nyt puhut kyllä sitä itseään. Työtä tarjotaan joka suunnalta! On keikkaa, pätkää, lyhyttä, pitkää. Sairaalaa, terveyskeskusta, päiväkotia, vanhainkotia. Itse saa päättää koska ja missä tekee ja mitä vuoroja ja miten paljon. Töissä voit olla 7 päivänä viikossa tai päivän kuukaudessa, ihan miten tykkäät.
Tietysti jos haet ja otat vastaan vain vakityötä, mutta jos aloitat keikoilla, jalka oven väliin, lyhyt pätkä, sitten pitempi pätkä ja lopulta vakityö jos olet hyvä työntekijä. Itseä ei edes kiinnosta vakityö kun tarjolla on niin paljon keikkaa ja pätkää. Ja kyllä ottavat sh:n myös tekemään lh:n keikkaa, toki lh:n palkalla sitten, mutta sen ei pitäisi haitata jos vaihtoehtona on työttömyys. Ja eniten tarjolla on aamuvuoroa arkena. Ja puhun nyt myös pienemmistä paikkakunnista, joissa olen töitä tehnyt, liikkuvaa sorttia kun olen. Ei tarvitse asua missään Helsingissä.
Joka valittaa tällä alalla työttömyyttä, niin ainakin tällä hetkellä saa kyllä katsoa syvälle peiliin!
t. Lähihoitaja, kätilö-sairaanhoitajaopiskelija.
Lisään vielä tähän että itse olen vielä palkan ja muun suhteen niin nirso etten työskentele muuta kuin julkisen puolen paikoissa, että jos ottaisi mukaan vielä yksityiset niin töitä olisi vielä enemmän tarjolla...
Mitäs sitten kun on sairastunut sisäilmasta ja lääkäri ei suosittele töihin sisäilmasairaisiin rakennuksiin.. Siinä on sitten tosi helppo työllistyä että ei menettäisi taas terveyttä! T. Lh, sh, klö
Heh, Helsingin yliopisto on kyllä korkealla niiden ansioluetteloissa, jotka eivät työllisty. Homeisempaa opinahjoa ja koulutusta saa hakea...
Poikkeuksena nyt ehkä kovat tieteet, kuten lääketiede ja oikeustiede.
Täällä myös graafinen suunnittelija. Tosin aloitin nyt syksyllä opiskelun uuteen (ja eri alan) ammattiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja-sairaanhoitaja-terveydenhoitaja. Sairauden vuoksi en kolmivuoroon lähde, ja työhistoriassa kotiäitivuosien aukko. Haen tosissani, hankin täydennyskoulutusta, mutta töitä en saa.
Nyt puhut kyllä sitä itseään. Työtä tarjotaan joka suunnalta! On keikkaa, pätkää, lyhyttä, pitkää. Sairaalaa, terveyskeskusta, päiväkotia, vanhainkotia. Itse saa päättää koska ja missä tekee ja mitä vuoroja ja miten paljon. Töissä voit olla 7 päivänä viikossa tai päivän kuukaudessa, ihan miten tykkäät.
Tietysti jos haet ja otat vastaan vain vakityötä, mutta jos aloitat keikoilla, jalka oven väliin, lyhyt pätkä, sitten pitempi pätkä ja lopulta vakityö jos olet hyvä työntekijä. Itseä ei edes kiinnosta vakityö kun tarjolla on niin paljon keikkaa ja pätkää. Ja kyllä ottavat sh:n myös tekemään lh:n keikkaa, toki lh:n palkalla sitten, mutta sen ei pitäisi haitata jos vaihtoehtona on työttömyys. Ja eniten tarjolla on aamuvuoroa arkena. Ja puhun nyt myös pienemmistä paikkakunnista, joissa olen töitä tehnyt, liikkuvaa sorttia kun olen. Ei tarvitse asua missään Helsingissä.
Joka valittaa tällä alalla työttömyyttä, niin ainakin tällä hetkellä saa kyllä katsoa syvälle peiliin!
t. Lähihoitaja, kätilö-sairaanhoitajaopiskelija.
Lisään vielä tähän että itse olen vielä palkan ja muun suhteen niin nirso etten työskentele muuta kuin julkisen puolen paikoissa, että jos ottaisi mukaan vielä yksityiset niin töitä olisi vielä enemmän tarjolla...
Juu tunki minullekin keikkaa ovista ja ikkunoista opiskeluaikana ja heti sen jälkeen, ristiin eri osastoille, ja neuvolaterkkariksi soittivat jo ennen kuin tutkintotodistuksessa oli leima, ja äitiyslomaltakin hätyyttelivät. Tämän luomassa turvallisuudentunteessa uskalsin sitten olla useamman vuoden lasten kanssa kotona, kun töitä on aina ollut enemmän kuin tarpeeksi ja työnantajat tyytyväisiä. Mutta nykyään terveydenhoitajien työtilanne tällä alueella on surkea (on koulutettu paljon yli tarpeen, esim. neuvolaan palkattu paljon nuoria v. 2011-2012, ja nyt nämä palailee perhevapailta ja tarvittaessa valittavana on pitkä jono kokeneita sijaisia), sairaalaan keikkalaiseksikin halutaan totta kai (ymmärrettävästi) ihminen joka tekee tarvittaessa kaikkia vuoroja, ja lähihoitajaksikin on näköjään tarjolla kokeneempia, jokaisessa päiväkodissa kysytään ekana onko päiväkotikokemusta - ja sitä on vain harjoittelujen verran. Olen hakenut mm. päiväkotiin erityisavustajaksi, yhdellä kertaa koko rekryprosessi ilmoituksesta valintaan käytiin 3,5 tunnissa ja silti hakijoita oli parikymmentä, haastattelussa (joka siis oli 50 minuutin kuluttua siitä kun paikka tuli hakuun) näytti vielä lupaavalta mutta valitsivat jonkun jolla on tukiviittomat hallussa (minä olen menossa koulutukseen vasta ensi kuussa).
Varmaan tuo kotiäitijakso tähän on syynä, muutakaan en keksi - olen ihan täyspäinen, toimintakykyinen ja tosissani töitä hakeva ihminen, hyvät paperit ja aiemmin töissä oikein hyvin pärjännyt, kolme suosittelijaa odottaa puheluja. Ja todellakaan en pidemmän päälle työttömäksi jää, vaikka sitten päivitän tutkinnon tai alan jonkin sortin yrittäjäksi.
Kiitos kannustuksesta :)
Eli voiko päätellä:
-taide- kulttuuri- ja muotoilualat ovat kaikkien mielestä kivoja, mutta niissä ei mitenkään ole töitä tarpeeksi kaikille halukkaille.
-toinen puoli haluaisi opiskella historiaa, kieliä, kaikkea mielenkiintoista, mutta lapset vähenevät eikä opettajia tarvita niin valtavia määriä.
-Jos lähtee hoitajaksi tai myyjäksi, pitäisi hyväksyä vuorotyöt, viikonloppu- ja iltatyöt, ja järjestää lastenhoito vuoropäiväkodin avulla.
-parhaat mahdollisuudet työllistyä on varmaan insinööreillä teollisuudessa, mutta pitää olla valmis matkustamaan paljon, ja olemaan välillä viikkojen työkeikoilla, esim Intia ja Kiina.
-ja kaikkien pitäisi näköjään olla valmiit muuttamaan pääkaupunkiseudulle työn perässä.
Kaikki tietämäni uudelleenkouluttautuneet ovat lähteneet hoitajiksi, kertooko se ikärakenteen vanhenemisesta. Mutta ei kai hoitajiakaan määrättömiin voi tarvita.
Puutarhuri/kukkakauppias. Tällä hetkellä tosin opisken rakennusalaa ansiosidonnaisella työkkärin siunauksella. Toivottavasti työllistyisin tälle alalle paremmin 👍
Merkonomi. Asun vieläpä opiskelijakaupungissa, kyllä ne ilmaista työvoimaa ottavat mieluusti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi meillä on.niin paljon virolaista työvoimaa,jos ei maamme kansalaisille riitä työt?
Etkö ole vieläkään tajunnut viimeisten vuosien kehitystä. Moni ala on Suomesta hävinnyt kokonaan ja viety halpamaihin, mm. vaatteiden valmistus. Nyt ollaan kovin myös tietotekniikka siirtämässä Intiaan. Moni teknologia-alan yritys on siirtynyt lahden toiselle puolelle. Sieltä on myös helppo halpatyövoiman tulla pääkaupunkiseudulle, josta onkin aiheitunut paljon ikävää suomalaisille duunareille. Esim. metallialan palkat etelän pojat ovat polkeneet pohjamutiin. Virolaiset ja muut mamut ovat vallanneet siivoojien paikat. Virolaiselle ansio on iso ja mamut saavat asumistuet. Suomalaiset joutuvat maksamaan kaikesta itse kalleimman mukaan, joten heillä ei ole enää varaa käydä halpatyössä.
Tiedän hyvin, että jos nyt viisikymppisenä joutuisin yt:n takia työttömäksi, en enää pärjäisi nuorille vastavalmistuneille uuden työpaikan haussa. Siellä kokeneiden projektipäälliköiden paikat on jo täytetty. Uusi harjoittelija otetaan taloon sillä ajatuksella, että hänellä on suoraan koulusta tuore tietotekninen osaaminen alalta, hän tulee halvalla, tekee mitä käsketään, ja joustaa työajoissa ja lomissa.
Oma työnantajani ottaa minusta kaikki tehot irti mahdollisimman halvoilla ja huonoilla työkaluilla ja ohjelmilla. Työssä en voi oppia enää mitään enkä pysyä uuden tekniikan tasalla, kun niitä ei hankita, tai jos hankitaan, olen liian kallis jotta minua käytettäisiin niiden oppimisen ja käyttämiseen. Myös minun koulutuspäivät on minimissä, koska joka päivä on pois tuloksesta jota voin tehdä työnantajalle eikä palvele heidän etua. Kolme päivää koulutusta vuodessa palvelee työnantajan projektia, ei minun osaamisen ylläpitämistä. Työn jälkeen en jaksa illalla ja viikonloppuna opiskella omaehtoisesti, työssä viedään kaikki mehut.
Opintovapaata ei anneta, koska sen ajalle tarvittaisiin paikalleni sijainen.
N50 asiantuntijatehtävissä
Ravintola-alan useita koulutuksia sekä kursseja. Töissä 35v. Nykyään ei palkata töihin kuin hoikkia, nuoria ja blondeja! Itse en ole mitään näistä niin töitä ei löydy vaikka ammattitaitoa olisi vaikka muille jakaa!😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt saatana jaksako!
Täällä ikäloppu (46) nainen, jolla korkeakoulututkinto (FL) sieltä kaikkein vaaaaaatimattomimmalta alalta (vieraat kielet, "surkein kieliyhdistelmä" EN&RU), enkä ole edes opettaja. Ja töissä vaan ihmeen kaupalla ??? valmistumisesta asti.
Jos minä surkeine verkoistoineni, maaseudulta pääkaupunkiin matkattuani, olen työllistynyt vuodesta -96, miten te lähihoitajat, biokemistit ja insinöörit VOITTE olla työttöminä?
Koska humanistihan on sitä pohjasakkaa, joka opiskelee "folkloristiikkaa ja sukupuolentutkimusta", ja niitä on liian paljon, ja miksi kaikki naiset opiskelee höpöhöpöaloja, miksi ette hakeudu lukemaan tuotantotekniikkaa."
Sanoisin vaan että jos ei usko itseensä, peli on menetetty. Ihan sama, identifioidutko sitten intro/ekstro/mulqvertiksi, työelämä kaipaa tietynlaisia yksilöitä ja jos et pysty sellaiseksi muuntautumaan CV:n ja työpaikkahaastattelun ajaksi; no, sitten koulutus on kohdallasi mennyt hukkaan.
Lopettakaa uhriutuminen, aloittakaa yrittäminen.
No eipä korkea koulutus eikä hyvä työpaikka ainakaan käytöstapoja ole sinulle tuonut. Liekö kotikasvatuksessa ollut puutteita? Työllistymisessä suurin osa on ihan tuurissa - se, että sattuu olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Sanoisin, että vaihdevuodet ovat alkamassa, hormonitasot heittelee tai sitten niitä käytöstapoja ei ole koskaan edes opittu.
Kk sitten valmistunut tradenomi, palkanlaskija. Tosin en ole vielä edes kovin aktiivisesti hakenutkaan paikkoja.
Ajattelin kouluttautua merkonomiksi ja kirjanpidon ammattilaiseksi. Onko täällä yhtään työttömiä kirjanpitäjiä? Avoimia työpaikkoja on, mutta onko paikkoihin satoja hakijoita?
Miksi meillä on.niin paljon virolaista työvoimaa,jos ei maamme kansalaisille riitä työt?