Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhana Vartiainen uutisissa: "Työttömän tulee tarvittaessa muuttaa muualle" kun kysyttiin työn ja te-palveluiden saatavuudesta

Vierailija
28.12.2017 |

Entä jos en saa sieltä isommasta kaupungista asuntoa tai minulla ei ole rahaa maksaa takuuvuokraa niin mitäs sitten?

Kommentit (386)

Vierailija
161/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis niinkö että kaikki syrjäseudun työttömät muuttavat pääkaupunkiseudun te-palvelujen piiriin? Miten? Perustetaanko Espooseen telttakyliä? Kuka ne maksaa sitten?

Suomen päättäjät ovat idiootteja. 

Asun pääkaupunkiseudulla ja olen yli 50-vuotias akateeminen pitkäaikaistyötön. Te-palvelut ovat ottaneet minuun yhteyttä kolmen vuoden aikana yhden kerran. Nettipalvelussa on koko ajan lukenut että te-palvelu ottaa sinuun yhteyttä xx.xx.xxxx. Sitten päivämäärä on loikannut aina puoli vuotta eteenpäin. Nyt sekin on poistunut. Tervetuloa vaan tänne, missä palvelut pelaavat. 

Sama täällä yli 50 v. asun Helsingissä ja päiväys vaan muuttuu mitään puhelintiedusteluja ei kuulu. Itse olen jättänyt sinne yhteydenottopyyntöjä kun tämä työttömyys vaan jatkuu eikä työtä saa. Haetaan vaan töitä mutta turhalta tuntuu.

Täällä 60v helsinkiläinen. Olen 1.5 v sanut yhden yhteydenoton ja olin infotilaisuudessa. Seuraavaksi pitäisi soittaa tammikuun 15. Saas nähdä soittavatko

Hahaha, sama kokemus! Ilmoittauduin työnhakijaksi firman YT-neuvottelujen aikaan 5 vuotta sitten. Olin autuaasti unohtanut koko jutun, kunnes juuri sain kotiin kirjeen, jossa kehotettiin ilmoittamaan mahdollisesti muuttuneista olosuhteista TE-keskukseen. Yhtään ainutta yhteydenottoa ei tällä välillä ole tullut.

Vierailija
162/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut työttömät ovat vakavasti sairaita ja moniongelmaisia, mutta muka työkykyisiä. Siinä työssäkäyvä läheinen polttaa itsensä ja pienen palkkansa loppuun kun yrittää auttaa tällaisia läheisiään tai seuraa vierestä. Yhtä työssä käyvää kohden on monta suuta ruokittavana ja kaikki leikkaukset ovat keppiä myös työssäkäyville ja näiden perheiden lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin joku puhuu järkeä! Ja ihan rehellisesti mä en tajua miten terve nuori ihminen ei saa töitä tänäpäivänä...pk.seutu pullistelee ravintola-alan, siivousalan, puhelinmyynnin yms vapaita työpaikkoja (huom! itse olen tehnyt noista kaikkia töitä ennen kuin olen päässyt nykyiseen asemaani!).

Huom! Minäkin tein tuollaisia duuneja ennen kuin pääsin nykyiseen asemaani. Silloin joskus 80-luvulla, jolloin vielä kirjaimellisesti saattoi mennä töihin. Saattoi jopa valita mihin työhön menee, ja oikeasti oli työvoimapula. Silloin pystyin noiden töiden palkalla myös elättämään itseni, jopa pääkaupunkiseudulla, kun mitään nollatuntisopimuksia ei ollut keksitty. Ei tainnut olla provisiopalkkaista puhelinmyyntiäkään.

En silti kuvittele, että tilanne olisi nykyään sama kuin silloin joskus nuoruudessani.

Minäkin tein hanttihommia vuosituhannen vaihteessa. Tarjottiin aina jatkoa työpätkän perään ilman minkään alan koulutusta. Päätin sitten lähteä opiskelemaan maisteriksi ja valmistuttuani työt sitten olivatkin jo kiven alla. Pätkähommaa on tullut tehtyä jo 10 vuotta. Miehelläni on vakkarityö ja taloudesda on kaksi kouluikäistä, joten ei tässä mihinkään muutella. Jos voisin muuttaa ja olisi kielitaitoa, Ruotsissa ja Norjassa olisi kyllä alani töitä tarjolla ja palkkakin parempi.

Vierailija
164/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassahan Vartiainen on. Meillä kävi joku vuosi sitten siivoamassa nuori nainen, joka oli muuttanut Kaavilta Espooseen ja asui kolmen muun kanssa kimppakämpässä. Tapasin hänet sattumalta vanhan tätini luona ennen joulua ja hän kertoi, kuinka oli työn ohessa opiskellut lähihoitajaksi ja parin työssäolovuoden jälkeen oli ystäviensä kanssa perustanut hoivaringin. Hänen koko perheensä oli nyt muuttanut pk-seudulle, isä saanut töitä bussinkuljettajana ja äiti hoitajana päiväkodissa.

Tuollaista omatoimisuutta arvostan.

Joo, ja kaikki Suomen 300 000 työttömyyskorvausta saavaa tekemään saman. Mietipä uudestaan.

Aina on lähdetty työn perässä kaupunkiin. Minunkin isovanhempani lähtivät tyhjätaskuina pientilalta Kuopioon. Isoisä meni likööritehtaalle, isoäiti myyjäksi halliin. Omat vanhemmat saivat jo korkeakoulutuksen ja työtä löytyi pääkaupunkiseudulta, toinen lääketehtaalta, toinen apteekista.

Ennen ei ollut työttömyyskorvauksia ja jos työtä ei löytynyt Suomesta, lähdettiin Ruotsiin. Ei ollut vaihtoehtoja. Hyvä, että nykyään ihmisiä tuetaan hädän hetkellä, mutta tuen on oltava määräaikaista. Jos ei vuoden aikana työtä löydy kohtuullisen matkan päästä, on lähdettävä kauemmas, vaikka sitten naapurimaihin.

Ennen työsuhteet olivat pitempiä ja varmoja. Vanhempiesi sukupolvelle on ollut mahdollista olla vaikka yhdessä ja samassa työpaikassa eläkkeelle asti. Monelleko luulet tuon olevan nykyään mahdollista? Itse voin muuttaa helposti, jos on varmuus muutamankin vuoden työrupeamasta.

Vierailija
165/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi todeta tähän muuta kuin että luojan kiitos olen valinnut alan jolla ei juuri työttömyyttä tarvitse pelätä. Työtä löytyy pätkissä ja keikkoina tai miten ikinä haluaakaan ihan sen verran kun haluaa tehdä siellä missä haluaa ja itsellä on vielä kolme ammattinimikettä millä voi töitä tehdä, näistä yhdelläkin jo pärjäisi. Kaikilla ei silti ole sama tilanne ja tämä malli on kyllä niin epäreilu kun vain voi olla...

t. kätilö/sairaanhoitaja/lähihoitaja

Oletkin valinnut alan, jolla on aina hyvät työllisyysnäkymät. Eikä mitään unelmahöttöä ja taivaanrannanmaalaamista. Onneksi olkoon.

T: myös sotealalla vakkarina toimiva

Kaikki innolla sote-alalle sitten vain, eiköhän sieltä näppärästi löydy palkkarahat puolelle miljoonalle työttömälle.

Vierailija
166/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin joku puhuu järkeä! Ja ihan rehellisesti mä en tajua miten terve nuori ihminen ei saa töitä tänäpäivänä...pk.seutu pullistelee ravintola-alan, siivousalan, puhelinmyynnin yms vapaita työpaikkoja (huom! itse olen tehnyt noista kaikkia töitä ennen kuin olen päässyt nykyiseen asemaani!). Ja joo jossain jorpakossa ei varmaan töitä ole, mutta jos ei ole valmis muuttamaan töiden perässä, niin sitten varmaan pitää tyytyä kohtaloonsa! (itse olen muuttanut parikin kertaa työpaikan perässä ja jopa 500km) Ja jos kouluttautuu joksikin "hattukorjaajaksi", niin pitää tajuta se, että sillä alalla ei yksinkertaisesti ole töitä Suomessa. Elämä on valintoja.

Mutta onneks suurin osa väestöstä on samaa mieltä tässä asiassa. Tämä osa väestöstä ei vaan huutele lehtien palstalla ajatuksiaan....... Yhteiskunnan pitää elättää niitä, jotka eivät siihen itse esim. sairauden tai iän takia pysty.

Niin ja aloittajalle... lähinnä yksityiset vuokranantajat vaativat 2kk takuuvuokria..... kannattaa varmaan ottaa vaikka aluksi hieman kalliimpi (mutta lähes takuuvuokraton) vuokra-asunto joltain yritykseltä/säätiöltä tms... ei kannata tehdä asioista liian vaikeita. Ainakin pk-seudulla on paljonkin kyseisiä vuokra-asuntoja vapaana.

Juuri näin! Tämä aloitteen tekijäkin olisi omien sanojensa mukaan jo työllistynyt, mutta koska valtio ei kustanna hänelle ajokorttia, niin työpaikkaa ei saa. Voiko joku olla noin hölmö? Mitä jos vaikka 9-vuoden työttömyystuista olisi säästänyt siihen ajokorttiin?

Ei minulta kyllä heru ymmärrystä näille sankareille.

Työttömyystuista säästää? Mitähän jos sinäkin yrittäisit ensin edes 3kk elää sillä rahalla, niin tulis ehkä jotain realismia. Vaikka edes nyt, kun kaapit pullistelee ja mitään hankintoja ei tarvitse tehdä. Työttömän totuus on vielä ankeampi.

Lisäys: itse olen kohtalaisen hyvin palkatussa työssä, mutta ymmärrän silti, mitä on olla köyhä. Että ottaakin päähän aikaisemman kommentoijan ylimielisyys!

Aloitteen tekijä on myös tehnyt pätkätöitä, joista saatuja rahoja olisi varmasti voinut käyttää omaan tulevaisuuteensa satsaamiseen. Ei tämä ole mitään ylimielisyyttä, vaan järjen käyttöä. Itse maksoin aikanaa ajokortin opintolainalla. Keinoja kyllä on, jos vaan jaksaa hieman nähdä asioiden eteen vaivaa.

Minua taas ottaa päähän tuollainen valittaminen iltalehdessä ja vieläpä olutlasi kädessä höyrytään paskasta te-toimistosta, joka ei kustanna mulle sitä mitä tarviin.

Aika paljon tämä maa tarjoaa mahdollisuuksia yhdeksän (9!!) vuoden aikana hankkia yksi ajokortti! Ei tuollaiseen saamattomuuteen vaan ole mitään hyvää syytä. Ei valtion tehtävä ole kustantaa kaikille ajokorttia! Kaveri on vielä soittotaitoinen, olisi vaikka mennyt kadulle puhaltamaan jotain huilua sen ajokorttinsa eteen. Kuinka mielikuvituksen voi ihminen oikeasti olla?

No pitääkö kaikkia rangaista joidenkin laiskottelusta?

Vierailija
167/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän tässä yritetään tehdä koko ajan, mutta talo ei mene kaupaksi!

Vierailija
168/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi todeta tähän muuta kuin että luojan kiitos olen valinnut alan jolla ei juuri työttömyyttä tarvitse pelätä. Työtä löytyy pätkissä ja keikkoina tai miten ikinä haluaakaan ihan sen verran kun haluaa tehdä siellä missä haluaa ja itsellä on vielä kolme ammattinimikettä millä voi töitä tehdä, näistä yhdelläkin jo pärjäisi. Kaikilla ei silti ole sama tilanne ja tämä malli on kyllä niin epäreilu kun vain voi olla...

Oletkin valinnut alan, jolla on aina hyvät työllisyysnäkymät. Eikä mitään unelmahöttöä ja taivaanrannanmaalaamista. Onneksi olkoon.

Kaikki innolla sote-alalle sitten vain, eiköhän sieltä näppärästi löydy palkkarahat puolelle miljoonalle työttömälle.

Tai metalli-, sekä siivousala. Myyjiä tarvitaan ja kirvesmiehiä.

Se on sori, kun ei Maisteria nyt oikein kaivata. Jospa menisit vaikka siivouskurssille, että työllistyisit.

Vierailija
169/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mistäpä sitä olisi aikoinaan opiskellessaan tajunnut, että matematiikka onkin unelmahöttöä, joka ei työllistä. Exä rupesi opiskelemaan kirjastoalaa, jonka piti työllistää varmasti, kun suurten ikäluokkien kirjastonhoitajat eläköityvät. Näkis vaan.

Vierailija
170/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain karsintaa opiskeluun pääsyyn kuitenkin tehdään ja voi olla ettet pääse opiskelemaan ikävänä ihmisenä. Mene vaikka muuraus- ja tulityökursseille. Vanhastaanhan tiedetään, että muurarit on vittumaisia ihmisiä.

Vierailija
171/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä moni saisi Helsingissä töitä, jos tänne muuttaisi. Tosin parempi esimerkki olisi Vantaa tai joku maakunnan isompi kaupunki, josta saa helpommin asunnon.

Vierailija
172/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartiainen tappaisi työttömät jos saisi siihen vallan. Viha samalla tasolla kuin Ben Zyskowiczilla.

Vartiaisen kannattaisi mennä lenkille, niin alkaisi elämä maistumaan ja puvut istumaan.

Vierailija
173/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grynderit ja asuntosijoittajat nuoleskelevat jo huuliaan Vartiaisen kommenteille. Asumistukimenot nousisivat entisestään jos ja kun köyhin väestönosa muuttaisi kasvukeskuksiin. Rikkaat rikastuisivat ja köyhien asema heikkenisi entisestään. Keskiverto palkansaajat joutuisivat muuttamaan halvemman asumisen perässä yhä kauemmaksi työpaikoistaan mikä sitten lisäisi työmatkaliikennettä ja sen aiheuttamia ongelmia jne.  Onko tuo Vartiainen ihan pihalla kaikesta? 

Vierailija
174/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mies tienaa 150 000 vuodessa, niin en todellakaan hae töitä kaukaa. Muhun ei Vartiaise kyykytysyritys tehoa. Sorry nyt vaan.

Mitäpä jos näin hyvätuloinen mies elättäisi itse vaimonsa, tarvitaanko siinä yhteiskuntaa?

Vierailija
175/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin joku puhuu järkeä! Ja ihan rehellisesti mä en tajua miten terve nuori ihminen ei saa töitä tänäpäivänä...pk.seutu pullistelee ravintola-alan, siivousalan, puhelinmyynnin yms vapaita työpaikkoja (huom! itse olen tehnyt noista kaikkia töitä ennen kuin olen päässyt nykyiseen asemaani!). Ja joo jossain jorpakossa ei varmaan töitä ole, mutta jos ei ole valmis muuttamaan töiden perässä, niin sitten varmaan pitää tyytyä kohtaloonsa! (itse olen muuttanut parikin kertaa työpaikan perässä ja jopa 500km) Ja jos kouluttautuu joksikin "hattukorjaajaksi", niin pitää tajuta se, että sillä alalla ei yksinkertaisesti ole töitä Suomessa. Elämä on valintoja.

Mutta onneks suurin osa väestöstä on samaa mieltä tässä asiassa. Tämä osa väestöstä ei vaan huutele lehtien palstalla ajatuksiaan....... Yhteiskunnan pitää elättää niitä, jotka eivät siihen itse esim. sairauden tai iän takia pysty.

Niin ja aloittajalle... lähinnä yksityiset vuokranantajat vaativat 2kk takuuvuokria..... kannattaa varmaan ottaa vaikka aluksi hieman kalliimpi (mutta lähes takuuvuokraton) vuokra-asunto joltain yritykseltä/säätiöltä tms... ei kannata tehdä asioista liian vaikeita. Ainakin pk-seudulla on paljonkin kyseisiä vuokra-asuntoja vapaana.

Juuri näin! Tämä aloitteen tekijäkin olisi omien sanojensa mukaan jo työllistynyt, mutta koska valtio ei kustanna hänelle ajokorttia, niin työpaikkaa ei saa. Voiko joku olla noin hölmö? Mitä jos vaikka 9-vuoden työttömyystuista olisi säästänyt siihen ajokorttiin?

Ei minulta kyllä heru ymmärrystä näille sankareille.

Mitä sinä kuvittelet niiden työttömyystukien suuruudeltaan oikein olevan? Peruspäiväraha on bruttona 32,40 euroa per työpäivä, ja siitä maksetaan veroa 20 %. Eli reilu viisisataa tulee käteen. Käytännössä sitä on siis täydennettävä asumistuella ja yleensä toimeentulotuellakin. Miten säästelet siitä ajokortin hankintaan? Sitä paitsi kun kortti on hankittu, pitäisi varmaan joskus päästä ajamaankin, jottei taito ruostu. Maksaa se sekin.

Tuosta kun maksat 20%, pystyt hankkimaan ajokortin yhden vuoden veronpalautuksilla...

Maksaako ajokortti siis 200 €? Sitten ei ole huolta huomisesta, esikoinen täyttää vuoden päästä 18 v. ja on jo nyt hirvittänyt ajokortin kustannukset.

Minä sain koko vuoden 2016 työmarkkinatukea ja maksoin siitä 20 % veroa. Tiedän, että olisin voinut hakea muutosverokortin, mutta koska elin jatkuvasti toiveessa, että työllistyn, ajattelin hakea sen sitten kun saan työtä. No en saanut koko vuonna duunia. Veronpalautusta sain 221 € ja mulla on asuntolainan korkovähennys ja YTK:n jäsenmaksu, jota maksan yhä, koska niin toivon työllistyväni enkä halua menettää työssäoloehtoa.

Viimeksi kun katsoin, niin reilusti yli 500 € joutui ajokortista pulittamaan vaikka tekis opetusluvalla.

Jokainen voi itse laskea, paljonko veronpalautusta suunnilleen tulee, jos maksat n.1600 euroa veroja vajaan kymppitonnin tuloista... älä heittäydy ihan hölmöksi. Tai sitten et osaa edes tehdä muutoksia veroilmoitukseen.

Vierailija
176/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mistäpä sitä olisi aikoinaan opiskellessaan tajunnut, että matematiikka onkin unelmahöttöä, joka ei työllistä. Exä rupesi opiskelemaan kirjastoalaa, jonka piti työllistää varmasti, kun suurten ikäluokkien kirjastonhoitajat eläköityvät. Näkis vaan.

Näyttää entisten korkeakoulutettujen työllistymistaidot loppua kesken. Miten ihmeessä ovat koulutuksestaan selvinneet? Keittokursseille siitä, tai muuhun kokkikouluun.

Vierailija
177/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ruvennut harkitsemaan muuttoa tasan toiseen suuntaan, eli johonkin taantuvaan pikkukaupunkiin, jossa ei ole mitään riskiä työllistymisestä. Ei siksi, että en töitä haluaisi - tekisin niitä kyllä oikein mielelläni - vaan siksi, että asumikulut pienenisivät olennaisesti. Olisi siis varaa elää työttömänäkin. 

Vierailija
178/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla edellisellä on kolme ammattinimikettä joten asiat hyvin. Jos olet joku pelkkä lähäri, niin juhlasi loppuvat viimeistään kun suuret ikäluokat poistuvat luonnollisesti.

Vierailija
179/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks toi Vartiainen kokoomukselainen?

Vierailija
180/386 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään muualta puolelle miljoonalle ei löydy töitä kuin palvelualalta. Muuta vaihtoehtoa ei ole kuin perustaa Suomeen toimiva halpatyömarkkina, tuntipalkka ehkä vajaan kympin luokkaa että on varaa ottaa töihin vähän heikompaakin ainesta.

Nyt pitää vaan lopettaa ihmisten seisotus kortistossa, ei siinä sen kummempaa ole. Suomalaisten päähän pitää takoa etteivät he ole yhtään sen kummempaa halpatyövoimaa kuin esim. kiinalaiset - jos nyt edes ovat yhtä hyvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi